معجزه چای ترش؛ 13 خواص چای ترش قرمز و عوارض آن

خواص چای ترش برای سلامتی
خواص چای ترش برای سلامتی

چای ترش چیست؟ خواص چای ترش را میدانید؟ چای ترش که اغلب به hibiscus tea که به نام های چای مالمیر، چای مکه، چای روزل و چای قرمز هم شناخته می شود، یک چای گیاهی است که با قرار دادن گیاه هیبیسک در آب جوش درست می شود این چای را می‌توان هم سرد و هم گرم میل کرد. عطر و طعم ترش مزه آن مانند کرنبری است. چای ترش سرشار از ویتامین c حاوی مواد معدنی مانند فلاونوئیدها و دارای خواص ملین است. و همچنین کاهش فشار خون، کمک به گرفتگی قاعدگی، درمان افسردگی ، کمک به هضم غذا و کنترل وزن ، سالم نگه داشتن کبد و کاهش سطح قند خون از جمله فواید این چای می باشد.

همچنین در ادامه مطلب پاسخ سوالاتی مانند :

  • آیا می‌توانم چای ترش را هر روز بخورم؟
  • عوارض استفاده بیش از حد چای ترش چیست؟
  • بهترین زمان نوشیدن چای ترش؟
  • آیا از چاقی خود رنج میبرید ؟
  • و نحوه آماده سازی چای ترش؟

و دیگر سوالاتی که باید جواب آنها را بدانید با ما همراه باشید.

بنر گل من و تو
فواید چای ترش برای سلامتی
فواید چای ترش برای سلامتی

خواص چای ترش بر سلامتی بدن

چای ترش که در آمریکای لاتین و بخصوص در جامائیکا مصرف آن متداول است، در بسیاری از مناطق دنیا به صورت نوشیدنی گرم یا سرد مصرف می شود. این چای قرمز رنگ است. چای ترش طعم ترشی دارد به همین دلیل با نام چای ترش شناخته می‌‌شود و معمولاً با شکر نوشیده می‌شود. این چای که کالری پایینی دارد و کافئین ندارد، دارای خواص زیادی است.

1- چای ترش سرشار از آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که مانع از تجمع رادیکال های آزادمی شوند و به جلوگیری از آسیب و بیماریهای ناشی از این رادیکال‌ها کمک می کند.چای ترش غنی از آنتی اکسیدان قوی است. در یکی از مطالعاتی که بر روی موش‌ها انجام شده است عصاره گیاه هیبیسک تعداد آنتی اکسیدان را افزایش داده و اثرات مضر این رادیکال‌های آزاد را تا ۹۲ درصد کاهش داد.

۲- کاهش فشار خون با چای ترش

یکی از بهترین و موثرترین فواید چای ترش کاهش فشار خون می باشد. با گذشت زمان، فشار خون بالا منجر به تضعیف قلب میشود همچنین باعث افزایش خطر بیماری‌های قلبی نیز می‌شود.

آیا چای ترش فشار را پایین می آورد؟ مطالعات اینگونه نشان داده است که چای ترش می تواند فشار خون را کاهش دهد. در یکی از این مطالعات به ۶۵ نفر از افراد مبتلا به فشارخون بالا این چای گیاهی داده شد. بعد از گذشت تنها ۶ هفته محققان دریافتند که فشار خون سیستولیک این افراد به طرز شگفت‌انگیزی کاهش پیدا کرده است.

❌هشدار❌

این چای گیاهی برای افرادی که هیدروکلروتیازید (که نوعی دیورتیک که برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود) توصیه نمی‌شود. زیرا ممکن است با داروی خود تداخل داشته باشد.

حتما مطالعه کنید: خواص چای اولانگ

۳- کاهش سطح چربی خون با چای ترش

چای ترش علاوه بر اینکه باعث کاهش فشار خون میشود سطح چربی خون را نیز کاهش می دهد که این نیز از عوامل بیماری‌های قلبی است.

