گیاهان مفید برای افراد دیابتی نوع ۲

گیاهان مفید برای افراد دیابتی نوع ۲
گیاهان مفید برای افراد دیابتی نوع ۲

دیابت یک اختلال شایع است که بر سطوح قند خون و انسولین بدن اثر می گذارد. مدیریت عواقب و عوارض دیابت در مدت زمان طولانی به اندازه ی خود بیماری چالش برانگیز است. در حال حاضر گزینه های درمانی زیادی برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ وجود دارد. تحقیقات در حال رشد نشان می دهد که برخی گیاهان دارویی و مکمل ها ممکن است به این شرایط کمک کنند. ترکیب گیاهان مفید با روش های درمانی سنتی به منظور رها شدن از علائم زیاد دیابت نوع ۲، ممکن است مفید باشد. در این مطلب گیاهان مفید برای افراد دیابتی نوع ۲ آورده شده است.

شنبلیله گیاهی مفید برای افراد دیابتی

شنبلیله گیاهی مفید برای افراد دیابتی
شنبلیله گیاهی مفید برای افراد دیابتی

 بذر شنبلیله پتانسیل کاهش دهنده سطوح قند خون را دارد. این بذر حاوی فیبرها و ترکیبات شیمیایی است که به کاهش هضم کربوهیدرات هایی مانند شکر کمک می کند. همچنین بذر شنبلیله به تاخیر یا جلوگیری از شروع دیابت نوع ۲ کمک می کند. در مطالعه‌ی اخیر نشان داده شد که افراد دارای دیابت اولیه، هنگامی که پودر بذر شنبلیله استفاده می کنند، احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ در آن ها کمتر است.

این ویژگی توسط بذر شنبلیله که افزایش دهنده سطوح انسولین بدن و همچنین کاهش دهنده قند در خون است، ایجاد می شود. همچنین بذر شنبلیله به کاهش سطوح کلسترول در بیماران نیز کمک می کند. شنبلیله می تواند به غذاها و آب گرم اضافه شود یا به پودر تبدیل شود و به شکل کپسول به عنوان یک مکمل استفاده شود.

بنر گل من و تو

زنجبیل گیاهی مفید برای افراد دیابتی

زنجبیل گیاه دیگری است که حقایق زیادی در مورد آن کشف شده است. زنجبیل بیش از هزاران سال است که در طب سنتی کاربرد دارد. زنجبیل اغلب برای کمک به درمان هضم و بافت‌های ملتهب استفاده می‌شود. اگرچه، اخیرا مطلعات نشان دادند که می تواند برای درمان علائم انواع دیابت نیز مفید باشد. تکمیل درمان با زنجبیل، سطوح قند خون را کاهش می دهد اما سطوح انسولین خون را کاهش نمی دهد.

به همین دلیل، محققین پیشنهاد می دهند که زنجبیل ممکن است مقاومت انسولینی را در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ کاهش دهد. البته نحوه عملکرد آن مشخص نشده است. زنجبیل اغلب به مواد غذایی خام به عنوان یک ادویه اضافه می شود، یا به صورت دمنوش یا به شکل کپسول به عنوان مکمل خوراکی استفاده می شود.

دارچین گیاهی مفید برای افراد دیابتی

دارچین یک گیاه معطر است که از ساقه درخت آن بدست می‌آید و به طور متداول در آشپزخانه‌ها وجود دارد. دارچین عطر و طعم شیرین و تندی داد که می تواند بدون هیچ گونه شکر اضافی، به شیرینی بیافزاید، به همین دلیل دارچین در بین بیماران دیابت ۲ محبوبیت دارد، اما در ادامه ویژگی‌هایی بیش از یک طعم دهنده برای دارچین ذکر شده است. بررسی مطالعات نشان داد که مصرف دارچین در افراد دارای سندرم متابولیک و دیابت نوع ۲ فوایدی بر فاکتورهایی مانند سطوح قند خون، سطوح انسولین، حساسیت انسولینی، سطوح چربی خون، سطوح آنتی اکسیدانی، فشار خون، توده بدنی، مدت زمان هضم و جذب غذا دارد.

