اصلی‌ترین دلایل پوسیدگی ریشه زاموفیلیا به همراه راه درمان

علت پوسیدگی ریشه زاموفیلیا
علت پوسیدگی ریشه زاموفیلیا

دلیل پوسیدگی ریشه زاموفیلیا چیست؟ زاموفیلیا گیاهی مقاوم هست که نگهداری ازش خیلی آسونه ولی باید مراقب بیماری ‌هایی که گیاه رو تحت تاثیر قرار میدن باشیم. یکی از این بیماری‌ها پوسیدگی ریشه‌ی زاموفیلیا هست. پوسیدگی ریزوم زاموفیلیا علایم متعددی رو توی گیاه ایجاد می کنه و اگه به موقع پوسیدگی ریشه‌ی زاموفیلیا رو تشخیص بدین میشه به راحتی درمانش کرد. طبق معمول بهتره که اول تمامی شرایط نگهداری زاموفیلیا رو از مطلب نگهداری زاموفیلیا بخونید. توی ادامه‌ی این مطلب به برسی علل مهم ایجاد پوسیدگی ریشه زاموفیلیا می‌پردازیم. تا آخر این مطلب همراه ما باشید.

علت‌های پوسیدگی ریشه‌ی زاموفیلیا:

به طور کلی علت ایجاد پوسیدگی ریشه زاموفیلیا و یا گیاهان دیگه آبیاری زیاد هست. آبیاری زیاد از حد پیامد های متعددی داره مثل بروز بیماری قارچی توی گیاه. در ادامه‌ی این مطلب تمامی علت‌های پوسیدگی ریشه‌ی زاموفیلیا رو توضیح میدیم. راه درمان هر علت رو هم به طور کامل توضیح خواهیم داد. 

پوسیدگی ریشه‌ی زاموفیلیا
پوسیدگی ریشه‌ی زاموفیلیا

بیماری‌های قارچی دلیل اصلی پوسیدگی زاموفیلیا

قارچ‌های فوزاریوم و ریزوکتونیا زمانی که بستر و محیط مناسب باشه به ریشه‌ی گیاه زاموفیلیا حمله میکنن و باعث ایجاد پوسیدگی ریشه‌ زاموفیلیا میشن. این قارچ‌ها جز قارچ‌های بیمارگر گیاهی به حساب می‌آیند و از ریشه‌ی گیاه میزبان خودشون تغذیه میکنن. این روند ایجاد شده باعث میشه که پوسیدگی ریشه‌ی زاموفیلیا به وجود بیاد. با ایجاد پوسیدگی ریزوم زاموفیلیا توی کل گیاه یکسری علایم ایجاد میشه چون تحت این شرایط ریشه‌ی گیاه دچار پوسیدگی شده و نمیتونه به درستی کار خودش رو انجام بده. پوسیدگی ریشه‌ی در زاموفیلیا باعث میشه ریشه نتونه به درستی عمل انتقال مواد رو انجام بده و به طور کلی گیاه رو دچار ضعف و زردی میکنه.

بنر گل من و تو

 این قارچ‌های بیمارگر زمانی که رطوبت و دما برای تکثیرشون فراهم باشه رشد میکنن و باعث پوسیدگی ریشه‌ی زاموفیلیا میشن. حالا هرچی بیشتر شرایط رو برای این قارچ ها فراهم کنید پوسیدگی ریشه‌ی زاموفیلیا هم بیشتر در گیاه خودش رو نشون میده. ایجاد و یا نگهداری گیاه توی این شرایط هم خودش میتونه جز علت‌های ایجاد پوسیدگی ریشه‌ی زاموفیلیا باشه.

