معرفی و نگهداری بگونیا عروس (بگونیا واکس)

معرفی و نگهداری بگونیا عروس (بگونیا واکس)
معرفی و نگهداری بگونیا عروس (بگونیا واکس)

معرفی و نگهداری بگونیا عروس : گیاه بگونیا دارای 2000 گونه مختلف می باشد که در مطالب جداگانه درخصوص بگونیا رکس، بگونیا هیمالیس صحب کرده ایم و امروز میخواهیم بگونیا عروس یا همون بگونیا واکس رو مورد بررسی قرار بدیم، این گیاه یکی از مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی هست که خیلی ها اونو در حیاط میکارند و گلهایی شبیه به بنفشه آفریقایی داره اگر شرایط ایده آل اونو فراهم کنید میتونه در کل سال برای شما گل داشته باشه در این مطلب میخواهیم نحوه نگهداری و همچنین تکثیر بگونیا عروس رو بهتون آموزش بدیم پس با ما همراه باشید.

معرفی بگونیا عروس

نام علمی این گیاه Begonia Semperflorens که در انگلیسی آن را Wax Begonia می گویند و در کشور ما هم آن را به عنوان بگونیا واکس یا عروس میشناسند. نکته جالب این هست که بگونیا هلندی رو از غده های این گیاه به دست می آورند. گیاهی مقاوم که اونو رو به عنوان گیاه سک ساله در فضای باز هم استفاده میکنند.این گیاه به علت داشتن برگ های ضخیم و براق به بگونیا واکس معروف هست.

معرفی بگونیا عروس
معرفی بگونیا عروس

نگهداری و نیازهای بگونیا عروس

اگر بخوام به صورت مختصر بگم این گیاه به نور فروان ، آبیاری متوسط ، رطوبت مناسب ، دمای بین 19 الی 25 درجه نیاز داره ولی در ادامه به صورت کلی نیازهای بگونیا عروس رو مورد بررسی قرار میدیم.

بنر گل من و تو

نور مناسب بگونیا واکس

همانطور که میدانید گیاهان گلدار به نور فراوان برای گلدهی و رشد نیاز دارند، سعی کنید این گیاه را در محل های که نور زیاد وجود داره قرار بدین همچون پاسیو پر نور،پشت پنجره جنوبی،راه پله پر نور توجه داشته باشید که نور مصنوعی برای این گیاه چندان مناسب نیست.

گلدهی این گیاه بسیار به نور بستگی داره پس اگر همه شرایط نگهداری رو برای گیاه فراهم کردید ولی همچنان گیاه به گل نمیشینه حتما بدونید نیاز نوری اون تامین نمیشه اگر میخواهید گیاه رو در فضای باز بکارید حتما محلی پر نور براش انتخاب کنید و همچنین سعی کنید ظهر روش سایه بیوفته

آبیاری مناسب

این گیاه به آبیاری متوسط نیاز داره و حتما باید بین دو آبیاری خاک گلدان تا عمق 2 الی 3 سانتی متری خشک بشه و به هیچ وجه تعیین کردن زمان برای آبیاری کار درستی نیست چون بسته به میزان دما و رطوبت محیط زمان آبیاری متغییر می باشد. آبیاری در تابستان باید بیشتر از زمستان انجام بشهف توجه داشته باشید که آبیاری زیاد باعث آسیب دیدن و زرد شدن برگها گیاه خواهد شد. توجه داشته باشید که اگر برگهای گیاه شما دچار زردی شدن هم میتونه از آبیاری زیاد و هم کم باشه.

نور مناسب بگونیا واکس
نور مناسب بگونیا واکس

رطوبت مورد نیاز

اینو توجه داشته باشید گه خانواده بگونیا عاشق رطوبت هستند و حتما بریا تامین روطبت از حالت جزیره ای استفاده کنید به این شکل که یک سینی که دارای سنگ ریزیه هست را زیر گلدان قرار داده و سینی را پر از آب میکنیم البته توجه کنید که گلدان به آب برخورد نداشته باشه که باعث پوسیدگی ریشه خواهد شد. به نظر من اینگونه گل ها رو به صورت گروهی نگهداری کنید تا رطوبت تمامی گیاه ها تامین بشه و یک نکته بسایر مهم که به هیچ وجه غبار پاشی رو برای گیاه انجام ندید.

دمای مناسب

دمای مناسب برای نگهدار این بگونیا واکس 19 الی 25 درجه می باشد که اگر دما در تابستان بالاتر رفت باید هم در تامین رطوبت و هم آبیاری دقت بیشتری داشته باشید ، حداقل درجه حرارت برای این گیاه ۱۵ درجه می باشد.

