روش قلمه زدن و تکثیر گل رز در خانه؛ بهترین فصل و نحوه انتخاب قلمه مناسب

نحوه قلمه زدن گل رز و تکثیر گل رز
نحوه قلمه زدن گل رز و تکثیر گل رز

بهترین روش تکثیر گل رز در خانه: استفاده از قلمه ساقه یکی از راه‌های متداول تکثیر گل رز است. قلمه زدن گل رز کاری به ظاهر ساده است اما دارای نکاتی است که باید بدانید تا بهترین نتیجه را از تکثیر رز بگیرید. آشنایی با زمان آبیاری و بستر مناسب برای قلمه، نحوه ی صحیح قلمه زنی و آشنایی روش های متفاوت تکثیر گل رز را در مطلب زیر بخوانید. تا خودتان گل رز های تان را تکثیر کنید و به آنهایی که دوست دارید هدیه بدهید. پس همراه من باشید تا مرحله به مرحله به همراه ویدیو کامل نحوه تکثیر گل رز را به روش های مختلف به شما آموزش بدم.

اگر علاقمند هستید که پرورش گل رز را در باغچه یا بالکن انجام دهید حتما مطلب و نیازهای اون رو بخونید تا دچار مشکل در نگهداری نشوید.

روش تکثیر گل رز به صورت قلمه زدن
روش تکثیر گل رز به صورت قلمه زدن

بهترین زمان برای قلمه زدن گل رز

بهترین زمان قلمه گیری گل رز در فصل بهار می باشد باید قلمه زنی را موقعی انجام دهید که شاخه دیگر گل نداشته باشد. از شاخه های جوان و سبز برای این کار استفاده کنید دقت کنید که حداقل طول شاخه 10 سانتی متر باشد.

بنر گل من و تو

زمان دیگری که برای قلمه زدن مناسب می باشد پاییز می باشد زمانی که برگ ها می ریزند. در پاییر باید از شاخه های چوبی برای قلمه زدن استفاده کرد و طول این ساقه بین 15 تا 20 سانتی باشد باید باشد.

کته قابل توجه برای قلمه زدن گل رز این است که باید ساقه را به حداقل برگ کاهش داد زیرا برگ ها انرژی و آب را مصرف می کند و ریشه زایی را به تاخیر می اندازند. فقط دو تا چهار برگ را بر روی ساقه نگهدارید.

انتخاب قلمه مناسب رز و چیدن برگهای اضافی
انتخاب قلمه مناسب رز و چیدن برگهای اضافی

انتخاب بهترین شاخه و شناسایی محل قطع

به هنگام تهیه قلمه رز باید توجه داشته باشید که از گیاهان مادری سالم و قوی استفاده کنید و ابزار لازم برای این کار مانند قیچی و چاقو دارای تیغه‌های تیز و عاری از عوامل بیماری‌زا باشند. برای اینکار شما ابتدا با استفاده از الکل قیچی یا تیغ را ضد عفونی کنید.

قلمه رز از ساقه های یکساله که گل داده اند گرفته میشود. ضخامت آن به اندازه یک مداد حدود یک سانتیمتر و اگر کمی بیشتر باشد بهتر است. دقت کنید، از قسمت انتهایی ساقه و قسمتی که رشد کافی نکرده، نباید استفاده کرد.

ایجاد قلمه مناسب بستگی به مکان قطع شدن قلمه دارد بهترین مکان درست زیر گره هاست و اما گره به کجا میگویند؟ گره ها محل اتصال برگ ها به ساقه هستند

پس از انتخاب شاخه مورد نظر، آن قسمت از شاخه که دارای برگ های هفت برگچه ای هستند (قسمت زیرین شاخه) را حذف و قسمت وسط شاخه که دارای برگهای پنج برگچه ای هستند را جهت قلمه‌زنی انتخاب کنید.

