تمامی مشکلات و بیماری های گل شمعدانی و درمان آنها

بررسی بیماری و مشکلات شمعدانی
بررسی بیماری و مشکلات شمعدانی

مشکلات و بیماری های شمعدانی : گل شمعدانی، از گلهای مورد علاقه ایرانیان از قدیم بوده و همیشه با این اقبال مواجه بوده که در بین خانه‌های ایرانی جایی داشته‌باشد. شمعدانی با آن گلهای زیبا و عطر خاصش از جمله گیاهان گلدار و زیباست، اما برای نگهداری این گیاه در خانه بهتر است مشکلات شمعدانی را بدانید تا بتوانید گیاهی شاداب داشته ‌باشید.

با ما همراه باشید تا به بررسی این مشکلات پرداخته و از دلایل زرد شدن برگها، پژمردگی، خشکی گل شمعدانیتان و باقی مسائل و مشکلات گیاه مطلع شوید. گیاه شمعدانی نیز مانند سایر گیاهان نیاز به مراقبت‌های ویژه خود داشته و همین‌طور مشکلات مربوط به خود را دارد.

شرایط درست نگهداری شمعدانی

برای داشتن گیاه شاداب شما باید شرایط اولیه نگهداری را براش تامین کنید تا دچار مشکلات و بیماری نشه، بیشتر مشکلات گیاهان آپارتمانی از درست نبودن شرایط نگهداری است که در ادامه به صورت خلاصه تمامی موارد را بیان میکنیم برای اطلاعات تکمیلی در خصوص نحوه نگهداری شمعدانی حتما مطلب اون رو در سایت گل من و تو بخونید.

بنر گل من و تو
شرایط نگهداری شمعدانی
شرایط نگهداری شمعدانی
چقدر به شمعدانی آب بدم؟

این گیاه به آبیاری متوسط نیاز داره و هر زمان خاک گلدان تا عمق 2 الی 3 سانتی متری خشک شد بهش آب بدید، بیشتر مشکلات شمعدانی از آبیاری زیاد هست، راستی زهکشی گلدان رو هم چک کنید چون تجمع آب در زیر گلدان باعث زرد شدن و پوسیدگی ریشه میشود.

نور مورد نیاز رشد شمعدونی چقدر باشه؟

این گیاه نیاز به نور زیاد ولی غیر مستقیم داره ، بهترین مکان برای اون دخل خانه پشت پنجره مات یا پرده می باشد. اگر نور کافی ندارید حتما از نورهای رشد گیاه استفاده کنید.

از چه خاکی استفاده کنیم؟

بهترین خاک ترکیب خاک برگ+ مقدار کمی خاک باغچه و ماسه هست ولی از خاک های آماده هم میتونید استفاده کنید. خاک سنگین باعث کند شدن رشد گیاه خواهد شد.

دمای مناسب برای پرورش

این گیاه دمای بین 13 الی 22 درجه سانتی گراد رو تحمل میکنه پس دمای معمول اتاق رو به خوبی تحمل میکنه

رطوبت مور نیاز

این گیاه ر قدیمها دور حوض میچیدن تا رطوبت مورد نیاز اون تامین بشه، سعی کنید غبارپاشی یا حالت جزیره ای برای نامین رطوبت این گیاه استفاده کنید.

مشکلات شمعدانی و درمان آنها

خیلی ها سوالات متعددی در خصوص زردی، پژمردگی و… میپرسن که در ادامه تمامی اونهارو به همراه راه حل بیان میکینم

دلیل زرد شدن برگهای شمعدانی

یکی از مشکلات شمعدانی که خیلی رایج هست زرد شدن برگها شمعدانی می باشد این مشکل در این گیاه و هر گیاه دیگه ای معمولاً بخاطر آبیاری کم یا زیاد است. باید در آبیاری گیاه دقت کرده و منظم آبیاری کنید پس حتما اگر این مشکل رو مشاهده کردید آبیاری رو کم کنید چون همین روند موجل مرگ گیاه خواهد شد. همچنین آب‌ و ‌هوای نامساعد و خشکی و یا کافی نبودن نور باعث بروز این مشکل می‌شود.

