علت زرد شدن برگ دیفن باخیا، بررسی تمامی دلایل به همراه راه درمان

زرد شدن برگ دیفن باخیا
زرد شدن برگ دیفن باخیا

علت زرد شدن برگ دیفن باخیا چیست چطور رفع کنیم؟ یکی از مشکلات رایج و پر تکرار کسانی که گل و گیاه آپارتمانی نگهداری میکنند زرد شدن برگهای دیفن باخیا هست که میتونه بخاطر آبیاری، کوددهی، نور و… باشه که در ادامه تک تک نشانه های هر کدام از دلایل رو بررسی میکنیم و بهتون میگم که چطور مشکل رو رفع کنید. یادتون باشه که این گیاه جزو گیاهان سمی هست.

همیشه حواستون به برگها و ساقه گیاهان آپارتمانی خودتون باشه، این گیاهان هم مانند کودکان زبان برای گفتن مشکلات خود ندارند و همیشه با نشانه هایی به ما میگویند که چه مشکلی برایشان پیش آمده، یکی از نشانه های رایج بین گیاهان، زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی است این نشانه در برخی مواد هشداری برای مرگ گیاهان آپارتمانی شما می باشد پس خیلی حساس باشید.

اصلی ترین دلیل زرد شدن برگهای دیفن باخیا چیست؟

میتونم بگم یکی از دلایل اصلی زرد شدن برگ دیفن باخیا آبیاری زیاد، نداشتن زهکشی مناسب می باشد، همیشه قبل از آبیاری گلدان خود خاک رو چک کنید که به اندازه 3 الی 4 سانتی متر خشک شده باشه و سپس اقدام به آبیاری کنید، از دیگر دلایل زرد شدن برگهای دیفن باخیا میتوان به دریافت نور خیلی زیاد، کوددهی کم اشاره کرد. تک تک این موارد رو به همراه راه حل در ادامه بررسی کردم که حتما مطالعه کنید. در ضمن اگر شما شرایط درست نگهداری این گیاه رو فراهم نکنید گیاهتون دچار بیماری و مشکل خواهد شد، در مطلبی جداگانه شرایط درست نگهداری دیفن باخیا رو گفتیم که حتما مطالعه کنید.

بنر گل من و تو
علت زرد شدن برگ دیفن باخیا
علت زرد شدن برگ دیفن باخیا

چرا آبیاری زیاد باعث زردی برگ دیفن باخیا میشه؟

در تمامی گیاهان آپارتمانی آبیاری زیاد باعث زرد شدن و پوسیدگی ریشه شده و در نهایت موجب مرگ اونها خواهد شد، وقتی گیاهی میخرید باهاش مثل خاله خرسه برخورد نکنید، همیشه آبیاری زیاد باعث رشد بهتر گیاهتون نمیشه، بلکه همین آبیاری زیاد عامل زرد شدن و مرگ دیفن باخیا خواهد شد. قبل از آبیاری خاک گلدان رو چک کنید و هر وقت به اندازه 3 الی 4 سانتی متر خشک شد آبیاری رو انجام بدید، در کنار آبیاری زیاد نداشتن زهکشی خوب هم عامل زرد شدن برگهای دیفن باخیا خواهد شد.
حتما بعد از آبیاری چک کنید که آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه و اون آب خارج شده رو دور بریزید مگر اینکه برای گلدان جزیره درست کرده باشید. وقتی آب در زیر گلدان جمع میشه به مرور باعث پوسیدگی ریشه و در نهایت مرگ گیاه شما خواهد شد.

چرا آبیاری زید باعث زرد شدن و ریزش برگ دیفن باخیا میشه؟ وقتی ریشه گیاه گردش هوای خوبی نداشته باشه و خاک باتلاقی بشه عملکرد مناسبی نخواهد داشت و اجازه نمیده که مواد مغذی و آب کافی به برگها برسه و به مرور برگها شروع به زرد و ریزش خواهند کرد. اگر این روند ادامه دار باشد و شما ابیایر رو به همین روال ادامه بدید و یا زهکشی گلدان را درست نکنید باعث مرگ گیاهتون خواهید شد، این مرگ به این شکل هست که ابتدا ریشه ها دچار بیماری قارچی میشوند و بعد پوسیده و نابود میشوند.