توجه داشته باشید، برش بر روی ساقه را به صورت اوریب بزنید و یا اینکه حتما زخمی بر روی گیاه ایجاد کنید تا زمینه لازم برای ریشه زایی فراهم شود. یک برگ پنج برگچه‌ای با جوانه سالم و متورم را به عنوان قسمت اصلی قلمه انتخاب و در صورت نیاز یک یا حداکثر سه برگچه آنرا به منظور کاهش عمل تعریق با قیچی ببرید.

نحوه برش زدن قلمه
نحوه برش زدن قلمه

از هورمون ریشه زایی استفاده کنیم یا خیر؟

شما میتویند برای گرفتن نتیجه بهتر و اصولی از هورمون ریشه زایی هم استفاده کنید، یکی از نکاتی که باعث میشه قلمه شما حتما ریشه بزنه استفاده از این هورمون هست که برای افراد مبتدی جتما پیشنهاد میکنم استفاده شود. اگر دسترسی به هورمون ریشه زایی ندارید اون رو میتونید خیلی راحت با آموزشی که در خصوص ساخت هورمون ریشه زایی در سایت قرار دادیم درست کنید.

هورمون ریشه زایی برای قلمه گل رز
هورمون ریشه زایی برای قلمه گل رز

چه خاکی برای قلمه زدن گل رز مناسب است؟

خاکی برای قلمه زنی مناسب است که علاوه بر جذب خوب رطوبت از زهکشی و تهویه خوبی نیز برخوردار باشد. باید این منظور از چند نوع خاک میتوانید استفاده کنید. هریک از این مخلوط ها که مورد استفاده قرار بگیرند برای قلمه بستری مناسب را فراهم می کننند. بهتر است دو ساعت قبل از کاشتن قلمه در خاک، خاک را آبیاری کنید. در این زمان خاک فرصت دارد تا آب اضافی را از دست بدهد.

بهترین ترکیب میتونه ترکیب مقدار کمی خاک باغچه، پرلیت و خاک برگ باشه که سعی کنید تا زمانی که ریشه زایی انجام میشه میزان پرلیت رو بیشتر کنید. البته از خاک های آماده که در بازار وجود دارند هم میشه استفاده کرد ولی حتما از فروشگاه های معتبر خرید کنید و قبل از استفاده ضدعفونی کنید.

باید بیش از نیمی از قلمه را در خاک فرو برد ( به طور تقریبی دو سوم قلمه) خاک را اطراف قلمه بدهید تا قلمه سفت شود. کمی آب برای محکم شدن قلمه در جای خود لازم است.

مراحل تکثیر گل رز - کاشت قلمه در خاک
مراحل تکثیر گل رز – کاشت قلمه در خاک

میزان آبیاری قلمه گل رز چقدر باشه؟

روز های اول ریشه زایی قلمه باید هر روز آبیاری شود و محیط مرطوب باشد اما در روز های بعد از ریشه زایی باید میزان آبیاری را کم کرد تا ریشه ها خودشان به دنبال آب بروند و رشد کنند. این که شما چقدر به قلمه ها اب میدید بسایر در روند ریشه زایی و درصد موفقیت شما تاثیر خواهد گذاشت.

ریشه دهی قلمه گل رز
ریشه دهی قلمه گل رز

بستر مناسب تکثیر گل رز

شما باید قلمه ها را در محلی با نور غیر مستقیم و فیلتر شده نگهداری کنید، و حدودا دمای محیط بین 18 الی 20 درجه سانتی گراد باشد. توجه داشته باشید که بهترین دما برای نگهداری قلمه و گلدان قلمه 20 درجه سانتی گراد می باشد که برای گرفتن نتیجه ایده آل است.

قلمه ها باید در محیطی که خاک آن مرطوب است قرار داشته باشند تا رطوبت مورد نیاز برای ریشه زایی فراهم شود، اگر دستگاه رطوبت ساز یا کاور برای قلمه ها فراهم نکرده اید میتونید از غبارپاشی هم استفاده کنید. این کار را هر روز صبح یا عصر انجام دهید.

