علت پژمرده شدن کاکتوس (بیحال و شل شدن کاکتوس)+ راه درمان در خانه

پژمرده شدن کاکتوس
پژمرده شدن کاکتوس

علت پژمرده شدن کاکتوس چیست؟ کاکتوس هم، نیاز به مراقبت داره و ممکنه آلوده به بیماری ها و یا آفات بشه و یا حتی پژمرده بشه، بله پژمرده شدن در گیاهان کاکتوس میتونه خیلی رایج بشه اگه به گیاه کاکتوسمون توجه نکنیم با بی توجهی به آبیاری، نور، دما و … میتونیم باعث پژمردگی کاکتوسمون بشیم. با ما در این متن همراه باشید تا هم علت های پژمردگی کاکتوس و هم راه درمان اون رو یاد بگیریم.

پژمردگی کاکتوس میتونه به دلیل عوامل زیادی مانند آبیاری نادرست (آبیاری کم ویا زیاد)، حشرات، نور ودمای نا مناسب و…ایجاد بشه که در ادامه تک تک این عوامل رو توضیح میدیم. کاکتوس گیاهی است از تیره کاکتوسان (Cactaceae)، گیاهی گوشتی و دارای خار .خانواده ی کاکتوس‌ها شامل حدود ۱۲۷ سرده و ۱۷۵۰ گونه است که این نشون دهنده تنوع بسیار زیاد دنیای گیاهان کاکتوس است بیشتر کاکتوس ها مقاوم به کم‌آبی و خشکی هستن با وجود این‌ برخی از کاکتوس‌ها بومی مناطق مرطوب هستن. در بیشتری از مواقع گیاه کاکتوس رو به عنوان گیاهی که نگهداری از اون آسون هست و به مراقبت کمی نیاز داره معرفی میکنن، در مطلبی جداگانه کاملا در خصوص کاکتوس توضیح دادیم که حتما مطالعه کنید.

شل شدن کاکتوس
شل شدن کاکتوس

آیا شل شدن کاکتوس از آبیاری کم میتونه باشه؟

زمانی که یک گیاه دچار پژمردگی میشه اولین مورد که به ذهن هر کس میرسه آبیاری کم گیاه است این موضوع در مورد گیاهان کاکتوس هم صادقه، درسته که گیاه کاکتوس نسبت به گیاهان دیگه اپارتمانی به آبیاری کم نیاز داره اما گیاه کاکتوس هم برای زنده موندن باید آب کافی دریافت کنه. گیاه کاکتوس در کمبود آب خشک و شل میشه و ظاهری چروکیده وآویزون پیدا میکنه. همچنین ممکنه متوجه تغییر رنگ کاکتوس به رنگ ارغوانی هم بشید. دلیل اینکه کاکتوس در کم آبی پژمرده و آویزون میشه اینکه مواد مغذی و انرژی کافی دریافت نمی کنه و این کار باعث ضعیف شدن ساقه ها و افتادن یا خم شدن آنها میشه. حتما مطلب آبیاری کاکتوس رو مطالعه کنید.

بنر گل من و تو

درسته که گیاه کاکتوس در زمستان مانند تابستان نیازی به آبیاری زیاد نداره، اما هرگز نباید آبیاری را به طور کامل متوقف کنین. اگر این کار را انجام بدین، گیاه مقداری از ریشه هاشو از دست میده و زمانی که در تابستان شروع به آبیاری با حجم بیشتر می کنین، به گیاه شوک وارد میشه. اگر در زمستان آبیاری رو کاهش میدین، مطمئن شوید که در شرایط خنک تر قرار داره(سرما نه).اگر گیاه به مدت طولانی در حالت کم آبی بمونه، ریشه های بیشتری رو از دست میده و این به معنی ضعیف شدن کاکتوس هست.

آبیاری زیاد عامل پژمردگی کاکتوس میتونه باشه؟

در آبیاری از گیاهان کاکتوس باید دقت داشته باشید چرا که آبیاری بیش از حد یک علت شایع در مورد پژمردگی کاکتوس ویا شل شدن کاکتوس هست. کاکتوس ممکنه علائمی از خودش نشون بده که اون علائم و نشانه ها میتونه کمک کننده باشه برای پیدا کردن علت شل شدن وخم شدن کاکتوستون، علائمی مثل نرم شدن بافت گیاهی ،آویزان شدن کاکتوس و گاها روشن تر شدن رنگ کاکتوس از علائم آبیاری بیش از حد کاکتوستون هست. مدت زمانی که طول میکشه تا خاک گلدون کاملاً خشک بشه میتونه تعیین کننده باشه که آیا کاکتوس شما هفته ای یک بار یا هفته دو بار به آب نیاز داره یا نه؟

