علت پژمرده شدن گیاهان بعد تعویض گلدان چی هست؟ و چطور درمان کنیم؟

پژمرده شدن گیاهان بعد از تعویض گلدان
پژمرده شدن گیاهان بعد از تعویض گلدان

پژمرده شدن گیاهان بعد تعویض گلدان : افرادی که به گیاهان علاقه‌ی زیادی دارن احتمالا وقتی که میخوان به گیاهشون رسیدگی کنن اقداماتی رو انجام میدن که میتونه شامل تعویض خاک گلدان و یا تعویض گلدان باشه. احتمالا خیلی از افراد بعد از این اقدامات گیاهشون زرد و پژمرده شده و دلیل اصلی این زردی رو هم دقیقا نمیدونن چی هست.  زمانی که گیاهتون به گلدانه دیگه‌ای احتیاج داره تعویض گلدان گل میتونه اقدام هوشمندانه‌ای باشه و به رشد گیاه کمک کنه. حالا اگه همین اقدام هوشمندانه رو به درستی انجام ندین و به گیاه بی‌توجه باشید و نکته‌های مربوط به تعویض گلدان هم در نظر نگیرید ممکنه که گیاه به علت عوض کردن گلدان زرد بشه .

البته این رو هم در نظر داشته باشید که زرد شدن گیاهان میتونه دلایل دیگه هم داشته باشه که این موضوع در مطلب جداگانه‌ای با عنوان ۱۳ دلیل زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی گفته شده و پیشنهاد میکنم حتما بخونیدش. توی این بخش درباره‌ ی جلوگیری از بوجود امدن شوک در گیاه بعد از تعویض گلدان صحبت میکنیم و دلیل این که چرا بعد از عوض کردن گلدان گیاه دچار شوک و یا زردی میشه رو هم با هم بررسی میکنیم . پس حتما این مطلب رو بخونید و نکاتشو رعایت کنید. یادتون باشه که هر چه قدر درباره ی گیاهتون و نحوی نگهداریش و یا شرایط محیطی مطلوبش بدونید باز هم کمه و داشتن اطلاعات دقیق و درست به شما کمک میکنه که در زمینه ی نگهداری گل وگیاه موفق باشید.

بیحال شدن گیاهان بعد تعویض گلدان
بیحال شدن گیاهان بعد تعویض گلدان

علت شوک وارد شده به گیاه بعد از تعویض گلدان :

پژمرده شدن گیاهان بعد از تعویض گلدان میتونه بخاطر شوکی باشه که بهش وارد میشه، شاید از این مسئله بی‌ خبر باشید که گیاهان هم توی شوک‌های مختلفی قرار میگیرند و استرس‌ هایی که به گیاهان وارد میشه می‌تونه روی شادابی اونا اثرگذار باشه. این استرس ‌ها رو می‌تونیم به استرس‌ های زنده و غیر زنده تقسیم بندی کنیم. استرس‌ های زنده شامل بیمارگرهایی (عوامل زنده ای که باعث ایجاد بیماری توی گیاه میشن مثل ویروس و قارچ و یا باکتری ها و حتی نماتد ها) هستن که روی گیاه بیماری‌ ها مختلفی رو ایجاد میکنن.
از طرف دیگه استرس‌ های غیرزنده شامل عواملی میشن که توی محیط تغییر میکنن مثل تغییر ناگهانی دما و تغییر مکان گیاه و ….. که تعویض گلدان گیاهان هم جز این دسته از استرس‌ ها قرار داره. نکته‌ی مثبت اینه که عوض کردن گلدان در حجم خیلی زیادی به گیاه شما اسیب نمیزنه و اگه تعویض گلدان گیاه در خانه درست انجام بشه گیاه سریعا شادابی خودش رو به دست میاره. زمان تعویض گلدان هم مهمه و باید حتما بدونید چه زمانی برای این کار مناسبه تا کمترین اسیب به گیاهتون برسه. علاوه بر این نکته‌هایی که اینجا گفته میشه میتونید ۷ نکته طلایی برای تعویض گلدان رو هم  بخونید تا کاملا توی این حوضه حرفه‌ای بشید.

