نکات کلیدی نگهداری برگ انجیری فر (Philodendron Selloum) در خانه

شرایط نگهداری برگ انجیری فر
شرایط نگهداری برگ انجیری فر

معرفی و شرایط درست نگهداری برگ انجیری فر : یکی از گیاهان زیبا با برگهای پهن که میتونه محیط خونه و محل کار رو بسیار جذاب و دیدنی کنه همین برگ انجیری فر هست که نگهداری آسان و قیمت مناسبی داره، در ادامه تمامی نکات و ریزه کاری های نگهداری برگ انجیری فر که بهش فیلدندرون سیلوم هم میگن رو کامل توضیح دادم پس همراه من باشید.

اصلا برگ انجیری فر از کجا اومده؟

نام علمی این گیاه  فیلدندرون سیلوم (Philodendron bipinnatifidum , Philodendron Selloum) بهش Hope , Lacy هم میگن هست که از خانواده Araceae به حساب میاد و بومی مناطق گرمسیری آمریکای جنوبی مثل آرژانتین، پاراگوئه، برزیل، بولیوی هست. این گیاه مدت خیلی زیادی هست که به عنوان گیاه آپارتمانی و خانگی شناخته میشه علت محبوبت این گیاه بخاطر شکل برگهای اون ( برگهای سبز تیره و براق بزرگ، دارای برش های عمیق است. با رشد و بالغ شدن این گیاه تنه ایجاد میکند ولی پشت برگهای پهن پنهان میشه) و نگهداری راحتش هست که میتونید خیلی راحت در خانه پرورش بدید.

حتما مطلب نحوه نگهداری از پسر عموی این گیاه یعنی برگ انجیری رو مطالعه کنید.

بنر گل من و تو

این گیاه اگر شرایط بومی خودش فراهم بشه میتونه تا ارتفاع 150 الی 180 سانتی متر رشد بکنه و برگهاش پهن تر بشه به نحوی که طول هر برگ 60 الی 90 سانتی متر هم میرسه، جالبه بدونید برگهای بزرگ برگ انجیری فر میتونه به خوبی گرد و غبار داخل خونه رو به خودش جذب بکنه و همین عمل باعث میه که میزان فتوسنتز بعد از مدتی کاهش پیدا کنه که با استفاده از یک پارچه مرطوب برگها رو تمیز کنید.

نیازهای برگ انجیری فر
نیازهای برگ انجیری فر

شرایط درست نگهداری برگ انجیری فر

این گیاه نیاز چندان سختی نداره و با فراهم کردن نور خوب و آبیاری منظم میتونه رشد خوبی داشته باشه پس در ادامه همراه من باشید تا تمام نیازها رو تک به تک بررسی کنیم.

برای برگ انجیری فر چه خاکی استفاده کنیم؟

این گیاه خاک غنی و جنگلی رو دوست داره ولی چون داخل خونه و گلدان میخواهید نگهداریش کنید بهتره از خاک غنی با زهکشی بالا استفاده کنید من پیشنهاد میکنم ترکیب خاک برگ + پرلیت و کمی خاک باغچه براش استفاده کنید بجای خاک برگ میتونید از پیت ماس هم استفاده کنید. اگر تجربه ساخت خاک در خانه را ندارید میتونید از خاک های سبک که ترکیبی از کوکوپیت، پرلیت یا خاک برگ دارن استفاده کرد. البته توجه کنید حتما موقع خرید خاک دقت کنید از فروشگاه و برند معتبر خرید کنید چون آلودگی خاک باعث از بین رفتن گیاهان میشه

در ضمن بهتره دو آبیاری اول بعد از انتقال به خانه یا تعویض گلدان را با استفاده از قارچ کش و آفت کش انجام بدید تا اگر کرم و یا قارچی داخل خاک هست از بین بره، حتما مطلبی که در خصوص انواع خاک گلدان نوشته شده را مطالعه کنید.

برگ انجیری فر رو چقدر آبیاری کنیم؟

این گیاه آبیاری خیلی زیادی نیاز نداره و هر زمان خاک گلدان تا عمق 3 الی 4 سانتی متر خشک شد بهش آب بدید، آبیاری زیاد و یا نداشتن زهکشی مناسب در خاک و گلدان به مرور باعث پوسیدگی ریشه و مرگ گیاه خواهد شد پس حتما خاک سطحی رو چک کنید و سپس گیاه رو آبیاری کنید.

در ضمن به یاد داشته باشید که حتما گیاه رو سیراب کنید به این شکل که به اندازه ای آبیاری کنید تا آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه، همچنین آبیاری کم به هیچ وجه برای گیاه خوب نیست و باعث خشک شدن برگها و توقف رشد خواهد شد. حتما مطلب نکات کلیدی در آبیاری گیاهان آپارتمانی رو به دقت مطالعه کنید.

