دلیل کپک زدن رب گوجه فرنگی و بهترین روش های جلوگیری

دلیل کپک زدن رب گوجه فرنگی و جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی
دلیل کپک زدن رب گوجه فرنگی و جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی

بهترین روش برای جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی: سلام به دوستداران سایت گل من و تو خیلی از خانم های خانه دار اصولا در مورد کپک زدن رب گوجه فرنگی مشکلات زیادی دارند امروز در این مطلب میخواهیم راه هایی برای جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی در خدمت شما عزیزان بگذاریم تا با رعایت کردن این موارد بتوانید رب را طولانی مدت در خانه نگهداری کنید.

کپک چیست؟ آیا کپک خطرناک است؟

کپک نوعی قارچ است که در ساختارهای کرک گونه و چند سلولی شکل می گیرد. زمانی که کپک بر روی غذا رشد می کند، معمولا با چشم قابل رویت است و در اغلب موارد ظاهر غذا را نیز تغییر می دهد. غذا ممکن است نرم شده و رنگش تغییر کند درحالیکه خود کپک می تواند بافت کرک دار، پرزدار و یا نقطه نقطه داشته باشد.

هاگ هایی که در کپک تولید می شوند باعث تغییر رنگ آن می شود که معمولا سبز، سفید، سیاه و یا خاکستری است. غذای کپک زده مزه تقریبا خاصی دارد، تا حدی شبیه خاک مرطوب، همچنین بویی شبیه به قارچ تولید می کند. حتی اگر شما کپک را تنها بر روی سطح غذا مشاهده کنید، ممکن است ریشه های آن تا عمق بیشتری نفوذ کرده باشند.

بنر گل من و تو

کپک برای رشد به مواد ارگانیک گرم و مرطوب نیاز دارد، بنابراین غذاها معمولا محلی ایده آل به شمار می آیند. هزاران گونه مختلف از کپک ها وجود دارد و تقریبا در هر جایی یافت می شوند. می توان گفت که کپک ها راه حل طبیعت برای بازیافت مواد مختلف هستند. علاوه بر غذاها، کپک در محل های بسته و مرطوب نیز می تواند رشد کند.

غالبا بيماري خطرناکي ايجاد نمي‌کنند، اما گاهي در مواقع ضعف سيستم ايمني بدن مي‌توانند بسيار خطرناک باشند.

عاملي که باعث گسترش و افزايش آنها مي‌گردد، مقدار بيش از حد رطوبت است و پخت غذاها نيز نمي تواند سموم آنها را از بين ببرد. بنابراين براي امنيت و سلامت بيشتر، بهتر است که آنها را دور بريزيد.

دلیل کپک زدن رب گوجه فرنگی خانگی + روش های جلوگیری
کپک چیست؟ دلیل کپک زدن رب گوجه فرنگی

فریز کردن رب کار درستی است؟

معمولاً بعضی از خانم های خانه برای جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی و ماندگاری بالا، آن را در فریزر می گذارند ولی این کار درست نیست. در بسیاری از موارد، ایجاد آلودگی ها و کپک ها اجتناب ناپذیر است و به دلیل عوامل ثانویه به وجود می آیند.

یکی از راهکارها برای رها شدن از شر کپک ها، این است که از هر نوع ماده غذایی، مقدار کمی بخریم، مثلاً قوطی های کوچک تر رب گوجه فرنگی را انتخاب کنیم و حتماً قبل از باز کردن درشان، به مدت کوتاهی آن ها را با آب جوش حرارت دهیم تا مقدار آلودگی موجود در سطح در قوطی کمتر شود.

استفاده از روغن برای جلوگیری از کپک زدن رب

برای جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی مقداری روغن روی سطح رب بریزید. این کار باعث می‌شود اکسیژن‌رسانی متوقف شود و کپک ایجاد نشود. هنگام استفاده از رب، لایه روغن را کمی کنار بزنید و با قاشق خشک، مقداری از رب را از محدوده بدون روغن بردارید. این کار را از ابتدای باز کردن قوطی هم می‌توانید انجام دهید.

