آموزش کامل تکثیر کاکتوس پوسیده شده و نجات آن

تکثیر کاکتوس پوسیده
تکثیر کاکتوس پوسیده

چطور کاکتوس پوسیده را نجاد بدهیم (تکثیر کاکتوس پوسیده): درسته که کاکتوس از گیاهانی می باشد که خیل مقاوم و سرسخت است ولی اگر شما خاک مناسب با زهکشی خوب براش فرهم نکنید و یا آبیاری اون رو بیش از اندازه انجام بدید منجر به پوسیدگی ساقه و ریشه خواهد شد و برای نجات دادن کاکتوس باید اون رو قلمه زد ولی خب نحوه قلمه زدن به همین راحتی هم نیست که فقط برش بزنید و داخل خاک قرار بدید. در ویدیو که بالا مشاهه کردید تمام مراحل دیده شد ولی بریا درکت بهتر توضیحاتی که در ادامه بیان خواهد شد را هم حتما مطالعه کنید.

 

دشمن اصلی کاکتوس ها

همانوطر که گفتیم یکی از اصلی‌ترین دشمنان کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها زیاد شدن تعداد دفعات آبیاری است.اولین دلیل پوسیدگی هر کاکتوس و ساکولنتی رو در آبیاری زیاد و نداشتن زهکشی مناسب در گلدان جستجو کنید. از کجا بفهمیم که کاکتوس ما پوسیده؟ بریا پاسخ به این سوال باید گفت که اگر دیدید که گیاه‌تان دارد نرم می‌شود، سریعا وارد عمل شوید تا فرصت نجات آن را از دست ندهید. شانس نجات حتی در کاکتوس‌هایی که تمام پیکرشان دچار پوسیدگی اولیه شده است هم ممکن می باشد، اگر از آن‌ها به خوبی مراقبت کنید و سریع به دادشان برسید.

نحوه تکثیر کاکتوس پوسیده

اگر میخواهید بدانید که چطور کاکتوس پوسیده را باید نجات داد ببینید اگر پایه یا همون طوقه کاکتوس (ساکولنت) شما زرد و پوسیده شده همانند ویدیو بالا طبق روال زیر عمل کنید.

بنر گل من و تو
اولین مرحله برش محل پوسیدگی

برای این کار ابتدا باید چاقو و یا هر وسیله تیزی که دارید رو با استفاده از الکل ض عفونی کنید تا گیاه شما مجددا دچار بیماری های قارچی نشود. (البته از آب و صابون هم میتونید استفاده کنید.) حالا چند سانتی متر بالاتر از محل پوسیدگی را برش بزنید شما باید به نحوه برش را انجام دهید که هیچگونه پوسیدگی یا گندیدگی در گیاه که قرار هست قلمه گرفته شود دیده نشود. اگر بعد از برش مشاهده کردید که همچنان پوسیدگی وجود دارد این مرحله را تا زمانی که دیگر پوسیدگی دیده نشود ادامه دهید.

سعی کنید برای کاشت مجدد کاکتوس از یک گلدان با خاک جدید استفاده کنید تا درصد موفقیت شما بالا برود و در غیر این صورت حتما خاک گلدان را ضدعفونی کنید و گلدان را با استفاده از آب و صابون بشورید.

چطور کاکتوس پوسیده را نجات بدیم - برش محل پوسیده
چطور کاکتوس پوسیده را نجاد بدهیم – برش محل پوسیده
مرحله دوم استراحت به قلمه

این مرحله را میتوان به دو شکل مختلف انجام داد :

 1- محل برش را در داخل آرد ذرت قرار دهید و سپس به مدت 2 الی سه هفته در محلی خنک و سایه قرار دهید تا ریشه های ابتدای گیاه ظاهر شود

2- محل بریده شده را بر روی یک دتمال تمیز قرار داده و کاکتوس را در محلی با دمای مناسب و دور از آفتاب به مدت 72 ساعت قرار دهید تا محل برش پینه ببندد(با این کار درصد موفقیت شما بسیار بالا خواهد رفت) توجه داشته باشدی زمان گفته شده حدودی است و مکن هست که بیشتر یا کمتر شود.