آیا آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه زاموفیلیا میشه؟

آبیاری بیش از حد باعث ایجاد پوسیدگی ریشه‌ی زاموفیلیا میشه. زمانی که به گیاهتون زیادی آب میدین شرایط محیطی رو برای تکثیر و ایجاد قارچ‌های بیماریزا ایجاد میکنید. با فراهم شدن شرایط⸲ قارچ‌ها به ریشه حمله میکنن و در اخر پوسیدگی ریشه‌ی زاموفیلیا رو ایجاد میکنن. برای ابیاری همیشه خاک گیاه رو چک کنید. زمانی آبیاری رو باید انجام بدین که خاک گیاه خشک شده باشه. آبیاری معمولا باید هفته ای 1 الی2 بار در هفته انجام بشه البته بهترین روش برای تایین زمان آبیاری چک کردن خاک گلدان است چون بسته به شرایط نگهداری گیاه زمان خشک شدن خاک متفاوت می باشد. برای آبیاری هم بهتره که از آب مناسب و زمان مناسب آبیاری گیاهان برای این کار استفاده کنید. حتما مطلب نکات آبیاری گیاهان آپارتمانی رو مطالعه کنید.

نداشتن زهکشی نامناسب عامل پوسیدگی

زمانی که گلدان گیاه رو انتخاب می کنید علاوه بر زیبایی باید حتما به زهکشی و اندازهی اون هم توجه کنید. زهکشی نامناسب باعث میشه آب اضافی که از آبیاری توی گلدان مونده خارج نشه و توی گلدان بمونه. توی این شرایط گیاه به راحتی دچار پوسیدگی ریشه‌ی زاموفیلیا میشه و ممکنه که شما گیاه رو از دست بدین. پس بعد از خرید گلدون حتما انتخای اون رو چند سوراخ بزنید و تا جای ممکن کف گلدان سنگریزه بریزید تا زهکشی گلدان بالا بره، در کنار زهکشی گلدان باید خاک مناسبی انتخاب کنید که آب رو از خودش عبور بده که در ادامه این مورد رو هم با هم بررسی میکینم.

آیا خاک نامناسب باعث پوسیدگی ریشه زاموفیلیا میشه؟

ترکیباتی که برای خاک گلدان و گیاهتون استفاده می کنید بسیار مهمه هست. خیلی از خاک ها فاقد منافذ هستند. چون آب رو به راحتی از خودشون عبور نمی‌دهند باعث میشن گیاه به مشکل بخوره. مثلا خاک رسی اجازه‌ی خروج آب رو از بین ذرات خاک نمی‌دهد. پس توی انتخاب خاک گیاه باید دقت کنید تا از پوسیدگی ریزوم زاموفیلیا جلوگیری کنید. در ادامه ی مطلب خاک مناسب زاموفیلیا رو بهتون معرفی میکنیم. ولی پیشنهاد میکنم حتما مطلب انواع خاک گلدان را مطالعه کنید.

خاک نامناسب باعث پوسیدگی ریشه زاموفیلیا
خاک نامناسب باعث پوسیدگی ریشه زاموفیلیا

علایم ایجاد پوسیدگی ریشه‌ی زاموفیلیا:

علایم پوسیدگی ریشه‌ زاموفیلیا در برگ :

علایم پوسیدگی ریزوم زاموفیلیا میتونه توی قسمت‌های مختلف گیاه ظاهر بشه. پوسیدگی ریشه‌ی زاموفیلیا توی برگ گیاه و ساقه و خود ریشه خودش رو نشون میده. به طور کلی گیاهی که دچار پوسیدگی ریشه‌ شده ظاهری شاداب نخواهد داشت. برگ گیاه زاموفیلیا در شرایطی که پوسیدگی ریشه‌ی زاموفیلیا در گیاه رخ داده زرد میشه. زرد شدن برگ ها بیشتر در قسمت پایینی گیاه اتفاق می‌افتد. اگه شرایط خوبی رو برای گیاه ایجاد نکنیم این روند زردی ادامه پیدا میکنه و کم کم کل گیاه دچار زردی میشه.