این موارد شاخص‌های مهمی برای افراد دیابتی است. بنابراین تحقیقات، شاید مصرف دارچین برای تمامی افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ مهم باشد. در این تحقیقات به این نکته که “نوع دارچین و میزان مصرف آن بر نتایج اثر دارد” اشاره نشده بود؛ تنها این نکته، که دارچین با کیفیت بالا یا عصاره‌های آن به شکل کپسول باید به عنوان یک روش درمانی مکمل استفاده شوند. همیشه قبل از شروع به استفاده از مقدار زیاد دارچین به عنوان یک مکمل، باید با یک متخصص با تجربه مشورت شود.

آلوئه‌ورا گیاهی مفید برای افراد دیابتی

آلوئه‌ورا گیاهی مفید برای افراد دیابتی
آلوئه‌ورا گیاهی مفید برای افراد دیابتی

آلوئه‌ورا یک گیاه متداول با کاربردهای متفاوت زیاد است. اکثر مردمی که در مورد این گیاه آگاهی دارند از آن به عنوان یک ماسک محافظتی پوست در برابر آسیب های زیاد ناشی از پرتو خورشید استفاده می‌کنند. این گیاه فواید کم‌تر شناخته شده‌ی زیادی نیز دارد. این فواید از کمک به مشکلات هضم تا امکان کاهش علائم دیابت نوع ۲ است. در بررسی مطالعات انجام شده بر روی مصرف آلوئه‌ورا بر درمان علائم دیابت، مشاهده شد که نتایج به شدت یک پتانسیل ضددیابت را برای آلوئه پشنهاد داده‌اند.

افرادی که آلوئه استفاده کرده بودند، سطوح قند خون پایین تر و سطوح انسولین بالاتری را نشان دادند. آزمایشات بیشتر نشان دادند که آلوئه به افزایش میزان انسولینی که توسط پانکراس باید تولید شود، کمک می کند. این می تواند به این معنا باشد که آلوئه به حفظ بدن از دیابت نوع ۲ یا از آسیب های بیشتر کمک می کند. روش های زیادی برای مصرف آلوئه‌ورا وجود دارند؛ مانند استفاده از نوشیدنی حاوی پالپ و مکمل های آن.

افراد مبتلا به دیابت حتما بخوانید…

همیشه بهتر است که با یک متخصص سلامت قبل از مصرف هر گیاه یا مکمل جدید همکاری شود. معمولا پزشکان از دز های کم شروع می کنند و به تدریج آن را افزایش می دهند تا به دز مناسب فرد برسند. برخی از گیاهان دارویی با سایر داروها تداخل پیدا می کنند که همان ویژگی دارویی را دارند، مانند داروهای رقیق کننده خون و داروهای فشارخون بالا.

آگاهی از تداخل دارویی قبل از شروع مصرف مکمل، نکته مهمی است که باید از آن آگاه بود. این نکته مهم است که افراد گیاهان دارویی را از مکان هایی با کیفیت بالا تهیه کنند، گیاهان دارویی توسط سازمان خاصی مانند (FDA) نظارت نمی شود. این محصولات ممکن است حاوی گیاهان مختلف باشند، یا اینکه که دوز توصیه شده برای آن ها درست نباشد یا حتی آلوده به آفت‌کش‌ها باشند.

گیاهان دارویی و مکمل ها باید به عنوان یک گزینه درمانی مکمل درنظر گرفته شوند و نباید جایگزین داروها شوند. با یک متخصص سلامتِ آگاه همکاری نزدیک داشته باشید، گیاهان دارویی می توانند یک افزودنی عالی برای بسیاری از برنامه های سلامتی مربوط به دیابت باشند.