معرفی گل نیلوفر پیچ یکی از زیباترین گل های آبی رنگ جهان

معرفی و نگهداری نیلوفر پیچ
معرفی و نگهداری نیلوفر پیچ

معرفی و نگهداری گل نیلوفر : یکی از زیباترین گیاهانی که گلهای فوق العاده جذاب و زیبا داره و میتونید به عنوان گیاه رونده برای دیوارها هم استفاده کنید رو میخوام واستون معرفی کنم، نیلوفر پیچ دارای اسامی مختلفی مانند گل نیلوفر یا پیچک نیلوفر می باشد. نام علمی این گل بسیار زیبا Ipomoea tricolor است. گل نیلوفر پیچ از خانواده پیچکیان می باشد که متعلق به نواحی گرمسیری می باشند.

این گیاه بسیار زیبا دارای گونه های بسیار زیادی می باشد شما نیلوفر پیچ را به صورت درختچه های دائمی یا یکساله، پیچنده و بالا رونده و همیشه سبز می بینید. گل های شیپوری بسیار زیبای آن که رنگ بندی بسیار زیادی دارند در نیمه دوم تابستان و نیمه اول پاییز تا وقتی که اولین سرمای پاییز احساس شود دلبری می کنند.

گل نیلوفر پیچ در دنیا به مورنینگ گلوری شهرت دارد.

خصوصیات گل نیلوفر پیچ

گل نیلوفر پیچ بالارونده می باشد تا ارتفاع 2 الی 4 متری رشد می کند. اغلب گل نیلوفر پیچ را با گل های آبی با مرکز سفید و زرد مشاهده می کنند. این گیاه بخاطر رشد بی نظیری که دارد به علف هرز نیز شناخته شده است.

بنر گل من و تو

به خاطر رشد سریع گل نیلوفر پیچ و همچنین مقاومت زیاد، این گل زیبا را بیشتر برای آلاچیق و سایبان ها، بالکن یا به عنوان زمین پوش استفاده میکنند.

در فرهنگ دهخدا در مورد گل نیلوفر این چنین نوشته شده است : «نیلوفر در تداول امروزی قسمی پیچک است. گل آن چون شیپوری است به رنگ آبی سخت مطبوع یا سرخ کم رنگ و لطیف، در نهایت صفا و طراوت که صبح زود باز شود و چند ساعت پس از زدن آفتاب بپژمرد».

گل نیلوفر پیچ
گل نیلوفر پیچ

کاشت گل نیلوفر پیچ آبی در بهار بسیار مناسب می باشد بذر گل نیلوفر پیچ آبی سرعت بسیار بالایی در رشد دارد به گونه ای که بعد کاشت حدودا بین سه الی چهار روز جوانه می زند و سر از خاک بیرون می آورد و این سرعت رشد آن بعد از جوانه زدن نیز روال سریع خود را طی می کند.

نیازهای گل نیلوفر پیچ

به طور خلاصه باید گفت که این گیاه به نور زیاد و مستقیم، آبیاری متوسط، دمای بالا 18 درجه و خاکی با زهکشی بالا نیاز دارد که در ادامه به شکل کامل مورد بررسی قرار میدم

نور

اگر نیلوفر پیچ دارید و دوست دارید که گلدهی داشته باشد باید نور آفتاب کامل را برای این گل محیا کنید. با کم شدن نور گیاه شما ضعیف شده و گلدهی کمتری خواهد داشت. گیاه شما به شش الی 8 ساعت نور مستقیم نیاز دارد اگر این نور، نور صبحگاهی باشد عالی می باشد.

آبیاری

گیاه نیلوفر پیچ برای این که رشد خوبی داشته باشد و شادابی خود را حفظ کند به رطوبت متوسطی نیاز دارد ولی این را هم به خاطر بسپارید که در مقابل خشکی گیاه مقاومی می باشد. اگر شما گیاه کوچکی از نیلوفر پیچ را دارید بهتر است آبیاری آن را فراموش نکنید.