ظرف مناسب رب

جلوگیری از کپک زدن رب گوجه - ظرف مناسب رب
جلوگیری از کپک زدن رب گوجه – ظرف مناسب رب

ظرف نگهداری رب باید متناسب با حجم رب گوجه فرنگی باشد و حتماً بعد از مصرف لازم است روی آن پوششی مناسب قرار داد تا قارچ ها نتوانند روی سطح رب رشد کنند. از آنجا که امکان آلودگی و وجود کپک در مواد غذایی ای که در حجم زیاد تهیه می شوند، بسیار زیاد است، اگر رب گوجه فرنگی را به مقدار زیاد تهیه می کنید، حتماً بعد از باز شدن در ظرف اصلی، رب را در ظروف کوچک و دردار، تقسیم بندی و نگهداری کنید.

با توجه به تجربیات مادربزرگ ها بهترین روش برای جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی استفاده از ظرف مناسب می باشد. برای نگهداری رب ظرف هایی شبیه به شیشه نوشابه می باشد که دهانه ای کوچک دارد و میتوانید با استفاده از این ظروف رب های خانگی را به مدت زیادی نگهداری کنید.

استفاده از قاشق تمیز

هر زمان به رب احتیاج داشتید، از یک قاشق کاملاً تمیز و خشک استفاده کنید. قاشق مرطوب یا چرب و استفاده شده، باعث کپک زدن رب می‌شود.

رطوبت و کپک زدن رب

رطوبت هم یکی از عوامل موثر در ایجاد کپک است، بنابراین حتماً از قاشق تمیز و خشک که آلودگی کمتری دارد، برای برداشتن رب استفاده کنید. جالب است بدانید در گذشته بسیاری از خانم ها برای نگهداری بهتر رب گوجه فرنگی سطح آن را با یک لایه روغن می پوشاندند. با این روش اکسیژن رسانی متوقف و از تشکیل کپک جلوگیری می شود. گرچه یکی از روش های مناسب نگهداری مواد غذایی، قرار دادن آن ها در یخچال است، اما رشد بسیاری از باکتری ها و قارچ ها در دمای یخچال فقط کند می شود نه متوقف بنابراین در یخچال هم مواد غذایی را در مدت زمان مشخص می توان نگه داشت.

راه هایی برای جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی
راه هایی برای جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی

رب کپک زد را میشه استفاده کرد؟

اگر ماده غذایی ای کپک زد، اصلاً نباید آن را مصرف کرد زیرا حتی برداشتن یک لایه از کپک کمکی به سالم ماندن آن نمی کند، چون علاوه بر سم هایی که به وسیله قارچ در ماده غذایی تولید شده و در لایه های پایینی نفوذ کرده، اسپور (هاگ) قارچ ها هم داخل خوراکی کپک زده وارد شده است. اسپور قارچ ها، با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست و ماده سمی هم فقط با انجام آزمایش های خاصی قابل تشخیص است. نباید فکر کنیم چیزی که دیده نمی شود، نمی تواند به ما آسیبی برساند.

جلوگیری از کپک نزدن رب خانگی

 اضافه کردن نمک برای جلوگیری از کپک زدن و خرابی رب است. پس هنگام تهیه رب خانگی رب را کمی پر نمک درست کنید و موقع استفاده در غذاها نمک کمی بریزید. رب خانگی را در ظروفی مثل شیشه نوشابه که دهانه کوچکی دارد نگهداری کنید بر اساس تجربه مادربزرگ های عزیز با این روش شما میتوانید رب را به مدت طولانی مدت در خانه نگهداری کنید البته این یکی از مواردی است که موقع درست کردن رب خانگی باید آن را رعایت کنید.

آیا کپک با جوشاندن از بین میرود ؟

جوشاندن به هیچ عنوان روش مناسبی برای از بین بردن کپک مناسب نمی باشد. فقط روشی برای پیشگیری از کپک آبغوره و سرکه می باشد که باید قبل از کپک زدن آن را انجام دهید.

مطالب مفید:

وجود رگه های سفید در گوجه فرنگی و رابطه آن با سرطان

کاشت گوجه فرنگی

چگونه در خانه گوجه فرنگی پرورش دهیم؟