باغبانی چه فوایدی دارد؟ 9 فایده شگفت انگیز باغبانی بر سلامت

فواید باغبانی - گل من و تو

با فواید باغبانی برای سلامتی آشنا شوید : شما هم باغبانی رو دوست دارید؟ آیا میدونید چقدر فایده داره و میتونه روی سلامتی شما چه تاثیرهایی بگذاره؟ در این مطلب میخواهیم به شما بگیم که با باغبانی میتونید استرس رو کم کنید، خطر بیماریهای قلبی رو کم کنید و هر آنچه که باغبانی به شما در سلامت زندگی کمک میکند رو بگیم پس تا انهای مطلب با ما همراه باشید.

همانطور که می‌دانید خاک سرشار از موجودات ریز و میکروسکوپی است. باغبان‌ها خواسته یا ناخواسته با خاک گیاهانشان درگیر بوده و در معرض این موجودات زنده قرار می‌گیرند. بدن شما با میزبان‌های جدید آشنا می‌شود و برای مبارزه با آنها اقدامات ایمنی جدی‌تری را انجام می‌دهد و این خود باعث می‌شود سطح ایمنی شخص بالا برود.

فواید باغبانی بر سلامت چطور امکان داره؟

نیاز نیست برای رسیدن به آرامش اقدامات عجیب و پر هیزنه ای کنیم میشه با ساختن یک باغ کوچک در خانه یا حیاط باغبانی رو تجربه کرد و اگر تراس ندارید با گلهای آپارتمانی شروع کنید و پس از مدتی خواهید دید که چه انرژی مثبی سمت شما میاد و خیلی روحیه متفاوتی پیدا میکنید.کار کردن با چند گلدان هم می‌تواند استرس را دور کرده و آرامش ذهنی و جسمی به شما ببخشد.

بنر گل من و تو

شاید فواید باغبانی بر سلامت رو به صورت کاملا نتوان با نظریات علمی ثابت کرد (هرچند در ادامه برخی مطالعات رو خواهیم گفت که تاثیر مستقیمی بر روحیه و سلامتی افراد داشته است) ولی زمانی که شما وارد طبیعت میشید چه حسی به شما دست میده؟ تجربه کردن حس خوب بر روحیه و ذهن آدمی تاثیر خواهد گذاشت پس زمانی که شما به گلدانها رسیدگی میکنید و یا در باغچه سبزی کاشته اید حس آرامش و فالیت شما را خشنود خواهد کرد.

فواید باغبانی
فواید باغبانی

کاهش استرس از فواید باغبانی در خانه

یکی از تحقیقاتی که برای کاهش استرس در دانشگاه Wageningen  انجام شده نسان میدهد باغبانی میتواند میزان استرس را در شما کاهش دهید. در این تحقیق بر روی سطح کورتیزول (هورمون استرس) مطالعه شده است و کسانی که باغبانی میکردند سطح این هورمون در بدن آنها بسیار کاهش پیدا میکرد.

زمانی که شما مشغول باغبانی هستید یعنی از گیاهان مراقبت میکنید و این خود یک حس خوب در شما ایجاد میکند و پس از مدتی که گیاهان به ثمر نشستند و شما نتیجه مراقبت های خود را مشاهده کردید احساس خوب در شما مجدد تقویت میشود و در کنار این مورد زمانی که گیاه را تیمار میکنید روی اعصاب خود میتونید به راحتی کنترل داشته باشید و تمرکز شما از روی استرس به سمت گیاهان خواهد آمد و در نتیجه کاهش استرس را خواهید داشت.

فایده باغبانی بر تقویت سیستم اینمی بدن

همانطور که گفتیم خاک دارای موجودات زنده و میکروسکوپی می باشد و زمانی که شما اقدام به باغبانی میکنید چه بخواهید و چه نخواهید در معرض این موجودات قرار خواهید گرفت و همین باعث میشود که بدن شما با موجودات زنده جدید آشنا شود 🙂 و کم کم سیستم ایمنی بدن به مقابله با آنها خواهد پرداخت و همین اقدام باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شما خواهد شد.

جالب است بدانید که : طبق گزارش فدراسیون حیات وحش آن دسته از کودکانی که از کمبود ویتامین د و همچنین چاقی رنج میبردند با فعالیت در باغچه و باغ موجب جبران ویتامین د و همچنین کاهش وزن آنها شده است.