در آبیاری گیاه نیلوفر دقت کنید همیشه سطح خاک را بررسی کنید و اگر خاک تا عمق 2-3 سانتی متری خشک بود آبیاری را انجام دهید و سعی کنید این کار را به صبح موکول کنید.

دما

همانطور که در مطالب اولیه اشاره کردم این گیاه متعلق به نواحی گرمسیری می باشد ولی در فصل بهار و تابستان به خوبی رشد می کنند.

دمای بالای 18 درجه سانتیگراد بهترین دما برای رشد این گیاه می باشد. در مناطق گرم سیر حتما گیاه نیلوفر پیچ را در مکانی بکارید که عصر هنگام، روی گیاه شما سایه باشد این شرایط باعث گلدهی گیاه شما می شود. گیاهان نیلوفر پیچ معمولا با اولین سرما و یخبندان از بین می روند.

حداقل دمای قابل تحمل آن صفر درجه سانتیگراد می باشد.

زیبا سازی دیوار با گل نیلوفر
زیبا سازی دیوار با گل نیلوفر
خاک

گیاه نیلوفر پیچ در هر نوع خاکی به خوبی رشد می کند ولی حتما باید زهکش حاک مناسب باشد. اگر خاک شما خاک سنگین می باشد از پیت ماس برای مناسب سازی زهکش آن می توانید استفاده کنید. بهترین خاک ترکیب خاک باغچه با خاک برگ می باشد.

هرس گیاه فیلوفر پیچ

نیلوفر پیچ نیازی به هرس ندارد بخصوص اگر برای حصار و بالکن و نرده ها استفاده شود ولی اگر شما هم جزو کسانی هستید که این گل بسیار زیبا را در گلدان کاشته اید نسبت به شکلی که در ذهنتان دارید باید شاخه های اضافی آن را برش بزنید.

یادتان باشد حتما باید از قیم استفاده کنید تا ساقه ها جایی برای پیچیدن و بالا رفتن داشته باشند. به نسبت مکانی که گل شما در آن قرار دارد باید قیم را انتخاب کنید حواستان باشد که این گیاه بسیار زیبا ارتفاعی حدود 2 الی 4 متر دارد.

هشدار: هیج یک از اجزاء این گیاه نباید به صورت خوراکی مصرف شوند. دانه های این گیاه معمولا دارای خواص توهم زا بوده و به عنوان آمید اسید D-lysergic، یا LSA شناخته می شود. همچنین این دانه ها حاوی گلیکوزیدهایی است که ممکن است انسان در صورت مصرف دچار تهوع شود.

تکثیر گل نیلوفر پیچ

نیلوفر پیچ را می توانید به دو طریق تکثیر کنید.

  1. بذر
  2. قلمه گیری
تکثیر نیلوفر پیچ از طریق بذر

اصلی ترین و بهترین روش تکثیر گل نیلوفر از طریق کاشت بذر می باشد. در این روش اولل بذر را ۲۴ ساعت قبل از کاشت در دستمال خیس قرار بدهید. پوسته بذر گل نیلوفر ضخیم می باشد. بنابراین بذر را خراش دهید یا به مدت چند ساعت در آب گرم خیس کنید تا نرم شود. این کار احتمال جوانه‌زنی را افزایش داده و سرعت جوانه‌زنی را نیز بالا می‌برد.

زمان کاشت بذر گل نیلوفرپیچ

زمان کاشت بذر گل نیلوفری اوایل فصل بهار می باشد پس بعد از عید دست بکار شوید. روی بذر ها را حدودا با نیم سانت خاک بپوشانید. سپس خاک را به طور کامل آبیاری کنید. موقعی که جوانه ها رشد کردند به نسبت جوانه های رشد کرده و حجم گلدان تعداد آن ها را کم کنید. اگر بذرها را در خاک و برای حصار یا نرده های بالکن کاشته اید حتما دقت کنید که برای هر جوانه حتما میله ای برای بالارفتن پیچک باشد.

