خواص شیر سویا ؛ 9 خاصیت عالی شیر سویا برای سلامتی

خواص شیر سویا برای سلامتی:
خواص شیر سویا برای سلامتی:

شیر سویا نوعی نوشیدنی است که از دانه‌های سویا بدست می آید. در واقع شیر سویا از طریق خیساندن دانه‌های سویا در آب و له کردن آن ها تهیه می شود. شیر سویا دارای مواد معدنی فراوان مانند کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و زینک (روی) و همچنین ویتامین‌هایی مانند فولات، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B۶، ویتامین B۱۲، ویتامین D، ویتامین E و ویتامین K است. علاوه بر این حاوی اسیدهای چرب تک‌اشباع‌نشده و چنداشباع‌نشده، فیبر و پروتئین نیز است. بنابراین فواید و خواصی فراوانی برای سلامتی دارد که در این مطلب با چند مورد از خواص شیر سویا برای سلامتی آشنا می شویم.

 

خواص شیر سویا برای سلامتی:

تقویت سیستم ایمنی بدن:

شیر سویا منبع پروتئین گیاهی است که دربردارنده برخی اسیدهای آمینه ضروری می باشد و برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است.

افزایش انرژی بدن:

شیر سویا حاوی آنزیم‌هایی است که  برای تولید انرژی در سلول‌های بدن مفید هستند. علاوه بر این ریبوفلاوین موجود در شیر سویا نیز به تولید انرژی در سلول‌های بدن کمک کند.

تقویت استخوان‌ ها:

شیر سویا با دارابودن مقادیر بالای کلسیم برای حفظ سلامت استخوان‌ها، تقویت ساختار استخوان‌ها، پیشگیری از بروز شکستگی‌ها و هم‌چنین حفظ استحکام مفاصل مفید است. علاوه بر این فیتواستروژن موجود در شیر سویا به تسریع جذب کلسیم و در نتیجه، پیشگیری از کاهش تراکم استخوانی و کاهش خطر بروز پوکی استخوان کمک می کند.

بنر گل من و تو

خواص شیر سویا برای سلامتی:
خواص شیر سویا برای سلامتی

حفظ سلامت دستگاه عصبی:

شیر سویا با دارابودن مقادیر بالای ویتامین های گروه B مانند ریبوفلاوین و ویتامین B12 به حفظ کارکرد بهینه‌ی دستگاه عصبی و حفظ سلامتی آن کمک می‌کند.

کاهش فشار خون:

شیر سویا با دارابودن مقادیر بالای پتاسیم سبب کاهش سدیم اضافی می شود و از این طریق به کاهش سطح فشار خون کمک می کند.

کاهش فشار خون:
خواص شیر سویا: کاهش فشار خون

مبارزه با کم خونی:

شیر سویا با دارابودن مقادیر بالای کلسیم و آهن برای مقابله با کم خونی مفید است. آهن موجود در شیر سویا با بهبود کارکرد عروق خونی، سبب تولید کافی گلبول‌های قرمز خون در بدن و در نتیجه پیشگیری از بروز کم خونی می‌شود.

 کاهش وزن:

شیر سویا با دارابودن مقادیر بالای فیبر به کاهش وزن کمک می کند. فیبر موجود در شیر سویا سبب ایجاد احساس سیری در مدت زمان طولانی تری در افراد می شود و با کنترل اشتها و جلوگیری از پرخوری به به کاهش وزن کمک می کند. علاوه براین دارای چربی تک اشباع نشده‌ای است که به عنوان عامل مهار کننده‌ای برای جذب چربی در مجرای روده عمل می‌کند و برای کاهش وزن مفید است.

 کاهش وزن:
خواص شیر سویا: کاهش وزن

کاهش خطر بروز سرطان پروستات:

فیتواستروژن موجود در شیر سویا می تواند سطح تستوسترون تولید شده را در بدن کمتر کند. کاهش سطح تستوسترون در بدن مردان باعث کاهش خطر بروز سرطان پروستات ناشی از میزان بالای تستوسترون می شود.

درمان افسردگی:

شیر سویا دارای مقادیر بالای ویتامین های گروه B از جمله B6 است که برای بهبود و حفظ ثبات خلق و خو مفید است. علاوه براین شیر سویا حاوی منیزیوم است که به افزایش سطح سروتونین در بدن کمک می کند. سروتونین دارای خواص ضدافسردگی می باشد و سبب کاهش استرس می شود.