روش صحیح گفتگو با فرزندان (گفتگوی سالم)

روش صحیح گفتگو با فرزندان (گفتگوی سالم)
روش صحیح گفتگو با فرزندان (گفتگوی سالم)

روش صحیح گفتگو با فرزندان : یکی از دشواری های تربیتی فزندان این است که بدانیم با آنها چگونه صحبت کنیم و با فرزندان خود گفتگوی سالمی داشته باشیم این کار باعث میشه که یک ارتباط خوشایند و دو طرفه ای بین شما و فزند دلبندتان داشته باشید و در کارهای تربیتی اون دچار مشکل نشوید. ما در این مطلب میخواهیم در خصوص روش صحیح گفتگو با فرزندان صحبت کنیم و روش هایی برای سالم کردن آن بیان کنیم. پس با ما همراه باشید و مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

فواید گفتگوی سالم با فرزندان

هرچقدر شما با کودک خود گفتگوی و مکالمه داشته باشدی و یا با او بازی کنید در این مراحل کودک از شما یاد خواهد گرفت پس بهترین زمان یادگیری برای کودک شما و گرفتن روش های درست زندگی در این بازی ها و گفتگوها نهفته است. ولی در صورتی که شما یک تعامل نادرست و غیر اصولی با کود خود داشته باشید این باعث به وجود آمدن مشکلات و آسیب های روحی و روانی فراوانی در او خواهد شدف این تاثیرات میتواند میتواند عدم اعتماد به نفس، حقارت و… شود پس برقراری ارتباط دوستانه با والدین، کاهش لجبازی ها، بیان خواسته و مشکلات از جمله فواید گفتگوی سالم با فرزندان می باشد. برای درک این مطلب یک گفتگوی ناسالم و سالم رو در ادامه بررسی میکنیم.

یک نمونه از گفتگوی بین والدین و فرزندان

على ٧ ساله به خانه ميرسد ؛ اشك در چشمانش حلقه زده و از مسأله اى عصبانى است . مادرش ميپرسد چه شده ؟ و او با بغض ميگويد قرار بود امروز از طرف مدرسه به اُردو برويم اما بخاطر خرابى ماشين راننده ؛ همه چيز به هم ريخت و نرفتيم .

بنر گل من و تو
گفتگوى ناسالم و بى حاصل :

مادر : چى شده ؟
على : به خاطر خرابى ماشين راننده ؛ اُردو كنسل شد
مادر : همين ؟
براى همين گريه ميكنى ؟
گريه نداره كه ؛ من فكر كردم خدايى نكرده نمره بدى آوردى ! يا با كسى دعوات شده !
حالا امروز نرفتين ؛ ايشالا هفته ديگه ميرين .

گفتگوى سالم و درك همدلانه :

مادر : خيلى ناراحت به نظر مياى ! چيزى شده پسرم ؟
على : بله ؛ ناراحتم
مادر : چى تو رو عصبانى كرده ؟
على : به خاطر خرابى ماشين راننده ؛ اُردو كنسل شد
مادر : اوه ؛ چه بد ! تو چقدر براى اين اُردو ذوق داشتى
على : اوهوم
مادر : كاش اين ماشين لعنتى خراب نميشد ؛ ميتونم درك كنم چه حالى دارى.

گفتگوی سالم با فرزندان
گفتگوی سالم با فرزندان

روش صحیح گفتگو با فرزندان

تحقيقات ١٥ سال اخير نشون داده ؛ بيشتر كودكان در اين مرحله و با گفتگوى سالم و درك همدلانه اى كه والد با آنها برقرار ميكند آرام ميشوند چرا كه كودك در آن زمان ابدا تحمل شنيدن نصحيت يا نقد شدن براى حس ناراحتى اش را ندارد . و بهترين واكنش والد در اين مرحله به جاى تشويق كودك به انكار احساسش اين است كه تنها احساسات كودك را درك و تأييد كند .  اين تكنيك نه تنها در مقابل كودكان بلكه در برابر بزرگسالان نيز توصيه ميشود ؛ چراكه بيان هر حرفى مبنى بر انكار احساسات به طرف مقابلمان منجر به خشمِ بيشتر او ميشود نه آرامشش.

نکات مهم در گفتگوی سالم با فرزندان

در زمان عصبانیت شما صبور باشید و اجازه دهید کودکتان گفته هایش را تا آخر تمام کند و به رفتارهایی مانند درهم کردن انگشتان، ناخن جویدن، مشت کردن پنجه او هنگام صحبت کردن توجه داشته باشید زیرا نشانگر حالات درونی وی از جمله استرس، خشم و عصبانیت است. توجه داشته بشاید که از سوالات امری، استفاده از کلمات سخت و غیر قابل فهم برای کود استفاده نکنید و گفتگو را در زمان مناسب، به سادگی و با زبان کودک انجام دهند تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

کاهش دردسرهای گفتگوی والدین

در ادامه به بررسی برخی مشکلاتی که باعث به وجود آمدن گفتگوی ناسالم میشوند رو مورد بررسی قرار میدهیم تا دیگر آنها را تکرار نکنید.

با فرزندان خود منعطف باشید

همانند مثال بالا با کودکان خود همراه شوید و به علایق آنها احترام بگذاریدف درسته که علایق آنها با ما متفاوت است ولی همین که خود را جای آنها بگذارید باعث بهبود وضعیت رفتاری و اینکه شما به او اهمیت میدهید خواهد شد.

زمان مناسب را انتخاب کنید

برای اینکه با فرزندان خود صحبت کنید زمان مناسبی را انتخاب کنید، بزرگترین اشتباهی که ما والدین مرتکب میشویم این است که هر زمانی که برای ما خوب هست دوست داریم با فرزندانمان صحبت کنیم چرا زمانی که او تایم آزاد و مشغله کمی دارد را برای این کار انتخاب نمیکنیم؟ پس به زمان و مکان صحبت کردن دقت کنید.

پس سعی کنید که یک روش گفتگوی سالم با فرزندان خود را انتخاب کنید و به عقاید او نیازهای او اهمیت دهید تا رابطه شما هر روز بهتر و صمیمی تر شود.

مطالب مرتبط:

معذرت خواهی کودکان بدون آگاهی

دلبستگى يا اتچمنت در کودکان چيست؟

اضطراب جدایی در کودکان