علایم پوسیدگی ریشه‌ زاموفیلیا در ساقه:

زمانی که ساقه‌ی گیاه شما حالت اولیه خودش رو از دست میده و دچار افتادگی میشه باید به پوسیدگی ریشه‌ی زاموفیلیا شک کنید. حتما ساقه گیاه رو برسی کنید چون نرم شدگی ساقه هم میتونه علایم پوسیدگی باشه. یادتون باشه که با دیدین یک علایم نمیشه مطمعن به پوسیدگی ریشه‌ی زاموفیلیا شک کرد و باید حتما مجموعه‌ای از شرایط و علایم رو در نظر داشته باشید و طبق اون بیماری گیاه رو تشخیص بدین.

بوی بد خاک و ریشه‌ی گیاه:

از انجا که پوسیدگی ریشه‌ی زاموفیلیا در اثر عامل قارچی ایجاد میشه بوی بد خاک هم میتونه یکی از علایم پوسیدگی ریشه‌ی زاموفیلیا باشه. در بعضی از موارد زمانی که گیاه رو از گلدون خارج میکنید این بو حس میشه.

رشد کم گیاه زاموفیلیا:

این گیاه به طور کلی کم رشد هست ولی زمانی که سرعت رشد به کمترین میزان خودش میرسه باید به پوسیدگی ریشه‌ی زاموفیلیا شک کرد. البته این کم رشدی اصولا با علایم دیگه مثل زردی و افتادگی ساقه همراه هست.

بررسی ریشه زاموفیلیا بسیار مهم است

بعد از دیدن تمامی علایم توی ظاهر گیاه باید ریشه‌ی گیاه رو چک کنید تا از پوسیدگی ریشه‌ی زاموفیلیا مطمئن بشید. ریشه‌ی پوسیده حالت لزج مانند به خودش میگیره و استحکام اولیه خودش رو هم از دست میده. رنگ ریشه‌ی الوده هم از حالت عادی خارج میشه و به قهوه‌ای تغییر رنگ میده.  یکی دیگه از نشونه‌ها ایجاد بوی بد توی ریشه ی گیاه هست. گیاهی که ریشه‌ی اون دچار پوسیدگی شده باشه به راحتی از خاک خارج میشه و فاقد ریشه‌ی مستحکم هست.

دلایل پوسیده شدن ریزوم زاموفیلیا
دلایل پوسیده شدن ریزوم زاموفیلیا

راه‌های درمان پوسیدگی ریشه‌ی زاموفیلیا :

اولین و مهمترین قدم آبیاری درست و به موقع گیاه هست. برای راحتر شدن کار میتونید از سنسور رطوبت سنج استفاده کنید تا از نظر آبیاری گیاهتون به مشکل نخورید. ولی در خانه میتویند با کنار زدن خاک گلدان و بررسی عمق خاک زمان آبیاری رو مشخص کنید، از سیخ چوبی هم برای این کار میتونید استفاده کنید. حداقل یک سوم از خاک باید خشک شده باشد و شما سپس اقدام به آبیاری مجدد کنید.

 باید حتما گلدون درستی رو هم برای گیاهتون انتخاب کنید که هم زهکشی مناسب داشته باشه و هم سایز مناسبی داشته باشه. بهتره از گلدان های استوانه ای و بلند برای این گیاه استفاده نکنید و یا اگر از زیبایی این گلدان ها خوشتان می آید حتما کف گلدان رو با شن یا گلدان پلاستیکی بالا بیارید که زهکشی اضافه بشه.

برای درمان پوسیدگی ریشه‌ی زاموفیلیا بعد از خارج کردن گیاه از گلدان باید با ابزاری تمیز قسمت های الوده رو از گیاه جدا کنید. گلدانی مناسب رو برای گیاه در نظر بگیرید. حتما یادتون باشه که خاک هم باید مناسب باشه وگرنه تمام زحماتتون بی نتیجه میمونه. گیاه رو به گلدان جدید انتقال بدین . با اولین ابیاری هم از قارچ کش مناسب استفاده کنید تا بیماری قارچی کاملا از بین بره. برای تهیه قارچ کش مناسب و بی دردسر حتما به فروشگاه گل من و تو سر بزنید و محصول خودتون رو سفارش بدین.

