خواص بانونه گاوی؛ 11خاصیت بی نظیر این گیاه دارویی برای بدن

بابونه گاوی
بابونه گاوی

بابونه گاوی نوعی گیاه دارویی با نام علمی Tanacetum parthenium می باشد. این گیاه از سرده مینا است و در سراسر جهان رشد می کند و در ایران در مناطق مرتفع می روید. بابونه گاوی دارای عصاره پارتنولید است که دارای تأثیرات ضد التهابی، ضد اسپاسمی و ضد میگرنی است. این گیاه دارای فواید و خواصی برای سلامتی بدن و درمان برخی بیماری ها می باشد که در این مطلب با خواص بابونه گاوی و ترکیبات موجود در آن آشنا می شویم.

 

ترکیبات فعال موجود در گیاه بابونه گاوی:

از جمله ترکیبات فعال موجود در این گیاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– لاکتون‌های سزکوئی ترپن (غالباً پارتنولید، که ۸۵ درصد از کل لاکتون‌های سزکوئی ترپن را تشکیل می‌دهد) – پارتنولید به کاهش التهاب کمک می کند و برای مقابله با سرطان مفید است.

بنر گل من و تو

– روغن‌های فرار از جمله کافور که خواص ضد باکتری دارند.

– فلاونوئیدها، که خواص انتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد باکتری دارند.

 

فواید و خواص بابونه گاوی برای سلامتی بدن:

خواص ضد التهابی:

بابونه گاوی دارای خواص ضد التهابی است. طبیبان یونانی از این گیاه برای همه التهابات شدید و سوزش‌های دردناک استفاده می نمودند. بر طبق تحقیقات علمی انجام شده، بابونه گاوی قادر است التهاب مفصلی را در موش‌های مبتلا به آرتروز نیز کاهش دهد. پارتنولید موجود در بابونه گاوی به مراقبت از سلول‌های پوستی در برابر التهاب نیز می پردازد.

با این حال بابونه گاوی، حتی بدون پارتنولید هم برای کاهش التهاب مفید و موثر است. بابونه گاوی بدون پارتنولید سبب مسدود شدن انتشار مولکول‌های التهابی اکسید نیتریک، PGE۲، TNF-alpha، IL-۲، IL-۴ و IFN-gamma از سلول‌های خونی سفید می شود. این گیاه التهاب پوستی در موش‌ها را بهبود می دهد که نشان می دهد بابونه گاوی، به غیر از پارتنولید، دارای ترکیباتی است که به مقابله با التهاب می پردازند.

 

خواص آنتی اکسیدانی:

بابونه گاوی علاوه بر خواص ضد التهابی دارای خواص آنتی اکسیدانی نیز هست و به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و رادیکال‌های آزاد را هدف قرار می‌دهد. در صورت استخراج پارتنولید از بابونه گاوی یک انتی اکسیدان قوی تر از ویتامین سی به دست می آید. در حقیقت بابونه گاوی، به دلیل تنش اکسایشی، از سلول‌های انسان در برابر آسیب‌های سلولی استعمال دخانیات محافظت می‌کند. پارتنولید به محافظت از موش‌های آزمایشگاهی در برابر تنش اکسایشی سمی و آسیب کلیوی می پردازد.

فواید و خواص بابونه گاوی برای سلامتی بدن:
فواید و خواص بابونه گاوی برای سلامتی بدن

مبارزه با سرطان:

تحقیقات امروزی نشان داده اند که بابونه گاوی توانایی مبارزه با سرطان را داراست. پارتنولید، سبب تاخیر در رشد تومور‌های پوستی در موش‌هایی که در معرض اشعه فرابنفش قرار گرفتند، شد. همچنین موجب کاهش تعداد این تومور ها شد.
پارتنولید سبب آسیب به چند نوع سلول سرطانی از قبیل لوسمی، لنفوم، میلوم چندگانه، کلیه، سینه، ریه، روده بزرگ، پوست، مثانه و سلول‌های سرطان مغز می شود و یا حتی آن‌ها را از بین می برد. پارتنولید این کار را با افزایش گونه‌های اکسیژن واکنشی (ROS) انجام می‌دهد.
به هر حال، بر اساس تحقیقی که بر روی ۱۲ بیمار صورت گرفت، مشخص شد که مقدار پاتنولید بابونه گیاهی برای نشان داده شدن در آزمایش خون کافی نیست. پس امکان دارد که هیچ تأثیری بر این بیماری ندارد. بنابراین، شاید مقدار بیشتری از پاتنولید خالص برای نمایش تأثیرات آن لازم است.

