تمامی نکات در خصوص نگهداری هاورتیا گورخری (گیاه گورخری)

معرفی هاورتیا گورخری
معرفی هاورتیا گورخری

معرفی و نگهداری هاورتیا گورخری : اگر دنبال یک نوع از ساکولنت هستید که شکل جذاب در عین حال با نیازهای کم هستید هاورتیا ها گزینه بسیار مناسبی برای شما خواهند بود، این ساکولنت زیبا به دلیل اشغال فضای کم و داشتن قیمت پایین برای نگهداری فوق العاده هستند نیاز به آبیاری کم و نور تقریبا زیاد داره که در ادامه تمامی آنچه که شما برای نگهداری این گیاه نیاز دارید رو خواهیم گفت پس با من همراه باشید.

گیاه گورخری
گیاه گورخری

معرفی هاورتیا گورخری

نام علمی این گیاه haworthia fasciata هست که با نام zebra plant هم شناخته میشه، هاورتیا از خانواده xanthorrhoeaceae می باشد که بومی آفریقای جنوبی است. در کشور ما با نام های هااورت سیا , آلوئه آتنواتا , هاورتیا , آلوئه گورخری شناخته میشه از نظر گیاه شناسی هم اگر بخواهیم بررسی کنیم باید گفت که ارتفاع این گیاه در بهترین شرایط به 20 سانتی متر می رسد و جزو ساکولنت های کوچک تقسیم بندی میشود.

هاورتیا گورخری دارای برگهای سبز که روی آنها را نقاط سفید رنگی تشکیل داده است، این گیاه رشد خود را از ابتدای بهار شروع میکند و تا اوایل پاییز به رشد ادامه میدهد بعضی از گونه های این گیاه دارای برگ های سفت و محکم به رنگ سبز تیره هستند ولی سایر گونه ها نرم و نیمه شفاف هستند.

بنر گل من و تو

گونه ای از هاورتیا با نام haworthia attenuata وجود دارد که ساقه ندارد و برگهای آن ضخیم و نوک‏ تیز و اگر به گلدهی برسد دارای گلهای زنگوله ای ‏شکل به رنگ سفید مایل به سبز و خوشه ای می باشد.

نگهداری هاورتیا گورخری
نگهداری هاورتیا گورخری

نیازها و شرایط نگهداری هاورتیا گورخری (گیاه گورخری)

به صورت خلاصه باید گفت که این گیاه به نور فیلتر شده، آبیاری کم، خاک بسیار سبک و روطبت کم نیاز داره که در ادامه تمامی موارد رو بررسی میکنیم

نور مورد نیاز

گیاه هاورتیا به نور نسبتا زیاد ولی فیلتر شده برای رشد نیاز داره ولی اگر نور شدید و مستقیم بهش بخوره رشد اون متوقف خواهد شد پس اگر دیدید گیاه شما رشد چندانی نداره یکی از دلایل میتونه نور زیاد باشه

نحوه و میزان آبیاری

هاورتیا گورخری نیاز زیادی به آبیاری نداره و حتما بین دو آبیاری خاک گلدان باید کاملا خشک بشه راستی حتما گلدان شما دارای سوراخ باشه تا آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه وگرنه باعث پوسیدگی ریشه خواهد شد. اصلا زمان برای آبیاری مشخص نکنید چون در هر شرایطی زمان خشک شدن خاک متفاوت می باشد.

خاک مناسب

کلا خانواده سکولنت ها نیاز به خاکی سبک با زهکشی بالا دارند، پس بهترین خاک میتونه ترکیب ماسه، پیت ماسو مقدار کمی ورمی کمپوست باشه و یا ترکیب پیت ماس، پرلیت، کوکوپیت استفاده کنید البته خاک های آماده کاکتوس را هم میتونید از گل فروشیا تهیه کنید.

نحوه تکثیر هاورتیا گورخری

این گیاه رو میشه به سه روش بذر (صبر ایوب)، پاجوش و برگ تکثیر نمود که پیشنهاد من استفاده از پاجوش و برگ هست.

برای استفاده از پاجوش در فصل بهار میتونید با تعویض گلدان پاجوش ها را جدا کرده و در گلدان جدید بکارید. البته با فراهم کردن شرایط گلخانه ای میتونید خیلی راحت در هر فصلی پاجوش رو از گیاه مادری جدا کنید.

برای قلمه برگ، برگهای جوان را انتخاب کنید و برش بزنید و به مدت 24 ساعت در محیط اتاق و تاریک قرار دهید تا محل برش پینه ببنده و سپس به خاک سبک منتقل کنید.

تکثیر هاورتیا گوخری
تکثیر هاورتیا گوخری

مشکلات و بیماری های هاورتیا گورخری

برگهای پایینی تغییر رنگ میدن

اگر تغییر رنگ در برگهای قدیمی و پیر هست (قسمت پایینی گیاه این مشکل دیده میشه) در اثر آبیاری زیاد، نداشتن زهکشی خوب و یا بیماری های قارچی دلیل این مشکل است که بهتره میزان آبیاری رو کم کنید.

خشک شدن نوک برگ هاورتیا گورخری

اگر رطوبت محل نگهداری شما کم باشه و یا دمای محل نگهداری بالا و خشک باشه متیونه این مشکل رخ بده البته نور مستقیم و شدید هم یکی از عوامل است که جتما گیاه رو به محلی با شرایط مناسب منتقل کنید.

مطالب مرتبط :

معرفی هاورتیا کوپری | روش نگهداری هاورتیا کوپری

ساکولنت ها را از طریق برگ تکثیر کنید (آموزش مرحله به مرحله همراه با عکس)

ساکولنت چیست؟