سم قارچ کش کاپیتان چیست؟ (سم ارتوساید) کجا و چگونه استفاده میشود؟

سم قارچ کش کاپیتان چیست
سم قارچ کش کاپیتان چیست

معرفی و کاربرد سم قارچ کش کاپیتان : گیاهان در طول عمر خود مورد حمله عوامل متعدد بیمارگر و آفات قرار میگیرند که یکی از مهمترین و خسارت زا ترین عاملی که گیاهان را تهدید میکند قارچ ها هستند. بیماری های قارچی (حتما مطلب بیماری قارچی گیاهان آپارتمانی را مطالعه کنید) در صورت پیشگیری نکردن میتوانند خسارت های زیادی در زمینه محصولات زراعی و باغی ایجاد کنند. انتشار و انتقال بیماری های قارچی سریع بوده که با بارش باران و آبیاری زیاد این انتقال بیشتر نیز میشود. به همین دلیل بیماری های قارچی باید برای ما مهم باشند و ما باید در مورد قارچ کش ها اطلاعات کافی داشته باشیم تا در صورت نیاز از قارچکش درست و مناسب در برابر بیماری استفاده کنیم. در این مقاله با ما همراه باشید تا با یکی از مهمترین قارچ کش ها آشنا شوید. برای آشنایی بیشتر با قارچ کش های دیگر میتوانید مقاله قارچ کش گیاهان آپارتمانی را هم مطالعه کنید.

سم قارچ کش کاپیتان چیست؟

سم کاپتان یا کاپیتان یکی از قارچکش های کاربردی و موثری است که دارای اثرات تماسی و حفاظتی است. سمی است که در گروه فتالیمیدها قرار میگیرد و در برابر طیف گسترده ای از بیماری های قارچی عملکردی مناسب داشته و بیماری های قارچی را کنترل میکند. نام دیگر این محصول ارتوساید است از این قارچکش هم میتوان برای درمان بیماری های قارچی استفاده کرد و هم برای پیشگیری از بیمار شدن گیاهان .این قارچ کش به علت عملکرد خوبی که دارد به قارچ کش معجزه آسا نیز معروف است. سم كاپتان در شرایط معمولی تبخیر نمی شود و در آب غیر محلول است و همچنین این سم به شکل پودر در حرارت كمتر از 60 درجه سانتیگراد به مدت طولانی پایدار می‌ماند و تجزیه نمیشود. 

مکانیسم عمل سم کاپیتان
مکانیسم عمل سم کاپیتان

مکانیسم عمل سم کاپیتان

سم کاپتان با مهار کردن سنتز ترکیبات آمینو در قارچ و با مهار کردن سنتز آنزیم های دارای گروه تیول در قارچ های بیمارگر اختلال ایجاد کرده و مانع از فعالیت آنزیم های موثر درمتابولیسم فسفر میشوند متابولیسم هایی همچون اکسیداز،هیدروژناز و کوآنزیم A . سم کاپتان بر روی نقاط مختلفی از قارچ ها اثرات مختلفی ایجاد میکند که باعث کنترل فعالیت قارچ ها میشود.

بنر گل من و تو

کاربرد سم قارچ کاپیتان چیست؟

کاربرد این سم زیاد است چرا از این سم هم میتوان برای درمان و هم برای پیشگیری بیماری های قارچی استفاده کرد. ابتدا به کاربرد این سم در زمینه پیشگیری میپردازیم شما از این سم میتوانید برای ضد عفونی کردن بسیاری از بذر ها استفاده کنید.در مواردی شما میتوانید حتی قطعات سیب زمینی را قبل از کاشت وحتی خاک را قبل از کاشت با این سم ضدعفونی کنید.

از سم کاپتان برای درمان بیماری های قارچی همچون لکه سیاه سیب، پوسیدگی تلخ سیب، آنتراکنوز درختان میوه دانه دار، پوسیدگی سیاه گونه های بوتریتیس، بیماری های لکه غربالی درختان میوه هسته دار، سفیدک های داخلی مانند سفیدک های داخلی سیب زمینی و گوجه فرنگی، مرگ گیاهچه، بیماری لب شتری هلو،پوسیدگی قهوه ای درختان میوه هسته دار و درختان مرکبات و تعداد دیگری از بیماری های قارچی استفاده کنید .بیشترین کاربرد سم کاپتان برای کنترل بیماری‌های درختان میوه دانه دار مانند سیب و هسته دارها می‌باشد.

