آموزش کاشت شاه تره در گلدان و باغچه مرحله به مرحله

کاشت شاه تره در گلدان و باغچه
کاشت شاه تره در گلدان و باغچه

آموزش کاشت شاه تره در گلدان : شاه تره یا به اصطلاح عامیانه تره شاهی به عنوان یکی از پرخاصیت ترین سبزی ها شناخته می‌شود. این سبزی همواره به دلیل خواص فوق العاده اش در سبد غذایی ایرانیان جای داشته است. این سبزی با رنگ های متنوعی مثل بنفش و یا سبز تیره مشاهده می‌شود که در خواص شان تاثیری ندارد. در این مطلب روش کاشت این سبزی که سرشار از آهن است را آموزش خواهیم داد.

مختصری در خصوص شاه تره

نام علمی این گیاه Fumaria officinalis هست که به طور خودرو در خیلی از باغ ها، مزارع گودالها رشد میکنه، شاه تره برگهایی سبز داره که پس از مدتی گلهای خوشه ای به رنگ صورتی روی آن مشاهده میکنید پس از گلدهی گلها تبدیل به میوه و بذر میشوند.

چه زمانی میتوان شاه تره را کاشت؟

شما میتوانید این گیاه را اوایل بهار تا وایل تابستان در باغچه و یا بالکن بکارید ولی اگر قصد کاشت آن را در گلدان و داخل خانه دارید دیگر فصل مهم نیست فقط کافی است شرایط مورد نیاز برای کاشت را فراهم کنید.

بنر گل من و تو
شرایط مناسب

آبیاری : بین دو آبیاری حتما خاک گلدان باید خشک شود به آبیاری زیاد حساس هست و موجب از بین رفتن گیاه می شود

نور : نور زیاد و مستقیم را تحمل میکنید و در این نور رشد خوبی دارد پس حتما گلدان را پشت پنجره قرار دهید

خاک مناسب : برای کاشت در گلدان سعی کنید از ترکیب خاک باغچه + ماسه + خاک برگ استفاده کنید و حتما گلدان دارای زهکشی مناسب باشد.

شاه تره
شاه تره

نحوه کاشت شاه تره در گلدان

در اولین قدم باید بذر این سبزی را تهیه نمایید، برای این کار می‌توانید به عطاری ها مراجعه کنید. وسایل مورد نیاز دیگری که باید تهیه کنید در یک عدد گلدان کوچک سفالی یا حتی پلاستیکی با دهانه 20 سانتی متری و مقداری خاک باغچه خلاصه می‌شود.

در صورت داشتن مشکل برای تهیه گلدان هیچ جای نگرانی نیست، شما می‌توانید در کمال سادگی از ظروف یک بار مصرف و پلاستیکی موجود در خانه استفاده کنید و نتیجه مطلوبی داشته باشید، همچنین در صورت عدم دسترسی به خاک باغچه می‌توانید از خاک های معمولی که در همه جا هستند استفاده کنید.

آماده سازی گلدان برای کاشت

1. از چند عدد سنگ در ته گلدان در جهت زهکشی استفاده کنید.
2. گلدان را تا دو سانتی متری آن از خاک پر کنید.

کاشت بذر شاه تره

به آرامی و به صورت منظم بر روی خاک بذر تره شاهی بپاشید. سعی کنید که مقداری فاصله بین بذرها باشه تا گیاه شما به خوبی رشد داشته باشه حالا با استفاده از ورمی کمپوست و یا خاک روی بذرها را بپوشانید،حالا با استفاده از یک اب پاش سطح خاک را اسپری کنید تا بذرها جابجا نشود، رطوبت گیاه را تا زمانی که بذرها جوانه بزنند حفظ کنید.

برای بالا رفتن درصد موفقیت و همچنین جوانه زدن سریع میتوانید روی گلدان را با استفاده از نایلون پلاستیکی بپوشانید. پس از جوانه زدن پذرها گلدان را در مجاورت نور آفتاب قرار دهید.

تمام شد! به همین راحتی، حالا شما یک گلدان از گیاه شاه تره دارید که علاوه بر بخشش زیبایی به منزلتان می‌تواند بخشی از سبد گیاهی مورد استفاده خانواده شما را تهیه کند. قابل ذکر است که سرعت رشد و ریشه دواندن این گیاه بسیار زیاد است، درنتیجه پس از گذشت 5 روز گیاه شما به حد مطلوبی رشد خواهد کرد.

کاشت شاه تره
کاشت شاه تره

کاشت شاه تره در باغچه

برای کاشت شاه تره در باغچه نیاز به کار اضافه نیست ابتدا زمین را با بیل شخم بزنید و سپس زمین را صاف کنید و سپس بذر تهیه شده را روی خاک بپاشید، اگر در دسترس شما کود حیوانی پوسیده بود حتما روی بذرها را با آن بپوشانید و در غیر اینصورت از خاک برای پوشش روی خاک استفاده کنید.

حال با استفاده از آب پاش سطح خاک را آبیاری کنید به نحوی که بذرها جابجا نشود عمل آب دهی را تا زمانی که بذرها جوانه بزنند هر روز دو مرتبه (صبح و عصر ) انجام بدید و پس از جوانه زدن میتوانید آبیاری را به روزی 1 بار کاهش بدید.

کاشت شاه تره در باغچه
کاشت شاه تره در باغچه

ایا شما در خانه سبزی کاری میکنید؟ چه سبزی هایی در خانه پرورش میدید؟ لطفا تجربیات خود را در بخش دیدگاه ها به اشتراک بگذارید تا سایر دوستان هم استفاده کنند.

مطالب مرتبط :

آموزش کاشت ریحان در گلدان مرحله به مرحله + ویدیو

آموزش کاشت شلغم در گلدان و خانه مرحله به مرحله

آموزش گام به گام کاشت شوید در گلدان