رفع زرد شدن و ریزش برگ دیفن باخیا

اگر شما در ابتدای کار این مورد رو تشخیص بدید گیاه رو میتونید خیلی راحت نجات بدید کافیه آبیاری رو متوقف کرده و دو آبیاری بعد رو با استفاده از قارچ کش انجام بدید و برگهای زرد شده رو از گیاه جدا کنید، چون هیچ وقت برگهای زرد شدن دیفن باخیا به حالت اولیه برنمیگرده و اگر میزان پوسیدگی زیاد باشه گیاه رو از خاک در بیارید و سپس با استفاده از قارچ کش ریشه رو قارچکشی کنید و سپس در آب یا خاک ریشه دار کنید.

زرد شدن برگهای پایین دیفن باخیا
زرد شدن برگهای پایین دیفن باخیا

کمبود مواد مغذی و زرد شدن برگ دیفن باخیا ارتباط داره؟

در مطلبی جداگانه در خصوص علائم کمبود مواد مغذی در گیاهان اپارتمانی صحبت کردیم و گفتیم که تشخیص این مورد کار کمی سختی است ولی اگر شما بعد از خرید گیاه و منتقل کردن اون به خانه گیاه را تغذیه نکرده باشید یکی از دلایل اصلی زرد شدن برگ دیفن باخیا خواهد بود، این گیاه در فصل رشد از ابتدای بهار تا اواخر تابستان نیاز دارد که هر دو الی سه هفته یکبار با استفاده از کودهایی که میزان قابل توجهی نیتروژن (ازت) و فسفر دارند تغذیه شوند. در غیر این صورت باید شاهد زرد شدن برگهای گیاه خود باشید. در برخی موارد شما گیاه را کوددهی میکنید ولی ریشه توانایی جذب مواد مغذی را ندارد که در این حالت میزان ابیاری یا زیاد هست و یا خاک قلیایی شده که میتونید با هیومیک اسید PH خاک رو تنیم کنید.

رفع مشکل زرد شدن برگهای دیفن باخیا از کمبود مواد مغذی

در فصل رشد گیاه رو هر دو الی سه هفته یکبار با استفاده از کود سه بیست و کود 105210 تغذیه کنید، هر سه ماه یکبار هم میتونید از هیومیک اسید استفاده کنید، برای خرید کود گیاهان آپارتمانی میتونید به فروشگاه گل من و تو مراجعه کنید، ما تمامی کود و سم هایی که معرفی میکنم رو تست کردیم و با خیال راحت میتونید استفاده کنید.

تاثیر آبیاری کم و زرد شدن برگهای دیفن باخیا چقدره؟

در کنار آبیاری زیاد و نداشتن زهکشی مناسب آبیاری کم هم میتونه باعث زرد شدن برگهای دیفن باخیا بشه با این تفاوت که هم سرعت زرد شدن پایین هست و هم برگها قهوه ای خواهند شد، در این حالت گیاه اولیت رشد و آب رسانی رو به برگهای جوان خواهد داد و برگهای پیر و مسن با سرعت خیلی کمی زرد میشن و دچار ریزش خواهند شد.

چگونگی رفع مشکل بخاطر آبیاری کم : گیاه رو به مدت بیست دقیقه در داخل تشت آب قرار بدید و سپس به مدت 1 ماه در آبیاری گیاه دقت کافی رو داشته باشید تا دیفن باخیا به شرایط عادی خودش برگرده، نگران نباشید در این میزان آسیب در این حالت به مراتب کمتر از آبیاری زیاد و نداشتن زهکشی خوب است.