قارچ کش کاپیتان را در چه اشکالی میتوان خریداری کرد؟

این سم به شکل پودر وتابل 50-80% در بازار موجود است. این سم را به شکل مایع هم در بازار وجود دارد که برای مصارف مختلف از جمله محلول پاشی، ضدعفونی کردن بذر ها و حتی برای ضدعفونی کردن ریشه های نهال نیز استفاده میشود.

نکات مهم در خصوص سم کاپیتان

  • سم کاپتان با مواد قلیایی، روغن ها قابلیت اختلاط ندارد و در صورت اختلاط باعث سوختگی در گیاه میشود چرا که این سم تماسی بوده و در صورت اختلاط با این مواد جذب گیاه میشود و در گیاه باعث سوختگی میشود.
  • قابلیت اختلاط با فرمولاسیون های امولسیون پاراتیون و آبامکتین را نیز ندارد.
  • سم کاپتان در محیط های قلیایی تجزیه میشود به همین دلیل نباید این سم را با مواد آهکی و قلیایی مانند ترکیبات بردو مخلوط کنید و همچنین از آب های آهک دار نیز استفاده نکنید.
  • استفاده از مواد پخش کننده برای سم کاپتان توصیه نمیشود.
  • سم کاپتان را بعد از سمپاشی روغنی تابستانه انجام ندهید.

نکات ایمنی در استفاده از سم قارچ کش کاپیتان

  • در زمان سمپاشی تمامی سم ها استفاده کردن از لباس مخصوص،ماسک و دستکش توصیه میشود.
  • در صورت برخورد سم با پوست احتمال قرمز و تورم وجود دارد، به سرعت پوست را با آب و صابون بشویید و در صورت رفع نشدن علائم به پزشک مراجعه کنید.
  • سم کاپتان برای انسان ،دام و طیور خطرناک بوده و در صورت مشاهده علائم مسمومیت به مراکز پزشکی مراجعه کنید.
  • بذر ضدعفونی شده با سم کاپتان قابلیت مصرف خوراکی ندارد.
  • برخی از ارقام سیب و گلابی نسبت به این سم حساس بوده و دچار گیاه سوزی میشوند.

از سم قارچ کش کاپیتان در کجاها استفاده میشود؟

سم کاپتان می تواند به تنظیم ریشه گیاه کمک کند و باعث افزایش اندازه میوه مرکبات مانند پرتقال و نارنگی میشود .حتی از این سم برای محافظت رنگ، پلاستیک و چرم نیز مورد استفاده قرار میگیرند.

نحوه استفاده از قارچ کش کاپیتان
نحوه استفاده از قارچ کش کاپیتان

زمان و نحوه استفاده از سم کاپیتان

بیشترین زمانی که توصیه میشود تا سم کاپتان استفاده شود در اواخر فصل رشد است درست پس از ریزش برگ ها و اما در چه زمانی از روز برای سمپاشی مناسب است، صبح زود و یا زمان عصر که روزنه های برگ ها باز هستند و هوا نیز خنک تر است بهترین زمان برای سمپاشی می باشد. قبل از سمپاشی هواشناسی منطقه را چک کنید در صورتی امکان بارندگی و یا وزش باد شدید وجود داشت سمپاشی را انجام ندهید چرا که باعث هدر رفت سم میشود. یک نکته مهم بهترین زمان برای استفاده از سم کاپتان زمانی است که علائم بیماری خود را نشان نداده باشند. مقدار توصیه شدن سم کاپتان برای سمپاشی اندام های هوایی 5/2در هزار و برای ضدعفونی کردن بذر ها به مقدار 2-5 در هزار است.برای کنترل بیماری لکه سیاه سیب و بیماری لکه غربالی در درختان میوه در مناطق سردسیری3 در هزار و برای بیماری پیچیدگی و یا لب شتری هلو 3.5 در هزار است.

در زمان برداشت حتما به دوره کارنس سم توجه داشته باشید.زمانی که محلول سم را تهیه کردید به مدت یک هفته میتوانید این محلول را در آب نگهداری کنید اما با گذشت زمان اثر خود را از دست خواهد داد. برای خرید قارچ کش با کیفیت حتما به فروشگاه گل من و تو مراجعه کنید.

سخن پایانی معرفی سم قارچ کش کاپیتان

در این مقاله سعی کردیم تا سم کاپتان و یا همان سم ارتوساید را معرفی کنیم و در مورد کاربرد و نحوه استفاده و نکات ایمنی این سم نیز صحبت کردیم. اگر سوال، مشکل یا تجربه ای در مورد کاپیتان دارید حتما در بخش دیدگاه برای ما بنویسید تا کارشناسان گل من و تو در سریع ترین زمان پاسخ شما رو ارسال کنند.