روانشاسی

راز ترک عادت مخرب

راز ترک عادت مخرب
راز ترک عادت مخرب
266بازدید

راز ترک عادت مخرب : آیا محیط زندگی ما در ترک عادات مهم است؟ چطور عادت های بد رو ترک کنیم؟ برای اشنا شدن با این موضوع بیایید با یک رویداد واقعی پیش بریم، در سال ۱۹۷۱، زمان جنگ آمریکا با ویتنام، نمایندگان کنگره‌ی آمریکا، به مسئله‌ای پی بردن که تمام ملت آمریکا رو متحیر کرد. اونها متوجه شدن که ۳۵ درصد از سربازها، هروئین رو امتحان کرده بودن و ۲۰ درصد از اونها هم کاملا معتاد به هروئین شده بودن.

تحقیقات در این رابطه نشون داد با بازگشت به وطن نه نفر از ده سربازی که در ویتنام هروئین مصرف میکردن، تقریبا اعتیادشون از بین رفت! در نقطه مقابل، دیدن وقتی سربازها دوباره به ویتنام بر می گشتن مصرف هروئین هم از سر گرفته میشد. نتیجه این تحقیقات نشون داد که اگه تغییر بنیادی در محیط اتفاق بیفته، اعتیاد هم خود به خود حل میشه. به همین دلیله که به طور معمول ۹۰ درصد مصرف کننده های هروئین بعد از اینکه از مرکز توانبخشی بر می گردن به خونه ای که توش مواد کشیده بودن، دوباره اعتیادشون بر می گرده.

ترک عدت مخرب بسته محیط زندگی

مطالعات جنگ ویتنام با بسیاری از عقاید ما که رفتار ناسالم رو به عنوان یک ضعف روانی و به علت عدم وجود خویشتن داری و اراده میدونه، در تضاده. مثلا، اگه اضافه وزن دارین، الکلى یا سیگاری هستین، احتمالا تمام زندگی بهتون گفتن که به خاطر نداشتن کنترل و اراده اس. در حالیکه نقش محیط غیرقابل انکاره. اگه براتون مهمه که وزن تون رو کاهش بدین یا تغذیه تونو سالم کنید، نگاه کنید چند نفر در اطراف شما به سلامت بدنشون اهمیت میدن.

درمانگری از آستینِ تگزاس به نام Patty Olwell معمولا موقع اسب سواری با دوستش سیگار می کشید. ایشون بعد از یه مدت سیگار رو ترک کرد و همینطور اسب سواری رو هم کنار گذاشت. سی سال بعد! دوباره سوار اسب شد و احساس کرد که مایله بازم سیگار بکشه. این ولعِ مصرف نشون میده که میل به سیگار در مغز ایشون کدگذاری شده، فقط چون برای یه مدت طولانی چون در محیط قرار نگرفته غیرفعال مونده. حرف آخر، شما میتونی یه عادت رو از بین ببری، ولی نمیتونی اونو فراموش کنی. وقتی که حالات روانی یه عادت، توی مغز شما حک بشن، پاک کردن و از بین بردنشون تقریبا غیر ممکنه، حتی اگه برای مدتی ازشون استفاده نشه.

راز ترک عادت مخرب

این مسئله به این معنیه که مقاومت کردن، استراتژی موثری نیست‌ و از شما کلی انرژی میگیره. شما در کوتاه مدت میتونی انتخاب کنی که به وسوسه ات غلبه کنی، ولی در طولانی مدت، ما محصولِ محیطی میشیم که توش زندگی میکنیم.‌ من تقریبا ندیدم که کسی توی یه محیط منفی باشه و عادات مثبتی داشته باشه. یه راه عملی برای حذف عادات بد اینه که در معرض عواملی که باعث اون عادت میشن قرار نگیرین. در واقع، به جای اینکه انرژیتون رو صرف  قدرت ارادتون بکنید، اون رو صرف اصلاح محیطتون بکنید.

متن از مهشید آبارشی

مطالب پیشنهادی :

عادت هایی که قبل ۳۰ سالگی باید ترک کنیم

۱۱ عادت تمیز کردن که باید تغییر دهید

منبع : سایت گل من و تو - کانال گل من و تو

اینستاگرام گل من و تو

ارسال پاسخ