بیحال شدن کاکتوس
بیحال شدن کاکتوس

دقت کنید در حالتی که خاک گلدونتون هنوز خیس هست نباید به کاکتوس آب بدین. زهکشی گلدون هم باید چک بشه در صورت داشتن زهکشی مناسب بعد از آبیاری، آب از سوراخ های گلدون شروع به تخلیه شدن می کنن، که این نشون دهنده رطوبت مناسب برای کاکتوستون هست. سعی کنی قبل از آبیاری حتما خاک گلدان رو چک کنید که به اندازه حدود 1/3 خشک شده باشه و بعد اقدام به ایبایر مجدد کنید و حتما آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه

آبیاری بیش از حد میتونه باعث پوسیدگی ریشه هم بشه.برای اینکه متوجه بشین که آیا کاکتوستون بخاطرآبیاری دچار پوسیدگی ریشه شده، باید ریشه گیاه را با دقت از ظرف بیرون بیارید و ریشه ها رو بررسی کنید. اگه ریشه ها قهوه ای شده و حالت لجنی یا لزج دارند احتمال پوسیدگی ریشه زیاد هست.
اگر مطمئن شدید که پوسیدگی ریشه دارید، ممکنه بتونید کاکتوستون رو در مراحل اولیه نجات بدید. برای این کار باید کاکتوس را به آرامی از ظرفش خارج کنید. ریشه های آسیب دیده را جدا کنید و ریشه های باقی مانده را تمیز کنید تا لجن قهوه ای باقی نمونه.

بعد میتونید یک شب در یک اتاق روشن و گرم بگذارید تا ریشه ها خشک بشند. در صبح میتونید دوباره کاکتوستون در گلدانی با خاک تازه و غنی از مواد مغذی بکارید. حتما دو آبیاری بعدی رو با قارچ کش انجام بدید.

آیا دما بر پژمردگی کاکتوس تاثیر داره؟

بیشتر گونه های کاکتوس دوستدار هوای گرم هستن و عادت به رشد در آب و هوای سرد رو ندارن، بنابراین اگر در محیطی با دمای بسیار پایین زندگی میکنین، ممکنه کاکتوس هاتون دچار یخ زدگی بشن. حتما مطلبی که در خصوص تغییر دما و تاثیر اون بر کاکتوس نوشته شده رو مطالعه کنید.

اگر کاکتوستون حتی برای چند ساعت در دمای انجماد قرار بگیره، میتونه باعث ایجاد لکه های سیاه رو گیاهتون بشه (علت قهوه ای شدن کاکتوس رو هم میتونید مطالعه کنید). در عرض چند روز یا چند هفته، این نواحی سیاه خشک میشن و کاکتوس شما شروع به شل شدن می کنن که میتونید با ایجاد کردن شرایط مناسب مانند نور خورشید، گرما و آبیاری به راحتی بر این مشکل غلبه کنین. اگر در فضای باز رشد کردن مثلا در باغ برای گرمای بیشتر گیاه رو با یک ورقه پنبه ای بپوشانید و گیاهانی که دارای گلدان هستن باید به داخل خانه منتقل کنید.

تاثیر آفات بر روی پژمردگی کاکتوس

یکی از آفت هایی که میتونه باعث پژمردگی در کاکتوس بشه شپشک آرد آلود است. این آفت میتونه بسیاری از گیاهان آپارتمانی رو آلوده بکنه حتی کاکتوس ها رو، پس در صورت دیده شدن این آفت در هر یک از گیاهان باید گیاه رو از گیاهان سالم دیگه جدا کرده وآن را قرنطینه کنید. شپشک آردآلود،سفید رنگ با ظاهری پنبه ای هستن. این آفت آب گیاه کاکتوس را مکیده و لکه های کوچکی برروی گیاه بجا می گذارن و بیماری را گسترش میدن. تغذیه شدید توسط این آفت میتونه باعث از دست رفتن قدرت گیاه شده وگیاه رو ضعیف بکنه ودر نهایت باعث افتادگی کاکتوس میشه.

این آفت همیشه ظاهر پنبه ای نداره و اغلب می تونن دیده نشن چون خیلی کوچکن با این حال، اگر کاکتوس شما ضعیف، شل و افتاده به نظر میرسه، باید بررسی دقیق تری انجام بدین تا ببینین آیا می تونید آفتی را تشخیص بدین یا نه. ساده ترین و کارآمدترین راه برای خلاص شدن از شر شپشک آردآلود، استفاده از مخلوطی از محلول ایزوپروپیل 70 درصد یا کمتراست.برای از بین بردن این آفت باید صبور باشید چرا که ممکنه در چندین مرحله با این آفت مبارزه کنید.در زمان استفاده از الکل گیاه رو در نور شدید قرار ندین باعث سوختگی گیاه میشه.