دلیل گل ندادن شمعدانی:

یکی از مواردی که در گلدهی گیاه مؤثر است نور کافی است، شمعدانی برای گل دادن نیاز به نور زیادی دارد، پس قرار دادن آن در سایه یا کاشتن آن در قسمت سایه باغچه کار درستی نیست. وجود سایه باعث دراز شدن ساقه‌ها می‌شود اگر فاصله برگها زیاد باشه و گیاه شما رشد علفی داشته باشه نشانه کمبود نور می باشد. پس سعی کنید آن را در محلی آفتاب‌گیر قرار داده و یا در قسمت آفتاب‌گیر باغچه بکارید.

حتما هر آنچه که برای گلدهی شمعدانی باید بدانید را مطالعه کنید.

علت ریزش برگهای شمعدانی:

ریزش برگهای گیاه شمعدانی بخاطر تغییر ناگهانی و شوک به گیاه است. گیاه سعی می‌کند با شرایط جدید هماهنگ شود، و به همین خاطر دچار ریزش برگ می‌شود. مثلاً اگر مکان گیاه گرم ‌تر یا پرنور تر شود، گیاه شروع به ریزش برگ می‌کند. گاهی ریزش برگ به دلیل تعویض خاک و گلدان است.

در برخی موارد ریزش برگ همراه با زردی هست که این نشانه ابیاری زیاد یا نداشتن زهکشی مناسب می باشد.

پژمرده شدن گل شمعدانی:

پژمرده شدن شمعدانی ممکن است به خاطر گرمای بیش از حد هوا باشد، که گیاه با از دست دادن رطوبت دچار آن می‌شود. این مشکل را می‌توانید با توجه بیشتر به گیاه در روزهای گرم تابستانی حل کرده و آبی را که گیاه از دست می‌دهد را با آبیاری جبران نمایید. پس حتما خاک را هر چند روز یکبار بررسی کنید و اگر نیاز به آبیاری داشت بهش آب بدید راستی کمبود رطوبت هم میتونه یکی از دلایل باشه.

مشکلات شمعدانی - مشکلات برگ شمعدانی
مشکلات شمعدانی – مشکلات برگ شمعدانی
علت جمع شدن برگهای شمعدانی

این مشکل از کمبود رطوبت هوا،آبیاری زیاد، نور مستقیم و شدیدی و وجود آفت می باشد که حتما شرایط گفته شده را بررسی کنید و سپس اقدام به حل کنید. اگر برگهای به طرف داخل جمع میشه از زیاده روی در آبیاری است.

زردی برگهای پایین شمعدانی:

زرد شدن برگها به دو علت است. یا برگها اطرافشان خشک و سوخته می‌شود که به دلیل کم آبی است و یا پژمرده و زرد می‌شوند که آبیاری زیادی صورت گرفته ‌است. زردی و ریزش برگهای پیر نشانه کمبود مواد مغذی در خاک گلدان هست که میتویند با استفاده از کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی مانند سه بیست هر ماه یکبار در فصل درشد گیاه را تغذیه کنید.

ریز و کوچک شدن برگهای تازه روییده:

زمانی که گیاه مواد غذایی کافی دریافت نکند و خاک مغذی نباشد، چنین اتفاقی می‌افتد. سعی‌کنید در زمانهایی منظم (در فصل رشد هر ماه یکبار و یا در صورت کمبود شدید هر دو هفته یکبار) به گیاه کود داده و تقویتش کنید.

پوسیدگی ریشه‌های شمعدانی:

آبیاری زیاد از حد می‌تواند ریشه‌های گیاه را بپوساند. وقتی ریشه‌ گیاه بپوسد برگها سیاه می‌شوند. مشکل پوسیدگی ریشه گیاه مشکلی جدی بوده و درمانی ندارد و اگر چنین اتفاقی رخ دهد، گیاه از بین می‌رود.

لذا سعی کنید در آب دادن به گیاه زیاده‌روی نکنید و آبیاری منظمی داشته ‌باشید. و حتما هر بار آبیاری آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه در غیر اینصورت زهکشی را بررسی کنید چون نداشتن زهشکی هم موجب مرگ خواهد شد.

دلیل سیاه شدن سرشاخه‌های شمعدانی:

یکی دیگر از مشکلات شمعدانی سیاه شدن سرشاخه‌های این گیاه است که می‌تواند به دلیل سرمای زیاد، یخ‌زدگی، گرمای زیاد، و قارچ باشد. گیاه را به مکانی گرم‌تر انتقال دهید.