آیا برگ انجیری فر نیاز به رطوبت داره؟

یکی از نکات و نیازهای کلیدی این گیاه رطوبت نسبتا بالای محیط نگهداری است که باعث چند برابر شدن رشد گیاه میشه، فیلدندرون سیلوم به رطوبت حدود 50 الی 70 درصد نیاز داره پس سعی کنید با استفاده از ساخت جزیره، دستگاه رطوبت ساز و یا غبارپاشی (اونهم کاملا اصولی) رطوبت مورد نیاز گیاه رو فراهم کنید، توجه کنید که غبارپاشی به هیچ وجه در هنگام ظهر انجام نشه چون باعث ایجاد لک روی برگها میشه

فیلدندرون سیلوم
فیلدندرون سیلوم

برگ انجیری سیلوم چقدر نور نیاز داره؟

این گیاه میتونه به خوبی نور متوسط رو تحمل کنه ولی در این حالت انتظار رشد خوب و برگهای شاداب از اون نباید داشته باشید، شما برای رشد خوب باید حداقل روزانه 6 الی 8 ساعت نور فیلتر شده براش فراهم کنید، پشت پنجره جنوبی و غربی میتونه مکانی خوبی براش باشه همچنین اگه نور فیلتر شده ندارید از پنجره حدود 1 متر فاصله بدید تا شدت نور کم بشه، این گیاه رو میهش در تراس هم نگهداری کرد ولی باید مکانی رو انتخاب کنید که هنگام ظهر گیاه در سایه باشه

اگه نور خوب ندارید یا سراغ این گیاه نرید و یا از نور مصنوعی گیاهان آپارتمانی براش استفاده کنید. نور مستقیم باعث خشک شدن برگها میشه و نور کم باعث رشد علقی و بدقواره شدن گیاه خواهد شد. در مطلبی به صورت کامل نکات مهم برای تامین نور گیاهان آپارتمانی رو مطالعه کنید.

بهترین دما برای نگهداری برگ انجیری فر چقدره؟

این گیاه به هیچ وجه دمای پایین رو نمیتونه تحمل بکنه پس اگر در مناطق سردسیر هستید مراقب سرما در فصل پاییز و زمستان باشید، حداقل دمایی که میتونه تحمل بکنه 10 درجه سانتی گراد و بیشترین دما 30 درجه سانتی گراد است که با افزایش دما باید میزان آبیاری و رطوبت محیط را نیز افزایش بدید.

به هیچ وجه در مقابل کولر و یا کنار سیستم های گرمایشی قرار ندید چون باعث سوختگی و ریزش برگهای گیاه خواهد شد.

چند وقت یکبار کوددهی کنیم؟

بخاطر برگی بودن گیاه و نگهدای اون در خانه خب گیاه برای رشد خوب و داشتن برگهایی شاداب و براق نیاز به حداقل تغذیه ماهی یکبار با کودهای کاما مانند سه بیست داره که میشه در فصل بهار تا اواخر تابستان هر سه هفته یکبار به ترتیب از کودهای سه بیست، 36-12-12 استفاده کرد. برای خرید کود ما در فروشگاه گل من و تو کودهای تست شده رو قرار دادیم که میتونید خرید کنید.

گیاه فیلدندرون فر
گیاه فیلدندرون فر

نحوه تکثیر برگ انجیری سیلوم

این گیاه رو میشه به چهار روش : کاشت بذر، قلمه گرفتن و تقسیم بوته تکثیر کرد که تقسیم بوته، خوابانید ریشه هوایی و قلمه زدن برای روش خانگی مناسب است. بهترین فصل برای تکثیر برگ انجیری فر بهار و تابستان است ولی میتونید در خانه با فراهم کردن شرایط درست نگهداری در هر فصلی اقدام به تکثیر کنید.

تکثیر از طریق قلمه زدن

برای قلمه زدن شما باید ساقه ای که دارای 2 یا 3 برگ بالغ هست رو انتخاب کنید و با استفاده از یک چاقوی تیز و ساتریل شده به شکل اریب برش بزنید و به مدت 24 ساعت در محلی با نور کم قرار بدید تا محل برش پینه ببنده و سپس میتونید در آب یا خاک (خاکی از پرلیت و خاک برگ) ریشه دار کنید. چون تکثیر و قلمه زدن این گیاه همانند تکثیر برگ انجیری هست میتونید آموزش تصویری لون رو از سایت گل من و تو مطالعه کنید.

بعد از ریشه دار شدن قلمه ها آن را به گلدانی باخاک گفته شده در بالا منتقل کنید نکته مهم این است که شما برای قلمه باید قیم درست کنید تا بعد از کاشت دچار مشکل نشه، قلمه را بعد از انتقال به گلدان جدید به محلی با نور فیلتر شده و دمای حدود 21 درجه سانتی گراد منقل کنید.

اگر میتونید برای گیاه کاور درست کنید تا رطوبت مورد نیاز برای رشد فراهم شود تا رشد و ریشه زایی به بهترین شکل انجام بشه، بعد از گذشت یک ماه میتونید از کودهای 10-52-10 برای بالا بردن ریشه زایی استفاده کنید.

تکثیر از طریق ریشه هوایی

برای تکثیر از طریق خواباندن ریشه هوایی کافیه ریشه های هوایی رو در یک گلدان که حاوی پرلیت زیاد هست قرار بدید و بهش آب بدید به مرور گیاه شروع به جوانه زدن میکنید و پس از جوانه زدن میتونید با قیچی یا چاقوی تیز ریشه هوایی رو از گیاه مادری جدا کنید.

