خواص تخم بلدرچین؛ 8 خاصیت جالب تخم بلدرچین برای بدن

خواص تخم بلدرچین
خواص تخم بلدرچین

تخم بلدرچین، تخم پرنده ی بلدرچین است که در راسته‌ای ماکیان‌سانان می باشد. این تخم دارای  ظاهری جالب و اندازه ای بسیار کوچک‌تر از تخم اردک و تخم‌مرغ است. اما علی رغم اندازه کوچکش، مواد مغذی موجود در آن بیشتر از تخم‌های دیگر از جمله تخم مرغ است. تخم بلدرچین حاوی پروتئین، ویتامین E، زینک، ویتامین B2، آهن، پتاسیم و دیگر مواد مغذی است. بنابراین فواید و خواصی برای بدن دارد که در این مطلب با چند مورد از خواص تخم بلدرچین آشنا می شویم.

 

خواص تخم بلدرچین برای بدن:

بهبود بینایی:

تخم بلدرچین با دارابودن مقادیر قابل توجه ویتامین A به حفظ سلامت چشم و بهبود بینایی کمک می کند. همچنین ویتامین A برای کاهش تباهی لکه‌ی زرد و جلوگیری از بروز آب مروارید و دید بهتر مفید است.

 

بهبود رشد:

تخم بلدرچین با دارابودن پروتئین‌ به رشد طبیعی و سالم بدن کمک می کند. پروتئین‌ ها برای شکل گیری و ترمیم سلول‌ ها، بافت‌ ها، عضلات، استخوان‌ ها و رگ‌ های خونی مفید هستند.

بنر گل من و تو

 

خواص تخم بلدرچین برای بدن
خواص تخم بلدرچین برای بدن

 

بهبود عملکرد مغز:

تخم بلدرچین با دارابودن سطح بالایی از اسیدهای آمینه و پروتئین به بهبود عملکرد مغز و تغذیه سیستم عصبی مغز کمک می کند. در واقع اسید آمینه یا پروتئین موجود در تخم بلدرچین از سلول‌های مغزی در برابر آسیب مراقبت می کند و در صورت بروز آسیب، آن‌ها را ترمیم می‌کند.

 

کاهش فشار خون:

پتاسیم موجود در تخم بلدرچین به کاهش فشارخون کمک می کند. در واقع پتاسیم سبب اتساع عروق و رفع فشار و تنش از سرخ‌رگ‌ها و عروق خونی می شود و روی فشارخون اثر می گذارد. جالب است بدانید که تخم بلدرچین پتاسیم بیشتری نسبت به تخم‌مرغ دارد.

 

خواص تخم بلدرچین
خواص تخم بلدرچین: کاهش فشار خون

تقویت سیستم ایمنی:

تخم بلدرچین با دارابودن اسیدهای آمینه فراوان از جمله لیزین به بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک می کند. در واقع لیزین برای تولید پادتن مفید است و به عملکرد مناسب سیستم ایمنی کمک می کند.

 

جلوگیری از بروز دیابت:

تخم بلدرچین برای جلوگیری و درمان دیابت مناسب است. در واقع این تخم دربردارنده اسیدهای آمینه فراوان از جمله لئوسین است که برای تنظیم قند خون و حفظ تعادل انسولین مفید است.

 

جلوگیری از بروز دیابت
خواص تخم بلدرچین: جلوگیری از بروز دیابت

حفظ سلامت پوست:

تخم بلدرچین با دارابودن اسیدهای آمینه و پروتئین به حفظ سلامت پوست کمک می کند. اسید آمینه لیزین موجود در این تخم سبب افزایش تولید کلاژن می شود که به حفظ سفتی پوست  و جلوگیری از افتادگی و بروز چین و چروک کمک می‌کند.

 

حفظ سلامت پوست
خواص تخم بلدرچین: حفظ سلامت پوست

 

پیشگیری از بروز کم‌خونی:

تخم بلدرچین با دارابودن آهن به تشکیل سلول‌های قرمز خونی و در نتیجه جلوگیری از کم‌خونی کمک می کند. علاوه بر این اسید آمینه موجود در تخم بلدرچین سبب افزایش سطح هموگلوبین در سلول‌های قرمز خونی می شود که هموگلوبین در اتصال اکسیژن به مواد مغذی و همچنین انتقال آن در بدن موثر است.