روش های اسیدی کردن خاک در خانه و باغ + نکات کلیدی

اسیدی کردن خاک گیاهان-گیاهان اسیدی دوست

نحوه اسیدی کردن خاک گلدان : اگر شما هم جزو اون دسته از افراد هستید که عاشق گیاهان اسید دوست مانند گل ادریسی یا آزالیا هستید، باید یاد بگیرید چگونه خاک باغ یا باغچه شان را اسیدی تر کنید تا سلامت گیاهانتان حفظ شود. اسیدی کردن خاک شامل افزودن محصولات دارای pH پایین (اسیدی) به خاک است. برای اندازه گیری اسیدی یا قلیایی بودن خاک باید pH خاک اندازه گیری شود که مقدار آن در مقیاسی از 0 تا 14 میتواند متفاوت باشد. عدد 7 نشانگر pHخنثی است و عدد پایین تر از 7 نشان دهنده اسیدی بودن و بالاتر از آن نشان دهنده قلیایی بودن می باشد. در اینجا با اسیدی کردن خاک آشنا میشوید.

برخی از گیاهان به خاک‌های اسیدی علاقه بیشتری دارند و در این شرایط بهتر رشد میکنند. اسیدی کردن خاک شامل افزودن محصولات دارای pH پایین (اسیدی) به خاک است.

معرفی گل آزالیا - گل من و تو

انواع گیاهانی که در خاک اسیدی رشد میکنند:

اگر چه بیشتر گیاهان در خاکی بهتر رشد میکنند که pH آن بین 6 تا 7.5 باشد، اما برخی از گیاهان عاشق خاکهای اسیدی تر هستند. برخی از متداول ترین گیاهانی که خاک اسیدی را ترجیح میدهند در اینجا فهرست شده اند. با این حال بیشتر این گیاهان در دامنه گسترده ای از شرایط میتوانند رشد کنند اما در بازه مناسب pH بهترین عملکرد و رشد را خواهند داشت.

  • آزالیا و رودودندرون
  • گل ادریسی یا هورتانسیا
  • گاردنیا
  • کاملیا
  • شقایق جنگلی
  • قلب خونین
  • انواع گیاهان گوشتخوار
  • خاس (راج)
  • درختچه توری
  • شیپوری
  • درختان کاج

حتی بلوبری نیز در خاک اسیدی بهتر رشد میکند. ما طبق بررسی هایی که داشتیم اون دسته از گیاهان آپارتمانی که خاک قلیایی هم دوست دارند وقتی به گلدان منتقل میشن و خاک رو می اسیدی میکنید رشد بهتری پیدا میکنند.

بنر گل من و تو

تشخیص خاک اسیدی و یا قلیایی

برای اسیدی کردن خاک گلدان ویا باغ و باغچه ابتدا باید pH اولیه خاک را بدانید.برای تشخیص خاک اسیدی و قلیایی میتوانید از روش های زیر استفاده کنید:

  • نمونه برداری کردن و فرستادن به آزمایشگاه های آنالیز خاک
  • استفاده کردن از دستگاه ها pH متر
  • استفاده کردن از کاغذ های تورنسل یا شناساگر pH  خاک
  • و یا از روش های خانگی مانند استفاده کردن از سرکه و جوش شیرین برای تشخیص خاک اسیدی

برای بهتر متوجه شدن روش های بالا میتونید مقاله تشخیص خاک اسیدی و قلیایی را مطالعه کنید. بعد از تشخیص pH خاک در صورت اسیدی نبودن خاک، برای کاشت گیاهان اسید دوست باید خاک اصلاح شده و اسیدی شود.

تشخیص اسیدی و قلیایی خاک
تشخیص اسیدی و قلیایی خاک

عوامل موثر در اسیدی کردن خاک

در بسیاری از موارد زمین با مرور زمان و عوامل متعدد اسیدی میشودند که این عوامل شامل:

باران اسیدی

بسیاری از باران هایی که امروزه میبارد ماهیت اسیدی دارند و با توجه به منطقه که در آن قرار دارند میزان بارندگی باران و با صنعتی بودن منطقه میزان اسیدی بودن باران متفاوت است. در چنین مناطقی خاک مزارع و باغات اسیدی خواهند بود.

بستر خاک و یا سنگ مادری

خاک ها از سنگ مادری تشکیل میشود و اینکه منشا و سنگ مادری در منطقه ای اسیدی باشد حتما در نوع و   pH  خاک بستر آن جا هم تاثیر خواهد گذاشت و در صورت اسیدی بودن سنگ مادری خاک نیز اسیدی خواهد شد.