بهترین خاک برای زاموفیلیا چیست؟

همون طوری که گفتیم خاک یکی از عوامل مهم برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه ی زاموفیلیا هست. این گیاهبه خاکی با زهکشی بالا نیاز دارد که آب را از خود به خوبی عبور دهید. خاک های مخصوص کاکتوس و یا ترکیب خاک برگ + کوکوپیت و پرلیت میتونه انتخاب مناسبی برای گیاه زاموفیلیا باشه (حتما مطلب خاک کاکتوس رو مطالعه کنید). برای بالا بردن زهکشی گلدان شما میتونید در اولین قسمت (کف گلدان) از شن استفاده کنید. هرچه قدر خاک گیاه سبکتر باشه پوسیدگی ریشه زاموفیلیا کمتر در گیاه اتفاق می افته. استفاده از خاک های آماده هم میتونه گزینه‌ی مناسبی برای تازه کار ها باشه تا کمترین اسیب به گیاه وارد بشه.

نکات مهم: اگه میخواید از گلدون قدیمی خودتون استفاده کنید حتما باید گلدون رو ضدعفونی کنید تا بیمارگرها به گیاه حمله نکنن. در صورت نداشتن زهکشی مناسب هم میتونید یک سوراخ ته گلدونتون ایجاد کنید تا اب اضافی از اون خارج بشه. بهتره که حتما خاک جدید و مناسب رو برای گیاه تهیه کنید.

اگه ریشه گیاه خیلی اسیب دیده باشه به حدی که نتونید گیاه رو احیا کنید بهتره که باروش قلمه گرفتن گیاه خودتون رو احیا کنید. برای اشنا شدن با روش‌های تکثیر هم میتونید به مطلب تکثیر زاموفیلیا مراجعه کنید. برای ریشه زایی بهتر و بیشتر گیاه هم میتونید از هیومیک اسید و یا امینو اسید استفاده کنید.

اصلی‌ترین دلایل پوسیدگی ریشه زاموفیلیا به همراه راه درمان

اگه گیاه زاموفیلیاتون دچار مشکلات دیگه‌ای شده هم مطلب بیماری زاموفیلیا میتونه کمک کننده باشه. در ضمن اگر مشاهده کردید که برگهای زاموفیلیا زرد شده مطلب زرد شدن برگ زاموفیلیا را مطالعه کنید.

حتما بعد از درمان پوسیدگی ریشه ی زاموفیلیا باید اقدامات مهمی رو انجام بدین تا گیاه دوباره به حالت قبل برنگرده. این اقدامات شامل:

  • ابیاری درست و به موقع
  • نگهداری گیاه در شرایط محیطی مطلوب
  • استفاده از قارچ کش
  • استفاده نکردن از کودها تا حد امکان(بعد از اصلاح ریشه و انتقال گیاه به گلدان جدید بهتره که از کود استفاده نشه و فقط هورمون های ریشه زا به گیاه داده بشه)
  • ایجاد نکردن تنش و یا استرس در گیاه. (استرس گیاهان آپارتمانی و روش کاهش تنش گیاهان)

کلام آخر:

پوسیدگی ریشه زاموفیلیا تحت شرایط خاصی ایجاد میشه و تحت شرایط خاصی هم ازبین میره. با رعایت شرایط نگهداری گیاه از به وجود آمدن پوسیدگی ریشه ی زاموفیلیا جلوگیری کنید و اگه هم پوسیدگی ریشه ی زاموفیلیا برای گیاهتون اتفاق افتاد با روش های درست و به موقع اون رو از بین ببرید. اگه تجربه و یا پیشنهاد خاصی در رابطه با پوسیدگی ریشه ی زاموفیلیا دارید حتما با ما درمان بزارید. سوالات خودتون هم از کارشناس های ما بپرسید تا توی سریع ترین زمان راه حل مشکل گیاه رو بهتون بگن.