گیاه زبان مادرشوهر؛ شرایط درست نگهداری از زبان مادر شوهر

همه چیز درباره سانسوریا
همه چیز درباره سانسوریا

شرایط درست نگهداری از گیاه زبان مادر شوهر: یکی از گیاهان آپارتمانی زیبا که به زبان مادر شوهر معرف شده سانسوریا است که نگهداری خیلی راحتی داره و جزو گیاهان تصفیه کننده هوا و گیاهان مقاوم به نور کم است که با فراهم کردن شرایط حداقلی برای آن میتوانید نگهداری راحتی داشته باشید. پس با من همراه باشید تا به شما تمامی نکات مربوط به این گیاه را بیان کنم.

چرا زبان مادر شوهر؟

زبان مادرشوهر! چرا به سانسوریا زبان مادرشوهر نیز گفته می شود؟ شاید به خاطر شکل خنجری برگ های این گیاه این نام برای او انتخاب شده است (ولی به شخصه اصلا این تعبیر رو دوست ندارم حالا شما خودتون میدوندی 🙂 ). نکته جالب این موضع اینجا هست که اصل کلمه زبان مادر شوهر خارجی هست یعنی اونا هم به این مورد اعتقاد دارند؟؟؟ به هر حال سانسوریا گیاهی بسیار مقاوم و زیباست که نمی توان به همین راحتی ها از دستش خلاص شوید.زبان مادر شوهر یک گونه گلدار است که بخاطر برگ های براق و بلندش پرورش داده می­شود. این گیاه، کند رشد می­باشد.

واریته های سانسوریا
واریته های سانسوریا

سانسوریا بومی مناطق غربی آفریقا است. برگ هایی به بلندی 90 تا 120 سانتی متر دارد.  سانسوریا، تعدادی واریته ی نوع گوشتی دارد که بسته به نوع واریته، برگها دارای حاشیه طلایی، سفید و خالدار سبز و مایل به خاکستری می­باشند که برگ های با حاشیه ی طلاییِ سانسوریا، رایج ترین واریته می­باشد.

سانسوریا یکی از سرسخت ترین گیاهان خانگی است که می‌تواند تقریبا هر شرایط محیطی را تحمل کند، از سایه گرفته تا آفتاب زیاد. تنها راه کشتن این گیاه، آبیاری زیاد و یا خیلی خیلی کم است.

عقیده چینیان باستان در مورد گیاه سانسوریا جالب می باشد. چرا که به عقیده آنها ۸ خدا ۸ برتری را به نگهدارندگان این گیاه عطا می‌کردند! این هشت مزیت شامل عمر زیاد، رفاه، هوش، زیبایی، هنر، توانایی سرودن شعر، سلامتی و قدرت بود.

شرایط نگهداری گیاه زبان مادر شوهر

زبان مادرشوهر یا همون سانسوریا برای داشتن رشد خوب به نور نسبتا زیاد و فیلتر شده، آبیاری متوسط (هر زمان خاک گلدان خشک شد بهش آب بدید)، خاکی با زهکشی بالا (از خاک نسبتا سنگین هم میشه استفاده کرد) و دمای 18 الی 24 درجه سانتی گراد برای نگهداری نیاز دارد که در ادامه تمامی موارد را به صورت کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد.

نور مناسب برای زبان مادرشوهر

سانسوریا جزو گیاهانی است که شما می توانید هم در خانه های آفتابگیر او را ببینید هم در خانه های تقریبا سایه. در کل سانسوریا به مکانی روشن با مقداری آفتاب نیاز دارد. این گیاه زیبا را می توانید به مرور به آفتاب کامل نیز عادت دهید.

میزان آبیاری زبان مادرشوهر

اجازه دهید خاک در بین دو آبیاری خشک شود و سپس آبیاری مجدد را انجام دهید. در طول زمستان، آبیاری به یک بار در ماه کاهش دهید و یا زمانی گیاه را آبیاری کنید که خاک آن به نظرتان خشک آمد. بهتر است خاک گیاه را اندکی خشک نگه دارید تا بخواهید آن را بیش از حد آبیاری کنید چرا که همانطور که گفتیم آبیاری بیش از حد یکی از عوامل مرگ گیاه است.

گلدهی سانسوریا
گلدهی سانسوریا

چه دمای برای زبان مادرشوهر مناسب است؟

متوسط دما برای مراقبت و نگهداری از این گیاه ۲۴-۱۵ درجه سانتی گراد می­باشد و دما نبایستی پایین تر از ۱۰ درجه سانتی گراد باشد. سانسوریا دمای بالا را ترجیح می‌دهد و از اینکه در فضایی با هوای سرد باشد خوشش نمی‌آید.

از چه خاکی برای سانسوریا استفاده کنیم؟

خاک گلدانی سست و با زهکشی خوب، بهترین خاک برای کاشت سانسوریا است. این گیاه در خاکی که اندکی شنی است رشد بهتری دارد. در مطلبی جدا به بررسی خاک مناسب سانسوریا پرداختیم که حتما مطالعه کنید.

زمان و میزان کوددهی

گیاه را در طول فصل رشد (بهار و تابستان) با کودهای معمولی و متعادل کاکتوس تغذیه کنید. در فصل زمستان کود دهی را متوقف کنید.

نحوه تکثیر زبان مادر شوهر در خانه

این گیاه را میتوان به روش های تقسیم بوته، قلمه زدن و استفاده از پاجوش تکثیر کرد که در مطلبی کامل به همراه ویدیو آموزشی مراحل تکثیر سانسوریا را به شما آموزش دادیم که حتما مطالعه کنید.

تقسیم بوته و قلمه­ ی برگ

زبان مادر شوهر را می‌توان به راحتی در طول تعویض گلدان تقسیم بوته کرد و به راحتی تکثیرش کرد. به همین ترتیب جوانه‌های جدید که سر از خاک برمی‌آورند را هم می‌توان از گیاه اصلی جدا کرد و به صورت گیاهی جداگانه در گلدان دیگری کاشت. زمانی که گیاه به خوبی با محیط تطبیق پذیرد و در گلدانش مستقر شود، رشد زیادی خواهد داشت.

گیاه زبان مادرشوهر؛ شرایط درست نگهداری از زبان مادر شوهر

تکثیر سانسوریا از طریق برگ
تکثیر سانسوریا از طریق برگ

یکی دیگر از روش‌های تکثیر سانسوریا قلمه برگ است. برگ های سانسوریا را به قطعاتی در حدود ۷ تا ۱۰ سانتی متر تقسیم نموده هر قطعه را بصورت عمودی بطوری که سه چهارم آن داخل محیط کشت قرار گیرد، اقدام به تکثیر کنید. پس از چند هفته از قسمت پایینی برگ، گیاه جدید همراه با ریشه تولید می شود. استفاده از هورمون ریشه زنی شانس موفقیت قلمه‌ها را بیشتر می‌کند. بعد از آن قلمه‌ها را در خاکی شنی بکارید و به انتظار ریشه دهی آنها باشید.

اما از میان تمام روش‌های گفته شده، تقسیم بوته راحت تر و مطمئن تر است و در ضمن در این حالت گیاه جدید بزرگ تر خواهد بود و نیاز نیست زمان زیادی برای رشد آن صبر کنید.

تعویض گلدان سانسوریا

گلدان سانسوریا را در فصل بهار عوض کنید. همانطور که گفتیم سانسوریا سرعت رشد زیادی دارد و ممکن است مجبور شوید هر ساله گیاه را تعویض گلدان و تقسیم بوته کنید. یک گیاه سانسوریای خوب رشد کرده می‌تواند یک گلدان سفالی را با حجم ریشه‌های زیادی که تولید می‌کند بشکند!

برای تعویض گلدان اجازه دهید خاک گلدان گیاه خشک شود. سپس به کف و دیواره‌های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید، خواهید دید که گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج می‌شود. گلدانی تنها یک سایز بزرگ‌ تر از گلدان قبلی گیاه تهیه کنید و گیاه را در آن قرار دهید و سپس گلدان را با خاک تازه پر کنید. اگر گلدانی که گیاه را در آن می‌کارید چند سایز بزرگ تر از گلدان قبلی باشد، رشد گیاه با اختلال مواجه خواهد شد.

همه چیز درباره زبان مادرشوهر
همه چیز درباره زبان مادرشوهر

تصفیه ­ی هوا با سانسوریا

گیاه سانسوریا به عنوان گیاه عالی، در بین تمام گیاهانی که سموم تولید شده در هوا را تصفیه می­کنند بوده و به منظور حذف بنزن، فرمالدهید و سایر سموم مضر، به لیست NASA افزوده شده است.  این گیاه برای حیوانات خانگی مضر بوده باعث مسمومیت گربه و سگ خانگی می­شود. آنها بسیار سمی نیستند اما می­تواند باعث علایم ناراحتی در بدن آنها شود.

انواع کاکتوس زبان مادر شوهر

سانسوریا به طور کلی دارای دو نوع ساده و ابلق هستند اما این تقسیم بندی فقط به همین دسته بندی خلاصه نمیشه و انواع سانسوریا خود ۷ گونه مختلف داره.

  1. سانسوریا نیزه ای (لوله ای)
  2. سانسوریا پاکوتاه
  3. سانسوریا مهتابی
  4. سانسوریا گراسیلیس
  5. سانسوریا کانالیکولاتا
  6. سانسوریا شمشیری
  7. سانسوریا پتنس
  8. سانسوریا فیشری
چند نوع سانسوریا داریم؟
چند نوع سانسوریا داریم؟

شما کدام یک از سانسوریا ها را دارید ؟ تجربه و نظر شخصی خود را در نگهداری گیاه زبان مادر شوهر در بخش دیدگاه برای ما بنویسید.

مطالب مرتبط :