یکی از ویژگی های این گیاه زیبا این است که دوست دارد به سمت بالا حرکت و رشد کند و در این حین به دور چیز هایی که بر سر راه رشدش است بپیچد پس وقتی که ارتفاع آن در گلدان به بیست سانتی متر رسید ، گیاه را از گلدان خارج کنید و به محلی که دوست دارید آن را بکارید ببرید

هرس و تکثیر نیلوفر پیچ
هرس و تکثیر نیلوفر پیچ
تکثیر نیلوفر پیچ از طریق قلمه

برای این روش حتما در فصل تابستان دست بکار شوید و از گیاه قلمه های نرمی تهیه کنید و در خاک بکارید.

بیماری و آفت های نیلوفر پیچ

مهمترین و شایع ترین بیماری هایی که گیاه نیلوفر پیچ را تهدید می کند کنه قرمز عنکبوتی، شته، معندچی برگ و مگس سفید می باشد. با این حال این گیاه جزو گیاهان مقاوم می باشد و فقط در صورتی که شرایط آب و هوایی نامساعد باشد مشاهده این مواد خواهید بود.

اگر گیاه نیلوفر پیچ شما بیش از اندازه نیازش در سایه قرار بگیرد و آبیاری بیش از حد باعث خیس و مرطوب بودن برگها شود نتیجه آن بیماری های قارچی خواهد بود. که در صورت مشاهده حتما از قارچ کش ها استفاده کنید.

سایر بیماریهای احتمالی نیز عبارتند از زنگ که نوعی بیماری قارچی است و می تواند لکه هایی نارنجی – قهوه ای را در برگها بخصوص سطح زیرین برگها ایجاد کند و سایر بیماریهای لکه برگی که موجب بروز لکه هایی با مراکز زرد و کرم با بافتی خشکیده و مرده و حاشیه ای قهوه ای قرمز خواهد شد.

مشکلات گل نیلوفر پیج
مشکلات گل نیلوفر پیج
مشکلات آبیاری گل نیلوفر

پیچ نیلوفری خاکهای خیس را دوست ندارد و چنین شرایطی موجب کاهش رشد گیاه و کوچک ماندن آن، زرد شدن تدریجی برگها بخصوص از قسمت پایین گیاه و پژمردگی ساقه ها و حتی از بین رفتن گیاه می شود.

کمبود آبیاری و خشکی کشیدن نیز در رشد گیاه اثر منفی دارد. چنین گیاهانی گل تولید نمی کنند و برگهایی کوچکتر با بافتی ضخیم تر نسبت به گیاهان موجود در شرایط مساعد آبیاری دارند

کمبود نور موجب عدم گلدهی گیاه می شود و گیاه برگ هایی کم رنگ تولید می کند.

فاصله برگها روی ساقه ها از هم زیاد می شود و گیاه از تراکم مناسبی برخوردار نخواهد بود. نور شدید معمولا و بخصوص اگر آبیاری گیاه مناسب باشد مشکلی برای گیاه ایجاد نمی کند اما اگر در منطقه ای با تابستان بسیار گرم زندگی می کنید بهتر است که گیاه در عصر هنگام از سایه برخوردار باشد.

این گیاه، سریع رشد است پس در سال بذر زیادی تولید کرده که در محیط اطراف خود می ریزد، اگر این بذرهای اضافی جمع نشوند، گیاهان زیادی تولید می شوند و مزاحمت ایجاد می کنند.

برای این که گیاه نیلوفر پیچ شما گلدهی خوبی را داشته باشد بهتر است بجای کود از خاک برگ استفاده کنید تا خاک غنی شود.

بذرهای این گیاه داری ماده توهم زا می باشند پس حتما دور از دسترس کودکان قرار دهید.

مطالب مفید:

زیباترین گل‌های آبی رنگ

زمان مسافرات گیاهانمان را چگونه آبیاری کنیم؟

15 ایده شگفت‌ انگیز برای چیدمان بالکن خانه

بهترین گیاهان مناسب برای بالکن را بشناسید