در یکی از مطالعات بر روی۶۰ نفر از افراد منجر به دیابت دریافتند که افرادی که چای ترش نوشیده بودند توانسته بودند کلسترول HDL خوب را افزایش و کلسترول LDL بد را کاهش دهند.

آیا چای ترش برای دیابت مفید است؟ علاوه بر این بیشتر مطالعات نشان داده است که فواید چای ترش بر روی سطح چربی خون فقط محدود به بیماران شرایط خاص مانند سندروم متابولیک و دیابت است.

خواص چای ترش برای کبد
خواص چای ترش برای کبد

۴- چای ترش و رابطه آن با سلامت کبد

کبد انسان وظیفه تولید پروتئین، ترشح صفرا و تجزیه چربی را دارد. از این رو کبد برای سلامتی شما بسیار ضروری است. مطالعات بر روی ۱۹ فرد دارای اضافه وزن این‌گونه نشان داد که مصرف این چای گیاهی به مدت ۱۲ هفته باعث بهبود استاتوز کبدی می‌شود.

همچنین مطالعات حیوانی دیگری گزارش شده است که در آن عصاره هیبیسک باعث کاهش نشانگرهای آسیب کبدی می‌شود و خواص محافظت‌کننده کبد را دارد. همچنین در موش‌ها غلظت چندین آنزیم سم زدایی کننده دارو در کبد را تا ۶۵٪ افزایش میدهد.

۵- آیا از چاقی خود رنج میبرید؟

آیا چای ترش لاغر کننده است؟ مطالعات اینگونه نشان می‌دهد که مصرف چای ترش رابطه مستقیمی با کاهش وزن دارد. مصرف چای ترش برای افراد دارای اضافه وزن منجر به کاهش چشمگیر وزن چربی بدن، شاخص توده بدن و نسبت ران به کمر می‌شود. همچنین مصرف چای ترش برای حیوانات نیز موثر است در یکی از مطالعات نشان داد که مصرف این عصاره گیاهی بر روی موش های چاق به مدت ۶۰ روز باعث کاهش وزن بدن آنان شد.

۶- چای ترش دارای خواص ضد سرطانی

عصاره این گیاه سرشار از پلی فنول است که دارای خواص ضد سرطانی قدرتمندی است. مصرف این چای گیاهی رشد سلول را مختل کرده و از تهاجمی بودن سرطان دهن و سلول های پلاسما جلوگیری می‌کند و همچنین مانع از گسترش سلول‌های سرطانی پروستات در انسان می شود. علاوه بر این تا ۵۲ درصد سلول‌های سرطانی معده را می‌تواند مهار کند.

۷- خواص بی نظیر ضدباکتریایی چای ترش

چای ترش همانند کرنبری خواص درمانی دارد و همچنین باعث از بین بردن یا جلوگیری از عفونت های دستگاه ادراری میشود. پس چای ترش ادرارآور است.

۸- دغدغه بانوان برای کاهش درد قاعدگی

آیا چای ترش قاعده آور است؟ ناکیتو تاجر بازار میگوید که گیاه چای ترش فواید بسیار زیادی برای بدن دارد که از جمله میتوان به تنظیم چرخه قاعدگی و معالجه مشکلات ایجاد شده در دوران قاعدگی اشاره کرد. وی توضیح میدهد که نوشیدن این چای جریان خون را در رحم یا ناحیه لگن تحریک میکند، زیرا دارای اثرات دباغی است .

پیشنهاد میکنم مطالعه کنید : خواص چای ماسالا

❌هشدار برای زنان باردار❌

آیا چای ترش برای بارداری مضر است؟ نوشیدن این چای برای افراد باردار یا کسانی که از قرص های جلوگیری از بارداری استفاده میکنند و تحت درمان هورمونی قرار میگیرند باید با تایید پزشک استفاده شود تا از بروز عوارض جلوگیری کند.

عوارض چای ترش برای بارداری
عوارض چای ترش برای بارداری

۹- خواص چای ترش و ضدافسردگی

چای ترش ویتامین‌ها و موادمعدنی مانند فلاونوئیدها را دارد که دارای خواص ضد افسردگی است. همچنین برای ایجاد آرامش در سیستم عصبی کاهش اضطراب و افسردگی موثر است. این گیاه یک محیط آرامش بخش برای بدن و روح است.