[button type=”3d” color=”#ff004e” target=”_blank” link=”https://affstat.adro.co/click/b5cb948a-cb6f-420a-94c6-4205f0fc81aa”]خريد خاک گلدان با کيفيت و قيمت عالي[/button]

فواید باغبانی و سوزاندن کالری

هر فعالیتی نیاز به میزان مشخصی کالری دارد که شمااگر بخواهید یک باغبانی ساده انجام دهید میزان 330 کالری در ساعت را خواهید سوزاند و به کاهش وزن و داشتن یک رژیم مناسب کمک میکند توجه داشته باشید باغبانی یک فعالیت ذهنی و بدنی است و به شما کمک میکند تا میزان فعالیت بدنی را افزایش دهید و همین مورد در کاهش دردهای بدنی نیز به شما کمک خواهد کرد.

فایده باغبانی برای سلامتی
فایده باغبانی برای سلامتی

باغبانی کودکان را مسئولیت پذیر میکند

اگر کودک شما ببیند که در رسیدگی و کاشت بذر گیاهان چقدر حساسیت و دقت به خرج میدهید و در نهایت ثمر آن رسیدگی را ببنید اشتیاق او هم بالا خواهد رفت و اگر بذر بعدی را به کودک بهدی  تا کاشته و مراقبت کنید یک مسئولیت هرچند کوچک به او دادید و از همان ابتدا مسئولیت پذر بار خواهد آمد و در زندگی به رسیدگی و هدف بیشتر فکر میکند.

حتما مطالعه کنید : با این 5 گیاه بچه ها را به باغبانی تشویق کنیم

میکروبهای خاک ضد افسوردگی است

جالب است بدانید که در خاک میکروبهایی با نام مایکوباکتریوم vaccae وجود دارد و طبق تحقیقات انجام شده این مرکروب ها ضد افسرودگی میباشد و با افزایش سیتوکین در بدن میزان سروتونین  هم در خون افزایش پیدا میکند و همین امر موجب می شود که خاصیت ضد افسرودگی در بدن بالا رود مردم بر این باور هستند که سروتونین در انسان ایجاد احساس خوب میکند.

فواید باغبانی داشتن رژیم غذایی سالم است

باغبانی که با گل و گیاه مشغول است، مجبور است برای ارتقای دانش خود در مورد آن‌ها تحقیق کند. این کنجکاوی باعث می‌شود حتی در مورد تغذیه خود نیز مطالعاتی را انجام دهند. بی‌شک در اکثر مطالعات علمی درباره فواید سبزیجات و برتری آنها نسبت به دیگر مواد غذایی ذکر شده است و این مطالب باعث می‌شود که شخص سبزیجات را جایگزین مواد غذایی فست فودی کند.

بالا بردن تحریک مغز

اگر شما هم در حال سپری کردن دوران میان سالی هستید باید بدانید که باغبانی برای افراد مسن‌تر باعث تحریک مغز می‌شود. باغبانی تحرک را زیادکرده و تعملات اجتماعی بالا برده و نیز یادگیری بیشتر را به مرور زمان به انسان می‌بخشد. مطالعات نشان می‌دهد کسانی که باغبانی می‌کنند خطر ناشی از زوال مغز آنها نسبت به دیگر اعضای جامعه کاهش می‌یابد.

باغبانی موجب تحکیم خانواده میشود

تحقیقات روی 42 خانواده نشان داده است خانواده هایی که به یادگیری باغبانی اقدام کرده اند از میوه و سبزیجات سالم تری استفاده کرده و همچنین به علت همبستگی و اتحاد در انجام امور و بالا رفتن حس مسئولیت پذیری باعث شده تا اتحاد خانواده هم بالاتر رود.

فواید باغبانی
فواید باغبانی

داشتن تجربه عالی با باغبانی

از دیگر فایده باغبانی داشتن یک تجربه کاری عالی میباشد؛ شاید در نگاه اول باغبانی کاری ساده و راحت به نظر برسد ولی زمانی که مضغول کار میشود شما را دگیر خواهد کرد و در کنار سختی ها کاری بسیار شیرین و جذاب است. توجه داشته باشید سختی کار باغبانی بیشتر برای باغ‌داران بزرگ است نه برای اشخاصی که با چند عدد گلدان خود را مشغول می‌کنند. به یاد داشته باشید کسانی که باغ بزرگ دارند کارهایی که روزمره در باغ انجام می‌دهند، کمتر از تمرینات یک  ورزشکار حرفه‌ای نیست. پس می‌توان نتیجه گرفت که باغبانی یک روش بسیار موثر برای کاهش وزن و چربی بدن است.

با فایده باغبانی بر سلامت و زندگی روزمره آشنا شدید اگر شما هم تجربه و نظری در این خصوص دارید حتما در بخش دیدگاه با ما درمیان بگذارید و سایر دوستان هم از تجربه شما استفاده کنند.

مطالب مرتبط :

قیچی باغبانی و نکات کاربردی

باغبانی می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد

آموزش کاشت کدو سبز خورشتی در گلدان و باغچه