مشکلات و بیماری های شمعدانی
مشکلات و بیماری های شمعدانی
لکه‌های متورم به شکل چوب پنبه:

در صورت بروز این عارضه باید آبیاری را کاهش دهید. چون این مورد بخاطر محیط مرطوب رخ می‌دهد.

سیاه شدن پایین و پایه ساقه:

از دیگر مشکلات و بیماری های شمعدانی سیاه شدن ساقه می باشد، این مورد نوعی بیماری بوده و باید گیاه را از بین برده و دفعات بعد از کمپوست استریل استفاده‌کنید. زیاد از حد نیز گیاه را آب ندهید.

حالت زنگ‌زدگی گل شمعدانی:

گاهی روی برگها لکه‌هایی زرد رنگ ایجاد می‌شود و به مرور زمان این لکه‌ها از پشت برگها تبدیل به دایره‌های جوش مانند قهوه‌ای رنگی می‌شوند. سپس برگها به زردی گراییده و گیاه از بین می‌رود.

علت قرمز شدن برگها:

در روزهای سرد زمستانی این مشکل برای گیاه پیش می‌اید که بخاطر کمبود فسفر است. فسفر نامحلول در خاک به گیاه نمی‌رسد در نتیجه چنین مشکلی پیش می‌اید. کمی رطوبت بهتر است به گیاه داده شود. قرمز شدن لبه برگ‌ها نیز به دلیل سرماست.

دلیل قهوه‌ای شدن نوک برگهای شمعدانی:

همتنطور که گفتیم این گیاه نیاز به محیطی مرطوب دارد، قهوه ای شدن نوک برگ شمعدانی می‌تواند به دلیل خشکی هوا و نیز آبیاری کم و تشنگی گیاه رخ دهد. پس با استفاده از دستگاه رطوبت ساز، حالت جزیره ای و غبارپاشی رطوبت مورد نیاز رو تامین کنید.

آفات و بیماری های شمعدانی

در ادامه 4 بیماری شمعدانی که رایج هست رو مورد بررسی قرار میدیم.

آفت و بیماری های شمعدانی
آفت و بیماری های شمعدانی
1. آفات و مگسهای سیاه:

یکی از آفات این گیاه مگسهای سیاه است که می‌توانید سنگ ریزه یا سنگ زینتی روی خاک بریزید و آنها را از بین ببرید. همچنین عصاره سیر برای درمان مگس‌های سیاه راه حل خوبی است.

2. ایجاد کپک‌های خاکستری روی برگهای گیاه:

این مشکل بخاطر بیش از حد مرطوب بودن جای گیاه است. اگر چنین مشکلی برای گیاه پیش بیاید باید برگهای بیمار را جدا کرده و با قارچ‌کش روی گیاه اسپری کنید.

3. حمله حشراتی مانند مگس سفید، شته و شپشک:

سعی کنید در چنین مواقعی از آفت کشهای طبیعی استفاده کنید. این کار را در بیرون از منزل انجام داده و در محیط بسته انجام ندهید که خطرساز است.

4. کنه و سفید شدن برگهای شمعدانی:

گاهی اوقات بر روی برگهای شمعدانی، تارهایی سفید ایجاد می‌شود که دو علت دارد. یا کنه قرمز یا عنکبوت باعث ایجاد این مشکل شده‌است.

برای از بین بردن کنه از سم کونفیدور و یا سموم خانگی استفاده‌کنید. اگر علت عنکبوت است نیازی به سمپاشی نیست.

جمع بندی مشکلات و بیماری های شمعدانی

دانستن مشکلات شمعدانی به شما کمک می‌کند تا در صورت بروز هر گونه تغییراتی در گیاه خود سریع به رفع آن پرداخته و گیاه خود را نجات دهید. مشکلات و بیماری های شمعدانی بیشتر بخاطر آبیاری زیاد، نداشتن زهکشی خوب و نور متقیم اتفاق میوفته که با فراهم کردن شرایط نگهداری درست میتونید مانع به وجود آمدن این مشکلات بشید. اگر شما هم مور یا مواردی در خصوص شمعدانی دارید حتما در بخش دیدگاه مطرح کنید.

مطالب مرتبط :

آموزش تکثیر و قلمه زدن شمعدانی

چطور گل شمعدانی اژدر را در خانه نگهداری کنیم