۱۰- خواص ضدپیری چای ترش

چای ترش سرشار از آنتی اکسیدان هایی به نام آنتوسیانین است که می‌تواند با رادیکال‌های آزاد مقابله کرده و التهاب را کاهش دهد همچنین از پیری زودرس پوست جلوگیری می کند. و علاوه بر آن این ماده حاوی آلفا هیدروکسی اسید های طبیعی یا AHA است که به لایه برداری پوست کمک می‌کند.

۱۱- درمان یبوست با چای ترش قرمز

این گیاه می‌تواند مانند یک ملین عمل کند و به درمان یبوست کمک کند، چون به بدن شما کمک می‌کند که مایعات مهم را حفظ کند، مایعاتی که ممکن است همانی باشد که شما برای حرکت به آن نیاز دارید. همچنین به مشکلات سوء هاضمه نیز کمک می‌کند.

۱۲- چای ترش قاتل اصلی سنگ کلیه و مثانه

رادیکال های آزاد می توانند برای کلیه ها مضر باشد. از این رو آنتی اکسیدان های موجود در چای ترش می تواند کلیه آسیب دیده را محافظت کند. همچنین چای ترش به عنوان ادرار آور و ماده اوریکوزوریک (یک ماده ای که میزان اسید اوریک در ادرار را افزایش می‌دهد) عمل میکند. برای درمان و پیشگیری از سنگ های ادراری بسیار موثر است.

13- خواص چای ترش برای هضم غذا

چای ترش هضم را بهبود می بخشد. به حرکات روده کمک می‌کند و یبوست را درمان می کند. همچنین برای سلامت دستگاه گوارش و جلوگیری از سرطان روده‌ی بزرگ مفید است.

آیا می‌توانم چای ترش را هر روز بخورم؟

هنوز تحقیقات کافی درباره میزان مصرف انجام نشده است ولی با توجه به فواید و مضرات (عوارض چای ترش که در ادامه خواهیم گفت) استفاده بیش از حد از چای ترش توصیه می‌شود که مصرف خود را به دو یا سه فنجان در روز محدود کنید .

خواص چای ترش - میزان مصرف
خواص چای ترش – میزان مصرف

عوارض چای ترش: بیش از اندازه مصرف نکنید

چای ترش علاوه بر فوایدی که دارد می تواند باعث بروز مشکلاتی اعم از درد معده، یبوست، حالت تهوع، ادرار دردناک، سردرد و صدای زنگ گوش( وزوز گوش) شود. حتی مصرف بیش از حد آن به دلیل تأثیر آن بر فشار خون می تواند باعث سرگیجه و خستگی شود.

  • مصرف چای ترش می‌تواند میزان استروژن را پایین بیاورد. اگر در حال استفاده از روش جایگزینی هورمون هستید یا از انواع روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنید، نباید چای ترش بنوشید.
  • از آنجا که چای ترش میزان استروژن را کاهش می‌دهد، می‌تواند مستقیما بر روی توانایی تولید مثل تاثیر داشته ‌باشد. در دوره‌ی بارداری و پیش از آن از مصرف چای ترش اجتناب کنید.
  • خاصیت کاهش فشار خون و ادرارآوری چای ترش می تواند به گشاد شدن عروق خونی منجر شود. برای همین اگر از فشار خون پایین یا بالا رنج می‌برید، و داروی کاهنده‌ی فشار خون مصرف می‌کنید چای ترش مصرف نکنید.
  • چای ترش روی سلول‌های سرطانی پوست و مغز تاثیر می‌گذارد. در زمان انجام شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی چای ترش مصرف نکنید، چون ممکن است مصرف هم‌زمان آن با داروهای سرطان مشکلاتی ایجاد کند.
  • چای ترش می‌تواند توهم ایجاد کند، و بسیاری از آدم‌ها پس از مصرف آن احساس سبک سری و حتی مستی می‌کنند. به یاد داشته‌باشید وقتی چای ترش نوشیده‌اید هنگام رانندگی یا استفاده از ماشین‌آلات بیش‌تر دقت کنید.
  • اگر در حال مصرف دارو هستید، باید مطمئن شوید با مصرف چای ترش اثرات جانبی دارو تشدید نمی‌شود. علت‌اش این است که چای ترش می‌تواند اثرات جانبی برخی داروها را، از جمله داروهای دستگاه عصبی مانند داروهای ضدافسردگی، تشدید کند. هم‌چنین نمی‌توان چای ترش را هم‌زمان با داروهای سرطان مصرف کرد چون ممکن است شرایط را بدتر کند. بنابراین همیشه قبل از شروع مصرف چای ترش با پزشک خود مشورت کنید.
  • چای ترش می تواند سبب خواب آلودگی شود. برای همین توصیه می‌شود قبل از رانندگی یا رفتن به محل کار چای ترش ننوشید.
  • چای ترش ممکن است حساسیت ایجاد کند. حساسیت به چای ترش علائمی از قبیل التهاب سینوس یا قرمزی چشم دارد.