تکثیر از طریق کاشت بذر

این روش رو به هیچ وجه بریا خانه توصیه نمیکنم چون هم زمان زیادی نیاز داره و هم شرایط خاصف کافیه بذرهای تهیه شده را در بستر کشت که حاوی کمپوست هست بریزید و روش مقدار نیم الی 1 سانتی متر خاک سبک بریزید و با آب پاش ابیاری کنید، حتما گلدان رو با نایلون شفاف کاور کنید تا رشد و جوانه زدن بذرها سریعتر انجام بشه

آیا ریشه هوای برگ انجیری فر رو قطع کنیم؟

به هیچ وجه ریشه های هوایی این گیاه رو قطع یا هرس نکنید، شما میتونید برای گیاه قیم خزه ای درست کنید و ریشه های هوایی رو داخل اون قرار بدید و هر چند وقت یکبار مرطوبتش کنید تا رشد گیاه تقویت بشه

برگ انجیری فر سمی است؟
برگ انجیری فر سمی است؟

آیا برگ انجیری فر سمی است؟

ما در مطلبی جداکانه تمامی گیاهان سمی رو معرفی کردیم که پیشنهاد میکنم قبل از خرید هر گیاهی اون مطلب رو مطالعه کنید ولی در خصوص این گیاه باید گفت که فیلدندرون سیلوم همانند هم خانواده های خودش (Araceae) حاوی بلورهای نامحلول اگزالات کلسیم است اگر توسط کودکان و یا حیوانات خانگی بلعیده بشه باعث ایجاد سوزش و تحریک دهان خواهد شد. علائم مسمومیت این گیاه، سوزش و تحریک دهان، زبان و گلو، استفراغ است.

علت خشک و چروک شدن برگهای برگ انجیری فر چیست؟

این گیاه به رطوبت و آبیاری متوسط نیاز داره و اگر این دو نیاز تامین نشه برگها چروک و خشک میشن پس با شماهده این علامت حتما ابیاری و رطوبت رو چک کنید.

علت سیاه و زخمی شدن برگهای برگ انجیری فر چیست؟

این مشکل بیشتر بخاطر سرد شدن هوای محل نگهداری پیش میاد، پس گیاه رو به محلی با دمای زیاد منتقل کنید.

علت رنگ پریدگی برگهای برگ انجیری سیلوم چیست؟

این مشکل هم از کم بودن نور محیط و هم کمبود مواد مغذی در خاک گلدان است، پس اگر گیاه جایی هست که نور خوبی دریافت نمیکنه به محلی با نور زیاد و اگر تا الان تغذیه نکردید با استفاده از کود سه بیست هر سه هفته یکبار تغذیه کنید.

رنگ پریدگی و تا عنکبوت زیر برگها

این مشکل از آفت کنه قرمز است که باید با استفاده از آفت کش هر 14 روز یکبار گیاه رو سم پاشی کنید.

علت توقف رشد گیاه برگ انجیری فر چیست؟

این مشکل بیشتر از کمبود نور محل نگهداری است البته کوچک بودن و یا بزرگ بودن گلدان هم در رشد گیاه تاثیر دارد.

دلیل قهوه ای شدن نوک برگهای برگ انجیری فر چیست؟

این مشکل بیشتر از تشنگی کشیدن گیاه است پس سریعا گیاه رو آبیاری کنید، این مشکل بیشتر در فصول گرم سال اتفاق میوفته، حتما خاک گلدان رو چک کنید و اگر تا عمق 3 ایل 4 سانتی متر خشک شد بهش اب بدید.

علت زرد شدن و سپس قهوه ای شدن برگ انجیری فر چیست؟

این مشکل بخاطر ابیاری زیاد و یا نداشتن زهکشی مناسب در گلدان اتفاق میوفته، پس حتما فاصله آبیاری و خارج شدن آب اضافی از زیر گلدان رو جدی بگیرید چون اگر این روند ادامه داشته باشه باعث مرگ گیاهتون خواهد شد.

دلیل لکه های قهوه ای روی برگها چیست؟

این مشکل بخاطر غبارپاشی هنگام تابش نور مستقیم و یا استفاده نکردن از آب جوشیده سرد است، پس حتما اصول اصلی غبارپاشی رو رعایت کنید.

علت افتادگی ساقه برگ انجیری فر چیست؟

این مشکل بخاطر آبیاری کم و یا کم بودن رطوبت محیط استفاق میوفته که بیشتر بخاطر آبیاری کم هست پس سریعا گیاه رو سیراب کنید.

در این مطلب سعی کردم تمام نکات نگهداری برگ انجیری فر رو به شما بگم، اگر نکته، سوال و یا تجربه ای در خصوص این گیاه گفت نشد و شما داشتید حتما در بخش دیدگاه برای ما بنویسید. کارشناسان گل من و تو در سریع ترین زمان پاسخ سوالات شما رو ارسال میکنن