نکته مهم : برای گلدهی و رشد بهتر گیاه اختلاف دما بین شب لازم هست. پس سعی کنید محلی برای گیاه انتخاب کنید که دما یکسان نباشد، نه کنار کولر قرار بدین و نه کنار بخاری

خاک مناسب

یکی از نکاتی که در نگهداری گیاهان آپارتمانی مخصوصا بگونیا باید رعایت کنید استفاده از خاک سبک با زهکشی بالا هست که باعث رشد بهتر و دچار نشدن به بیماری ها میشود. این گیاه خاک اسیدی رو دوست داره و استفاده از پیت ماس در ترکیب خاک اون برای گیاه بسیار مفید هست. میتونیم برای خاک این گیاه از ترکیب کوکوپیت و پیت ماس و پرلیت به نسبت مساوی استفاده کنیم یا از خاک کمپوست ، ترکیب خاکبرگ و پیت ماس استفاده کرد.

بگونیا واکس
بگونیا واکس

کوددهی

این گیاه هم همانند سایر گیاهان گلدار نیاز به کوددهی به صورت مدام رو داره (خرجش بالاس 🙂 ) پس حتما هر دو هفته یکبار گیاه رو با استفاده از کود بنفشه آفریقایی طبق دستور کود دهی کنید. برای تقویت هم میتونید روی خاکش یک لایه ورمیکوپوست بریزید تا حسابی تقویت بشه، توجه داشته باشید که این گیاه به شدت فسفر رو دوست داره پس میتونید از استخوان هم برای تقویت استفاده کنید.

حتما مطالعه کنید : درست کردن کود با استخوان

هرس و تعویض گلدان

یکی از نکاتی که در تعویض گلدان مهم هست زمانی اقدام به تعویض گلدان کنید که ریشه از زیر گلدون خارج بشه، چرا دوست دارید زود زود گلدان گیاه رو عوض کنید این کار باعث کاهش رشد گیاه میشه چون کل انرژی و زمان گیاه صرف بزرگ کردن ریشه خواهد شد. پس هر وقت دیدید ریشه گیاه از زیر گلدان خارج شد اقدام به تعویض گلدان کنید.

و برای هرس هم همیشه گلهای خشک شده ،برگهای زرد و خشک و مرده ،شاخه های سیاه شده رو از گیاه جدا کنید این کار شما باعث میشه که انرژی گیاه صرف برگ های و گلهای بیخود نشه، سعی کنید هر از چندگاهی سربرداری انجام بدین تا هم گل زیبا و هم رشد بهتری داشته باشید.

نحوه تکثیر بگونیا عروس

شما میتونید تکثیر بگوینا عروس رو به دو روش بذر و قلمه انجام بدین

تکثیر بگونیا عروس به روش بذر : این گیاهان به صورت اصلاح شده و نسل اول کاشته میشن و دست ما میرسن و استفاده از بذر های اونها به شما گیاهی شبیه به گیاه مادری نخواهد داد پس اصلا سراغ این روش نرید مگر اینکه بذر اونو تهیه کنید.

تکثیر بگونیا عروس به روش قلمه : برای این کار کافیه قلمه ای که انتخاب می کنید حداقل دو گره داشته باشه(گره به محل اتصال برگ به ساقه گفته میشه) و برگ های پایینی رو حذ میکنیم و فقط چند برگ براش باقی میمونه. از بستر سبک مثل پرلیت و پیت ماس برای کاشت استفاده میکنیم و حتما محل کاشت را برای بهتر ریشه زدن مرطوب نگهداری میکنیم. دقت کنید قلمه نباید در خاک سنگین قرار بگیره چون احتمال از بین رفتنش بالا می باشد.

قلمه بگونیا عروس
قلمه بگونیا عروس

مشکلات و بیماری های بگونیا عروس

سوختگی و خشک شدن برگ بگونیا : یکی از عامل های اصلی این مشکل نور زیاد می باشدف نور زیاد در روزهای گرم باعث سوختگی و خشک شدن برگ ها میشه

بگونیای من رشد علفی داره : اگر این گیاه نور کافی دریافت نکنه گیاه رشد علفی پیدا میکنه و برگ ها کمرنگ میشن همچنین اگه گیاه گل هم داشته باشه، گل ها کم کم بی رنگ میشن و توانایی گلدهیش رو از دست میده.

بگونیای من گل نمیده : این مشکل میتونه از کمبود نور و یا تغذیه نشدن گیاه باشه مورد رو بررسی کنید.

گل بگونیا
گل بگونیا

ایجاد لکه های قهوه ای : درسته گفتیم این گیاه رطوبت دوست هست ولی اصلا عمل غبارپاشی رو انجام ندید چون باعث میشه گیاه به بیماری های قارچی مبتلا بشه و لکه های قهوه ای روی برگ ایجاد بشه.

سیاه و شل شدن برگ ها : سرما و دمای پایین تر از 15 درجه باعث میشه که برگ ها ضعیف بشن و اگه خیلی دما کاهش پیدا کنه دچار یخ زدگی میشه و برگ ها شل و سیاه میشن

مطالب مرتبط :

معرفی گل های پاییزی

چگونه یک گیاه مناسب برای خانه انتخاب کنیم؟

چه گیاهانی مناسب بالکن هستند؟