تفاوت انواع پیاز در چیست و کدامیک مفید و خوشمزه تر است؟

انواع پیاز با کاربرد
انواع پیاز با کاربرد

میخواهیم در کوتاه ترین زمان شما را با تفاوت انواع پیاز آشنا کنیم، زمانی که اسم پیاز به میون میاد، همه یاد پیاز های سفید و زردی که تو بازار وجود داره و معمولا هم از اونها استفاده میشه، میوفتن. اما اگر کمی در انواع و اقسام پیاز ریز بشیم، متوجه انواع و اقسام اونها میشیم.

اما خب این تفاوت چه فرقی میکنه؟ بر فرض ما دونستیم که انواع مختلفی پیاز وجود داره، چه سودی برامون داره؟ آیا خاصیت پیاز های مختلف با هم فرق میکنه؟ کدوم نو پیاز از بقیه بهتره؟ اگر میخواید پاسخ این سوال ها رو پیدا کنید، حتما این مقاله از سایت گل من و تو رو تا آخر بخونید.

ظاهرا تنها یک گونه پیاز وجود دارد که نسبت به سایر پیازها برای سلامت شما مفیدتر است. مطالعه‌ای که اخیرا انجام شده نشان می‌دهد که پیاز قرمز با دارا بودن بالاترین سطوح آنتی‌اکسیدان‌های کوئرستین و آنتوسیانین بیشترین تاثیر را در از بین بردن سلول‌های سرطانی دارند.

انواع پیاز با کاربرد
انواع پیاز با کاربرد

انواع پیاز و مصارف آن

در یک تقسیم بندی کلی پیاز ها بر اساس رنگ شان تقسیم بندی می شوند:

بنر گل من و تو

پیاز زرد

زمانی که اسم پیاز میاد، خیلی سریع تصویر این پیاز در ذهن ما شکل میگیره. رنگ ظاهری این نوع پیاز از رنگ طلایی تشکیل شده. این پیاز از پیازهای اشک آوره و دلیل این موضوع هم گوگرد زیادیه که در این پیاز زرد وجود داره.

بیشترین استفاده ای که از این نوع پیاز میشه در آشپزیه. این نوع پیاز رو بیشتر در آبگوشت، سوپ و دیگ غذاهای آبکی میریزن و طعم خیلی مناسبی داره.

پیاز قرمز

پیاز قرمز از پیاز های خوشمزه با طعمی ملایم تر از پیاز زرد هست. دیگه ما اون خشنی که در پیاز زرد وجود داره رو در پیاز قرمز نمی تونیم ببینیم. این نوع پیاز هم مصرف خاص خودش رو داره و در کنار غذا ها استفاده میشه. میتونه تو دورچی سینی کباب قرار بگیره، یا در ساندویچ سرد. همچنین میتونید در کنار برخی دیگه از غذاها هم از پیاز قرمز استفاده بکنید.

نکته جالب توجه در مورد پیاز قرمز فواید باور نکردنی اون هست که در ادامه در موردش صحبت خواهیم کرد.

پیاز سفید

نوع دیگری از پیاز که در میان پیاز زرد و قرمز قرار میگیرد، پیاز سفید است. به لحاظ ظاهری هم لایه های تشکیل دهنده بیرونی و هم داخلی پیاز سفید از رنگ سفید تشکیل شده است. پیاز سفید در مقایسه با پیاز زرد طعم ملایم تری دارد و در مقایسه با پیاز قرمز طعم تند تری دارد. در واقع می توان گفت مزه این پیاز میان پیاز قرمز و سفید است.

