خواص روغن کنجد؛ 8 خاصیت باورنکردنی روغن کنجد برای بدن

خواص روغن کنجد
خواص روغن کنجد

روغن کنجد که از دانه های کنجد بدست می آید، از جمله روغن های با کیفیت بالا محسوب می شود. ترکیب اسیدهای چرب موجود در روغن کنجد به صورتی است که هم برای سرخ کردن هم پخت و پز و هم سالاد کارایی دارد. این روغن غنی از چربی‌های چند‌غیر‌اشباع و تک‌غیراشباع است و میزان چربی‌های اشباع‌شده‌ی آن بسیار کم می باشد. روغن کنجد فواید و خواصی برای بدن دارد که در این مطلب با چند مورد از خواص روغن کنجد آشنا می شویم.

 

خواص روغن کنجد برای بدن:

درمان یبوست:

روغن کنجد به درمان یبوست کمک می کند. مصرف یک یا دو قاشق غذا خوری روغن کنجد روده ها را چرب می کند و از این طریق به کاهش شدت یبوست کمک می کند.

 

درمان بیماری های تنفسی:

روغن کنجد با دارابودن منیزیم برای درمان و جلوگیری از اسپاسم در لوله‌های تنفسی مفید است. همچنین این روغن به درمان آسم و دیگر بیماری‌های تنفسی کمک می کند.

بنر گل من و تو

 

خواص روغن کنجد برای بدن
خواص روغن کنجد برای بدن

 

پیشگیری از بروز پوکی استخوان:

دانه های کنجد سرشار از کلسیم هستند. کلسیم برای حفظ سلامت استخوان بسیار مفید است. بنابراین این روغن با دارابودن کلسیم به افزایش تراکم مواد معدنی و سلامت کلی استخوان ها و پیشگیری از خشکی مفاصل و پوکی استخوان در سنین میانسالی و سنین بالا کمک می کند.

 

کاهش فشارخون:

روغن کنجد برای کاهش فشار خون مفید است. در واقع مصرف مرتب روغن کنجد به کاهش سدیم و کاهش سطح فشار خون کمک می کند.

 

فشارخون
خواص روغن کنجد: کاهش فشارخون

 

کاهش اضطراب و افسردگی:

روغن کنجد دارای مقادیر قابل توجه اسید آمینه تیروزین است که مستقیما به فعالیت و رها شدن سروتونین در مغز ارتباط دارد. این روغن با افزایش آنزیم ها و هورمون هایی که سبب بروز احساس خوشحالی در افراد می شوند، وضع روانی و خلق و خو را بهبود می بخشد.

 

کاهش قند خون:

روغن کنجد با دارابودن منیزیم و دیگر مواد مغذی سبب بهبود اثربخشی داروی خوراکی دیابت، گلی‌بن‌کلامید، در دیابت نوع ۲ می شود. همچنین این روغن برای کاهش سطح گلوکز و کاهش خطر دیابت مفید است و سبب کاهش سطح قند بالا در بدن می شود.

 

خواص روغن کنجد
خواص روغن کنجد: کاهش قند خون

حفظ سلامت قلب:

روغن کنجد با دارابودن اسیدهای چرب اشباع نشده به کاهش سطح کلسترول بد در بدن کمک می کند. بنابراین برای کاهش خطر بیماری های قلبی مفید است. همچنین لستین موجود در این روغن به جلوگیری از لخته شدن خون کمک می کند.

 

حفظ سلامت قلب
خواص روغن کنجد: حفظ سلامت قلب

 

رفع خشکی پوست:

روغن کنجد به عنوان یک مرطوب‌کننده‌ عمل می کند و سبب تسکین پوست‌ های خشک می شود. بدین منظور کافی است روغن‌کنجد روی پوست بمالید و ۱۰ دقیقه به آن زمان دهید سپس پوست خود را بشویید.