استفاده بی رویه از کود ها

کود های شیمیایی و کود های آلی با گذشت زمان باعث میشوند تا خاک اسیدی تر شود.پوشش گیاهی در اسیدی شدن خاک نیز موثر است.

نحوه اسیدی کردن خاک

در زیر روشهای متداول و آسان رو برای اسیدی کرن خاک بررسی میکنیم:

اضافه کردن مواد ارگانیک

ابتدا نوع خاک خود را تعیین کنید. تعیین نوع خاک بسیار مهم است. نوع خاک به شما می‌گوید که از چه روشی برای اسیدی کردن خاک استفاده کنید.

خاک هایی که زهکشی خوبی دارند و نسبتا سست هستند راحت تر اسیدی می‌شوند. این نوع خاک می‌تواند از مقدار زیادی مواد ارگانیک بهره مند شود زیرا تجزیه این مواد باعث اسیدی شدن خاک می‌شود.

خاک های سنگین مثل خاک رس که اجزای خاک خیلی به هم فشرده هستند سخت تر اسیدی می‌شوند. اضافه کردن مواد ارگانیک به این خاک ها باعث می‌شود که خاک بیشتر قلیایی شود.

به خاک های سست مواد ارگانیک اضافه کنید تا زهکشی خاک متعادل شود. برای اسیدی کردن این خاک ها استفاده از مواد ارگانیک بهترین راه است. در صورتی که مواد ارگانیک تجزیه شوند موجب اسیدی شدن خاک می‌شوند. اما اگر مقدار زیادی از آن ها استفاده شود لازم است pH خاک را پایین آورد. برخی از مواد ارگانیک خوب که شما می‌توانید استفاده کنید عبارتند از:

  • پیت ماس
  • کمپوست برگ بلوط
  • کمپوست کود شیمایی
روش اسیدی کردن خاک گلدان
روش اسیدی کردن خاک گلدان

استفاده از گوگرد برای اسیدی کردن خاک

اضافه کردن گوگرد به خاک های بسیار فشرده یا خاک هایی که حاوی مقدار زیادی رس هستند. همانطور که قبلا ذکر شد اضافه کردن مواد ارگانیک به خاک های سنگین مشکل را بدتر می‌کند، زیرا این نوع خاک رطوبت را بیشتر حفظ می‌کند و باعث می‌شود بیشتر قلیایی شود. به همین دلیل اضافه کردن عناصری مثل گوگرد یا سولفات آهن بهترین راه برای اسیدی کردن خاک های سنگین است.

عنصر سولفور یا گوگرد، خاک را اسیدی می‌کند زیرا باکتری های خاک گوگرد عنصری را به اسید سولفوریک تبدیل می‌کنند. برای هر 10 متر مربع یک کیلو گرم گوگرد عنصری نیاز است تا pH خاک از 7 به 4/5 برسد.

از آنجا عنصر گوگرد که به آهستگی واکنش می‌دهد، بهتر است آن را چند ماه قبل از کاشت گیاهان به خاک اضافه کنید تا نتایج بهتری به دست آورید. عنصر گوگرد را باید تا عمق ۱۵ سانتی متر در خاک به کار ببرید.

استفاده از سولفات آهن

اضافه کردن سولفات آهن به خاک های سنگین یا خاک هایی که حاوی مقدار زیادی رس هستند. سولفات آهن برای اسیدی کردن خاک به یک واکنش شیمیایی وابسته است. از این رو مانند گوگرد عنصری که به باکتری های خاک برای تولید یک واکنش بیولوژِیکی نیازمند است، نمی‌باشد.

برای هر 100 متر مربع 5 کیلو گرم سولفات آهن نیاز است تا pH خاک یک واحد کاهش پیدا کند. سولفات آهن خیلی سریع تر از گوگرد عمل می‌کند. سولفات آهن به راحتی می‌تواند pH را در عرض 2 تا 3 هفته پایین آورد. این یک مزیت است و شما می‌توانید در همان فصلی که تصمیم به کاشت گیاه گرفته اید از آن استفاده نمایید.

در هنگام استفاده از سولفات آهن مواظب باشید. سولفات آهن می‌تواند باعث ایجاد لکه بر روی لباس ها، زمین و سنگ های کف بالکن یا هر جای دیگر شود. اگر لباس شما به سولفات آهن آغشته شده باشد نباید آن را با دیگر لباس ها بشویید، زیرا باعث می‌شود لباس های دیگر هم آسیب ببینند.

استفاده از آمونیاک برای اسیدی کردن خاک

از کودهای حاوی آمونیاک استفاده کنید. در بسیاری از موارد همه شما برای اسیدی کردن خاک باید از کودهای آمونیاکی استفاده کنید. بسیاری از کودها که برای گیاهان اسید دوست استفاده می‌شوند حاوی سولفات آمونیاک یا گوگرد اندود شده با اوره هستند.

نیترات کلسیم و نیترات پتاسیم نباید به عنوان کود استفاده شوند حتی اگر حاوی آمونیاک باشند. این کود در واقع pH خاک را افزایش می‌دهد.

ph مناسب خاک برای گیاهان
ph مناسب خاک برای گیاهان

حفظ pH مناسب برای گیاهان

1- اگر گل یا گیاهان خود را در حال حاضر کاشته اید از گوگرد عنصری استفاده کنید. زیرا گوگرد عنصری به آهستگی عمل می‌کند. در صورت امکان آن را به خاک های مرطوب اضافه کنید( بدون اختلال در سیستم ریشه). در طول ماه به نظارت pH خاک ادامه دهید.

2- از اضافه کردن سرکه به خاک ممانعت کنید، سرکه pH خاک را به سرعت پایین می‌آورد اما در این مورد، کار مناسبی نیست. زیرا اضافه کردن سرکه باعث می‌شود موجودات مفید خاک به سرعت از بین بروند. از استفاده از سرکه اجتناب کنید مگر این که بخواهید گیاهان خود را از بین ببرید!

3- از کنجاله پنبه دانه در طول سال به عنوان کود اسیدی استفاده کنید. در صورتی که شما خاک را با سولفات آهن اسیدی کرده باشید و به عنوان مثال در خاک خود بلوبری کاشته اید، از مقادیر زیادی کودهای اسیدی مانند کنچاله پنبه دانه برای پایین نگه داشتن pH استفاده کنید. کنجاله پنبه دانه به ویژه برای گیاهان اسید دوست مانند آزالیا عالی می‌باشد.

4- حداقل سالی یک بار PH خاک را به صورت دقیق اندازه گیری کنید. PH  از کودهایی مثل سولفات آلمینیوم استفاده کنید (به خصوص برای گل ادریسی). مواظب باشید به سیستم ریشه آسیب نرسانید. برای گرفتن نتایج بهتر از کیت های تست PH استفاده کنید یا یک نمونه از خاک خود را به مراکزی که به صورت حرفه ای PH را تست می‌کنند، بفرستید.

گیاهان زینتی و سبزیجات بیشتر محیط کمی اسیدی با PH 5/6 تا 6/8 را ترجیح می‌دهند.

گیاهانی مانند گل ادریسی، آزالیا و بلوبری محیط اسیدی تر با PH5  تا 5/5 را ترجیح می‌دهند.

5- در صورت نیاز می‌توان PH خاک را با اضافه کردن آهک افزایش داد(قلیایی کردن). در بعضی موارد ممکن است کارهایی که برای اسیدی کردن خاک انجام می‌دهید بیش از حد خوب کار کند و خاک برای کاشت گیاه بیش از حد اسیدی ‌شود. در این موارد شما باید خاک را با اضافه کردن آهک مقداری قلیایی کنید. آهک در سه نوع وجود دارد: سنگ آهک، آهک سوخته ، آهک هیدراته . اضافه کردن میزان آهک و نوع آن به شما بستگی دارد که می‌خواهید PH تا چه حد بالا ببرید. بهتر است قبل از استفاده با یک مشاور در امور باغبانی مشورت کنید.

عوامل موثر بر اسیدی شدن خاک

مراقب باشید در بسیاری از مواردی اسیدی شدن بیشتر خاک باعث ایجاد مشکلاتی خواهد شد. در خاک های بسیار اسیدی میزان جذب عناصر پرمصرف گیاه بسیار کاهش پیدا میکند عناصری مانند عنصر فسفر که در رشد گیاه نقش مهمی دارد و در صورت کمبود این عنصر گیاه دچار ضعف شده و رشد گیاه کاهش پیدا میکند برای تشخیص علائم کمبود فسفر میتوانید مقاله فسفر در گیاهان را مطالعه کنید.همچنین در خاک های بسیار اسیدی میزان حلالیت عناصر کم مصرف افزایش پیدا میکند و این افزایش حلالیت به معنا افزایش جذب این عناصر توسط گیاه است و این باعث ایجاد مسمومیت در گیاه خواهد شد عناصری مانند آهن وآلومینیوم.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا با روش های اسیدی کردن خاک برای گیاهان اسید دوست آشنا شویم. اگر سوال، مشکل یا تجربه ای در مورد آبیاری درختان دارید حتما در بخش دیدگاه برای ما بنویسید تا کارشناسان گل من و تو در سریع ترین زمان پاسخ شما رو ارسال کنند.