آموزش تکثیر گل گندمی در خانه با روشهای ساده + ویدیو

نحوه تکثیر گل گندمی در خانه
نحوه تکثیر گل گندمی در خانه

چگونه گل گندمی را تکثیر کنیم؟ یکی از گیاهان آپارتمانی سایه دوست و همچنین تصفیه کننده هوا گل گندمی است که نگهداری بسیار راحتی داره، من خودم به شخصه عاشقش هستم اگر شما به خوبی ازش مراقبت کنید و شرایط نگهداری اون رو فراهم کنید گیاهچه و بذر خواهد داد که میتونید هم در خاک و هم در آب اون رو ریشه دار کنید. پس با ما همراه باشید تا به شما نحوه تکثیر و قلمه زدن گل گندمی رو آموزش بدیم، راستی یکی ویدیو کامل از مراحل قلمه زدن و ریشه دار شدن آماده کردیم که حتما ببنید.

تکثیر گل گندمی چگونه است

این گیاه رو میشه به روش های تقسیم بوته، جدا کردن گیاهچه و کاشت بذر تکثیر کرد ولی بهترین و راحت ترین روش استفاده از گیاهچه ها هست، شاید این سوال برای شما پیش بیاد که چیکار کنیم گندمی ما گیاهچه یا بذر تولید کنه؟ فقط کافیه شرایط اولیه ای که در ادامه به شما میگم رو فراهم کنید، راستی شاید سوال بپرسید که تکثیر گندمی ابلق با تکثیر گندمی سبز فرق میکنه؟ در جواب باید گفت که هیچ فرقی نداره دوتاشونم به روش های گفته شده تکثیر میشن.

شرایط نگهداری گل گندمی

میزان آبیاری : سعی کنید بین دو آبیاری خاک گلدان تا عمق 2 الی 3 سانتی متر خشک بشه و سپس اقدام به آبیاری کنید، حتما زهکشی را بررسی نید تا آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه

بنر گل من و تو

نور مناسب : درسته این گیاه به نور کم مقاوم هست ولی نور زیاد و مستقیم رو هم دوست نداره پس پشت پنجره جنوبی قرار بدید که نور مستقیم بهش نخوره

دمای مود نیاز : این گیاه دمای 18 تا 22 درجه سانتی گراد رو دوست داره و در این دما رشد خوبی خواهد داشت

خاک مناسب : حتما از خاک سبک استفاده کنید، خوبه که در ترکیب اون از خاک باغچه ای که ضدعفونی شده استفاده کنید.

شرایط نگهداری گل گندمی
شرایط نگهداری گل گندمی

راستی متناسب بودن سایز گلدان با سایز گیاه میتونه در تولید گیاهچه ها تاثیر خیلی زیادی داشته باشه، از گندمی در ساخت کوکوداما هم استفاده میشه که برای آویز کردن عالی هستند.

زمان تکثیر گیاه گندمی چه تایمی است؟

بهترین زمان برای تکثیر گل گندمی بهار و تابستان است ولی اگر میتونید داخل خونه شرایطی که در بالا گفته شده را فراهم کنید هر فصلی میتونید اقدام به تکثیر کنید، راستی گیاهچه ها در فصول تابستان و اوایل پاییز ظاهر میشه و بعد از اینکه رشد کافی داشت میتونید تکثیر کنید.

تکثیر گل گندمی با گیاهچه

همانطور که گفتیم بیشتر در فصل تابستان گیاهان شما گیاهچه تولید میکنند ولی سایر فصل ها هم با فراهم کردن شرایط مناسب امکان تولید گیاهچه بالا خواهد رفت، بر روی ساقه های گیاه به دنبال گیاهان کوچک شبیه بوته گندمی باشید. همانند تصویر زیر و سپس با استفاده از یک قیچی تیز و استریل شده با الکل آنها را از گیاه مادری جدا کنید و کنار بگذارید.

این گیاهچه ها را میتوان هم در خاک و هم در آب ریشه دار کرد که مراحل هر کدام را در ادامه توضیح میدیم.

نحوه تکثیر گل گندمی با گیاهچه
نحوه تکثیر گیاه گندمی با گیاهچه

تکثیر گل گندمی در خاک

در این روش شما یک گلدان کوچک تهیه کنید و کف آن را سوراخ کنید و سپس چند سنگ ریزه داخل آن بریزید و سپس 1/3 آن را پر از خاک سبک (ترکیب پرلیت کم و خاک برگ یا پرلیت و پیت ماس) کنید و سپس گیاهچه های برش داده شده را در مرکز خاک قرار بدید و با استفاده از یک قاشق اطراف آن را با خاک پر کنید و در انتها با فشار دست آنها را محکم کنید.

