طرز تهیه هفت تخم جهرمی حلوای مخصوص + ویدیو

طرز تهیه هفت تخم جهرمی حلوای مخصوص
طرز تهیه هفت تخم جهرمی حلوای مخصوص

طرز تهیه هفت تخم جهرمی : یک خوردنی خوشمزه،حلوا طور !! معجونیه برای خودش!! یک خوردنی خاص که فقط در روزهای خاص تهیه میشه و یکی از اون روزا عید فطره 😄 روز ملی هفت تخم برای جهرم و جهرمی که هر جای دنیا باشن تا این معجون مقوی و لذیذ رو نخورن عیدشون عید نمیشه ،این حلوا درست شده از هفت بذر گیاهی و تعدادی ادویه معطر،آرد گندم،روغن،شکر و مغز گردو و بادام که کلی خواص ویژه و مهمتر از همه تقویت کننده معده و دستگاه گوارش! .راستشو بخواین در عطاریهای این شهر هفت بذر رو با هم مخلوط کردن و می فروشند همینطور ادویه ها.

نحوه تهیه هفت بذر گیاهی

اما شما دوست عزیزی که در جای دیگه هستید اگه تمایل دارین این حلوا رو درست کنید میتونید طبق دستوری که میگم اونا رو تهیه و این حلوا رو درست کنید.فقط یه چیزی که شاید براتون جالب باشه بگم خدمتتون و اینکه این هفت تخم یا معجون جهرمی در مناسبتهای دیگه مثل روز بعد از عروسی و یا بعد از تولد نوزاد هم درست میکنند که معمولا مادر زن هم تهیه میکنه و دو طایفه از این حلوا فیض می برند.

اینم بگم مقداری که شما در ویدیو ملاحظه میکنید با نیم کیلو دانه های هفت تخم درست کردم. در ضمن این حلوا برای خانمهای باردار خوب نیست و بهتره که استفاده نکنند(در مورد خواص دانه ها و ادویه ها میتونید گوگل رو سرچ کنید) راستی اینم بگم که در عید فطر یه حلوای دیگه هم در جهرم درست میشه به نام حلوای آویشن یا به اصطلاح آویشنی و در زبان عامیانه اوشنی بشه میگن.در قدیم مردم معتقد بودند که بعد از یکماه روزه داری آویشن برای دستگاه گوارش خوبه و به سلامتش کمک میکنه.پس اولین حلوای مخصوص عید آویشنی بوده بعد هفت تخم هم اضافه شده تا در آینده چی مرسوم بشه.

بنر گل من و تو

هفت تخم استفاده شده

همانطور که گفتیم هفت تخم شامل هفت بذر گیاهی و ادویه های معطر هست، این هفت بذر گیاهی برای نیم کیلو شامل:

ریحان،مروک(مروه رشک)،تُدری از هر کدام ۱۰۰ گرم و بالنگو ، بارهنگ،تخم شربتی و فرنجمشک از هر کدام ۵۰ گرم.( توی تحقیقات دیده شد که گاهی تخم خرفه و ترنجبین با تخم ریحان و فرنجمشک جایگزین شدن البته نه هر دو با هم یکی از اینا با یکی ازاونا)

طرز تهیه حلوا هفت تخم جهرمی
طرز تهیه حلوا هفت تخم جهرمی

ادویه ها شامل:

جوز هندی،خسرودار ،صمغ ،فوفل ،قرص کمر ،هل ،زردچوبه ،میخک و زنجبیل، دارچین، زیره سبز، فلفل سیاه که چهارتای آخر بیشتر از بقیه هستند و شما اگه براتون مشکل بود تهیه همه اونا میتونید همون چهارتای آخر رو فقط تهیه کنید که به ترتیب زنجبیل بیشتر و فلفل کمتر از بقیه باشه با این نسبت ادویه ها ۸۰ گرم.زردچوبه ۸۰ گرم.

طرز تهیه هفت تخم جهرمی

خب حالا من رسپی رو بر اساس یک لیوان هفت تخم میگم

مواد لازم برای تهیه حلوا هفت تخم

هفت تخم ۱ لیوان

آرد گندم ۱و ۱/۲لیوان

روغن ۲/۳ تا ۱ لیوان

شکر ۳ لیوان

مغز گردوی خرد شده۲ لیوان

ادویه هفت تخم ۱/۲ لیوان

آب ۱۰ الی ۱۲ لیوان.

طرز تهیه حلوا هفت تخم جهرمی

ابتدا دانه های هفت تخم رو تمیز کنید و داخل یه تابه بدون روغن تفت بدین حرارت متوسط باشه تا جایی که بوی دونه ها رو حس کنید دونه ها صدا میدن و کمی هم دود میکنه در واقع دونه ها بو داده میشه بعد که خنک شد بشویید.مثل تخم شربتی یا خاکشیر که شسته میشه در واقع ریگ شور میکنیم ینی آب میریزیم روش و بعد داخل یه ظرف دیگه خالیش میکنیم ولی مراقب باشید که اگه شنهای کوچکی کف ظرف هست از دانه ها خارج بشه اینکار رو سه چهار بار انجام میدیم تا کاملا تمیز بشه بعد دانه ها رو در صافی خالی کرده تا آبش خارج بشه.

سپس آرد رو داخل قابلمه بدون روغن تفت بدین تا خامیش گرفته بشه رنگش هم خیلی کم تغییر کنه بعد الک کنید و روغن اضافه کنید در حدی که روان باشه وقتی داغ شد ادویه ها رو اضافه کنید و خوب تفت بدین و سپس شکر و مغز گردویی که در روغن تفت دادین اضافه(مقداری برای تزیین جدا کنید) و به هم بزنید حالا آب رو اضافه کنید بذارین جوش بیاد بعد دونه های شسته شده رو اضافه کرده سعی کنید با کفگیر اونا رو باز کنید جوش که اومد حرارت رو کم کنید و اجازه بدین بجوشه و پخته بشه غلظتش در حد آش باید باشه چون پس از سرد شدن سفت تر میشه

مراحل پایانی تهیه هفت تخم جهرمی

در اواخر پخت اگه دوست دارین رنگش زردتر باشه کمی زردچوبه در روغن تفت بدین و به مواد اضافه کنید.وقتی هفت تخم پخت در ظرف بکشید و روی اونو با خلال بادام تفت داده و مغز گردو تزیین کنید البته هر چه بیشتر باشه خوشمزه تره.یه حلوای خوشمزه مقوی و پرخاصیت. بیخود نیست اسمش رو معجون جهرمی گذاشتن. در مورد دونه ها و ادویه ها میتونید گوگل رو سرچ کنید تا از خواصش مطلع شوید.

رسپی از نجمه السادات شریعتمداری

مطالب مرتبط :

طرز تهیه حلوا آرد گندم مجلسی در خانه

طرز تهیه حلوای جوانه گندم مجلسی

طرز تهیه تر حلوای شیرازی