معرفی بهترین گیاهان آپارتمانی مقاوم از نظر بیماری، خشکی، آفت و…

گیاهان آپارتمانی مقاوم
گیاهان آپارتمانی مقاوم

شاید تا حالا اسم گیاهان آپارتمانی مقاوم به گوشتون خورده باشه و بعدش به این فکر کردین که این گیاهان آپارتمانی مقاوم چه فرقی با بقیه‌ی گیاهان آپارتمانی دارن. آشنایی با گیاهان آپارتمان مقاوم و استفاده از اونا میتونه خیلی به شاداب موندن گیاه توی شرایط خاص کمک کنه. خواندن این مطلب به شما کمک می‌کنه که در قدم اول با گیاهان مقاوم آپارتمانی آشنا بشید و در قدم دوم بتونید از اونا توی شرایط مختلف استفاده کنید. برای شناخت گیاهان مقاوم آپارتمانی میتونید به مطلب گیاه مناسب محل کار هم یه سری بزنید.

معرفی گیاهان مقاوم آپارتمانی

هر گیاهی نیاز به شرایط محیطی خاصی داره و اگه اون شرایط تغییر کنه به گیاه صدمه وارد میشه. مثلا گیاهای که نیاز داره هر چند روز یک بار آبیاری بشه رو اگه چند روز مداوم آبیاری نکنید خیلی سریع خراب میشه. حالا تو همچنین شرایطی یه سری از گیاهان به شرایط بد محیطی پیش امده مقاومت میکنن و دیرتر خراب میشن که به اونا گیاهان مقاوم آپارتمانی میگن. خود این گیاهان مقاوم آپارتمانی با توجه به عاملی که تحمل میکنن دسته بندی میشن.

سانسوریا از گیاهان مقاوم به خشکی
سانسوریا از گیاهان مقاوم به خشکی

گیاهان آپارتمانی مقاوم به خشکی

گیاهان مقاوم به خشکی یا به عبارت دیگه گیاهان مقاوم به آبیاری کم این روزا خیلی طرفدار داره. این گیاهان اصولا به کم آبی مقاوم هستن و زمانی که شما به اونا کم آب بدین دیر تر خراب میشن یا اصلا خراب نمیشن. گیاهان مقاوم به خشکی رو میتونید در شرایطی که رطوبت کم هست استفاده کنید و با خیال راحت این گیاه مقاوم رو توی خونتون ببرید. با این حال یادتون باشه که زیادی اونارو توی شرایط خشکی نزارید که خراب بشن. پس اگر شما هم جزو اونایی هستید که یادتون میره هر چند وقت یکبار به گیاهتون آب بدید و یا مسافرت ههای طولانی میرید در خرید گیاهان آپارتمانی این مورد رو مدنظر قرار بدید.

بنر گل من و تو

از چه گیاهانی می توان به عنوان گیاهان مقاوم به خشکی استفاده کرد؟

گیاه سانسوریا – گیاه پتوس – گیاه زاموفیلیاکاکتوس گوش خرگوشی همگی جز گیاهان اپارتمانی مقاوم به خشکی هستند.

گیاه زاموفیلیا: این گیاه بسیار به خشکی مقاوم هست و اگه یادتون بره که بهش آب بدین گیاه از بین نمیره ولی نباید زیاد در شرایط خشکی نگهش دارید. نور مورد نیاز این گیاه روزانه حداقل ۶ الی ۸  ساعت هست. آبیاری هم بهتره که زمانی انجام بشه که خاک به عمق ٣ الی ٤ سانتی متری خشک باشه. در اصل این گیاه رو به عنوان گیاه آهنی معرفی میکنند و برای افراد مبتدی بهترین گزینه هست و قاتل اصلی اون آبیاری زیاد هست.

گیاه پتوس: پتوس هم جز گیاهان آپارتمانی مقاومی هست که نسبت خشکی از خودش مقاومت نشون میده به همین دلیل نباید زیاد بهش آب بدین. اصلا نباید این گیاه رو درمقابل نور مستقیم خورشید قرار بدین و دمای مورد نیاز این گیاه ۱۸ تا ۲۴ درجه باید باشه ولی نکته ی مهم و قابل توجه اینه که این گیاه مقاوم به خشکی هست و نباید زیاد آبیاری بشه.

سانسوریا گیاه مقاوم : از دیگر گزینه های برای گیاهان مقاوم آپارتمانی به خشکی میشه به سانسوریا اشاره کرد که اگر یک هفته یادتون بره بشه آب بدید هیچ مشکلی براش پیش نمیاد و تا مدتها فقط با چروک شدن برگ از کم آبی شکایت میکنه، در ضمن به نور کم هم مقاوم هست و میتونه در شرایط کم نوری هم رشد خوبی داشته باشه

گیاهان آپارتمانی مقاوم به شوری

توی بعضی از مناطق که خاک دچار شوری شده⸲ میشه از گیاهان مقاوم به شوری استفاده کرد. همون طور که میدونید از بین بردن شوری خاک خیلی هزینه بر هست و اصولا کسی این کار رو انجام نمیده و به جای برطرف کردن شوری بهتره از گیاهان مقاوم به شوری استفاده کنیم. ولی این نکته رو هم باید اضافه کنم که بهترین خاک برای گیاهان آپارتمانی خاکی هست که میزان شوری خیلی کمی داشته باشه

چه گیاهانی مقاوم به خاک شور هستن؟

برای کسانی که فقط توی خونه گل و گیاه نگه داری میکنن شوری خاک نمیتونه زیاد مشکل ساز باشه چون برای نگهداری گل توی قدم اول خاک مناسب تهیه میکنن و هیچ کس از خاک شور برای گیاهش استفاده نمیکنه. ولی برای کسانی که توی حوضه‌ی باغ داری فعالیت میکنن و با زمین شور مواجه هستند میتونن از درخت انار، پسته، توت استفاده کنن. این سه درخت مقاوم به شوری هستند و نسبت به بقیه‌ی گیاهان بیشتر توی این شرایط دوام میارن. البته انار زینتی هم جزو گیاهان مقاوم به شوری خاک قرار میگیره

زاموفیلیا از گیاهان مقاوم آپارتمانی
زاموفیلیا از گیاهان مقاوم آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی مقاوم به نورکم

زمانی که شما توی خونتون جای مناسب که نور مناسب هم داشته باشه ندارید ولی در عین حال به گل و گیاه هم خیلی علاقه دارید میتونید از گیاهان مقاوم به نور کم استفاده کنید. برای آشنایی بیشتر با این گیاهان هم میتونید مطلب گیاهان سایه دوست رو مطالعه کنید همچنین چندین گیاه سایه دوست هم توی این مطلب معرفی شده که شما میتونید به عنوان گیاهان آپارتمانی مقاوم به نور کم از اون ها توی خونه استفاده کنید. گیاهان مقاوم به نور کم شامل گل قاشقی و گیاه گندمی، سانسوریا، زاموفیلیا و … میشود.

گیاه گل قاشقی: یکی دیگه از گیاهان آپارتمانی مقاوم به کم نوری گل قاشقی هست. نیاز دمایی این گیاه حداکثر در تابستان ۲۴ درجه و حداقل درجه در زمستان ۱۸ درجه است. حتما به آبیاری این گیاه هم دقت کنید و اجازه بدین در بین دو آبیاری سطح خاک گلدان خشک بشه چون آبیاری بیش از اندازه به خصوص توی فصول سرد باعث ایجاد بیماری قارچی توی گیاه میشه.

کروتون از گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما
کروتون از گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما

گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما

این نوع از گیاهان به دمای بالا مقاومت نشون میدن و برای مناطق گرمسیر بسیار مناسب هستن. پس اگه توی منطقه ی گرمی زندگی می کنید بهتره که از گیاهان اپارتمانی مقاوم به گرما هم استفاده کنید.

کدام گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما هستند؟

کروتن – شفلرا (حداکثر دما توی تابستون ۲۷ درجه) – کالانکوئه – افوربیا – زاموفیلیا  گیاهان آپارتمانی مقاوم به دمای بالا هستند که هر کدوم بازه ی دمایی مشخصی رو تحمل میکنن. زمانی که صحبت از گیاهان مقاوم به گرما میشه حتما باید یادمون  بمونه که این گیاهان هم یه بازه ی دمایی دارن و زیاد هم نمی تونید بهشون گرما بدین. 

گیاه کروتن: این گیاه نسبت به گرما مقاومه.نیاز نوری این گیاه شامل نور غیر مستقیم خورشید هست. اب و هوای مورد نیاز این گیاه اب و هوای مرطوب هست برای ابیاری گیاه باید حتما خاک گیاه رو چک کنید که خشک شده باشه. همون طور که گفته شده این گیاه هم جز گیاهان اپارتمانی مقاوم به گرما هست. بهترین دما برای این گیاه دمایی حدود 26 درجه هست .  

گیاه افوربیا: نور گیاه افوربیای بهتره که به صورت غیر مستقیم باشه. به میزان آبیاری این گیاه هم دقت کنید چون ابیاری زیاد باعث ایجاد بیماری قارچی و پوسیدگی توی گیاه میشه. این گیاه جز گیاهان مقاوم به گرما هست و میتونه دمای بالا رو به خوبی تحمل کنه.

سیکلامن گیاه آپارتمانی مقاوم به سرما
سیکلامن گیاه آپارتمانی مقاوم به سرما

گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما

زمانی که منطق زندگی شما اب و هوای سردی داره ولی توی اون اب و هوا دوست دارید که گل و گیاه هم پرورش بدین می‌تونید از گیاهان اپارتمانی مقاوم به سرما استفاده کنید. این نوع از گیاهان توی اب و هوای سرد رشد میکنن و سالم میمونن.

چه گیاهان مقاوم آپارتمانی به سرما هستند؟

بنفشه ی افریقایی، کوکب،  گل سیکلامن(برای خوندن مطالب دیگه میتوند به مطلب گل سیکلامن مراجعه کنید.). همگی جز گیاهان مقاوم به سرما هستند که شما میتوند از اینا توی دمای سرد اتاق هم ازشون استفاده کنید ولی این نکته رو یادتون باشه که هر گیاهی هرچند کم توقع و مقاوم بازم هم نیاز هایی رو داره که باید رعایت کنید و همچنین تحمل یک بازه ی دمایی خاصی رو داره و اگه دما از اون بازه کمتر و یا بیشتر بشه گیاه از بین میره.

بنفشه‌ی آفریقایی: یکی از گیاهان مقاوم آپارتمانی به سرما بنفشه ی افریقایی هست که میتونه در زمستان تا دمای ۱۲ الی ۱۳ درجه سانتیگراد و تابستان تا ۳۲ درجه سانتیگراد را هم تحمل کند. این گیاه به نور فیلتر شده نیاز داره. اصلا نباید روی برگ این گیاه اب بپاشید و ابیاری این گیاه مقاوم به سرما باید زمانی انجام بشه که خاک گلدان گیاه هتون خشک شده باشه.

گیاهان آپارتمانی مقاوم به آفت و بیماری‌ها

دلیل اصلی این که یکسری ازگیاهانی اپارتمانی که به افت مقاوم هستن بیشتر به خاطر ژنتیک شون هست و همین مقاومت باعث میشه یا در برابر افت‌ها بیمار نشن یا اگه هم بیمار میشن میزان کمی علایم از خودشون نشون بدن. با این حال علاوه بر ژنتیک⸲ موادی که گیاه مصرف میکنه هم توی مقاومت گیاهی نقش داره مثلا گیاهی که از نظر تغذیه‌ای کمبودی نداره راحتر تر در مقابل بیماری‌ها مقاومت میکنه.

کدام گیاهان آپارتمانی مقاوم به افت هستند؟

کراسولا، نخل ماداگاسکار، آگلونما، سانسوریا گیاهان اپارتمانی مقاوم به افت هستند که خیلی سخت به انواع افات مبتلا میشن.

نخل ماداگاسکار: این گیاه درسته که جز دسته‌ی گیاهان آپارتمانی مقاوم به افت قرار میگیره ولی میتونه مستعد بیماری های قارچی باشه پس بهتره که به میزان ابیاری گیاه دقت کنید. این گیاه میتونه نور مستقیم خورشید رو هم تحمل کنه و نور کم باعث زرد شدن گیاه میشه. برای گرفتن اطلاعات بیشتر میتونید به مطلب نخل ماداگاسکار مراجعه کنید.

نکات علمی درباره‌ی گیاهان آپارتمانی مقاوم:

همون طور که توی این مطلب خوندیدن یکسری از گیاهان آپارتمانی مقاوم به آفت‌ها و بیماری‌ها هستن حالا میخواییم به صورت علمی توضیح بدیم که چرا بعضی از گیاهان مقاوم هستن و چرا بقیه‌ی گیاهان مستعد آلودگی به بیماری‌اند.  اولین مقاومتی که توی گیاه پیش میاد برای اینه که اصلا اون گیاه مورد نظر ما میزبان اون افت و یا بیماری نیست و خوب توی این شرایط الوده هم نمیشه. دومین علت ایجاد گیاهان مقاوم آپارتمانی به دلیل وجود ژن‌های مقاومت هستن که کار اصلی این ژن‌ها سرکوب بیماری گیاهی هست. (عبارت علمی که برای مقاومت ناشی از ژن استفاده میشه هم مقاومت حقیقی هست.) مبحث مقاومت توی گیاهان بسیار گستره هست و به اینجا ختم نمی‌شه.

کلام آخر

توی این مطلب سعی شد که گیاهان آپارتمانی مقاوم به شرایط مختلف رو بهتون معرفی کنیم. اگه به هر دلیلی نمیتونید اون طور که باید و شاید به گیاهتون رسیدگی کنید می تونید که از گیاهان اپارتمانی مقاوم استفاده کنید. البته یادتون باشه که این گیاهان درسته که مقاوم هستن ولی اگه شرایط خیلی بدی رو براشون درست کنید این گیاهان اپارتمانی مقاوم هم نمیتون طاقت بیارن و از بین میرن. در اخر هم اگه نظر و پیشنهادی دارید میتونید با ما در میون بزارید.