گیاهان تمیز کننده برای کاربردهای خانه‌داری

گیاهان تمیز کننده

گیاهان تمیز کننده به گیاهان تمیز کننده هوا محدود نیستند. تعدادی از گیاهان معمولی و حتی گیاهان آپارتمانی نیز دارای خواص تمیزکنندگی اجسام و اشیا هستند که در ادامه با برخی از آن‌ها آشنا می‌شوید. با گل من و تو همراه باشید.

برخی از گیاهان تمیز کننده و کاربردهای آن‌ها

گیاهان تمیزکننده می‌توانند جایگزین پاک‌کننده‌های شیمایی و عاری از برخی اثرهای زیان‌بار آن‌ها بر انسان و محیط‌زیست او باشند و نیز ازنظر مادی، باعث صرفه‌جویی مالی نیز بشوند.

  1. بابونه: اگر گیاه بابونه را مانند چای، دم کرده و سرد کنید، خاصیت قارچ‌کش خواهد داشت و می‌توانید از آن در نقاط مختلف خانه به‌عنوان یک قارچ‌کش طبیعی استفاده کنید.
  2. «هربوته» (خیار) Cucumber insides: استفاده از آن به‌عنوان یکی از گیاهان تمیز کننده باعث براق شدن فولاد ضدزنگ می‌شود، برای پاک کردن دیوارها، پیشخوان‌ها و میزها می‌توان به‌طور مؤثر از آن استفاده کرد.
  3. میخک و پرتقال: حشره‌ی بید و موارد مشابه را از سوراخ سنبه‌های کمدهای خانه‌تان بیرون کرده و از بین خواهد برد.
  4. نیمه‌ی نارنگی: بر روی نصفه‌ی نارنگی کمی جوش‌شیرین پخش کنید و از آن برای تمیز کردن سطوح، بهره ببرید، برای تمیز کردن سطوحی مانند پیشخوان و حمام بسیار مناسب است.
  5. آب‌لیمو و کرم تارتار: ترکیبی از آب‌لیمو و کرم تارتار (که پودری سفیدرنگ و مورداستفاده در شیرینی‌پزی است)، سطوح فولاد ضدزنگ، آلومینیوم و برنجی را کاملاً تمیز می‌کند.
  6. نعناع بیابانی (نعناع فلفلی): این گیاه، یک کنترل‌کننده‌ی آفت‌های طبیعی است. پشه‌ها، مورچگان و جوندگان، نمی‌توانند وجود آن را تحمل کنند.
  7. گردو: هرچند گردو گیاه نیست ولی به‌طورکلی می‌تواند به‌عنوان محافظ وسایل چوبی خانه در مقابل جوندگان و آفات دیگر عمل کند، اگر مغز آن را بر روی خراش‌های چوب بکشید، خراش‌ها کم‌تر دیده خواهند شد.

دستور کلی برای تهیه‌ی اسپری گیاهان تمیز کننده

می‌توانید هر گیاه خوشبو یا موردنظر خود را با کمی سرکه و بوره (کفشیر) مخلوط کرده و از آن مایعی برای اسپری کردن تهیه کنید.

بنر گل من و تو

هم‌چنین می‌توانید با استفاده از گیاهانی مانند اسطوخودوس، آویشن و رزماری به این شرح، اسپری تمیزکننده بسازید:

  • گیاه را کاملاً خرد کنید (در ظرف محفوظ از ورود هوا نگهداری کنید)
  • روغن‌زیتون یا روغن فندق را در حد معمولی گرم کرده و بر روی گیاه خردشده بریزید.
  • مایع حاصل‌شده را به مدت یک‌هفته در محلی کاملاً تاریک قرار دهید.
  • مایع را از طریق صافی به داخل ظرفی با قابلیت اسپری کردن ریخته و از آن برای تمیز کردن استفاده کنید. از اثر گیاهان تمیز کننده متعجب خواهید شد!