آموزش کامل تکثیر ساکولنت در آب به همراه ویدیو

نحوه تکثیر ساکولنت در آب
نحوه تکثیر ساکولنت در آب

تکثیر ساکولنت در آب : شما هم مثل من عاشق کاکتوس و ساکولنت هستید؟ این نوع از گیاهان آپارتمانی رو میشه خیلی راحت در خانه در آب و در خاک تکثیر کرد که در ادامه میخوام روش هایی که خودم در خانه برای تکثیر ساکولنت با برگ در آب رو انجام دادم آموزش بدم ولی بهتون پیشنهاد میکنم مطلب تکثیر ساکولنت از طریق برگ رو حتما مطالعه کنید که نکات زیادی توی اون مطلب نوشتم. حالا دیگه بریم سراغ موضوع اصلی خودمون. همراه من باشید.

چطور تکثیر ساکولنت در آب را انجام بدیم؟

شما میتوانید هم از قلمه ساقه و هم از برگ برای تکثیر استفاده کنید، جالب هست بدونید که ساکولنت ها به راحتی با رعایت چند نکته خیلی ریز در آب هم ریشه دار میشند. راسیتی اگر در خصوص نگهداری ساکولنت سوال یا مشکلی دارید حتما مطلب اون رو از سایت گل من و تو مطالعه کنید.

روش ریشه دار کردن ساکولنت در آب
روش ریشه دار کردن ساکولنت در آب

نحوه تکثیر ساکولنت ساقه در آب

وسایل مورد نیاز برای این کار چاقوی تیز و استریل شده، ظرف شفاف شیشه ای یا پلاستیکی و گیره برای نگهداری قلمه هست که الان توی همه خونه ها پیدا میشه، چند تیکه زغال برای ضدعفونی هم خوبه

بنر گل من و تو

حالا گیاه خودتون رو انتخاب کنید و با استفاده از چاقوی تیز و استریل شده ساقه ای به طول حداقل 5 سانتی متر از گیاه مادری جدا کنید و سپس به مدت 24 الی 48 ساعت در محلی با نور کم قرار بدید تا محل برش پینه ببنده. این مرحله درصد موفقیت شما را در ریشه دار شدن قلمه بالا خواهد برد.

قلمه گرفتن از ساکولنت
قلمه گرفتن از ساکولنت

پس از پینه بستن یک ظرف شیشه ای را به اندازه 1/3 با آب پر کنید و چند تیکه زغال رو به آب اضافه کنید تا احتمال آفت و قارچ رو کمتر کنه. سپس قلمه ی پینه بسته را داخل ظرف قرار دهید و با استفاده از گیره یا هر وسیله دیگر کاری کنید که انتهای ساقه با کف ظرف تماس نداشته باشه.

اگر قلمه با ظرف شما تماس داشته باشد احتمال پوسیدگی بالا خواهد رفت، من پیشنهاد میکنم قلمه را به نحوی داخل ظرف قرار بدید که حدود 1 سانتی متر از آن داخل آب قرار بگیرید و هر زمان که آب ظرف کدر شد آن را تعویض کنید، توجه داشته باشید که هر زمان مشاهده کردید آب به انتهای ظرف شما رسیده مقدار کمی آب اضافه کنید.

نگهدارنده قلمه ساکولنت در آب
نگهدارنده قلمه ساکولنت در آب

چقدر طول میکشه تا قلمه ریشه بزنه؟ حدود 3 الی 6 هفته زمان لازم هست تا قلمه های شما ریشه دار بشن، توجه داشته باشید که جازه ندید ریشه قلمه های ساکولنت شما بزرگتر از 2 الی 3 سانتی متر شوند.

حالا میتوانید قلمه های ریشه دار شده را به خاکی سبک با زهکشی بالا منتقل کنید.

نحوه تکثیر ساکولنت در آب از طریق برگ

درسته این روش زمان بیشتری از شما خواهد گرفت ولی توجه کنید که درصد موفقیت قلمه برگ بسیار بالا است ولی باز هم پیشنهاد میکنم برگها را روی خاک قرار بدید تا نتیجه بهتری بگیرید.

برای این کار کافیه برگهای جوان و شاداب ساکولنت را از گیاه مادری جدا کنید و در محلی با نور متوسط و دمای معمول اتاق به مدت 24 ساعت قرار بدید تا پینه ببنده، حالا یک ظرف شیشه ای شفاف را تا 1 سانتی متری بالای ظرف از آب پر کنید و سپس با استفاده از نایلون شفاف یا سلفون کاملا بپوشانید سپس با استفاده از خلال دندان چند سوراخ روی نایلون ایجاد کنید.

تکثیر ساکولنت در آب و آماده کردن ظرف
تکثیر ساکولنت در آب و آماده کردن ظرف

برگ های ساکولنت که پینه بسته را در محل های سوراخ شده قرار بدید به نحوی که مقدار خیلی کمی از آن در داخل ظرف قرار بگیرید همانند تصویر زیر. توجه کنید که انتهای برگ باید داخل آب بره و مقدار خیلی کمی از آن با آب در تماس باشه.

چقدر طول میکشه تا برگها ریش دار بشن؟ در این روش هم حدود 2 الی 6 هفته برای رشه دهی زمان نیاز هست که این میزان به رسیدگی شما بستگی دارد.

ریشه دار شدن برگ ساکولنت
ریشه دار شدن برگ ساکولنت

پس از ریشه زدن و مشاهده جوانه روی برگها میتوانید آنها را به گلدانی کوچک با خاکی سبک منتقل کنید.

خاک مناسب کاشت ساکولنت چیست؟

برای این کار شما باید از خاک های مخصوص کاکتوس یا ترکیب مقدار کمی شن + پرلیت + خاک برگی یا پیت ماس استفاده کنید در برخی از ترکیب ها از کوکوپیت استفاده میشه، ولی اگر تازه کار هستید حتما از خاک آماده استفاده کنید، نکته مهمی که در خرید خاک باید توجه کنید این است که حتما برند فروشگاه و خاک رو بررسی کنید و قبل از استفاده حتما اون رو ضدعفونی کنید تا مشکلات بعدی برای شما ایجاد نشه. از اونجایی که ساکولنت های گوشتی رطوبت بالا رو دوست ندارند و در صورت رطوبت بالا سریعا گیاه دچار بیماری قارچی میشه حتما در ترکیب خاک از چند تکه ذغال استفاده کنید تا وظیفه ضدعفونی کردن رو به عهده بگیره.

نتیجه گیری تکثیر ساکولنت در آب

برای این کار فقط کافیه شما قلمه یا برگ گیاه رو جدا کنید و در آب به نحوی قرار بدید که کمترین تماس را با آب داشته باشه و سپس بعد از ریشه دار شدن قلمه و برگ آنها را به خاکی سبک منتقل کنید به همین راحتی، توجه کنید پوسیدگی برگ و قلمه بخاطر تماس اون با ظرف شما اتفاق می افته و حتما اجازه بدید که محل برش قلمه و برگ پینه ببنده تا آب زیادی رو به خودش جذب نکنه.

شما از چه روشی برای تکثیر ساکولنت استفاده میکنید؟ حتما نظر و تجربه خود را در دیگاه با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط :