خواص شیر نارگیل؛ 15خاصیت عالی شیر نارگیل برای سلامتی بدن

خواص شیر نارگیل
خواص شیر نارگیل

شیر نارگیل نوعی نوشیدنی پرطرفدار و مغذی است که با استفاده ازگوشت نارگیل رسیده تهیه می شود و برخلاف عقیده اکثر افراد با آب نارگیل تفاوت دارد. در واقع آب نارگیل همان مایعی است که در وسط نارگیل قرار دارد و شیر نارگیل مایع خامه ای است که از طریق ترکیب کردن آب با گوشت نارگیل تهیه می شود. شیر نارگیل  که طبعی گرم دارد بسیار پر خاصیت است و فواید و خواصی برای سلامتی بدن دارد که در این مطلب با چند مورد از خواص شیر نارگیل برای سلامتی بدن و ارزش غذایی آن آشنا می شویم.

 

خواص شیر نارگیل برای سلامتی بدن:

تقویت سیستم ایمنی بدن:

شیر نارگیل با دارابودن لیپیدهای ضد میکروبی، اسید اسکوربیک، اسید لوریک و همچنین خواص ضد باکتری، ضد قارچی و ضد ویروسی سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. همچنین این نوشیدنی از طریق تقویت سیستم ایمنی بدن از خطر بروز انواع بیماری ها نظیر ایدز، آنفلوآنزا و هرپس (تبخال) می کاهد.

 

درمان اسهال و یبوست:

شیر نارگیل برای درمان یبوست مفید است و همچنین سبب بهبود سلامت روده و عمل هضم می شود. این نوشیدنی با دارابودن الکترولیت های فراوان مانع بروز اسهال و کم آبی بدن مخصوصا در فصول گرم سال می شود.

بنر گل من و تو

 

خواص شیر نارگیل برای سلامتی بدن:
خواص شیر نارگیل برای سلامتی بدن

درمان آرتریت:

شیر نارگیل با دارابودن مقادیر قابل توجه سلنیوم به جلوگیری از بروز و درمان آرتریت کمک می کند. سلنیوم  موجود در شیر نارگیل نوعی آنتی اکسیدان می باشد که به مقابله با رادیکال های آزاد می پردازد و سبب کاهش علائم آرتریت می شود.

 

مفید برای کودکان و نوزادان:

شیر نارگیل با دارابودن مواد مغذی و چربی های سالم به رشد مغز، مقاوم سازی و حفظ سلامت پوست نوزادان کمک می کند. این نوشیدنی دربردارنده مواد مفیدی نظیر مواد معدنی و ویتامین هایی مانند ویتامین C و ویتامین E، آهن، منیزیم و روی است که برای حفظ سلامت، رشد و تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان سودمند و کمک کننده هستند. علاوه بر این مصرف شیر نارگیل در کودکان سبب نابودی کرم های روده ای در کودکان و درمان یبوست و اسهال می شود. البته لازم به ذکر است که علی رغم خواص زیاد شیر نارگیل، باز هم نباید جایگزین شیر مادر در نوزادان شود.

 

خواص شیر نارگیل: مفید برای کودکان:
خواص شیر نارگیل: مفید برای کودکان و نوزادان

 

جلوگیری از ابتلا به آلزایمر:

شیر نارگیل برای تولید کتون در بدن مفید است که کتون ها منبع جایگزین انرژی برای مغز هستند و برای کسانی که در مراحل اولیه بیماری آلزایمر هستند بسیار کمک کننده و موثر است.

 

مفید برای خانم های باردار:

مصرف شیر نارگیل در دوران بارداری مفید است و به بهبود هضم و رفع یبوست بارداری کمک می کند. همچنین مانع بروز کم خونی در خانم های باردار می شود و برای تقویت سیستم ایمنی بدن خانم های باردار سودمند است. به علاوه این نوشیدنی سبب بهبود گردش خون می شود و از این طریق مانع گرفتگی عضلات پا که در خانم های باردار رایج است، می شود.

 

خواص شیر نارگیل: مفید برای خانم های باردار
خواص شیر نارگیل: مفید برای خانم های باردار

تقویت استخوان ها:

درست است که شیر نارگیل در مقایسه با شیر گاو کلسیم کمتری دارد اما دارای مقادیر قابل توجه فسفر می باشد که به تقویت استخوان ها کمک می کند.

 

پیشگیری از بروز دیابت:

برخلاف باور و عقیده اغلب افراد این نوشیدنی برای دیابتی ها مضر نیست. چرا که شیر نارگیل دربردارنده چربی خوب اسید لوریک می باشد که برای جلوگیری از بروز دیابت مفید و موثر است. همچنین به کنترل قند خون و بهبود تولید انسولین در بدن کمک می کند.

 

خواص شیر نارگیل
خواص شیر نارگیل: پیشگیری از بروز دیابت

 

جلوگیری از بروز سرطان پروستات:

مصرف شیر نارگیل برای مردان مفید است. در واقع شیر نارگیل با دارابودن مقادیر بالای روی به حفظ سلامت غده پروستات کمک می کند و مانع بروز سرطان پروستات می شود.

 

کاهش وزن:

شیر نارگیل با دارابودن اسید لوریک برای تولید انرژی و سوخت و ساز در بدن مفید و موثر است. مصرف این نوشیدنی سبب ایجاد احساس سیری برای مدت طولانی تری می شود و چربی های سالم موجود در شیر نارگیل، کالری سوزی را زیادتر می کنند و همچنین سبب کاهش اشتها می شوند و همه این موارد برای کاهش وزن ولاغری بسیار کمک کننده و موثر هستند.

 

 

کاهش وزن
خواص شیر نارگیل: کاهش وزن

 

 جلوگیری از ابتلا به کم خونی:

شیر نارگیل حاوی آهن است و از آنجایی که آهن سبب تولید هموگلوبین در بدن و اکسیژن رسانی به اندام ها می شود و کمبود آن یکی از عوامل مهم ابتلا به کم خونی است، می توان با مصرف شیرنارگیل از ابتلا به کم خونی جلوگیری کرد.

 

خواص شیر نارگیل:
خواص شیر نارگیل: جلوگیری از ابتلا به کم خونی

کاهش اضطراب و استرس:

شیر نارگیل با دارابودن مقادیر قابل توجه منیزیم، اضطراب و استرس را کم می کند و سبب آرامش اعصاب و کمتر شدن تنش و گرفتگی های عضلانی می شود.

 

حفظ سلامت قلب:

شیر نارگیل با دارابودن چربی خوب اسید لوریک، کلسترول بد خون را کاهش می دهد و از این طریق به حفظ سلامت قلب کمک می کند. به علاوه این نوشیدنی دارای مواد معدنی مفیدی است که برای بهبود گردش خون و کاهش فشار خون سودمند و موثر هستند.

 

حفظ سلامت قلب
خواص شیر نارگیل: حفظ سلامت قلب

حفظ سلامت پوست:

شیر نارگیل با دارابودن ویتامین C سبب حفظ الاستیک پوست می شود و مانع بروز چین و چروک، خطوط ناخوشایند و کدر شدن پوست می شود. همچنین به کاهش چربی اضافی پوست و درمان آکنه و جوش کمک می کند. به علاوه اسید چرب موجود در شیر نارگیل سبب کاهش خطر بروز امراض پوستی نظیر اگزما، درماتیت و پسوریازیس می شود و با آبرسانی  پوست، خشکی آن را رفع می کند. لازم به ذکر است که شیر نارگیل برای کاهشخطر بروز آفتاب سوختگی هم کاربرد دارد و قرمزی و التهاب پوست ناشی از آفتاب سوختگی را کمتر می کند.

 

هشدار: قبل از استفاده از هر گونه ماسک یا ضماد روی پوست صورت و سایر نقاط حساس بدن خود، ابتدا مقداری از آن را روی قسمت کوچکی از پوست دست خود امتحان کنید و 20 دقیقه صبر کنید تا اطمینان حاصل کنید که پوست شما به آن حساسیت ندارد.

 

خواص شیر نارگیل:
خواص شیر نارگیل: حفظ سلامت پوست

حفظ سلامت موی سر:

شستشوی موها با شیر نارگیل به رفع ریزش مو کمک می کند. این شیر با دارابودن مواد معدنی ضروری برای تقویت فولیکول های مو، رشد مو را زیادتر می کند و سبب ضخیم شدن تارهای مو می شود. همچنین استفاده مرتب از شیر نارگیل باعث درمان خارش و شوره سر شده و به درخشش و شفاف شدن موها کمک می کند و برای موهای خشک و آسیب دیده سودمند است. به علاوه شیر نارگیل می تواند به عنوان نرم کنننده طبیعی موها هم کاربرد داشته باشد و سبب برطرف شدن شکنندگی موها شود.

 

حقظ سلامت موی سر
خواص شیر نارگیل: حفظ سلامت موی سر

 

ارزش غذایی شیر نارگیل:

شیر نارگیل یک نوشیدنی مفید و دارای مواد مغذی است. به طوریکه هر 100 گرم شیر نارگیل دارای 230 کالری، 24 گرم چربی، 6 گرم کربوهیدرات، 2.2 گرم فیبر، 3.3 گرم شکر و 2.3 گرم پروتئین است.