خواص گواوا، 10 خاصیت فوق العاده گواوا برای سلامتی بدن

خواص گواوا برای بدن:
خواص گواوا برای بدن:

گواوا میوه ی نوعی گیاه گرمسیری با همین نام و نام علمی Psidium guajava است. این میوه که شبیه زیتون یا انار است، به رنگ قرمز یا زرد می باشد. گواوا میوه ای بسیار خوش طعم و مغذی و بومی مناطق گرمسیری آمریکا است. در ایران نیز در دو استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان یافت می‌شود. این میوه حاوی قند، ویتامین‌ها و مواد معدنی و دارای فواید و خواصی برای سلامتی بدن است. در ادامه با چند مورد از خواص گواوا برای بدن آشنا می شویم.

خواص گواوا برای بدن:

مفید برای خانم های باردار:

گواوا با دارابودن اسید فولیک یا ویتامین B9 به حفظ سلامت زنان باردار کمک می کند. همچنین برای رشد سیستم عصبی جنین و پیشگیری از اختلالات مادرزادی و نقص لوله عصبی مفید است.

علاوه بر این برای درمان بیماری صبحگاهی در دوران بارداری، جلوگیری از دیابت، یبوست، بواسیر، کم خونی و کاهش خطر سقط جنین و زایمان زودرس مفید است.

بنر گل من و تو

 

مبارزه با سرطان:

این میوه دربردانده مقادیر بالای ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدانی هایی مانند ویتامین C، ریبوفلاوین و تیامین است. این مواد به مهار فعالیت سلول های سرطانی و جلویری از رشد تومورها کمک می کنند. همچنین این میوه با دارابودن لیکوپن از ریشه دار شدن سرطان پروستات جلوگیری می کند.

 

خواص گواوا برای بدن:
خواص گواوا برای بدن:

 

بهبود حافظه:

ویتامین B3 و B6 موجود در این میوه برای بهبود گردش خون در مغز، آرام سازی اعصاب و بهبود عملکرد شناختی موثر و مفید هستند.

 

کاهش وزن:

گواوا با دارابودن فیبر سبب ایجاد احساس سیری طولانی مدت و کاهش گرسنگی و اشتها شده و از این طریق به کاهش وزن کمک می کند. همچنین ویتامین ها و مواد معدنی مختلف موجود در این میوه برای تامین انرژی مورد نیاز بدن و افزایش سوخت و ساز بدن مفید هستند.

 

خواص گواوا
خواص گواوا: کاهش وزن

 

حفظ سلامت چشم:

مقادیر بالای ویتامین A موجود در گواوا به کاهش اثرات منفی استرس اکسیداتیو روی چشم، جلوگیری از بروز آب مروارید و نابینایی و کاهش خطر بروز دژنراسیون ماکولا کمک می کند. همچنین سبب محافظت از شبکیه در برابر آسیب ناشی از رادیکال های آزاد می شود.

 

کنترل قند خون:

گواوا با دارابودن فیبر فراوان به کاهش سطح قند خون و کنترل و جلوگیری از نوسان های شدید قند در افراد دیابتی کمک می کند.

 

کنترل قند خون:
خواص گواوا: کنترل قند خون

 

کاهش استرس:

گواوا دارای منیزیم است که برای آرامش عضلانی و اعصاب مفید است. بدین ترتیب برای آرامش بدن، کاهش استرس و افزایش انرژی کمک کننده و موثر است.

کاهش فشار خون بالا:

گواوا با دارابودن پتاسیم برای تعدیل سطح فشارخون مفید است. علاوه بر این فیبر موجود در این میوه به تصفیه و پاکسازی شریان ها و عروق خونی و کاهش فشار خون کمک می کند.

 

خواص گواوا:
خواص گواوا: کاهش فشار خون بالا

بهبود هضم و گوارش:

گواوا با دارابودن فیبر فراوان سبب جذب مواد مغذی در دستگاه گوارش و پاکسازی دستگاه گوارش می شود. همچنین از طریق تنظیم حرکات روده سبب درمان اسهال و یبوست می شود.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن:

گواوا با دارابودن ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان سریع بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا مفید است.