بنر گل من و تو

دلایل زرد شدن و پژمردگی گیاه بعد تعویض گلدان :

بریم و تک تک مواردی که در پژمرده شدن گیاهان بعد از تعویض گلدان میتونه به وجود بیاد رو با هم بررسی کنیم:

آسیب به ریشه گیاه در زمان تعویض گلدان

زمانی که گلدان گیاه رو عوض میکنید باید خیلی مراقب ریشه‌های گیاه باشید که اسیب نبینن. ریشه عضوی حیاتی برای گیاه هست وشکل ریشه بسته به نوع گیاه متفاوته و میتونه افشان و یا صاف باشه . عوض کردن گلدان گیاهانی که ریشه‌ی افشان دارن نیازمند دقت بیشتری هست چون تارهای کشنده‌ی ریشه فضای بیشتری از خاک رو گرفته و اسیب به اون ها باعث میشه گیاه نتونه مواد غذایی و اب رو به راحتی از خاک جذب کنه. اسیب ریشه عواقب زیادی برای گیاه داره که یکی از اون ها زرد شدن اندام‌های هوایی هست.

آسیب به ریشه و پژمرده شدن گیاهان بعد تعویض گلدان
آسیب به ریشه و پژمرده شدن گیاهان بعد تعویض گلدان

راه درمان مشکل

قبل از این که گیاه رو از گلدان بیرون بیارید کمی اب بهش بدید تا خاک اطراف نرم بشن و گیاه راحتر به گلدان دیگه ای منتقل بشه. عوض کردن گلدان گل‌هایی که ضعیف هستن و خیلی شاداب و قوی نیستن زیاد کار درستی نیست البته اگه گیاه دچار شرایط خاصی باشه که تعویض گلدان راه حل مناسب برای رهایی اون از بیماری باشه در این شرایط حتما گلدان گیاهتون رو عوض کنید.  اگه ریشه‌ی گیاهتون خیلی ضعیف هست مراقب باشید که زیاد بهش دست نزنید ولی اگه گیاه ریشه‌ی سالم و قوی داره میتونید با احتیاط کمتری عمل کنید.

تعویض خاک گلدان و بیحال شدن گیاه

بعضی وقتا اگه توی انتخاب خاک دقت نکنید و هر خاکی رو برای گیاه در نظر بگیرید گیاه ممکنه علاوه ‌بر شوک ناشی از تعویض گلدان به دلیل خاک بد هم دچار زردی و بیماری بشه. سلامت خاک هم برای گیاه بسیار مهمه به طوری که بعضی از خاک ها خودشون دارای افت هستن و به گیاه اسیب میزنن یا از موادی تشکیل شدن که اصلا برای گیاه مورد نظرتون مناسب نیست و نمیتونه نیازهای گیاه رو برطرف کنه .

راه حل و مواردی که باید در انتخاب خاک گلدان رعایت بشه

نسب به گیاهتون باید از نوع متفاوتی از خاک استفاده کنید. هر خاکی برای هر گیاهی مناسب نیست و باید ترکیبات خاک با توجه به گیاه انتخاب بشه. علاوه‌بر نوع خاک اسیدیته‌ی خاک هم توی رشد گیاه و جذب مواد مغذی توسط گیاه اثر زیادی داره.  اگه گیاه توی خاک قبلی شاداب بوده و مشکلی نداشته بهتره از ترکیبات همون خاک برای گلدان استفاده بشه ولی اگه گیاه دچار افت و بیماری ‌های شده که خاکزاد بودن بهتره از خاک جدید برای گیاه استفاده بشه. ( افت و بیماری ‌های خاکزاد به عواملی گفته میشه که از طریق خاک به گیاه منتقل میشن و حتی میتونن تا مدت ها توی همون محیط زندگی کنن) از خاکی استفاده کنید که افت نداشته باشه و سالم باشه تا بعدا گیاه دچار مشکل نشه. یادتون باشه که از خاک غنی برای گیاهتون استفاده کنید چون گیاهی که جابه جا کردین نیاز به مواد مغذی برای ریشه زایی و مقابله با استرس نیاز داره.

بهترین فصل و زمان برای تعویض گلدان

اگه زمان مناسبی رو برای عوض کردن گلدان و خاک گیاهتون انتخاب نکنید ممکنه که گیاه فرصت مناسبی رو برای رشد و عادت کردن به محیط جدیدش پیدا نکنه و همین باعث ایجاد علایمی مثل زردی توی گیاه بشه. توی بعضی از شرایط اصلا نیازی نیست که گلدان گیاه رو عوض کنید و تعویض گیاه بیشتر از این که برای گیاه مفید باشه به ضرر اون هست.