بهترین زمان نوشیدن چای ترش

شاید این سوال برای شما پیش امده باشه که چه وقت چای ترش بخوریم؟ چای ترش حاوی فلاونوئیدها است که باعث کاهش جذب چربی می شود. اگر شما روزانه یک فنجان بعد از شام آن را بنوشید به بدن شما کمک می‌کند که چربی‌های ناخواسته سریع جذب بدن انسان نشوند و از این امر جلوگیری می‌کند.

نحوه آماده سازی چای ترش (گرم یا سرد)

طرز تهیه چای ترش چگونه است؟ چای ترش را می‌توان هم به صورت گرم و هم سرد نوشید. با ما همراه باشید تا گام به گام چگونگی دم کردن آن را برایتان خواهیم گفت.

چای ترش داغ:

  • ۱/۵قاشق چای خوری چای ترش و یک کیسه چای
  • یک فنجان آب
  • دمای آب ۲۰۸ درجه فارنهایت

زمان :۵ دقیقه

نحوه آماده کردن

آب را در دمای ۲۰۸ درجه فارنهایت بجوشانید و تا حد امکان از آب‌های تصفیه شده استفاده کنید. مقداری آب گرم درون‌ قوری ریخته تا گرم شود سپس آب را دور بریزید. چای ترش را در قوری قرار داده و آب را به آن اضافه کنید، به مدت ۵ دقیقه قوری را بپوشانید گلهای گیاه را صاف کنید و چای داغ را در یک لیوان بریزید.

اگر می خواهید چای خود را شیرین کنید شما می توانید از شکر ، عسل یا شربت خرما استفاده کنید.

طرز تهیه چای ترش سرد
طرز تهیه چای ترش سرد

چای ترش سرد:

  1. چای را در یک پارچ یا ظرف شیشه ای بریزید. از آب خنک یا اب به دمای اتاق رسیده استفاده کنید.
  2. ظرف را بپوشانید و حداقل به مدت ۱۲ ساعت در یخچال قرار دهید.
  3. مواد چای را صاف کرده و آن را درون فنجان با یخ بریزید .

برای شیرین کردن آن می توانید از شربت ساده استفاده کنید. می توان از شکر و آب داغ شربت ساده در خانه درست کرد تا شکر حل شود.

این چای گیاهی جدا از فوایدی که دارد باید با احتیاط مصرف شود به خصوص برای بانوان باردار یا کسانی که از قرص های جلوگیری از بارداری استفاده میکنند. حداقل مصرف چای ترش روزانه ۲_۳ فنجان است. مصرف بیش از حد از این مقدار باعث بروز مشکلاتی از جمله دردمعده، یبوست، حالت تهوع و ادرار دردناک و …… میشود. پس حتما بخش عوارض چای ترش را در کنار فواید چای ترش مطالعه کنید تا مشکلی برای شما پیش نیاد. حتما نظر و تجربه خود را در بخش دیدگاه برای ما بنویسید.

مطالب مرتبط :