آبیاری کاکتوس چطور و چقدر به کاکتوس آب بدیم + فوت کوزه گری

زمان و نحوه آبیاری کاکتوس در خانه
زمان و نحوه آبیاری کاکتوس در خانه

نکات کلیدی آبیاری کاکتوس : شاید شما هم بر خلاف تصور عموم مردم فکر میکنید کاکتوس گیاه سخت جانی ست و نگهداری کاکتوس بسیار ساده بوده و حتی آبیاری کاکتوس هم آنچنان از اهمیت خاصی برخوردار نیست اما با داشتن کاکتوس و نگهداری آن بعد چند ماه خیلی زود به عنوان یک صاحب کاکتوس، میفهمید که تفاوت بسیار زیادی بین «رشد» و «بقا» وجود دارد. هم آبیاری کم و هم آبیاری زیاد هر دو باعث نابودی گیاه شما خواهد شد.

راستش را بخواهید، من همیشه تصور می‌کردم که اگر کاکتوس‌ها در یک نقطه آفتابی هم رها شوند و هر چند هفته یک بار آبیاری شوند، رشد خواهند کرد. آیا این همان چیزی نیست که در بیابان وجود دارد؟ یک کاکتوس می تواند در شرایط بیابانی زنده بماند، اما برای اینکه بتواند رشد کند، به مقدار آبیاری بیشتری نیاز دارد. اگرچه کاکتوس‌ها می‌توانند هفته‌ها بدون آب زنده بمانند،اما همین مورد باعث کند شدن رشد آنها خواهد شد. در ادامه مطلب به نیازهای آبیاری کاکتوس میپردازیم.

عوامل موثر بر آبیاری کاکتوس
عوامل موثر بر آبیاری کاکتوس

آیا کاکتوس به آبیاری زیاد نیاز دارد؟

نحوه صحیح آبیاری کاکتوس ها : یکی از عمده مشکلاتی که اکثر کسانی که به نگهداری گل و گیاه آپارتمانی اقدام میکنند زمان و نحوه آبیاری گیاهان می باشد که این مشکل در کاکتوس ها و ساکولنت ها به علت حساسیت بالای این گیاهان به آبیاری زیاد دوچندان میشود. آبیاری زیاد باعث زرد شدگی و ریزش برگ ها و همچنین پوسیدگی ساقه و ریشه در گیاه خواهد شد.

بنر گل من و تو

پس تشخیص زمان درست و مناسب آبیاری و همچنین نحوه آبیاری از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود و ما در این مطلب به تمامی نکاتی که شما باید برای این مشکلا توجه کنید خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید تا کاکتوسی سرحال و شاداب داشته باشید.

در ابتدا فکر می کردم کاکتوس گیاهی با نگهداری آسان است اما با این حال، به سرعت متوجه شدم که نحوه آبیاری کاکتوس حساس بوده و نیازمند دانسته هایی است که در مورد زمان آبیاری کاکتوس باید می دانستم. می‌دانستم که مجبور نیستم هر روز به کاکتوس آب بدهم، اما حتماً باید می‌فهمیدم: «کاکتوس به چه چیزی نیاز دارد؟»

شرایط آبیاری کاکتوس چیست؟

برای آبیاری یک گیاه مخصوصا کاکتوس های شرایط محیطی و نگهداری در مشخص کردن زمان آبیاری بسیار تاثیر گذار خواهد بود که این عوامل عبارت هستند از :

– نوع کاکتوس شما
– نوع گلدان (پلاستیکی، سفالی، آهنی و…)
– سایز گلدان
– خاکی که برای گلدان استفاده کرده اید
– بزرگی یا کوچکی و همچنین تعداد کاکتوس ها در یک گلدان
– فصل که در آن قرار دارید
– محیط و موقعیت مکانی نگهداری کاکتوس
– میزان نور که به گیاه می تابد
– رطوبت محیط نگهداری
– نوع تهویه و میزان آن

همانطور که مشاهده کردید عوامل بسیار زیادی در تعین زمان آبیاری برای کاکتوس دخیل می باشد و نمیتوان زمان دقیق برای آن مشخص کرد و هر کسی بنا به شرایط نگهداری خود باید یک زمان مناسب برای گیاه خود تعیین کنید ولی یک قاعده کلی وجود دارد که سعی کنید آبیاری را زیاد نکنید تا کاکتوسی سالم و شاداب داشته باشید. ولی میتوان گفت که تا زمانی که خاک گلدان تا عمق ۳ الی ۵ سانتی به تناسب گلدان خود خشک شنده است نباید گیاه را آبیاری کنید.

آبیاری زیاد و کم کاکتوس و ساکولنت
آبیاری زیاد و کم کاکتوس و ساکولنت

بهترین شرایط آبیاری کاکتوس:

همانوطر که در بالا گفتیم شرایطی در نحوه آبیاری کاکتوس دخیل هست که در ادامه هر کدام از آنها را مورد بررسی قرار میدهیم.

تاثیر جنس کاکتوس بر میزان آبیاری اون

یکی از عمده اصول آبیاری کاکتوس ها نوع کاکتوس هست چون همانند سایر گیاهان آپارتمانی این گیاهان نیز دارای توع مختلف هستند که هرکدام دارای نیاز آبی متفاوتی می باشد مثلا کاکتوس پرسیکا و کاکتوس اپونتیا آب را دوست دارند و میتوانید آنها را روزانه آبیاری کنید ولی سایر کاکتوس ها با این آبیاری دچار مرگ خواهند شد. پس به تناسب نوع کاکتوسی که دارید حتما میزان آبیاری آن را مطالعه کنید.

سایز و نوع گلدان کاکتوس:

یکی دیگر از عوامل تعیین کننده در آبیاری نوع گلدانی که گیاه را در آن کاشته اید میباشد مثلا در گلدان های سفالی روند خشک شدن خاک کاکتوس متعادل می باشد ولی در گلدان های سفالی بدون لعاب خاک سریعتر خشک خواهد شد و گلدان های لعاب دار دیر تر خشک خواهد شد. و اینکه هرچقدر گلدان شما بزرگتر باشد مقدار آبی که باید به آن بدهید بیشتر است و به همان نسبت هم میزان آبی که در خود ذخیره خواهد کرد هم بیشتر میشود پس حتما عمق خاک را برای تعیین رطوبت بررسی کنید.

خاک استفاده شده کاکتوس:

در هر گیاهی این مورد هم جزو موارد اصلی میباشد چون هرچقدر میزان استفاده شده شن  و ماسه در خاک ترکیبات خاک بیشتر باشد خاک آب کمتری در خودش جذب خواهد کرد و در تایم زودتری نیاز به آبیاری خواهد داشن و هرچقدر در ترکیبات از خاک رس و باغچه استفاده شود دیرتر خشک شده و تایم آبیاری هم طولانی خواهد بود.

دما و رطوبت مورد نیاز کاکتوس:

این دو عامل رابطه کاملا معکوسی با هم دارند هرچقدر دما بیشتر باشد زمان آبیاری باید نزدیک تر باشد و برعکس هرچقدر رطوبت محیط بالا باشد زمان آبیاری باید طولانتی تر شود چون دمای بالا باعث خشک شدن سریع خاک گلدان خواهد شد. اگر شما هم در شمال کشور زندگی میکنید به علت بالا بودن رطوبت نیاز آبیاری کاهش پیدا خواهد کرد رطوبت کاکتوس تامین میشود، برعکس در جنوب کشور نیاز آبیاری به تناسب محیط نگهداری افزایش پیدا میکند.

میزان و شدت تابش نور مورد نیاز کاکتوس:

از دیگر عوامل مهم در تعیین زمان آبیاری کاکتوس ها میزان نور دریافتی و خشک کردن خاک گلدان میباشد شاید تابش نور خورشید سطح رویی گلدان شما را خشک کند و شما به اشتباه اقدام به آبیاری کنید که باعث از بین رفتن گیاه شما شما چون فقط سطح روی خاک خشک شده بوده و خاک در عمق دارای رطوبت بوده است.

آبیاری کاکتوس در فصل رشد
آبیاری کاکتوس در فصل رشد

آبیاری کاکتوس در فصول مختلف چگونه انجام میشود؟

هر گیاهی دارای فصل رشد و فصل استراحت می باشد که نیاز آبی در این دو فصل کاملا متنفاوت میباشد، فصل رشد به فصلی گفته میشود که گیاه در حال رشد و نمو میباشد که در اکثر کاکتوس ها این فصل از بهار شروع شده و تا پایان تابستان ادامه پیدا میکند توجه داشته باشید که در این فصل شما باید آبیاری منظمی داشته باشید. در این فصل میزان آبیاری کاکتوس باید به گوه ای باشد که آب از زیر گلدان خارج شود و سپس بعد از خشک شدن خاک گلدان مجددا اقدام به آبیاری کنید.

آبیاری کاکتوس در تابستان: سعی کنید در فصول گرم سال آبیاری را هنگام عصر و یا صبح انجام دهید تا گیاه شما فرصت کافی برای دریافت آب را داشته باشد و حتما سعی کنید از آبی استفاده کنید که به دمای محیط نزدیک باشد.

آبیاری کاکتوس در زمستان: برعکس فصل رشد کاکتوس در فصل استراحت نیاز آبی کمتری دارند این فصل از پاییز تا اواخر زمستان میباشد البته در برخی از کاکتوس ها این فصول کاملا متفاوت میباشد.

میزان و نحوه آبیاری کاکتوس

میتوان به روش های مختلف این گیاه را آبیاری کرد که در ادامه برخی از آنها بیان خواهد شد.

شما میتوانید طبق معمول آبیاری کنید و یا از ته گلدان اقدام به آبیاری کنید که در این روش (این روش بیشتر برای گلدان های پلاستیکی مناسب است) شما برای این کار میتونید گلدان کاکتوس به مدت ۱۰ دقیقه در ظرفی قرار دهید تا خاک کاملا مرطوب شود. البته میتوانید کاکتوس را به روش ترکیبی هم آبیاری کنید به این صورت که یک هفته به صورت معمول و یک هفته به صورت زیر گلدانی آبیاری کنید.

خشکی دادن طولانی مدت هم همانند آبیاری یاد باعث پوسیدگی ریشه در گیاه شما خواهد شد این اتفاق در فصل های ریشد بیشتر خودشو نشان خواهد داد. توجه داشته باشید که ساکولنت ها به نسبت کاکتوس نیاز به آبیاری بیشتری دارند.

سیعی کنید در هر نوبت از آبیاری گیاه کاملا سیرآب شوذ به این شکل که به قدری آب بدهید که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود و سپس آن آب خارج شده را در گلدانی دیگر و یا دور بریزید.

بهترین زمان آبیاری کاکتوس چه زمانی است؟

ابتدا ملاک و معیار های بالا را برای گیاه خود بررسی کنید و تا زمانی که خاک گلدان تا عمق ۳ سانتی متری خشک نشده اقدام به آیباری نکنید البته میتوانید از ابزار مختلف برای مشخص کردن زمان دقیق آبیاری استفاده کنید که از این ابزار میتوان به سیخ چوبی، سنسور رطوب سنج گلدان اشاره کرد که هر کدام ویژگی های منحصر به فردی دارند.

شرایط آبیاری کاکتوس
شرایط آبیاری کاکتوس

برای آبیاری کاکتوس چه آبی مناسب است؟

در اصل نوع آب که شما برای آبیاری استفاده میکنید هیچ تاثیری در رشد گیاه نخواهد داشت ولی سعی کنید از آب هم دما با محیط و بدون کلر استفاده کنید تا گیاه شما دچار مشکلات دیگر نشود برای این کار آب را به مدت ۲۴ ساعت در دمای اتاق قرار دهید تا هم کلر آن خارج شود و هم هم دما با محیط شود.اگر در خانه آکواریوم دارید بهترین آب برای آبیاری آب اکواریوم میباشد چون به خودی خود دارای املاح خوب برای گیاه می باشد.

برای رشد خوب کاکتوس چه بکنیم؟

یک کاکتوس می تواند در آن شرایط زنده بماند، اما برای اینکه بتواند رشد کند، به مقدار بیشتری نیاز دارد. اگرچه کاکتوس‌ها می‌توانند هفته‌ها بدون آب زنده بمانند، اما هیچ راهی وجود ندارد که با این توجه کم رشد کنند… پس برای رشد خوب کاکتوس نیازمند انجام یک سری کارها هستیم.

نام انواع کاکتوس ها: (خانواده های مختلف کاکتوس)

میزان آب مورد نیاز شما به طیف وسیعی از عوامل بستگی دارد، اما اولین چیزی که باید بدانید این است که همه کاکتوس ها یکسان نیستند، میتوانید انواع کاکتوس ها با عکسهایشان را در این مطلب بخوانید. “Cacti” مخفف خانواده گیاهی Cactaceae است، اما این اصطلاح کاکتوس ها انواع مختلفی را در بر می گیرد که در زیستگاه های بسیار متفاوت زندگی می کنند و نیازهای بسیار متفاوتی دارند. بسیاری از کاکتوس ها مانند آنهایی که از جنس Ferocactus هستند، گیاهان بیابانی و مقاومی هستند که به آب کمی نیاز دارند، اما جنس Echinopsis (از علفزارهای آمریکای جنوبی) و جنس Oreocereus (از کوه های مرتفع آند) هر دو به آب بیشتری نیاز دارند. در حالی که جنس Epiphyllum (از جنگل ها) همان کاکتوس هایی که به جای خاک ریشه در درختان دارند، زیستگاه های خنک و مرطوب را دوست دارد. تعیین میزان آبیاری بستگی به موارد زیر دارد:

– نوع کاکتوسی که شما دارید چیست؟
– فصل رشد طبیعی آن چیست؟
– دمای معمولی، خاک و شرایط زیستگاه اصلی آن
– در حال حاضر در چه نوع دما، خاک و شرایطی رشد می کند

بهترین روش آبیاری کاکتوس:

چه زیاد یا کم و نه به اندازه کافی، سخت‌ترین و رایج‌ترین دلیلی است که کاکتوس‌ها رشد نمی‌کنند (یا حتی زنده می‌مانند)، اما تعمیم‌های کلی در مورد مقدار و دفعات آبیاری به شما کمکی نمی‌کند، زیرا هر نوع کاکتوس متفاوت است. در اینجا چند دستورالعمل کلی وجود دارد که باید دنبال کنید:

آبیاری کاکتوس ها را برای هر فصل تنظیم کنید. در طول فصل رشد (معمولاً از بهار تا پاییز) کاکتوس ها به آبیاری منظم و کوددهی نیاز دارند. در گرم ترین و خشک ترین ماه ها، هفته ای یک بار به کاکتوس خود آب دهید.

همیشه بین دو آبیاری اجازه دهید کاکتوس خشک شود. چند سانت بالای خاک باید کاملاً خشک شود. یک آب سنج می تواند به شما در تعیین سطح رطوبت خاک کمک کند، یا می توانید انگشت خود را به خاک بچسبانید تا خودتان آن را بسنجید.

آبیاری کاکتوس در گلدان یا زمین؟ البته گیاهان در گلدان نسبت به گیاهانی که مستقیماً در زمین کاشته می شوند به آب بیشتری نیاز دارند، بنابراین مطابق با آن تنظیم کنید.

آبیاری کاکتوس در زمستان (زمان خواب گیاه): برخی می گویند کاکتوس ها در فصل خواب خود به کمی آب نیاز دارند، اما برخی دیگر می گویند در زمستان به آب نیاز ندارند. باید آزمایش کنید و با دقت تماشا کنید تا ببینید کاکتوس شما چقدر آب نیاز دارد.

زمان آبیاری کاکتوس و ساکولنت
زمان آبیاری کاکتوس و ساکولنت

چه زمانی کاکتوس به آب نیاز دارد؟

زبان بدن کاکتوس خود را به خوبی دقت کنید. مراقب علائمی در برگ ها یا ساقه ها ظاهر می شوند، باشید که نشان می دهد گیاه به دلیل کمبود یا رطوبت بیش از حد تحت استرس قرار می گیرد. یک کاکتوس که آبیاری زیادی داشته ممکن است بادکرده، لاستیکی، لاغر یا رنگ پریده به نظر برسد. در ابتدا، یک کاکتوس بیش از حد آبیاری شده ممکن است شاد و چاق به نظر برسد، با رشد جوانه های جدید، اما غرقاب شدن کاکتوس باعث می‌شود ریشه‌های آن بمیرد و پوسیده شود، بنابراین در نهایت گیاه نرم و رنگ پریده می‌شود. علائم را زود تشخیص دهید و آبیاری زیاد و مکرر را قطع کنید.

میزان سختی آب را در نظر بگیرید. سختی آب شما ممکن است تفاوت هایی در رشد گیاه ایجاد بکند. اگر آب شما سخت است، برای جلوگیری از تجمع نمک، هر دو سال یکبار گلدان را تعویض کنید. اگر کاکتوس را در گلدان کاشته اید، کاکتوس شما باید در گلدانی با زهکشی خوب باشد. کاکتوس ها هرگز دوست ندارند در خاک های بدون زهکشی باشند.

نشانه هایی که کاکتوس شما به آب بیشتر یا کمتر نیاز دارد:

اکثر متخصصان گلخانه موافق هستند که در گرم ترین ماه ها باید هفته ای یک بار به کاکتوس آبیاری کنید. در بیشتر موارد، این مقدار مناسب برای تامین رطوبت کافی بدون اینکه آب زیادی در خاک باقی بماند و ریشه ها خیس شود، می باشد. وقتی زمان آبیاری فرا رسید، این کار را تا زمانی که خاک اشباع شود انجام دهید. اگر دیدید آب به آرامی از سوراخ های زهکشی ته گلدان بیرون می ریزد، این نشانه آن است که خاک کاملاً خیس شده است. اگر کاکتوس در زمین است، می توانید از انگشت خود یا آب سنج استفاده کنید.

نشانه های آبیاری بیش از حد کاکتوس:

– کاکتوس چاق، پر و چروک به نظر می رسد. علت چروک شدن کاکتوس رو از اینجا بخونید.

– ساقه ها خشک شده، لاستیکی یا نرم به نظر می رسند.

– شما نمی توانید زیر سطح ریشه کاکتوس را ببینید، اما اگر می توانستید، می دیدید که ریشه های آن در حال پوسیدن است.

– گیاه ممکن است به پهلو متمایل شود یا به پهلو بیفتد.

– تشکیل جزیره در زیر گلدانی گیاه. (کاکتوس ها این اتفاق را اصلا دوست ندارند)

– کل گیاه ممکن است تغییر رنگ دهد، معمولاً رنگ پریده تر می شوند.

نحوه آبیاری کاکتوس
نحوه آبیاری کاکتوس

نقش اجزای کاکتوس در آبیاری آن چیست؟

خار ها، برگ ها، ساقه ها و اندازه ی کاکتوس شما میتونه توی آبیاری اون به طور مستقیم ماثر باشه…

نقش برگ در آبیاری کاکتوس:

آیا کاکتوس شما برگ دارد؟ بیشتر گونه‌های کاکتوس‌ها ندارند، اما برخی از آن‌ها دارای برگ هستند. به عنوان یک قاعده کلی، هرچه برگ نازکتر باشد، کاکتوس به آب بیشتری نیاز دارد. کاکتوس‌هایی با نسبت سطح به حجم بالا (مانند آنهایی که برگ‌های نازک دارند) نسبت به آنهایی که نسبت سطح به حجم پایینی دارند (آنهایی که ساقه‌های ضخیم و چاق دارند) آب بیشتری از دست می‌دهند.

نقش خار در آبیاری کاکتوس:

آیا کاکتوس شما خار دارد؟ اگر کاکتوس شما خارهای زیادی دارد، ممکن است به آب کمتری نسبت به خارهای کم نیاز داشته باشد. اکثر کاکتوس ها خارهایی دارند که برگ های اصلاح شده هستند. اگرچه خارها حاوی آب کمی هستند یا اصلاً آب ندارند، اما به کاکتوس کمک می کنند تا آب را با به دام انداختن هوا روی سطح حفظ کنند، که یک لایه عایق ایجاد می کند که تبخیر و تعرق را کاهش می دهد. خارها همچنین کمی سایه ایجاد می کنند، درجه حرارت را کاهش می دهند و از دست دادن آب را کاهش می دهند. خارها در جذب رطوبت هوا خوب هستند

نقش ساقه در آبیاری کاکتوس:

آیا کاکتوس شما ساقه محکمی دارد؟ اگر چنین است، احتمالاً کار بزرگی در حفظ آب انجام می دهد. ساقه عضو اصلی کاکتوس برای ذخیره آب است. هم شکل گرد یک کاکتوس کروی و هم شکل استوانه ای یک کاکتوس ستونی نسبت مساحت سطح به حجم پایینی دارند و کار بسیار خوبی در ذخیره آب دارند. اگر کاکتوس ساقه مرکزی داشته باشد، این به کاکتوس اجازه می دهد تا مانند آکاردئون با آب منقبض یا متورم شود.

اندازه کاکتوس در میزان آبیاری کاکتوس تاثیر دارد؟

کوچک یا بزرگ بودن کاکتوس ها در میزان آبیاری آنها نقش دارد. به طور کلی کاکتوس های کوچک نسبت به کاکتوس های بزرگ به آب کمتری نیاز دارند.

تفاوت کاکتوس با ساکولنت چیست؟

“Succulent” یک اصطلاح بزرگتر است که هر گیاهی را که آب را در برگ یا ساقه خود ذخیره می کند توصیف می کند. تقریبا همه کاکتوس ها ساکولنت هستند اما همه ساکولنت ها کاکتوس نیستند.
به طور کلی، کاکتوس ها در ذخیره سازی آب حتی بهتر از ساکولنت ها هستند. کاکتوس ها دارای ساقه های گوشتی هستند که آب را در خود ذخیره می کنند، پوشش های خاردار یا کرک دار و تعداد کمی برگ (در بعضی موارد) دارند.
بیشتر ساکولنت ها دارای برگ هستند. اکثر کاکتوس ها برگ ندارند. توجه داشته باشید که گفتم “بیشتر”، زیرا خط تقسیم و تفاوت بین ساکولنت ها و کاکتوس ها مبهم است.

 آیا کاکتوس ها به کود نیاز دارند؟

اگر فکر می کردید که تنها کاری که برای مراقبت از کاکتوس خود باید انجام دهید آبیاری آن است، اشتباه فکر میکردید. من از اینکه شما را ناامید کنم متنفرم. اما درست مانند آبیاری، کاکتوس ها باید به طور منظم باید تغذیه شوند. کود مناسب کاکتوس ها

اگرچه کاکتوس‌ها بسیار انعطاف‌پذیرتر از سایر انواع گیاهان هستند، اما هنوز هم به تعادل خوبی از کود نیاز دارند تا به آنها در طول فصل رشد خود کمک کند. بهترین فصل کوددهی برای اکثر انواع کاکتوس ها، در ماه های گرم تر و مرطوب تر تابستان است. با این حال، انواع زیادی وجود دارد که در طول زمستان رشد می‌کنند و در تابستان به خواب می‌روند، بنابراین حتماً گونه‌های خاص کاکتوس خود را بررسی کنید. در حالی که هنوز نیاز به آبیاری کاکتوس ها در حالت خواب دارید، نیازی نیست نگران کود باشید. بیشتر کاکتوس ها به جای یک دوز غول پیکر کود، تغذیه های کوچک را ترجیح می دهند. میتونید کود خانگی برای کاکتوس هاتون درست کنید.

چگونه کاکتوس ها برای کاهش هدررفت آب سازگار می شوند؟

در کاکتوس ها معمولا نبود برگ باعث میشود تا مساحت سطح را به حداقل برساند و بنابراین اتلاف آب را کاهش می دهد. خارها همچنین از کاکتوس ها در برابر حیواناتی که ممکن است آنها را بخورند محافظت می کند.

یک کاکتوس چقدر می تواند بدون آب زنده بماند؟

کاکتوس های بیابانی می توانند تا دو سال بدون آب زنده بمانند. این به این دلیل است که ساقه های ضخیم ایجاد کرده است که آب زیادی را ذخیره می کند و دارای یک لایه محافظ است که از هدر رفتن آب جلوگیری می کند.

آیا آب کاکتوس سالم است؟

آب کاکتوس: این نوشیدنی به طور طبیعی کالری و قند کمی دارد و سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان های تقویت کننده سلامتی است. علاوه بر این، اغلب برای ورزشکاران به بازار عرضه می شود، زیرا حاوی الکترولیت هایی است که می توانند به هیدراتاسیون کمک کنند. از آب کاکتوس نیز می توان برای مراقبت از پوست استفاده کرد و بسیاری از محصولات زیبایی و آرایشی حاوی آن هستند. خواص میوه کاکتوس را بخوانید.

آبیاری کاکتوس بر خلاف سایر گیاهان آپارتمانی حساسیت هایی دارد که این موضوع گاهی میتواند جلوی رشد کاکتوس شما رو میگیره، اما با دونستن نوع کاکتوستون و نیازمندی های اون میتونید شاهد رشد بی نظیری از اون باشید. من سعی کردم در این مطلب تمام آنچه که برای آبیاری کاکتوس باید بدانید را به شما بگم، اگر شما هم نظر یا تجربه دیگری در خصوص نیاز آبی این گیاه دارید در بخش دیدگاه مطرح کنید.