معرفی و نگهداری گیاه شویدی، شویدی دم روباهی (مارچوبه زینتی)

نگهداری گیاه شویدی، شویدی دم روباهی (مارچوبه زینتی)
نگهداری گیاه شویدی، شویدی دم روباهی (مارچوبه زینتی)

معرفی گیاه شویدی یا همون مارچوبه زینتی : اگر علاقه زیادی به سرخس و گیاهانی مثل اون دارید یکی از گزینه های جذاب برای نگهداری در داخل خونه و فضای بیرون شویدی هست، گیاه شویدی یا شویدی دم روباهی که به آن مارچوبه زینتی نیز می‌گویند، بومی آفریقای جنوبی و شرقی است در گونه گیاهان مارچوبگان جای می‌گیرد. این گیاه نزدیک به 300 گونه شناخته‌شده در جهان داشته و از گیاهان همیشه سرسبز است. گیاهی چند ساله که در آفریقا بصورت علف هرز می‌روید و در جاهایی دیگر به عنوان گلی زینتی بسیار طرفدار دارد. این گیاه ساقه‌های زیاد و پرپشتی دارد.

آشنایی با گل شویدی و شکل ظاهری آن:

نام علمی این گیاه Asparagus densiflorus می باشد که از خانواده LILIACEAE – سوسنی ها می باشد، ساقه‌های شویدی منشعب بوده و روی ساقه‌ها برگ‌های بسیار ریز و فلس مانندی قرار دارد، به آنها ساقه‌های برگی هم می‌گویند. چون ساقه‌های گیاه بصورت آویزی رشد می‌کنند، برای گلدانهای آویز بسیار زیبا بوده و منظره جالبی درست می‌کنند. گل‌های شویدی کوچک و سفید براق بوده و میوه گیاه به رنگ قرمز و آبدار و ریز است. این میوه باعث جذب پرندگان می‌شود.

شما میتوایند این گیاه را در گلدان‌های آویز بکارید و جزو گیاهان آپارتمانی آویز هم به حساب میاد و به این طریق زیبایی را به منازل یا تراس خود ببرید. همچینین در تراریوم استفاده‌ می‌شود که بسیار زیبا بوده و نگهداری آسانی نیز دارد. درست است که از لحاظ ظاهری شبیه به سرخس‌هاست اما ربطی به این گونه نداشته و در این گروه جای نمی‌گیرد.

بنر گل من و تو
گیاه شویدی - Asparagus densiflorus
گیاه شویدی – Asparagus densiflorus

شرایط و نحوه نگهداری از گل شویدی دم روباهی:

این گیاه که به مارچوبه زینتی هم معروف هم برای سرحال بودن و داشتن برگهای زیبا به محلی با نور نسبتا زیاد، آبیاری متوسط به بالا، خاک سبک ب زهکشی خوب نیاز دارد که در ادامه تمامی موارد را به شکل کامل مورد بررسی قرار میدهیم.

خاک مناسب پرورش گیاه شویدی:

این گیاه نیاز به خاکی مرطوب دارد، ولی دقت کنید که آبیاری بیش از حد لازم ندارد و این کار باعث پوسیدگی گیاه خواهدشد، چون آب در ریشه‌های حجیم گیاه جمع‌شده و آن را می‌پوساند. بهترین و مناسب‌ترین خاک برای گل شویدی خاک نیمه سبک اصلاح شده و دارای تخلخل PH متمایل به اسیدی است. برای کاشت در گلدان خاک لومی با کمپوست گلدانی بسیار مناسب است.

نحوه آبیاری و نیاز آبی گل شویدی:

همانطور که گفتیم این گیاه هر چند نیاز به خاکی مرطوب دارد، اما آبیاری بیش از حد نیز لازم ندارد. در فصل بهار تا پاییز به آبیاری متوسطی نیاز دارد.

نور مناسب مارچوبه زینتی:

اگر این گیاه در سایه قرار داده شود رشد طولی ساقه‌ها زیاد می‌شود، همچنین گیاه گسترده‌تر می‌شود. اما آفتاب باعث می‌شود گیاه متراکم‌تری داشته باشید. اما این گیاه به آفتاب زیاد حساس بوده و در سایه زیاد هم برگ‌هایش زرد می‌شود. سایه آفتاب برایش مفیدتر است. گل شویدی در برابر سرما حساس است. بهتر است برگ‌هایی را که در اثر سرما آسیب‌دیده‌اند، جدا نمایید.

کوددهی و تقویت گیاه:

بهتر است این گیاه ماهی یک بار با کود کامل گیاهان آپارتمانی تقویت شود.

زمان و نحوه هرس کردن

گل شویدی را باید هر سال هرس کنید و ساقه‌هایی که ضعیف و خشک شده‌اند را جدا نمایید. اگر برگ‌ها دچار ریزش شدند، گیاه را به جایی با نور بیشتر منتقل کنید. این گیاه در صورتی که شرایط را مناسب ببیند تبدیل به علف مهاجم شده که با پلایفوسیت یا حذف غده می‌توان آن را ریشه‌کن نمود.