پیازچه

نوع دیگری از پیاز وجود دارد که هنوز به طور کامل رشد نکرده ولی اون رو جمع آوری کردند و در بازار می فروشن که در اصطلاح عامیانه به اون پیازچه میگن. تفاوت پیاز و پیازچه هم در این هست که پیاز، حاصل رشد بوته پیاز است که کامل رشد کرده و پیاز میوه آن به شمار می رود. در مقابل پیازچه همان پیاز است منتهی قبل از اینکه به طور کامل رشد کند، کشاورز آن را جمع میکند و به بازار می فرستد که کاربردهای خوراکی بسیاری داره. در مقاله ای جداگانه هم در خصوص کاشت پیازچه و هم خواص پیازچه صحبت کردیم که پیشنهاد میکنم مطالعه کنید.

مصرف این نوع از پیاز هم، هم در موارد تزئینی ست و هم در موارد خوراکی.

انواع پیاز
انواع پیاز

تفاوت انواع پیاز

به طور کلی میتونیم از یک طریق به تفاوت انواع پیاز پی ببریم. اون هم تقسیم بندی اونها به خوراکی، تزئینی و آشپزی ست. معروف ترین نوع پیاز یا پیاز زرد، پیازی هست که در آشپری به کار میره. پیاز قرمز پیازی هست که به طور خوراکی مصرف میشه و فواید بسیار زیادی برای بدن داره. پیاز سفید و پیازچه هم قابلیت استفاده به عنوان خوراکی رو داره. در واقع تفاوت پیاز ها به لحاظ ظاهری رنگ اونها ست و به لحاظ استفاده هم کارایی اونهاست.

تفاوت در طعم انواع پیاز‌ها به واسطه ترکیب مواد شیمیایی مختلف در هر نوع پیاز و همچنین تاثیر حرارت و پخت در هر کدام میباشد. پیاز سفید معمولاً طعمی تند و تلخ‌تر نسبت به سایر انواع دارد. این تلخی و تندی معمولاً در پوست خارجی آن وجود دارد. با پختن یا سرخ‌کردن پیاز سفید، این تلخی کمتر می‌شود و طعم ملایم‌تری ایجاد می‌شود. پیاز قرمز دارای یک طعم خوراکی و شیرین‌تر نسبت به پیاز سفید است. طعم شیرین‌تر این نوع پیاز به واسطه میزان قندهای موجود در آن ایجاد می‌شود. از پیاز قرمز به طور گسترده در سالاد‌ها و غذاهای خورشتی مصرف می‌شود و طعم شیرین آن میتواند غذاهایی را ترتیب دهد. بنابراین، همچنین ممکن است عوامل محلی و زمین کشت تاثیرگذاری روی طعم آن داشته باشد.

پیاز قزمز و خواص آن - گل من و تو
پیاز قزمز و خواص آن – گل من و تو

علت تفاوت رنگ پیاز

آنتوسیانین عامل ایجاد رنگ در میوه‌ها و سبزیجات است به همین دلیل می‌توان ادعا کرد پیاز قرمز که پررنگ‌ترین پیاز است بیشترین قدرت را برای مبارزه با سرطان دارد.

البته پیاز قرمز تنها پیاز پر فایده نیست. تمام پیازها به لطف تمرکز شدید آنتی‌اکسیدان‌های آنتوسیانین و کوئرستین به طور جدی با سرطان مقابله می‌کنند. نکته‌ای که در مورد پیاز قرمز وجود دارد این است که مقادیر بالای آنتوسیانین تاثیر کوئرستین را نیز افزایش می‌دهد و رادیکال‌های آزاد ایجاد می‌کند.

خواص پیاز

بعد از اینکه با تفاوت انواع پیاز آشنا شدید بهتر است که در خصوص خواص انواع پیاز مختصری اطلاعات کسب کنید البته در مقاله ای کامل به بررسی خواص پیاز پرداخیتم. پیاز به عنوان یک ماده غذایی بسیار معمول در آشپزی دارای مجموعه‌ای از خواص بهداشتی و تغذیه‌ای است. پیاز، سرشار از مواد مغذی‌ بوده و میزان کالری بسیار کمی دارد، جالب است بدانید که هر پیاز تقریبا 44 کالری دارد ولی برعکس کالری میزان ویتامین و مواد معدنی پیاز بسیار بالا بوده و همین مورد نشان از خواص بسیار زیاد آن برای بدن می باشد. در زیر، خواص پیاز را برای شما ذکر می‌کنم:

  • آنتی‌اکسیدان‌ها: پیاز حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی‌اکسیدان‌ها مانند کوئرستسین، کوئرستین، و فلاوونوئیدها می‌باشد. این مواد می‌توانند به سلامتی سلول‌ها و محافظت آنها کمک بسیار زیادی کند.
  • پیاز خاصیت ضد التهابی دارد: همانطور که گفتیم پیاز حاوی ترکیباتی مانند کوئرستین است که دارای خواص ضد التهابی نیز برای بدن می‌باشد. این ماده مهم می‌تواند به کاهش التهاب‌ها در بدن کمک کند.
  • تقویت سیستم ایمنی: مصرف پیاز می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک قابل توجهی کند، این ویژگی بخاطر وجود ویتامین C و آلیسین در پیاز می باشد. حتما مقاله خواص پیاز برای سرماخوردگی را مطالعه کنید.
  • محافظت از قلب و عروق: پیاز می‌تواند به بهبود سلامت قلب و عروق کمک کند. آنتی‌اکسیدان‌ها و سولفور موجود در پیاز می‌توانند به کاهش فشار خون و کلسترول خونی کمک کنند.
  • کمک به سیستم گوارشی: پیاز منبع غنی فیبر و پری‌بیوتیک است که می‌توانند به تنظیم عملکرد سیستم گوارشی کمک کنند و مشکلات مثل یبوست را کاهش دهند.
  • خاصیت ضد سرطانی: برخی تحقیقات نشان داده است که مصرف پیاز می‌تواند به کاهش خطر برخی از انواع سرطان‌ها از جمله سرطان معده، سرطان ریه و سرطان کولورکتال کمک کند.
خواص پیاز قرمز
خواص پیاز قرمز

درباره خواص پیاز قرمز بیشتر بدانیم

یکی از مهمترین خواص پیاز قرمز، حفظ کلسترول خون در یک وضعیت خوب است که در نهایت منجر می‌شود تا قلب و بدن سلامت بمانند. در تحقیقاتی که به عمل آمده، مصرف پیاز قرمز در بدن بعد از ۸ هفته منجر به کاهش کلسترول بد به میزان ۲۰ درصد بوده است.

در حالی که در همین زمان میزان تغییر در میزان کلسترول خوب بدن صفر بوده. همچنین موسیر و انواع پیاز (سفید و قرمز)‌ به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی خوبی که دارند می‌توانند تاثیر شگرفی بر کاهش پیشرفت سلول‌های سرطانی داشته باشند.

در تحقیقات به عمل آمده نشان داده شده که مصرف دو بار پیاز در هفته می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را به طور واضح کم کند. اسیدفولیک یا ویتامین B9 یکی از ترکیب‌های مورد نیاز مغز و تضمین‌کننده سلامت روان و احساس در افراد است.

تقریبا نصف پیمانه آب پیاز می‌تواند ۹ درصد از نیاز روزانه بدن به اسیدفولیک را برطرف کند بنابراین عادت به خوردن پیاز به تامین نیاز بدن به اسیدفولیک کمک می‌کند. کمبود اسید فولیک موجب کم خونی می‌شود.

خوشبختانه پیاز قرمز را می‌شود به راحتی در سبد خرید با پیاز سفید یا زرد جایگزین کرد و با آنتی‌اکسیدان‌ها جشن گرفت.

خلاصه

انواع پیاز و مصارف آن بر حسب نیاز شما متغیر است. آشپز باشید بهترین نوع پیاز برای شما پیاز زرد است ولی اگر بخواهید کنار کباب تون بزارید، بهترین پیاز پیاز قرمز است. تفاوت پیاز ها نیز در دو مورد خلاصه می شود. رنگ پیاز و مصارف پیاز که کاملا با هم متفاوت هستند.