آشپزیغذا

طرز تهیه سوپ شیر به همراه خواص آن

طرز تهیه سوپ شیر
طرز تهیه سوپ شیر
706بازدید

طرز تهیه سوپ شیر : از سوپ های خوشمزه و جذاب که به عنوان پیش غذا در خیلی از مهمانی ها و رستوران ها ارائه میشه سوپ شیر هستش. موادی که در تهیه سوپ شیر استفاده میشه جو، شیر، سبزیجات و مرغ هست که اضافه کردن هرکدام مخصوصا سبزیجات بستگی به ذائقه شما و خانواده شما داره ولی همه از قارچ در اون استفاده میکنند.در این مطلب علاوه بر طرز تهیه سوپ شیر برایتان به معرفی خواص سوپ شیر پرداخته ام، همراه من باشید. و در آخر ویدیو طرز تهیه سوپ شیر بدون مرغ رو هم قرار دادیم.

مواد لازم برای تهیه سوپ شیر

شیر ۱ لیتر

قارچ ۳۰۰ گرم

پیاز ۱ عدد

سینه مرغ  نصف ۱ عدد

جو پرک نصف بسته

هویج ۳ عدد

خامه ۱۰۰ میلی‌لیتر

کنسرو ذرت ۱ عدد

نمک، فلفل سفید، زردچوبه به میزان لازم

مغز کرفس (اختیاری) ۱ عدد

طرز تهیه سوپ شیر

برای تهیه سوپ شیر ابتدا باید سینه مرغ رو با پیاز، نمک و ادویه در قابلمه ای به صورت جدا بپزیم تا طمع بد و بی بد مرغ از بین بره (یجورایی طمع دارش کنیم) حالا جو پرک را داخل مخلوط کن بریزد و خوب اونو آسیاب کنید به طوری که اندازه جو پرک به اندازه 1/4 قبلی خود برسه.

در این مرحله جو پرک را داخل قابلمه دیگه بریزید، روی آن آب بریزید و روی شعله قرار دهید. در قابلمه را کاملا باز بگذارید تا جو کاملا باز و لعاب‌دار بشه. بین ۱ تا ۲ ساعت صبر کنید تا جو کاملا پخته و آب آن تا حد امکان تبخیر شود. حالا در این مرحله شیر رو داخل قابلمه بریزید.

برای اینکه در سوپ شما قارچ ها خوب دیده بشن اونهارو ورقه ورقه خورد میکنیم و در کنار آن هویج را رنده میکنیم، قارچ ورقه شده، هویج رنده شده و مغز کرفس را به سوپ اضافه میکنیم. یک ساعت صبر کنید تا سوپ جا بیافته و در آخرین مرحله کنسرو ذرت و سینه مرغ ریش ریش شده را به سوپ اضافه کنید. نمک و فلفل و ادویه را اضافه کنید و حرارت رو خاموش کنید.

بنابه سلیقه میتونید پس از مراحل بالا یک تا دو قاشق خامه به سوپ خودتون که از روی حرارت برداشتید اضافه کنید. در این صورت سوپ خوشمزه میشه ولی برای کسانی که رژیم دارن کارلری اون زیادتر میشه. حالا سوپ شما کاملا آماده هست ، سوپ را در ظرف مناسب سرو کنید و با جعفری تزیین کنید. نوش جونتون بشه

سوپ شیر
سوپ شیر

نکات کاربردی سوپ شیر

  1. توجه داشته باشید که در این نوع از سوپ به هیچ وجه از آبلیمو استفاده نکنید که باعث بریدن شیر میشه.
  2. اگر حس کردید که سوپ شما خیلی غلیظ شده از شیر بیشتر برای رقیق کردن اون استفاده کنید
  3. اگر به فلفل سفید دسترسی دارید حتما از اون استفاده کنید که طعم سوپتون بی نظیر بشه

ویدیو طرز تهیه سوپ شیر بدون مرغ

 

خواص سوپ شیر

بیشترین ماده ای که در سوپ شیر پیدا میشه همانطور که از اسمش پیداست شیر است، کلسیم که نقش اساسی در شکل ‌گیری و استحکام استخوان ها و سلامت دندان ها دارد، از مهم‌ ترین ترکیبات موجود در شیر است. فسفر که برای بسیاری از واکنش‌های شیمیایی بدن و فعال کردن آنزیم‌ها لازم است و در رشد و ترمیم بافتی دخالت دارد، در میان املاح موجود در شیر حضور داشته و به غیر از آن، سدیم و پتاسیم که در تنظیم اسیدی و بازی بودن سلول‌ های بدن نقش ایفا می کنند، با خوردن شیر دریافت می ‌شوند. در ادامه به بررسی خواص سوپ شیر و سایر مواد داخل اون می پردازیم.