زمان گلدهی شویدی دم روباهی

گلدهی این گیاه در بهار و تابستان است و در این فصول گلهای ریز و سفید کوچکی می‌دهد. سپس در پاییز میوه‌هایی قرمز می‌دهد. بذرهای سیاه رنگ گیاه در همان میوه قرمز رنگند. شایان ذکر است که مصرف میوه این گیاه سبب بروز اختلالاتی در اعضایبدن انسان می‌شود.

رشد آن کم و کند بوده و ارتفاعی نزدیک به 60 تا 90 سانت دارد و گستردگی گیاه به ا تا 2 متر می‌رسد. ریشه آن شبکه‌ای از ریشه‌های افشان می‌باشد که غده‌های پیازی دارند. ساقه‌ها از همین غده‌ها می‌رویند.

نگهداری گل شویدی
نگهداری گل شویدی

نحوه تکثیر گل شویدی:

تکثیر این گیاه به دو صورت انجام می‌شود.

نحوه تکثیر گیاه شویدی از طریق بذر:

بذرهای گل شویدی را می‌توان از همان میوه گوشتی به دست آورد و در جایی گرم در دمای 25درجه سانتیگراد کاشت. پس از سه هفته تا یک ماه گیاه شروع به جوانه‌زنی می‌کند. بذر گیاه را می‌توان در بهار یا اوایل تابستان کاشت. خاک و بستری از کوکوپیت و پیت ماس به نسبت 50به 50 تهیه کنید. بستر باید تمیز بوده و قارچ‌کشی شود. برای قارچ‌کشی نیز می‌توانید از کاربندازیوم 60% به میزان 2در هزار استفاده کنید.

بذرها را 24ساعت قبل در آب ولرم بخیسانید. حالا آنها را به بستر منتقل کنید و با آب‌پاش کمی روی آنها را آب‌پاشی نمایید. توجه‌کنید نباید یاد آبیاری کرد، بلکه به روش مه پاشی باید آب اسپری کنید تا فقط بستری مرطوب برای بذرها ایجاد شود. اگر آب با فشار زیاد ریخته شود، بذرها به ته بستر رفته و ممکن است اصلاً جوانه نزنند. روی بذرها نایلونی بکشید.

بذرها را باید در دمای ثابت 28درجه قرار دهید. دقت کنید که دما بسیار مهم است و کم و زیاد شدن آن در جوانه‌زنی تأثیر خواهد داشت. اگر دما زیاد باشد علف هرز رشد می‌کند و اگر کم باشد، بذرها جوانه نمی‌زنند.

وقتی بذرهایتان جوانه زد و تعداد برگ‌ها 4عدد شد، نایلونی که روی بذر کشیده بودید تا رطوبت ایجاد کند را سوراخ کنید. بدین ترتیب رطوبت به نصف می‌رسد. حالا بهتر است بستر مقابل نور و پشت پنجره آفتابگیر قرار گیرد.

پس از رشد گیاه آنها را به گلدان جدید منتقل نمایید. فقط مواظب باشید آسیبی به ریشه‌ها وارد نشود. بعد از مدتی که گیاه با محیط جدیدش سازگار شد می‌توانید به آن ورمی کمپوست یا کود بدهید.

نحوه تکثیر از طریق تقسیم بوته مادر:

در این روش قطعاتی از ریشه ضخیم گیاه را جدا کرده و در گلدانی جدید قرار داد که این بهترین راه تکثیر است. گلدان را باید هر سال تعویض کنید. برای این کار ابتدا خاکی که گیاه مادر در آن قرار دارد را مرطوب نمایید. گیاه مادر را از گلدان به آرامی خارج‌کنید. حالا با یک چاقوی تیز ریشه‌های گیاه را به قسمتهایی مساوی تقسیم نمایید. حال هر قسمت از ریشه را در گلدانی کاشته تا برای خود گلی مجزا شود.

گیاه مارچوبه زینتی
گیاه مارچوبه زینتی
نکاتی مهم در مورد تکثیر گیاه شویدی:

• بستر نیازی به کود ندارد.
• اگر در منطقه‌ای که هستید آب سنگین است، از آب معدنی جوشیده شده وسرد که با دمای محیط هم‌ دماست استفاده کنید.
• دما را حتماً ثابت و بین 25 تا28 درجه نگه دارید.
• جوانه‌ها بین 8تا 14روز ظاهر می‌شوند.
• پس از رشد کافی گیاه، جوانه‌ها را در گلدانی 7.5سانتی یا سینی مخصوص بکارید.
• قبل از انتقال گیاه به جای اصلی سعی کنید کم‌کم آن را با محیط بیرونی آشنا کنید. این کار را 10تا 15روز قبل انجام دهید.
• برای کاشت باید بین هر گیاه با گیاه دیگر 30سانت فاصله در نظر بگیرید.

آفات و بیماریهای گل شویدی:

گل شویدی زیاد مورد هجوم آفات قرار نمی‌گیرد. اما ممکن است مورد حمله حشرات کوچک قرار بگیرد که میتوانید با استفاده از حشره کش های خانگی آنها را نابود کنید.

مطالب مرتبط :

آموزش گام به گام کاشت شوید در گلدان و خانه

با 17 گیاه مناسب محل کار آشنا شوید گیاهان مقاوم