قلمه ها به ۷تا ۸ هفته زمان نیاز دارند تا ریشه زایی زا تکمیل کنند. بعد از آن میتوان گل را به بستر دیگری انتقال داد.

انتقال قلمه گل رز به گلدان و کاور کردن
انتقال قلمه گل رز به گلدان و کاور کردن

نکات مهم قله زدن گل رز که باید بدانید

  • حتما انتهای قلمه ها را به شکل اریب (45 درجه) برش بزنید
  • باید 2/3 از قلمه در خاک قرار داده شود
  • سعی کنید خاک همیشه مرطوب باشد برای همین ما از نیالون پلاستیکی برای کاور استفاده کردیم تا رطوبت خاک حفظ بشه
  • حتما خاکی انتخاب کنید که بتونه رطوبت خوبی در خودش ذخیره کنه
  • حتما قلمه ها را به دور از نور مستقیم خورشید قرار بدید تا هم خاک سریع خشک نشود و هم قلمه دچار مشکل نشود.
  • به صورت معمول حدود 2 ماه زمان نیاز است تا قلمه های شما ریشه زدن و بتوانید به گلدان جدید منتقل کنید.

از سیب زیمین و عسل هم میتوانید برای ریشه دار کردن قلمه ها استفاده کنید، این مورد رو باید امتحان کنید ولی طبق تجربه و نظرات بیشتر کاربران در فضای مجازی ابتدا سیب زمینی را سوراخ کنید و سپس انتهای قلمه ها را داخل عسل زدن و در سیب زیمین قرار بدید. حالا میتونید در خاک سیب زمینی را قرار بدید و یا قرار ندید.

آیا میشه تکثیر گل رز در آب انجام داد؟

بله این هم یکی از روش های ریشه دار کردن قلمه گل رز است که شما ابتدا باید قلمه ها را در محلی با نور کم قرار بدید تا انتهای محل برش پینه ببندد و سپس آنها را در داخل ظرف شفاف قرار دهید و سپس مقدار 1/3 از ظرف را با آب بدون املاح پر کند (آب را به مدت 24 ساعت در محلی قرار بدید تا کلر آن خارج شود) هر هفته آب را بررسی کنید که شفشاف باشد هر زمانی کمی آب کدر شد عمل تعویض آب را انجام دهید تا زمانی که ریشه های 2 الی 3 سانتی متری در قلمه ها مشاهده میکنید.

حالا میتوانید قلمه های ریشه دار شده را به خاک منتقل کنید، توجه داشته باشید که در روش قلمه گل رز در آب ریشه ها بسیار حساس هستند و حتما بعد در زمان انتقال و بعد از کاشت باید خیلی مراقبت باشد.

تکثیر گل رز در آب
تکثیر گل رز در آب

ویدیو تکثیر و قلمه زدن گل رز

 

تکثیر گل رز به روش خوابانیدن در هوا :

از دیگر روش های تکثیر این گیاه استفاده از خوابانیدن هوایی هوایی است که در این روش قسمتی از لایه پوستی ساقه را جدا میکنید و داخل نیالون پر از خاک قرار میدید، بهترین زمان برای این نوع تکثیر گل رز در فصل بهار است. بوته ای را انتخاب کنید که در این فصل به خوبی گلدهی کرده باشد و نشانه های بلوغ را دارا باشد. شاخه ی سبز و جوان مناسب این نوع قلمه زدن گل رز است. شاخه ای را به قطر مداد انتخاب کنید و از نداشتن آفات آن مطمئن شوید.

برای این کا شما در اولین قدم تمامی خارها و برگ های قسمتی که قرار هست عمل ریشه زایی انجام شود را جدا کنید این کار باعث بالا رفتن سرعت کار خواهد شد.

قلمه زنی گل رز به روش خوابانیدن در هوا
قلمه زنی گل رز به روش خوابانیدن در هوا

سپس یک سانتی متر از گره را با استفاده از چاقو یا کاتر تیز و استریل شده برش بزنید و قسمتی از پوست ساقه را جدا کنید و مطابق تصویر بالا دور تا دور ساقه را خالی کنید. بهتر است ارتفاع برش را ۲ سانتی متر در نظر بگیرید. دقت کنید که فقط پوست بالایی ساقه گل رز را بردارید و به قسمت های چاقو نزنید.

ابتدا تمامی خار ها و برگ های این ناحیه از ساقه را جدا کنید تا ریشه زایی بهتر و سریع تر صورت گیرد.

برش ها در قسمتی حدودا یک سانتی متر پایین تر از گره ایجاد کنید و قسمتی از پوست ساقه را جدا کنید و مطابق تصویر بالا دور تا دور ساقه را خالی کنید. بهتر است ارتفاع برش را ۲ سانتی متر در نظر بگیرید. دقت کنید که فقط پوست بالایی ساقه گل رز را بردارید و به قسمت های چاقو نزنید.

قلمه زنی گل رز به روش خوابانیدن در هوا
قلمه زنی گل رز به روش خوابانیدن در هوا

کاور کردن ساقه گل رز

دستمال کاغذی را به هورمون ریشه زایی آغشته کنید و دور تا دور ساقه ی پوست گرفته شده گل رز را با این هورمون بپوشانید. حال نایلونی را که از مقاومت آن مطمئن هستید به صورت لوله ای در آورده دور ساقه قرار دهید. انتهای لوله ی پلاستیکی را با ربان و یا نخی ببندید. دقت داشته باشید که این گره زیادی سفت نکنید زیرا باعث خفگی گیاه و متوقف شدن رشد ریشه می شود.

قلمه زنی گل رز به روش خوابانیدن در هوا
قلمه زنی گل رز به روش خوابانیدن در هوا

در مرحله ی آخر قلمه زدن گل رز, مخلوطی از کود، خاک برگ و خزه را کمی خیس کنید و داخل نایلون پلاستیکی بریزید و سر دیگر را نیز مانند قسمت پایین گره بزنید. حال گیاه را به مدت سه هفته برای ریشه زایی رها کنید.

معمولا در مدت سه هفته ریشه زایی تکمیل می شود ولی در برخی دیر تر این اتفاق میوفتد. حال میتوانید گیاه را جدا کرده و به گلدانی مناسب منتقل کنید.

نتیجه گیری بهترین روش تکثیر گل رز

در بین روش های بیان شده راحت ترین و بهترین روش تکثیر گل رز، قلمه زدن گل رز و ریشه دار کردن آن در خاک است که شما میتوانید در خانه انجام دهید، به صورت خلاصه باید گفت که شما یک ساقه سالم را انتخاب میکنید و به شکل ارید آن را برش میزنید و سپس در داخل هورمون ریشه زایی قرار میدهید و سپس به گلدانی با خاک سبک و مناسب انتقال میدید و با استفاده از یک نایلون شفاف پلاستیکی گلدان را کاور میکنید تا رطوبت مورد نیاز گیاه تامین شود.

البته روش هایی مثل استفاده از سیب زمینی و عسل، ریشه دار کردن در آب هم کاربرد دارد که به دردسرشون نمی ارزه.

شما برای طرز تکثیر گل رز چه روش هایی استفاده میکنید؟ حتما نظر و تجربه خودتون رو با ما و خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید. و اگر سوال یا مشکلی داشتید حتما در بخش دیدگاه مطرح کنید تا کارشناسان ما در سریعترین زمان ممکن پاسخ شما را بدهند.

مطالب جالب برای تکثیر:

کروتون را چطور تکثیر کنیم؟

نحوه تکثیر برگ بیدی

روشهای تکثیر اسپاتی فیلوم