چگونه باید سیر را در گلدان پرورش داد؟

آموزش جامع و کامل کاشت سیر در گلدان

سلام به دوستان خوبم در ادامه مطالب پرورش سبزیجات و میوه ها در خانه در این مطلب قصد داریم در خصوص پرورش و نگهداری سیر (کاشت سیر در گلدان) در گلدان و مراحل انجام کار صحبت کنیم، پس اگر علاقه دارید که در منزل سیر پرورش بدهید حتما مطلب را کامل مطالعه کنید.

توجه داشته باشید که پاییز فصلی خیلی مناسبی برای کاشت دانه های سیر هست، به طوری که در طول فصل زمستان و حداکثر تا تابستان آینده شما می توانید از ریشه این گیاه برداشت داشته باشید. البته شما میتوانید این سبزی معطر و پرخاصیت را در داخل گلدان کوچکی در خانه روی یک پنجره آفتابگیر و در بالکن خود پرورش بدهید.

این نکته رو هم بگم بریم سراغ آموزش خودمون بیماری و آفت شایعی که سیر به اون دچار میشه زنگ زدگی هست که مراقب این موضوع هم باشید.

بنر گل من و تو

نحوه کاشت سیر در گلدان

آموزش کاشت سیر در گلدان

در اولین مرحله برای کاشت و پرورش این گیاه، شما به یک گلدان و یا هر ظرفی با لبههای بلند مثل قابلمه نیاز دارید (شما میتوانید از ظروف باقی مانده ماست هم برای این کار استفاده کنید) حتما زهکشی مناسبی برای گلدان خود ایجاد کنید(با سوراخ کردن ته گلدان و یا هر ظرفی که در داخل آن گیاه را میخواهید بکارید)، همچنین به یک کیسه خاک گلدان آلی، و یک بشقاب یا سینی (زیر گلدانی) جهت قرار دادن در زیر گلدان خود آماده کنید.

حتما توجه داشته باشید که پیاز سیر که در یخچال مانده اند برای کاشت مناسب نیستند.

مراحل کاشت سیر

  • حبه ها را که شرایط گفته شده در بالا را دارند از هم جدا کنید، سعی کنید پوست های سیر کنده نشود و ترکی بر روی حبه سیر ایجاد نشود. و گلدان را تا 2 سانتی متر تا لبه با خاک پر کنید.
  • سعی کنید ظرفی که برای کاشت انتخاب کرده اید 30 سانتی متر ارتفاع داشته باشد.
  • حبه های سیر را از طرف تیزی آن در خاک فرو کنید تا حدود 2 تا 3 سانتیمتر در خاک فرو بروند. شما میتوانید نسبت به اندازه گلدان خود تا حدود 12 عدد در هر گلدان سیر بکارید.
  • حال به مرحله آبیاری گیاه میرسیم که گلدان را به طور کامل آبیاری نموده و در نورگیرترین نقطه خانه قرار بدهید.دقت کنید که آب لازم فقط برای مرطوب نگاه داشتن سطح گلدان می باشد.
  • آبیاری نباید بیش از انداره باشد چون باعث گندیده شدن حبه های سیر میشود.
  • زمان لازم برای جوانه زنی 1 الی 2 هفته می باشد.

از کجا بدانیم زمان برداشت شده؟

برای اینه به برداشت حبه سیر برسیم نباید هیچ کدام از برگ های آن را بکنید در غیر این صورت شما هیچ حبه سیری برداشت نمیکنید و فقط  باید از برگهای آن استفاده کنید.

در انتهای فصل هنگامی که رشد سیرها کامل میشود برگها قهوه ای میشود و میریزند. این زمان برداشت محصول است. زودتر از موقع اگر برداشت کنید حبه های سیر بسیار ریز خواهند بود.

حال شما میتوانید با چنگال و یا هر وسیله دیگری حبه سیرهای خود را از گلدان خارج نمایید و از استفاده آنها لذت ببرید.

آیا میتوان سیر را در بهار کاشت؟

بله میتوانید سیر را در بهار بکارید ولی به بلوغ کامل نمیرسد و شما میتوانید از سبزی آن برای طمع دار کردن غذاهای خود استفاده کنید.

در صوتی که فقط میخواهید از سبزی سیر استفاده نمایید میتوانید از برگهای آن قلمه بزنید و در گلدان دیگر بکارید.

آموزش کاشت سیر در گلدان