خواص جو:

۱)غذایی بسیار مقوی است.
۲)خاصیت نرم کننده دارد و ملین می باشد.
۳)در قدیم از جو زیاد استفاده می کردند.
۴)برای نقرس مفید است.

5)جوشانده جو داروی خوبی برای مبتلایان به تب و کم خونی و سوء هاضمه است.
۶)ماء الشعیر برای درمان سل ،‌زخم های ریوی و سردرد گرم مفید است.
۷)ماء الشعیر خون ساز است و زود هضم می شود.
۸)ماء الشعیر را با خشخاش کوبیده برای سردرد مفید است.
۹)برای درمان نقرس پماد در جو را با آب بر روی قسمت های دردناک بگذارید.

10) جو را با شکر مخلوط کرده غذای خوبی برای اطفال است.
۱۱)بیسکوبیت جو بهترین دارو برای درمان یبوست است و حتی نفخ و شکم درد را از بین می برد.
۱۲)سرد مزاجان باید جو را با شکر بخورند.
۱۳)کشک الشعیر برای مزاج های گرم و اسهال های صفراوی مفید است.
۱۴)برای برطرف کردن گلو درد و ورم گلو کشک الشعیر را قرقره کنید.
۱۵)برای پائین آرودن کلسترول از جو استفاده کنید.
۱۶)جو چون دارای پروتئاز می باشد بنابراین از سرطان جلوگیری می کند.

فواید جو دو سر برای بیماری ها
فواید جو دو سر برای بیماری ها
خواص قارچ:

ـ قارچ دارای ۵/۱ ـ ۶ درصد پروتئین است که ۷۰ تا ۹۰ درصد آن جذب بدن می‌گردد همچنین به علت پایین بودن اسید اوریک آن بسیاری از پزشکان مصرف آن را برای سالمندان و مبتلایان به نقرس وبیماریهای مربوطه توصیه کرده‌اند .

ـ دارای ویتامین‌های B۲ – B۱-B۱۲ – B۶ – C و H است که برای محافظت از پوست و ایجاد آلرژی در بـدن ، سلامت سیستم عصبــی، سلامت پوست و چشـم و بافتـهای بدن ، تشکیل اسیــدهای چرب ضروری در سیستم عصبی و ماهیچه‌ها ، درمان کم‌خونی و جلوگیری از بروز ضایعات در مغز و ستون فقرات نقش اساسی دارند که البته در صورت استفاده از روش‌های صحیح پخت‌، فریز و خشک کردن خواص تمام این ویتامین‌ها حفظ می‌گردد .

ـ حاوی مقادیر بسیار مناسبی از مواد معدنی شامل : پتاسیم ، فسفر، منگنز، مس، آهن و کلسیم می‌باشد .

ـ دارای درصد بسیار کمی چربی و کالری و مقادیر مطلوبی از لیستین که عامل پایین آورنده چربی خون است می‌باشد، بنابراین در رژیمهای لاغری بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد .

ـ این غذای سلامت و تندرستی Health Food سرشار از انواع آنتی‌اکسیدانت‌ها از جمله « لنتیان » است که خاصیت ضد سرطانی دارند .

خواص هویج :

– هویج منبع غنی بتاکاروتن می باشد. بتا کاروتن مسئول رنگ نارنجی هویج است. هرچه بتا کاروتن زیاد تر باشد، هویج نارنجی تر می شود.

– بتا کاروتن پیش ساز ویتامین A است، یعنی در بدن تبدیل به ویتامین A می شود.

– ویتامین A برای تقویت سیستم ایمنی، محافظت از پوست، ریه، لوله گوارشی و همچنین در رشد سلول ها و تولید مثل حائز اهمیت است.

– بتا کاروتن، یک آنتی اکسیدان است و بیماری های ناشی از پیری را کاهش می دهد.

 

ارسال پاسخ