راه درمان مشکل

برای بیشتر گیاهان بهترین زمان برای تعویض گلدان و یا تعویض خاک فصل بهار هست.گیاه در این فصل بهترین رشد رو داره و میتونه زود به شرایط جدید عادت کنه ولی فصل مناسب برای تعویض گلدان باید باتوجه به گیاه باید انتخاب بشه. عوض کردن گلدان گیاهان در فصل نامناسب خودش می‌تونه عاملی برای ایجاد زردی و پژمردگی موقت در گیاه بشه. زمانی باید گلدان گیاهتون رو عوض کنید که ریشه‌ی گیاه از ته گلدان بیرون زده باشه یا گیاه بعد از یه مدت طولانی در شرایط محیطی مناسب رشدش متوقف شده باشه. برای فهمیدن بهترین زمان تعویض گلدان گیاهتون میتونید مطلبی با عنوان چه زمان تعویض گلدان انجام بدم؟ روش صحیح تعویض گلدان  هم مورد مطالعه قرار بدین.

تاثیر زمان تعویض گلدان بر پژمرده شدن گیاه
تاثیر زمان تعویض گلدان بر پژمرده شدن گیاه

انتخاب گلدان مناسب برای گیاهان اپارتمانی

قبل از تعویض گلدان بهتره به فکر یه گلدان خوب برای گیاه باشید و بعد جای گیاه رو عوض کنید. گلدان گیاهتون رو باید با توجه به اندازه‌ی گیاه انتخاب کنید. اگه گلدون کوچک باشه گیاه نمیتونه به خوبی رشد کنه و ریشه در هم گره میخوره و اما اگه خیلی بزرگتر باشه گیاه انرژی خودشو صرف ریشه زایی میکنه و دیگه توی اندام‌های هواییش رشد چشمگیری نخواهد داشت. نوع گلدانی که انتخاب میکنید هم بسیار اهمیت داره. گلدان باید دارای زهکشی مناسب باشه تا بعدا اب ابیاری باعث نشه که گیاه به بیماری قارچی دچار بشه و ازبین بره. اگه از گلدان قبلی خودتون هم استفاده میکنید حتما قبل کاشت گیاه گلدان رو ضد عفونی کنید و خوب تمیزش کنید.

 میزان ابیاری بعد از تعویض گلدان

کم بود اب ابیاری همیشه دردسر ساز بوده و هست . در هنگام تعویض گلدان باید به میزان اب ابیاری خیلی دقت کنید. زردی به وجود امده توی گیاه میتونه به خاطر کم بودن رطوبت توی خاک باشه یا به این خاطر باشه که ریشه ی گیاه نمیتونه اب رو به خوبی جذب کنه. برای اطمینان از درست بودن میزان اب میتونید از دستگاه رطوبت سنج هم استفاده کنید که در بازار موجود هست و اگه رطوبت خاک مشکلی نداشت دیگه خیالتون راحته که گیاه رو توی تنش خشکی هم قرار ندادین. بعد از گذشت مدتی ریشه‌ی گیاه اب موجود رو جذب میکنه و کم کم علایم زردی و پژمردگی توی گیاه اپارتمانی شما از بین میره. این نکته رو هم باید اینجا یاداوری کنم که اب دادن زیاد به گیاه و خارج نشدن اب اضافی از گلدان باعث ایجاد پوسیدگی توی ریشه میشه . این طوری که اب و رطوبت زیادی محیط رو برای قارچ های بیماری زا مناسب میکنه و قارچ که به گیاه حمله کنه باعث میشه علایمی مثل پژمردگی و زرد شدن و در گیاه ظاهر بشه و در اخر گیاه رو ازبین میبره.

تعویض گلدان گیاهان آپارتمانی و نکات پایانی

بعد از تعویض گلدان و یا تعویض خاک⸲ گلدان گیاه رو اصلا به جای جدید انتقال ندین. عوض کردن گلدان به تنهایی به گیاه شوک وارد میکنه و عوض کردن جای گلدان این شوک رو بیشتر میکنه و صدمه‌ی بیشتری به گیاه میزنه و باعث زردی بیشتری توی گیاهتون میشه.
برای بیرون اوردن گیاه از خاک میتونید به اطراف گلدان ضربه بزنید تا راحتر گیاه بیرون بیاد. یادتون باشه که در حین این کار به ساقه و برگ گیاه اسیب نزنید. یه روز قبل از تعویض گلدان گیاه حتما گیاه رو ابیاری کنید رطوبت میتونه به راحت خارج کردن گیاه از گلدان کمک کنه و به ریشه‌ی گیاه اسیب کمتری وارد بشه.  استفاده از چاقوی تمیز هم میتونه خاک اطراف گلدان رو که به دیواره‌ی گلدان چسبیده رو شل کنه و گیاه راحتر از گلدان خارج میشه.

یادتون باشه بعد از تعویض گلدان به گیاه اب زیادی ندین و فقط سطح خاک رو خیس کنید .