حال گلدان را آبیاری کنید و در محلی با نور نسبتا کم و دمای حدود 20 درجه سانتی گراد قرار بدید، در 2 هفته ابتدایی هر زمان خاک گلدان تا عمق 1 الی 2 سانتی متری خشک شد بهش آب بدید ولی بعد از ریشه دار شدن همانند گیاه مادری آن را نگهداری کنید.

یه راه دیگه برای تکثیر گیاهچه ها در خاک وجود داره و اونم این هست که گیاهچه هارو بدون جدا کردن از غلافشون در خاک قرار بدید و بعد از گذشت چند هفته چک کنید اگر ریشه دار شده بودند از غلاف جدا و در گلدان جدیدی بکارید.

روش تکثیر گل گندمی در آب

اگر شما هم مبتدی هستید بهتره این روش رو برای ریشه دار کردن انتخاب کنید، در این روش ابتدا یک ظرف شیشه ای تهیه کنید و 1/3 آن را پر از آب کنید و سپس گیاهچه های برش داده شده را جمع کنید مثل یک دسته گل داخل آب قرار بدید. توجه کنید که به هیچ وجه گیاهچه ها نباید با کف ظرف تماس داشته باشند چون موجب پوسیدگی آنها میشه، حالا ظرف را در محلی با نور فیلتر شده قرار بدید و هر هفته آب را چک کنید و اگر کدر شد آب را تعویض کنید.

هر زمان ریشه قلمه های شما 1 الی 2 سانتی متر شد به خاکی سبک با زهکشی بالا منتقل کنید، بعد از انتقال رطوبت خوب براش فراهم کنید تا ریشه ها به محل جدید عادت کنند. به همین راحتی از این گیاه میشه تکثیر کرد.

ویدیو نحوه تکثیر گل گندمی با گیاهچه

 

نحوه تکثیر گیاه گندمی از طریق بذر

یکی دیگر از روش ها استفاده از بذر هست، شما اگر اجازه بدید گل های گندمی خشک بشه، مثل اون چیزی که در ویدیو دیدید بذرهایی به رنگ مشکی گیاه تولید میکنه که اونهارو میتونید در اواخر اسفند تا بهار در بستر کشت بکارید، البته میتونید بذرها رو خریداری هم بکنید.

این روش یکی از سخت ترین و زمان بر ترین روشها برای تکثیر این گیاه است و برای کسانی که در خانه میخواهند عمل تکثیر را انجام بدن زیاد بصرفه نیست، ولی اگر تمایل دارید این کار را انجام بدید کافیه یک گلدان با قطر دهانه حداقل 15 سانتی متر تهیه کنید و سپس گلدان را از خاک سبک پر کنید و بعد بذرها را روی خاک با حداقل فاصله 2 الی 3 سانتی متر پخش کنید و سپس با استفاده از ترکیب ورمی کمپوست و خاک برگ روی بذرها را پوشش دهید و سپس با استفاده از آب پاش خاک را مرطوب کنید.

متوانید برای بالاتر رفتن درصد موفقیت و زودتر جوانه زدن بذرها روی گلدان را با یک پلاستیک شفاف پوشش بدید و چند سوراخ روی پلاستیک ایجاد کنید تا هوا رد و بدل بشه، بعد از حدود 5 الی 8 هفته بذرها جوانه خواهند زد.

تکثیر گل گندمی در خاک
تکثیر گل گندمی در خاک

چطور تقسیم بوته انجام بدیم؟

زمانی که میخواهید تعویض گلدان را انجام بدید بهترین زمان برای تقسیم بوته گل گندمی است، فقط توجه کنید که نباید اسیب زیادی به ریشه زمان جدا شدن وارد بشه، بیحالی و زردی بعد از تقسیم کمی عادی هست و به مرور گیاه شما به حالت قبل برمیگرده.

جمع بندی تکثیر گل گندمی در خانه

بهترین روش تکثیر این گیاه قلمه زدن گندمی یا همان جدا کردن گیاهچه ها است که به راحتی میتونید در آب یا خاک ریشه دار کنید، فقط نکته مهم این است که شما برای داشتن گیاهچه حتما شرایط گفته شده در بالا را فراهم کنید. راستی میتونید در خصوص مشکلات گل گندمی در سایت گل من و تو مطالعه کنید.

راستی شما تا الان به کدوم روش این گیاه رو تکثیر کردید؟ حتما نظر و تجربه شخصی خودتون رو با ما در بخش دیدگاه به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط :