10 از پرطرفدارترین غذاهای ایرانی که گردشگران دوست دارند

لیست پرطرفدارترین غذاهای ایرانی
لیست پرطرفدارترین غذاهای ایرانی

پرطرفدارترین غذاهای ایرانی : سفره ایرانی درست مانند سایر جلوه های بصری می تواند به خوبی نمایانگر فرهنگ غنی و پربار این مرز و بوم باشد. چرا که از یک سو همنشینی اقوام گوناگون در طی سالیان دراز سبب تنوع غذاهای مختلف شده و از سوی دیگر اهمیت و توجهی که به جایگاه خانواده داده شده موجب تداوم سنت های مختلف و مراسمات و برپایی سفره های رنگین در خانه های ایرانی گردیده است. ما در این مطلب به شما محبوب ترین غذاهای ایرانی رو معرفی خواهیم کرد.

در نتیجه در کنار تمام جاذبه های مختلف غذاهای ایرانی می تواند (در مطلبی جدا به معرفی 420 از بهترین غذاهای ایرانی برای مناطق مختلف پرداختیم) از جمله عوامل جذب گردشگران خارجی باشد.تا در کنار بهره مندی از طبیعت زیبا و میراث فرهنگی – تمدنی از طمع لذیذ غذاهای مختلف ایرانی نیز لذت ببرند.

با ما همراه باشید تا با برخی از این غذا های محبوب آشنا شویم.

بنر گل من و تو

پرطرفدارترین غذاهای ایرانی از نگاه گردشگران خارجی

در ادامه غذاهایی رو معرفی میکتیم که هر گردشگر خارجی دوست داره اون رو در ایران امتحان کنه، راستی ما در مطلبی جدا به بررسی و معرفی بهترین غذاهایی برنجی ایرانی پرداختیم.

1- چلو کباب کوبیده پرطرفدارترین غذا ایرانی

بدون شک یکی از محبوب ترین غذاها در بین ایرانیان و توریستان خارجی چلو کباب کوبیده می باشد، که یک غذای عیانی محسوب می شود و در مهمانی ها و مجالس سرو می شود. می توان آن را همراه با برنج یا نان میل کرد. که البته در هر دو صورت گوجه و سماق و فلفل کبابی و ریحان همراه جدانشدنی آن می باشد. کمتر ایرانی رو میشه پیدا کرد که این غذا رو امتحان نکرده باشه ولی هیمشه جزو سر لیست بهترین غذاهای ایرانی می باشد.

پرطرفدارترین غذاهای ایرانی - کوبیده
پرطرفدارترین غذاهای ایرانی – کوبیده

2- خورشت فسنجان خاص و خوشمزه

خورشت فسنجان دارای طعمی است که ذائقه  ملس، ترشی یا شیرین آن هواداران زیادی هم دارد. راستی فسنجان شمالی معمولاً خیلی ترش است ولی در بقیه نقاط ایران اغلب فسنجان را ملس درست میکنند. جالب است بدانید که اصالت این خورشت گیلکی است ولی به مرود در کل کشور با روش های مختلف پخته میشود.

در پخت این غذای خوشمزه از گردو آسیاب شده و رب انار به همراه گوشت یا مرغ استفاده می شود. پیشینه این غذا به شمال کشور و گیلان زیبا با آن رب انار های معروفش بر می گردد.

خورشت فسنجان پرطرفدارترین غذای ایرانی
خورشت فسنجان پرطرفدارترین غذای ایرانی

3- قورمه سبزی پرطرفدارترین غذا ایرانی

از دیگر غذاهای ایرانی که در بین خود ایرانی ها و خارجی ها طرفداران زیادی داره قورمه سبزی (قرمه سبزی) هست، به جرات می توان گفت از معروف ترین غذاهای ایرانی قورمه سبزی می باشد و پخت آن فوت کوزه گری خاصی می طلبد که حاصل تجربه مادر بزرگ های ایرانی است و جالب است که بدانید حتی برای آن روز جهانی نیز قرار داده اند.

این خورشت قدمتی بین 2000 تا 5000 سال دارد که غذای ملی ایرانی به حساب میاد،این خورشت با سبزی قرمه (سبزی های لازم: تره، جعفری، شنبلیله و گشنیز، اسفناج یا برگ چغندر )، لوبیا (قرمز یا چیتی یا چشم بلبلی)، پیاز قرمز و گوشت قرمز پخته می‌شود.

اولین روز شنبه از ماه آذر را روز جهانی قورمه‌سبزی نامیده‌اند. این روز تقریباً سه روز پس از روز شکرگزاری در غرب است.

لیست محبوب ترین غذاهای ایرانی - قورمه سبزی
لیست محبوب ترین غذاهای ایرانی – قورمه سبزی

4- باقلا پلو خوشمزه جذاب

این غذا که ترکیبی از برنج و شوید و باقلا است را می توان همراه با ماهیچه گوساله و یا ماهی و حتی مرغ سرو کرد که ترکیبی بسیار لذیذی دارد و زینت بخش سفره های شب عید بیش تر ایرانیان است.

اگر میخواید باقلا پلو مجلسی تهیه کنید این آموزش رو از دست ندین.

باقالا پلو ایرانی - غذای محبوب
باقلا پلو ایرانی – غذای محبوب

5- زرشک پلو محبوب ترین غذای ایرانی

یکی دیگر از انواع پلوهای جذاب ایرانی ها زرشک پلو است که از همراهی برنج و زرشک و زعفران به دست می آید و اغلب همراه با مرغ خورده می شود. این غذای خوشمزه اکثر به عنوان غذای اصلی در سفره مهمانی های ایرانی ها می باشد. تاریخچه درستی از آن در دست نیست.

در بسیاری از منطق کشور رسم هست که حتما باید مرغ زیر برنج قرار بگیره و به هیچ وجه نباید جدا سرو شود.

6- آش غذای محبوب خانم ها

طعمی اصیل و خوشمزه است که زینت بخش سفره های دورهمی خانم های ایرانی می باشد و انواع مختلفی مانند آش ترش، آش رشته، آش بلغور، آش دوغ و آش شله قلمکار و آش سیر و  … دارد که هرکدام مخصوص ناحیه و فرهنگ خاصی می باشد و مواد اصلی اکثر انواع آن حبوبات و سبزی می باشد.

مثلا آش سنگسیر یا همان آش سیر یکی از غذاهای خوشمزه و محلی منطقه کردستانه که بیشتر تو فصل سرما و روزهای برفی درست میکنند، در ایام قدیم اصل این غذا با گوشت خرگوش درست میشد، مرد خونه وقتی میرفت شکار و خرگوش شکار میکرد خانم خونه هم باهاش این آش رو میپخت و افراد فامیل رو به صرف این خوشمزه جان دعوت میکرد.

آیا میدانستید در ایران 400 نوع آش مختلف وجود دارد؟ و 10 نوع آش وجود دارد که در آن از گوشت استفاده میشود. بخاطر تنوع و اصالت آش حزو پرطرفدارترین غذاهای ایرانی به حساب میاد.

آش پرطرفدارترین غذای ایرانی
آش پرطرفدارترین غذای ایرانی

7- دیزی بهترین و محبوب ترین غذای ایرانی

آبگوشت یا همان دیزی غذای سنتی و اصیل ایران می باشد جزو اصلی ترین و محبوب ترین غذاهای ایرانی به حساب میاد این غذای خوشمزه از گذشته های بسیار دور زینت بخش همیشگی سفره های مردم بوده است. این غذا متشکل از گوشت و دمبه گوسفند به همراه حبوبات و سیب زمینی و گوجه و لیمو امانی می باشد. پیاز خام مکمل همیشگی آن است.

آبگوشت تنوع مختلفی در مناطق مختلف ایران دارد مانند آبگوشت بزباش، آبگوشت گندم، آبگوشت بلغور و… درضمن آبگوشت را غذای یکجانشینی و کباب را غذای کوچ نشینی میدانند.

در کتاب خوراک نامه آمده است که : آبگوشت بهترین خورش‌هاست و به جهان کس نیست که آن نپسندد و آن به‌گونه‌ها پزند، مگر آنکه بیشتر ساده بود.

دیزی غذای محبوب ایرانی
دیزی غذای محبوب ایرانی

8- خورشت قیمه بوی نظری

از انواع خورشت های محبوب و قدیمی ایرانیان خورشت قیمه است. این غذا به دو صورت طبخ می شود. در یک نوع همراه با سیب زمینی سرخ شده که به آن قیمه سیب زمینی می گویند و پایه و اساس نذری های دهه محرم است. و یک نوع آن همراه با بادمجان پخته می شود که آن را قیمه بادمجان می نامند.

تاریخ دقیق برای این خوراکی خوشمزه پیدا نکردم ولی در کتاب لعت نامه دهخدا قیمه راب ه عنوان گوشت تکه تکه شده در ترکی میداند و جالب است بدانید که شاردن در زمان سفر به اینران از آن نام می برد.

9- دلمه تنوع و خاص بودن

از غذاهایی است که انواع مختلفی دارد و در هرناحیه با توجه به مواد اولیه خاص آن بخش پخته می شود،مانند: دلمه برگ مو، دلمه بادمجان، دلمه گوجه، دلمه کلم و … که هرکدام طعم و خوشمزگی خاص خود را دارند.

«دلمه» کلمه ای ترکی است به معنی «پر شده» است. جالب است بدانید در سال 2017 جمهوری آذربایجان دلمه را در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو به ثبت رساند.

دلمه غذای پرطرفدار ایرانی
دلمه – پرطرفدارترین غذای ایرانی

10- ته چین غذای لاکچری قدیمی

ته چین از غذاهای است که ظاهر بسیار جذابی دارد و در بین گردشگران خارجی از محبوب زیادی برخوردار است که بیش تر آن را با نام کیک ایرانی می شناسند. برای پخت این غذا می توان از مرغ یا گوشت استفاده کرد.

در بین ایرانی ها از قدیم برای مهمانی های لاکچری از آن استفاده میشده برای درست کردن آن مخلوط برنج، انواع گوشت (مرغ متداول‌تر است)، ماست، تخم مرغ و زعفران فراوان استفاده میشود. این غذای خوشمزه و زیبا از دو بخش تشکیل شده ‌است: اول بخش کلفت تَه‌دیگ زعفرانی که مقداری گوشت یا مرغ پخته در آن قالب‌گیری شده ‌است. دوم چلو سفید که روی تَه‌دیگ ریخته می‌شود و هنگام سرو غذا زیر تَه‌دیگ یا کنار آن قرار می‌گیرد که تکیل کننده آن می باشد.

شما میتونید چلو سفید را حذف کنید که در سالن‌های غذاخوری اغلب ته‌چین را به همان صورت بخش تَه‌دیگ درست می‌کنند.

پرطرفدارترین غذاهای ایرانی و ته چین
پرطرفدارترین غذاهای ایرانی و ته چین

سخن آخر

دراین گفتار سعی شد ده نمونه از شاخص ترین و متداول ترین غذاهای ایرانی (پرطرفدارترین غذای ایرانی) جذاب برای گردشگران معرفی شود که بی شک خوان گسترده سرزمین ما مملو به انواع طمع ها و رنگ ها است و گوشه گوشه این سرزمین ذائقه مخصوص خود را دارد و طبیعتا معرفی تمام آن از عهده خارج است. اگر شما هم محبوب ترین غذاهای ایرانی را میشناسید و دوست دارید در لیست بالا قرار بگیره حتما در بخش دیدگاه برامون بنویسید.