سوزش، خارش و درد، تورم واژن چیست و چگونه بوجود می آید؟

سوزش، خارش و درد، تورم واژن چیست
سوزش، خارش و درد، تورم واژن چیست

سوزش، خارش و درد، تورم واژن چیست : یکی از مشکلاتی که میتونه برای تمامی افراد به وجود بیاد خارش و حساسیت در هر قسمتی از بدن می باشد که برای فرد بسیار آزار دهنده خواهد بود. ولی زمانی که این مشکل در قسمت حساسی از بدن مثل اندام تناسلی مخصولا خانم ها به وجود بیاید باید مشکل به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد. در این مطلب به بررسی و راههای کاهش این مکشل خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

سوزش، خارش و درد، تورم واژن چیست ؟

خارش، خشکی همراه با سوزش و درد، تورم واژن (معمولا این چند عامل در دوره یائسگی برای زنان پیش می آبد تا یکی از آنها) از علائم های یائسگی است که ناراحتی های زيادی را در فرد بوجود میآورد، دوره یائسگی با یک افت سطوح هورمونهای استروژن همراه ست که یکی از نشانه های بارز تغییر هورمونی خارش، خشکی واژن میباشد، اين علائم تقریباً 40 درصد از زنانی كه در حال گذر از اين مرحله اند،‌ را مبتلا ساخته است. اما به چه صورت بوجود میاد؛ از محرک ها شامل:

صابون، شامپوی بدن، اسپری های زنانه، کرم و پمادها، شوینده ها، نرم ‌کننده های لباس و دستمال توالت معطر میباشند.

بنر گل من و تو
سوزش، خارش و درد، تورم واژن
سوزش، خارش و درد، تورم واژن

عوامل غیر از محرک ها شامل:

بیماریهای پوستی، عفونتهای قارچی، استرس، سرطان مهبل (بصورت نادر، خارش و خشکی واژن نشانه‌ ای از این سرطان است یعنی: نوعی از سرطان در ناحيه خارجی اندام تناسلی زنان، رخ می دهد.) واژینوز باکتریايی (مانند عفونت قارچی واژن می باشد، یعنی: خارش و خشکی واژن است، این عامل به صورت عدم تعادل بین باکتری خوب و بد طبیعی در واژن را ايجاد می‌ کند.)

بیماریهای مقاربتی متعدد

(یعنی: در طول مراقبت های جنسی محافظت نشده و منتقل‌ می شود.) بیماری‌های مقاربتی مثل بیماری‌های کلامیدیا، تبخال تناسلی، زگیل تناسلی، تریکوموناس (Trichomonas) و سوزاک (Gonorrhea)، همگی می‌توانند عامل حساسیت و علت سوزش و خارش واژن و ناراحتی‌های دیگری در ناحیه واژینال و دستگاه تناسلی شوند.

درد واژن با نام دیگر ولوودینیا میباشد. این مشکل همراه با سوزش، درد شدید در اندامهای تناسلی زنان مانند: فَرْج (یعنی: آلت تناسلی زن، فَرْج به بخش بیرونی دستگاه تناسلی زنانه گفته می‌شود.)

عفونت قارچی (vaginal candidiasis)

از میان هر ۴ زن، ۳ نفر در یک بخشی از زندگی، در ناحیه تناسلی دچار عفونت قارچی می‌شوند. عفونت قارچی ناشی از رشد بیش از اندازه قارچ در ناحیه تناسلی و واژن به وجود می‌آید. بارداری، آمیزش، مصرف آنتی بیوتیک‌ها و سیستم ایمنی ضعیف، همگی از عوامل ابتلا به این بیماری به شمار می‌روند. عفونت قارچی، علاوه بر ایجاد حساسیت و خارش، موجب می‌شود ترشح بانوان سفید و غلیظ شود و به معنایی حالت پنیری پیدا کند.

لگن، ورودی مهبل (واژن)، کلیتوریس (یعنی: در دیواره‌ی داخلی واژن می باشد.) شایع‌ ترین این علل درد واژن، رابطه جنسی (مقاربت: عدم مراقبت جنسی) است، معمولا فعالیتهای فیزیکی مانند: دوچرخه‌ سواری، پریدن یا دویدن نیز میتواند باعث درد، تورم واژن شود.

درمان های سوزش، خارش و درد، تورم واژن
درمان های سوزش، خارش و درد، تورم واژن

درمان های سوزش، خارش و درد، تورم واژن یا دستگاه تناسلی به چه صورت می باشد؟

۱. ليزر موناليزا تاچ (یعنی: يک دوره درمانی سه جلسه‌ ای با فاصله های یک ‌ماهه پيشنهاد می ‌شود پس از هر جلسه پرهیز از هرگونه فعالیت جنسی و فعالیت ‌های شدید جسمانی به مدت 5 روز می باشد.)
۲. از کرمها و شیاف مرتبط با واژن استفاده کنید.
۳. دوش آب گرم بگیرید.
۴. لباس زیر و لباسهای مختلف را امتحان كنيد.
۵. محصولات پاک کننده را تغيير دهيد .

علائم و نشانه‌ های اولیه درد، تورم واژن شامل؛

تحریک احساس سوزش، درد و تورم، خارش پیوسته، احساس تپش قلب، درد در طول رابطه‌ی جنسی، التهاب فرج، خروج ترشح قهوه‌ای یا سفید، بوی ناخوشایند، احساس گزیدگی است.

همچنین درمان درد و تورم واژن شامل؛

  1. کمپرس گرم کردن
  2. کمپرس سرد کردن
  3. کمپرس چای بابونه برای
  4. شستشوی ناحیه واژن با چای سبز
مطالب مرتبط :

راههای پیشگیری از عفونت قارچی واژن

بارداری خارج رحم و علائم آن

دلایل افتادگی رحم و درمان آن