بهبود میگرن:

از دیرباز این گیاه به عنوان یک آسپرین طبیعی برای درمان سردرد و میگرن کاربرد داشته است. بر اساس نتایج حاصل از تحقیقی که بر روی ۱۴۷ بیمار صورت گرفت، عصاره گل بابونه سبب کاهش شدت و سختی و همچنین تعداد میگرن‌هایی که به استراحت در تخت خواب نیاز دارند، می شود. همچنین در پژوهش دیگری که بر روی ۷۲ بیمار صورت گرفت، کاهش تعداد و شدت حملات میگرنی و موارد استفراغ با استفاده از بابونه گاوی مشاهده شد. در تحقیق دیگری که بر روی ۱۷ نفر از بیمارانی که همیشه بابونه گاوی را مصرف می‌کردند، انجام شد، مشاهده شد که این گیاه برای جلوگیری از علائم وخامت سردرد، تهوع و استفراغ مفید است اما افرادی که بابونه گاوی را به صورت مداوم مصرف می‌کنند در هنگام تغییر دارو با علائم میگرن و سختی مفصلی مواجه می‌شوند.
با این وجود در پژوهش دیگری که بر روی ۵۰ بیمار صورت گرفت، عصاره گل بابونه (با نیم میلی گرم پارتنولید) به بهبود علائم کمکی نکرد. در یک تحقیق که بر روی ۶۰ بیمار انجام شد، مشاهده شد که بابونه گاوی و زنجبیل درد ناشی از سردرد‌های خفیف را کاهش می‌دهند. پارتنولید، عنصر فعال بابونه گاوی، سبب مسود شدن نشانه‌های درد در عصب‌های جونده (نورون‌های سه قلو) می شود. امکان دارد این همان اثر بابونه گاوی برای کاهش درد میگرن باشد.
فواید و خواص بابونه گاوی: بهبود میگرن
فواید و خواص بابونه گاوی: بهبود میگرن

تسکین درد:

بابونه گاوی را آسپرین قرون وسطا نامیده اند و به تسکین درد کمک می کند. پارتنولید، مانع سینتاز پروستاگلاندین می شود و از این طریق به کاهش التهاب و درد ناشی از آن کمک می‌دهد. عصاره گل بابونه گاوی در جوندگان باعث کاهش درد ناشی از حاد، التهابی، مفصلی و درد عصبی می‌شود. این گیاه در برابر درد ناشی از شیمی درمانی نیز سودمند و موثر است. در هر صورت، عصاره برگ گل بابونه دارای تأثیر کمتری است.

محافظت از پوست در برابر آسیب پوستی ناشی از اشعه فرابنفش:

بابونه گاوی بدون پارتنولید از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه‌های خورشیدی محافظت می کند. بابونه گیاهی بدون پارتنولید در برابر سرخی پوست ناشی از اشعه فرابنفش مقاومت می‌ کند. از خواص این گیاه می توان به کاهش میزان تشکیل رادیکال‌های آزاد ناشی از اشعه فرابفش، انتشار سیتوکین التهابی انسدادی و افزایش آنزیم‌های ترمیمی DNA اشاره کرد.

فواید و خواص بابونه گاوی: محافظت از پوست در برابر آسیب پوستی ناشی از اشعه فرابنفش
فواید و خواص بابونه گاوی: محافظت از پوست در برابر آسیب پوستی ناشی از اشعه فرابنفش

خواص ضد باکتری:

بابونه گاوی دارای خواص ضد باکتری است و با رشد باکتری‌ها مبارزه می کند. روغن این گیاه از رشد باکتری‌های مضر جلوگیری می کند. روغن تهیه شده از گل، به دلیل تراکم زیاد کافور، دارای قوی ترین خواص ضد باکتری است.

جلوگیری از لخته شدن خون:

براساس مطالعات سلولی انجام شده، پارتنولید سبب افزایش تولید گرده خون می شود اما فعالیت آن را کاهش می دهد. بنابراین این گیاه سبب کاهش احتمال لخته شدن خون می‌ شود.

کاهش اضطراب و افسردگی:

براساس آزمایشات انجام شده بر روی موش‌ ها، عصاره بابونه گاوی به کاهش اضطراب و افسردگی کمک می کند.

فواید و خواص بابونه گاوی: کاهش اضطراب و افسردگی
فواید و خواص بابونه گاوی: کاهش اضطراب و افسردگی

درمان مسمویت مواد مخدر:

پارتنولید سبب خنثی شدن تأثیر کوکائین بر نورون‌های حساس به دوپامین می شود و می تواند به درمان مسمومیت ایجاد شده در اثر مصرف کوکائین کمک کند.

مفید برای آلرژی‌ها:

عصاره بابونه گاوی سبب توقف انتشار هیستامین از سلول‌های ماستی که عامل آلرژی هستند، می شود.