علت پژمرده شدن گیاهان بعد از تعویض گلدان
علت پژمرده شدن گیاهان بعد از تعویض گلدان

نکات مهم در پژمرده شدن گیاهان بعد از تعویض گلدان

شوک وارد شده به گیاه با توجه به گیاه رفع میشه مثلا برای گیاهان کوچک ممکنه مدت از بین رفتن این شوک به 3 هفته برسه در حالی که برای درختان و گیاهان بزرگتر این مدت میتونه به یک سال هم بکشه. پس خیلی صبور باشید و حتما گیاه رو بررسی کنید تا از بیماری‌های دیگه درامان بمونه و این طوری زودتر به شرایط جدیدش عادت کنه.

حتما توجه کنید که بایداز گیاه بعد از تعویض گلدان مراقب بخصوصی انجام بدین مثلا اگه میزان نور مناسبی رو گیاه دریافت نمیکنه کم کم اون نور رو براش فراهم کنید – اگه میزان ابیاری گیاه رو نمی‌دونید حتما درباره‌ی گیاه مطالعه کنید و به میزان مناسب به گیاه اب بدین تا به بیماری قارچی دچار نشه – اگه میزان رطوبت برای گیاه شما مناسب نیست میتونید از روش جزیره برای بهبود رطوبت گیاه استفاده کنید – دمای موجود برای گیاه هم مهمه که باید بازه‌ی مناسبی داشته باشه و کم یا زیاد بودن دما اسیب گیاه رو بیشتر میکنه – گیاه رو جلوی باد کولر یا خنک کننده ها و همین طور کنار وسایل گرمایشی قرار ندین (گیاهی که تازه گلدانش عوض شده در شرایط بدی محیطی حتما خشک میشه و از بین میره) – سطح خاک رو تا جایی پر کنید که به گیاه اسیب نرسه .

به گیاه کود ندهید و بزارید گیاه به شرایط جدید عادت کنه و بعد از گذشت مدتی میتونید برای تقویت گیاهتون بهش کود و یا محرک رشد بدین ( برای تهیه‌ی راحتر کود و سموم هم میتوند به فروشگاه گل من و تو سر بزنید و اقلام مورد نیازتون رو خرید کنید)
در اخر هم یادتون باشه که ریشه‌ های گیاهتون زیاد هوا نخوره و تا از گلدان قدیمی بیرون اوردینش به گلدان جدید انتقال داده بشه چون اگه ریشه در معرض هوا بمونه اسیب میبینه و  ممکنه علایم زردی و پژمردگی هم توی گیاه بیشتر بشه.
حتما سعی کنید قبل و بعد از تعویض گلدان و یا جابجای گیاه از آمینو اسید استفاده کنید تا تنش های میحطی کاشه پیدا کنه، برای خرید آمینو اسید اصل گل من و تو هم میتونید به فروشگاه سایت گل من و تو مراجعه کنید.

کلام آخر پژمرده شدن گیاه بعد تعویض گلدان

 بعد از رعایت کردن تمامی نکات تعویض گلدان و یا تعویض خاک گیاه یادتون باشه که گیاه برای غلبه به شوک وارده شده بهش نیازمند زمانه هست و با گذشت زمان گیاه می‌تونه دوباره شاداب بشه. قبل و بعد از تعویض گلدان یادتون نره که باید شرایط محیطی مناسبی رو برای گیاهتون فراهم کنید که این شرایط بسته به گیاه متفاوته مثل نور و رطوب و مقدار اب ابیاری و… هنگام عوض کردن گلدان ممکنه گیاه از بین بره پس بهتر این شرایط رو کاملا براش فراهم کنید تا دچار بیماری دیگه ای نشه و سریع تر گلدان جدید عادت کنه.

اگه قبل از این که گلدان گیاه رو عوض کنید گیاه دچار زردی و علایم دیگه ای مثل سوختگی بود بهتره در هنگام تعویض گلدان ریشه ی گیاهتون رو هم به خوبی برسی کنید و ببینید اثری از پوسیدگی توی ریشه هست یا نه.  برای دونستن اطلاعات بیشتر درباره‌ی تعویض گلدان بهتره مطلب تعویض گلدان بهترین یا بدترین راه؟  رو هم مطالعه کنید. توی این مطلب سعی کردیم تمامی نکات مرتبط با تعویض گلدان و ارتباط اون با زرد و بیمار شدن گیاه رو بیان کنیم . اگه تجربه‌ ی جدیدی از گل و گیاه و تعویض گلدان و یا خاک گیاه دارید حتما با ما به اشتراک بزارید. شما می‌تونید سوالات خودتون رو هم از ما بپرسید تا متخصصین ما به سوالات شما پاسخ بدن.