تاثیر درمای محل نگهداری و ریزش برگ دیفن باخیا چقدره؟

گیاهان آپارتمانی به نوسانات دمایی و جابجایی حساس هستند و تمایل دارند در شرایط یکسان نگهداری شوند، گیاه دیفن باخیا هم از این قاعده مستثنی نیست، این گیاه درسته جزو گیاهان مقاوم هست ولی دوست داره در دمای بین 18 الی 24 درجه سانتی گراد نگهداری بشه، اگر میزان دما پایین تر از 15 درجه سانتی گراد باشه باید گیاه رو به داخل خوه منتقل کنید در غیر این صورت گیاه ضعیف شده و شروع به زرد کردن برگهای خود خواهد کرد، در کنار این مورد دما هرچقدر بالاتر بره بیاد میزان آبیاری و رطوبت رو نیز افزایش بدید در غیر این صورت شاهد زرد شدن و ریزش برگها خواهید شد، این مورد همانند آبیاری کم می باشد.

زرد شدن دیفن باخیا
زرد شدن دیفن باخیا

حمله کنه، شپشک و شته عامل زرد شدن دیفن باخیا

آفت و بیماری های چون کنه و شپشک ارد الود از ساقه و برگ گیاه تغذیه میکنند و بعد از گذشت مدتی برگها شروع با زرد شدن خواهند کرد، باید هر هفته یکبار پشت برگهای گیاه رو ساقه های آن را بررسی کنید و در صورت مشاهده آفت سریعا اقدام به سم پاشی با سم های سیستمیک کنید، توجه داشته باشید که بهتره سم پاشی رو خارج از خانه و در تراس یا حیاط انجام بدید.

آیا بیماری قارچی باعث زرد شدن دیفن باخیا میشود؟

بیماری قارچی میتواند در ریشه و برگهای گیاه باعث زرد شدن برگها و مرگ گیاه بشه، اگر گیاه شما درچار پوسیدگی ریشه و یا بیماری قارچی در تنه و ریشه شود باید سریعا اقدام به سم پاشی کنید همچنین عفونت روی برگ ها با ایجاد لکه های زرد و قهوه ای خودش رو نمایان میکنه و بعد از پیش روی باعث زرد شدن دیفن باخیا خواهد شد. سعی کنید با استفاده از سم هایی مانند کاربندازیم گیاه خود را قارچ کشی کنید.

نور کم یا زیاد در زرد شن دیفن باخیا تاثیر دارد؟

میزان و شدت نور دریافتی به صورت مستقیم بر زرد شدن دیفن باخیا تاثیر ندارد، اگر میزان دریافت نور خیلی زیاد و شدید باشد احتمال سوختگی برگها وجود دارد و اگر میزان نور دریافتی کمتر باشد شاید گیاه دچار زرد شدن و بی رنگ شدن برگها شود که با تغییر محل نگهداری گیاه مشکل حل خواهد شد. بهتره برای گیاهتون حداقل روزانه 6 الی 8 ساعت نور فیلتر شده فراهم کنید.

زرد شدن برگ های پایینی دیفن باخیا

اگر روند زرد شدن برگهای پایین دیفن باخیا کند باشه از کمبود مواد مغذی است که گیاه انرژی خود را برای برگها جوان گذاشته و اگر سریعا به برگهای جوان سرایت کند یعنی میزان آبیاری زیاد بوده و دیگاه دچار مشکل ریشه شده است و باید سریعا مشکل رو رفع کنید.

جمع بندی علت زرد شدن برگ دیفن باخیا

در بیشتر موارد زرد شدن دیفن باخیا بخاطر آبیاری زیاد و نداشتن زهکشی مناسب است که این مشکل میتونه در نهایت منجر به مرگ گیاه بشه که باید سریعا اقدام به رفع مشکل کنید، این مورد در انواع دیفن باخیا میتوه پیش بیاد. در کنار این مورد حمله آفت ، بیماری و تغذیه نشدن گیاه از دلایل این مشکل هست که میشه خیلی راحت گیاه رو به حالت اول برگردوند ولی حدود 1 الی 2 ماه زمان نیاز هست. شما در نگهداری دیفن باخیا با چه مشکلی مواجه هستید؟ آیا زرد شدن دیفن باخیا برای گیاه شما اتفاق افتاده؟ حتما در بخش دیدگاه نظرات و تجراب خودتون رو بیان کنید، کارشناسان گل من و تو در سریع ترین زمان پاسخ پرسش های شما رت خواهند داد. در ضمن در مطلبی جداگانه مشکلات دیفن باخیا رو بررسی کردیم.