نکات کلیدی نگهداری و کاشت گل لاله عباسی یا شگفتی پرو؛ گلی زینتی

نگهداری و کاشت گل لاله عباسی
نگهداری و کاشت گل لاله عباسی

گل لاله عباسی که شگفتی پرو نیز نام دارد، یکی از گیاهان  زینتی و گلدار ونگارنگ است که بسیار باعث طراوت و سرزندگی خانه و باغچه می‌شود و اغلب به عنوان گلی زینتی آن را کشت می‌کنند. با رنگهای بسیار متنوعی که دارد می‌توانید باغچه‌ای پر گل و زیبا داشته‌باشید. این گیاه گلهایی کاغذی و شیپوری شکل داشته و چند ساله است. رنگهایی نظیر زرد، قرمز، صورتی، بنفش، عنابی دارد.

با گل لاله عباسی بیشتر آشنا بشیم

نام علمی این گیاه marvel of peru دارد و بومی مناطق گرمسیری جنوب آمریکا بوده و در کشور پرو نیز می‌روید. این گیاه به گیاه ساعت 4نیز معروف است. گل لاله عباسی عصرها یا در روزهای بارانی و ابری گلهایش باز می‌شوند، در طول شب می‌توانید از گلهای زیبا و معطر آن لذت ببرید. اما صبح‌ها گلها بسته می‌شوند. تصور کنید جلوی ایوان خانه و باغچه را گل بکارید و هر غروب به تماشای آنها بپردازید. این گیاه به خاطر گلهای خوشبویش معروف است.

برخی جاها برای رنگسازی از این گیاه استفاده می‌کنند. برخی نیز این گیاه را به عنوان ساخت پرچین می‌کارند. این گیاه برگهایی تخم مرغی دارد و گلی پر دارد. گلبرگهای گل به هم چسبیده است و ساقه بلندی دارد. طول ساقه گلها گاه تا 80سانت می‌رسد.

بنر گل من و تو

هشدار: گل لاله عباسی را برخی توهم زا می‌دانند، بنابراین از مصرف این گیاه به هر صورت اجتناب نمایید. دانه‌های این گیاه سمی هستند.

گل لاله عباسی
گل لاله عباسی

شرایط نگهداری گل لاله عباسی:

گل لاله عباسی با آب‌ و‌ هوای گرم سازگار بوده و در این آب‌ و‌ هوا تمام سال هم گل می‌دهد. البته این گیاه به سرما حساسیت دارد و دوام ندارد. برای نگهداری این گیاه در خانه باید شرایط رشدش را فراهم کنید. بیشترین رشد این گیاه د رتابستان و پاییز است. می‌توانید با آغاز فصل سرما گلدانها را به داخل ببرید. گل لاله عباسی را می‌توان هم بصورت تکی و هم در بین گروه‌های دیگر کاشت. حتی در پاسیو و گلخانه هم می‌توان آن را پرورش داد.

خاک مناسب:

اگر قصد نگهداری آن در گلدان را دارید باید خاک مورد نیاز لاله عباسی خاکی سبک  باشد و همچنین خاک دارای زهکشی بالا باشد. بهترین خاک، خاک رس آهکی و کمی مرطوب است. ولی شما میتونید از انواع خاک گلدان برای این گیاه که ویژگی سبک بودن و زهکشی بالا را داشته باشد استفاده کنید.

نور مورد نیاز گیاه:

لاله عباسی نیازمند نور مستقیم آفتاب یا سایه جزئی است. این گیاه آفتاب کامل را ترجیح می‌دهد اما در سایه نیز مقاومت می‌کند. اگر آن را در سایه بکارید، گیاه دراز و باریک می‌شود. پس سعی کنید در خانه پشت پنجره قرار دهید و بهترین محل پشت پنجره جنوبی می باشد.

نگهداری گل لاله عباسی
نگهداری گل لاله عباسی
نحوه آبیاری گل لاله عباسی:

لاله عباسی در هنگام رشد باید آبیاری زیادی شود و در زمستان نیازی به آبیاری زیاد نداشته و باید کم شود. آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه و زرد شدن برگهای پایینی خواهد شد.

دمای مناسب:

دمای مورد نیاز لاله عباسی 15تا 30درجه است. این گیاه بهتر است در جای خنکی نگهداری شود. دمای بالا می‌تواند بر روی گلدهی اثر گذاشته و آن را کم کند.

کوددهی:

هر ماه یک بار کود 10+10+10 به گیاه دهید و آن را تقویت نمایید. ماهی یک بار کافی است.

نحوه تکثیر و کاشت لاله عباسی

این گیاه به دو روش تکثیر می شود، یکی از طریق غده و دیگری کاشت بذر که در ادامه هر دو روش رو خواهیم گفت

کاشت بذر لاله عباسی

شما می‌توانید در فصل گلدهی گیاه پس از بسته شدن و ریختن گلها، بذر گیاه را از خود گل جمع‌آوری کنید. بذرها دانه‌هایی درشت به رنگ سیاه بوده که خودشان بر زمین می‌افتند. آنها را در جایی خنک نگه داشته و در اوایل بهار یا اواخر زمستان بکارید.

برای اینکه دانه‌ها و بذرها زودتر رشد کنند، می‌توانید آنها را در آب خیسانده تا زودتر جوانه زده و رشد کنند. خاک را با کود حیوانی پوسیده مخلوط کرده و در عمق مناسب در گلدان بکارید. پس از رشد کافی آنها را به باغچه انتقال دهید.

نگهداری گل لاله عباسی بسیار ساده بوده و این گیاه مقاوم نیاز به مراقبتهای ویژه ندارد. لذا شما اگر در باغبانی و گلکاری مهارت ندارید، بهترین گزینه است تا زیبایی خاصی به خانه و باغچه بدهید.

کاشت بذر لاله عباسی
کاشت بذر لاله عباسی
تکثیر گل لاله عباسی از طریق غده:

این گیاه را می‌توانید توسط غده یا ساقه زیرزمینی تکثیر کنید. غده‌ها را در پاییز در خاک و در تاریکی یا در ماسه قرار دهید.

مشکلات و آفات گل لاله عباسی:

این گیاه خوشبختانه آفات زیادی ندارد و به راحتی پرورش داده می‌شود. اما در صورتی که آفتی داشت با قارچ کش و آفت کش آنها را درمان نمایید. اما برخی از معدود مشکلات این گیاه به قرار زیرند:

زرد شدن برگها: آبیاری زیاد یا کم شدن مواد مغذی گیاه باعث زرد شدن برگهای می‌شود. گاهی اوقات گیاه و برگها را بررسی کنید تا اگر دچار آفتی شده متوجه شوید. زمانی خاک را آبیاری کنید که نیاز به آب داشته باشد.

نکته: با توجه به اینکه گل لاله عباسی خودرو بوده و رشد خوبی دارد، در صورت کاشت آن در جلو منزل یا باغچه، اگر از آن خسته شوید امکان جمع آوری‌اش بسیار سخت می‌باشد. باید گیاه را بطور کلی از ریشه در آورد زیرا بذرهای گیاه معمولاً بسیار زیاد است و بعدا بصورت خودرو نیز می‌روید و جمعآوری آنها نیز سخت است.

مطالب مرتبط :

تمام فوت و فن‌‌های کاشت گل لادن در خانه

روش نگهداری و کاشت گل داوودی

تمامی رازهای نگهداری و کاشت گل نرگس در خانه