تاثیر نور بر پژمردگی کاکتوس
تاثیر نور بر پژمردگی کاکتوس

کمبود نور و شل شدن کاکتوس

گیاهان کاکتوس عاشق نور و گرما هستن. اگر کاکتوستون پژمرده وآویزون هست، ولی میزان مناسبی آب داره و آفتی هم در اون دیده نمیشه، ممکنه نورمناسب برای رشد کردن رو دریافت نکنه. گیاه کاکتوس به نور خورشید برای فعال کردن فتوسنتز وفرایند های متابولیکی نیاز داره ودر صورت نرسیدن مقدار نور مناسب نمیتونه مواد مغدی لازم را تولید کنه و در نهایت باعث پژمردگی و آویزون شدن کاکتوس میشه.باید به این نکته توجه داشته باشید که هر گیاه کاکتوس به مقدار متفاوتی از نور خورشید نیاز داره. ولی در حالت کلی کاکتوس ها به نور حداقل 6 الی 8 ساعت و غیر مستقیم در داخل خانه نیاز دارند.

سایز گلدون میتونه در پژمرده شدن کاکتوس نقش داشته باشه؟

ریشه های گیاه کاکتوس دوست دارند در فضای کم رشد کنند(دنج باشند). بنابراین اگر کاکتوس رو در گلدونی قرار بدید که خیلی بزرگ باشه، ممکنه شروع به افتادن کنه یا شل به نظر برسه. اگه در ظرفی که خیلی بزرگ باشه بکارید گیاه نمیتونه به خوبی آب رو جذب کنه و در دراز مدت باعث آسیب میشه.برای عوض کردن گلدون کاکتوس باید به ته ظرف نگاه کنید. اگه ریشه‌ها از سوراخ‌های زهکشی بیرون اومده باشن، زمان آن رسیده که خاک را عوض کنید وگلدون باید فقط یک سایز بزرگتر باشد.

نکاتی ریز اما کاربردی:

  • هنگامی که دما بسیار بالا باشه، گیاهان کاکتوس به خواب میره و با آب ذخیره شده زندگی میکنه، به این معنی که می توانید هر دو هفته یکبار کاکتوس خود را آبیاری کنین. البته این زمان هم بستگی کامل به شرایط نگهداری داره
  • کاکتوس در خاک با زهکشی سریع و مطبوع خوب رشد میکنه. خیس نگه داشتن خاک یا غرقابی کردن باعث میشه کاکتوس از بین بره.
  • در بیشتر مواقع احتمال نجات دادن کاکتوسی که کمبود آب داره از کاکتوسی که آبیاری بیش از حد شده بیشتر هست.
  • گیاهان کاکتوس نور خورشید را دوست دارن، اما باید مطمئن بشید که آنها نسوزند. اگر کاکتوس داخل خانه شما شروع به زرد یا قهوه ای شدن از سمتی که رو به خورشید هست کرد، گیاه رو کمی حرکت بدین چون در حال سوختن در اثر نور شدید است.
  • اگر کاکتوس خود را در تمام ساعات روز در یک اتاق که نور به آن نرسه قرار بدین، گیاه به دنبال نور خورشید “کشیده” میشه وبه سمت نور رشد میکنه. به این فرایند اتیولاسیون گفته میشه و غیر قابل برگشت هست. کاکتوس اتیوله کشیده، گاها شبیه گیاه پژمرده و آویزون دیده میشه.
  • اگر می خواهین به کاکتوس خودتون کود بدهین تا گیاهتون بتونه مواد مغذی اضافی دریافت کنه، در بهار و تابستان آن رو با کود آبیاری کنید. فقط باید دوزهای کمی به آن کود بدین و زمانی که ماه‌های سردتر فرا می‌رسن، می‌تونین تا بهار و تابستان آینده استفاده از کود را متوقف کنین.

در این مطلب سعی کردم علت پژمردگی کاکتوس رو به همراه علت شل شدن کاکتوس به شما معرفی کنم اگر کاکتوس شما چروک میشه مطلب چروک شدن کاکتوس رو مطالعه کنید، ولی اگر شما هم تجربه یا موردی در خصوص بیحال شدن کاکتوس ها دارید در بخش دیدگاه برای ما بنویسید و همچنین در همان قسمت میتونید سوالات و مشکلات خودتون رو مطرح کنید تا کارشناسان ما پاسخ رو برای شما ارسال کنند.