خواص بلوبری؛ 9 خاصیت خارق العاده بلوبری برای بدن

خواص بلوبری برای بدن
خواص بلوبری برای بدن

بلوبری، زغال اخته آبی یا تمشک آبی نوعی میوه ی تابستانی می باشد که بومی مناطق آمریکای شمالی است. این میوه کم کالری، خوش طعم و شیرین است و درخت آن به صورت گیاهی بوته ای، چند ساله است. بلوبری دارای موادی نظیر ویتامین A، ویتامین E، ویتامین C، ویتامین B6، ویتامین K، آهن، کلسیم، پتاسیم، منیزیم، فسفر، سدیم، منگنز، روی، مس، فولات، بتاکاروتن، فولات و کولین است. بنابراین فواید و خواصی برای بدن دارد که در ادامه با چند مورد از خواص بلوبری برای بدن آشنا می شویم.

 

خواص بلوبری برای بدن:

جلوگیری از بروز سرطان:

بلوبری با دارابودن ترکیبات خاصی به نام پتروستیلبن، اسید الاژیک، آنتوسیانین و آنتی اکسیدان های دیگر از قبیل ویتامین C و مس به جلوگیری از بروز سرطان و درمان آن کمک می کند. پتروستیلبن برای معالجه سرطان روده بزرگ و کبد بسیار مفید است.

 

حفظ سلامت قلب:

بلوبری با دارابودن مقادیر فراوان فیبر، آنتوسیانین، پتاسیم، فولات، ویتامین B6 و ویتامین C به حفظ سلامت قلب کمک می کند و سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی مانند آترواسکلروز، حمله قلبی و سکته مغزی می شود. در واقع فیبر و آنتوسیانین موجود در این میوه سبب کاهش کلسترول خون می شوند و از این طریق به پیشگیری از گرفتگی شریان ها کمک می کنند. ویتامین B6 و فولات موجود در این میوه هم از آسیب رگ های خونی جلوگیری می کنند. پتاسیم هم سبب کاهش فشار خون بالا و بهبود عملکرد عضلات قلب می شود.

بنر گل من و تو

 

از خواص بلوبری برای بدن
خواص بلوبری برای بدن

 

تقویت استخوان ها:

بلوبری با دارابودن مقادیر فراوان کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، منگنز، روی و ویتامین K برای حفظ سلامت و تقویت استخوان ها مفید است. این میوه سبب افزایش قابلیت ارتجاعی و تراکم استخوان ها و حفظ ساختار استخوانی می شود.

 

کاهش فشار خون بالا:

بلوبری حاوی مقادیر قابل توجه پتاسیم، کلسیم و منیزیم است که به کاهش فشار خون بالا کمک می کنند. بنابراین مصرف این میوه برای کاهش فشار خون بالا مفید است.

خواص بلوبری
خواص بلوبری: کاهش فشار خون بالا

 

کاهش کلسترول خون:

بلوبری با دارابودن آنتی اکسیدان ها و مقادیر فراوان فیبر به حل شدن کلسترول بد خون کمک می کند. بدین ترتیب گزینه مناسبی برای جلوگیری از بروز بیماری های قلبی و درمان آن ها محسوب می شود.

 

کاهش سطح قند خون:

بلوبری با دارابودن مقادیر فراوان فیبر برای بیماران دیابتی مفید است. عصاره و آب این میوه سبب بهبود حساسیت انسولین و کاهش سطح قند خون می شود.

 

کاهش سطح قند خون:
خواص بلوبری: کاهش سطح قند خون

 

درمان آلزایمر:

بلوبری حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی است که مانع انحطاط و مرگ نورون ها می شوند و از این طریق سبب جلوگیری از بروز اختلالات عصبی و حفظ سلامت مغز و سیستم عصبی می شوند. این میوه به بهبود سلول های مغزی و بافت های عصبی آسیب دیده کمک می کند و برای معالجه بیماری های مغزی و حافظه مانند آلزایمر مناسب و کمک کننده است.

 

کاهش وزن:

بلوبری با دارابودن مقادیر فراوان فیبر به بهبود هضم و کاهش وزن کمک می کند. در واقع فیبر موجود در این میوه سبب ایجاد احساس سیری در افراد می شود و با کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری به کاهش وزن کمک می کند.

کاهش وزن
خواص بلوبری: کاهش وزن

 

درمان یبوست:

مقادیر فراوان فیبر موجود در بلوبری به درمان یبوست کمک می کند. همچنین ویتامین ها، سدیم، مس، فروکتوز و اسیدهای موجود در این میوه سبب افزایش ترشح آب معده و گوارش بهتر می شوند و از این طریق به حرکت نرم موادغذایی در روده و معده کمک می کند.