خواص کینوا؛ 8 خاصیت شگفت انگیز کینوا برای بدن

کینوا
کینوا

کینوا یکی از دانه های خوراکی پرفایده می باشد که بومی ناحیه‌ی اطراف دریاچه‌ی تیتیکاکا در مرز پرو و بولیوی است. این دانه مغذی دارای مواد مفیدی نظیر پروتئین، فیبر، منیزیم، آهن، ویتامین‌های گروه ب، کلسیم، پتاسیم، فسفر، ویتامین‌ ای و آنتی‌اکسیدان‌های گوناگون است. انواع مختلفی کینوا وجود دارد که کینوا سفید، قرمز و سیاه معروف ترین آن ها هستند. کینوا فواید و خواصی برای بدن دارد که در این مطلب با چند مورد از خواص کینوا آشنا می شویم.

 

خواص کینوا برای بدن:

خواص ضد التهابی:

کینوا با دارابودن کوئرستین و کامفرول دارای خواص ضد التهابی و ضد ویروسی است و برای درمان افسردگی مفید است. در حقیقت کینوا به تولید مقادیر فراوان بوتیرات در بدن کمک می کند که برای درمان بیماری های التهابی موثر بوده و با دارابودن ویتامین B سبب کاهش سطح هموسیستئین می شود که هورمون التهابی طبیعی در بدن است.

 

حفظ سلامت استخوان ها:

از آنجایی که کینوا حاوی منیزیم و پروتئین است، به حفظ سلامت استخوان ها کمک می کند. زیرا منیزیم و پروتئین برای تشکیل استخوان ها و سلامت استخوان ها مفید هستند.

بنر گل من و تو

 

 

خواص کینوا برای بدن:
خواص کینوا برای بدن

 

 

لاغری و کاهش وزن:

کینوا با دارابودن مقادیر بالای فیبر محلول و نامحلول سبب  احساس سیری در افراد می شود و با کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری به کاهش وزن و لاغری کمک می کند. به علاوه کینوا حاوی مواد مغذی است که سبب تامین انرژی مورد نیاز روزانه بدن و تقویت بدن می شوند. مواد معدنی و ویتامین های موجود در آن نیز سوخت و ساز بدن را افزایش داده و به کاهش وزن کمک می کنند.

 

 

خواص کینوا
خواص کینوا: لاغری و کاهش وزن

 

مفید برای خانم های باردار:

کینوا با دارابودن پروتئین به حفظ سلامت و رشد بهتر جنین کمک می کند. همچنین انرژی مورد نیاز بدن زنان باردار را تامین می کند. کینوا دارای مواد مفیدی مانند کلسیم، آهن، فسفر، ویتامین B و ویتامین E است و با دارابودن اسید فولیک به پیشگیری از نقایص بارداری نوزاد کمک می کند. به علاوه مصرف کینوا برای جلوگیری از بروز یبوست شایع بارداری و درمان کم خونی زنان باردار مفید است.

 

حفظ سلامت قلب:

کینوا با کاهش کلسترول بد خون به حفظ سلامت قلب کمک می کند. همچنین با دارابودن ترکیباتی نظیر سید اولئیک و آلفا لینولنیک سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و آترواسکلروز می شود.

 

 

حفظ سلامت قلب:
خواص کینوا: حفظ سلامت قلب

 

کاهش خطر بروز سرطان:

کینوا با دارابودن آنتی اکسیدان های قوی به مبارزه با رادیکال های آزاد می پردازد و سبب کاهش خطر بروز بیماری های خطرناکی مانند سرطان می شود.

 

درمان کم خونی:

کینوا با دارابودن مقادیر قابل توجه آهن به درمان کم خونی کمک می کند. همچنین ریبوفلاوین موجود در کینوا سبب تولید هموگلوبین در بدن شده و برای بهبود اکسیژن رسانی به اندام های بدن مفید است.

 

 

خواص کینوا:
خواص کینوا: درمان کم خونی

 

بهبود هضم:

کینوا حاوی مقادیر فراوان فیبر است که برای بهبود عملکرد هضم در دستگاه گوارش و بهبود جذب مواد مغذی در روده کوچک مفید است. همچنین از بروز مشکلات معده و روده و یبوست جلوگیری می کند. به علاوه کینوا با دارابودن ویتامین B از جمله تیامین سبب افزایش تولید اسید هیدروکلریک معده شده و از این طریق سبب بهبود هضم و گوارش می شود و ریبوفلاوین موجود در کینوا منجر به تولید بهتر سلول های جداره معده شده و اسید گلوتامیک نیز در بدن به گلوتامین تبدیل و سبب تقویت مخاط معده می شود.