استفاده از خاک مناسب

همانطور که گفتیم سعی کنید از خاک جدید و یا ضد عفونی شده استفاده کنید شاید بگوید که فقط بخاطر آبیاری زیاد ریشه و ساقه گیاه پوسیده شده است ولی شاید عوامل قارچی بیماری‌زا هم در بروز این مشکل دخالت داشته باشند. این عوامل بیماری‌زا در خاک زندگی می‌کنند پس خاک گیاه باید عوض شود. بهتر است گلدان جدیدی تهیه کنید، اما اگر می‌خواهید از گلدان قبلی استفاده کنید به روشی که در بالا گفته شد گلدان را ضدعفونی و خشک کنید. می‌توانید مقداری سنگ ریزه در کف گلدان بریزید تا زهکشی بهتر انجام شود و سپس گلدان را پر از خاک کنید.

خاکی تازه، با زهکشی خوب و مخصوص کاکتوس برای گیاه فراهم کنید. از خاک گلدان‌های معمولی برای کاشت کاکتوس استفاده نکنید چرا که این نوع خاک‌ها آب بیشتری در خود نگه می‌دارند و ممکن است خود باعث پوسیدگی مجدد کاکتوس یا ساکولنت‌تان شوند. اگر کاکتوس‌تان را درون باغچه پرورش داده اید، بد نیست آن را برای مدتی درون گلدان بکارید تا بتوانید بهتر آبیاری آن را کنترل کنید.

کاشت کاکتوس جدید در گلدان

کاکتوسی که درمراحل قبل بیرده بودیم و سپس در محلی قرار دادیم که ریشه بزند و یا محل برش پینه ببندد را روی خاک گلدان قرار دهید (دقت کنید که به هیچ وجه زیاد قلمه را داخل خاک فرو نکنید) فقط کافی است به مقداری روی خاک قرار گیرد که سقوط نکند.

میزان آبیاری ابتدایی

در ابتدا گیا را آبیاری کنید و سپس به میزانی گیاه را آبیاری کنید که فقط مقدار خیلی کمی رطوبت روی خاک وجود داشته باشد سعی کنید تا زمانی که گیاه شما ریشه های کاملی در خاک ندارد از آبیایر زیاد اجتناب کنید. آبیاری هر 2 هفته یکبار میتونه برای موفقیت شما مفید باشه

به همین راحتی کاکتوسی که از قسمت پایین پوسده است را تونسیتم تکثیر کنیم.

نحوه تکثیر کاکتوس پوسیده از قسمت بالا (سر)

برای نجات کاکتوس پوسیده از قسمت بالا طبق روال زیر اقدام میکنیم

برش محل پوسیدگی

همانند قبل کمی بیشتر از محل پوسیدگی را برش میزنیم توجه داشته باشید که حتما قبل از برش باید چاقو و یا تیغ را ضدعفونی کنیدف برش را تا زمانی ادامه دهید که دیگر روی کاکتوس هیچ محل پوسیده و گندیده ای مشاهده نشود. و محل پوسیده را دور بریزید.

نحوه تکثیر کاکتوس پوسیده از قسمت بالا
نحوه تکثیر کاکتوس پوسیده از قسمت بالا
بررسی گلدان و خاک کاکتوس

حتما خاک گلدان را بررسی کنید و زهکشی را هم همچنین و خیالتون از خاک گلدان راحت بشه. اگر خاک‌تان مناسب نیست خاک گیاه را عوض کنید. خاک مخصوص گلدان یا باغچه رطوبت زیادی را در خود نگه می‌دارد و باعث گندیده شدن کاکتوس‌تان می‌شود. اگر کاکتوس‌تان را در خاک باغچه کاشته اید، بهتر است خاک آن قسمت از باغچه را عوض کنید به جای آن خاکی مخصوص کاکتوس و ساکولنت بریزید.

به همین راحتی نحوه تکثیر کاکتوس پوسیده را یاد گرفتی و میتونید اونها رو از مرگ نجات بدید.

مطالب مرتبط :

آموزش کامل قلمه زدن و تکثیر برگ انجیری

آموزش کامل قلمه زدن و تکثیر بنجامین تصویری

انواع روش های تکثیر کاکتوس در خانه