فوت و فن نگهداری گل ارکیده (Orchids) در خانه + راز شادابی و تکثیر

شرایط درست نگهداری گل ارکیده
شرایط درست نگهداری گل ارکیده

شرایط درست نگهداری گل ارکیده در خانه : بر اساس علم فنگ شویی، گل ارکیده یکی از گیاهان گلدانی است که انرژی مثبت را جذب می کند. این گیاه نه تنها موجب افزایش انرژی مثبت در محیط خود می شود، بلکه عمر صاحبان خود را، چه فیزیکی و چه معنوی، بالا می برد. یونانیان باستان از این گیاه به عنوان یک هدیه فوق العاده برای زوج های تازه ازدواج کرده می دانستند.
میشه گفت یکی از گیاهان آپارتمانی پرطرفدار و لوکس (مطلب معرفی گیاهان لوکس را مطالعه کنید) که گلهای فوق العاده جذاب و دوست داشتنی داره ارکیده است، گل های این گیاه عمر زیادی دارند. این گل های زیبا در اشکال و اندازه های متفاوتی هستند بنابراین شما می توانید آن ها را با هر نوع دکور در منزل ست نمایید. طبق گفته ها عطر شیرین و لذت بخش ارکیده می تونه خلق و خوی شما را بهتر کنه. ارکیده گیاهی با عمر طولانی است که اندازه و شکل های مختلفی دارد که انرژی فضا را بهبود می بخشد و در طول شب اکسیژن آزاد می کند، پس بهتر است آن را در اتاق خواب تان قرار دهید. در ادامه سعی میکنم تمام توضیحات و نیازهای لازم برای نگهداری این گل زیبا رو به شما آموزش بدم پس حتما تا انتهای این مطلب رو مطالعه کنید.

گل ارکیده رو بیشتر بشناسیم

نام علمی این گیاه Orchidaceae است که خود از خانواده ارکیده ها به حساب میاد و بومی ایالات متحده، تایلند و سایر مناطق گرمسیری می باشد، ارکیده امروزه در تمام دنیا بخصوص اروپا، آمریکا و آسیای دور از پر فروش ترین و جذاب ترین گیاهان، برای خانه‌ها، آپارتمانها، رستورانها، هتلها و مراکز عمومی دیگر هستند. این محبوبیت به دو دلیل حاصل شده است. اول اینکه این گیاه بسیار کم توقع بوده و با نگهداری اندکی به محیط خو می گیرد. و از طرف دیگر وقتی گل دهی بکنند گلهاشان تا ماهها زیبا و درخشنده باقی می ماند (حدود سه تا شش ماه بسته به محیط و شرایط)

گل ارکیده در فنگشویی
گل ارکیده در فنگشویی

گیاه ارکیده دارای بیش 25000 گونه مختلف است که بیشتر آنها دارای شبهات زیادی به هم هستند، اگر بخوام یک توصیف کلی از این گیاه ارائه بدم باید بگم که این گیاه دارای یک شاخه بلند و قوس دار است که با شکوفه های رنگی (سفید، قرمز، آبی، صورتی و… حتی ترکیبی و خالدار) زیبا خودنمایی میکنند. همچنین شما میتونید در بیشتر گونه ها گلبرگ ها و کاسبرگ های گیاه ارکیده رو در گروه های سه تایی مشاهده کنید . گلبرگ پایینی به نحوه باز میشنوند که زنبور ها رو برای گرده افشانی به سمت خود جذب میکنند.

بنر گل من و تو
نام های رایجارکیده، ارکیده پروانه، cane orchids, moth orchids
نام علمی گیاهOrchidaceae
PH مناسب خاکگیاه ارکیده خاک کمی اسیدی دوست داره (5.5 – 6.5)
میزان نورنور زیاد ولی فیلتر شده (6 الی 8 ساعت)
خاکزهشکی خیلی بالا
اندازه گیاه بالغ30 الی 45 سانتی متر
جدول مشخصات گل ارکیده

گل ارکیده نماد چیست؟

هر رنگ و گونه از گیاه ارکیده برای خود نمادی دارد ولی در حالت کلی این گیاه نماد زندگی دوباره، شکوه و عشق می باشد که میتونه یکی از بهترین و جذاب ترین هدیه ها برای تولد نوزاد باشه که در ادامه برخی از نمادهای رنگی این گیاه رو بررسی میکنیم

  • گل ارکیده سفید چیست؟ این رنگ از گیاه نماد معصومیت و آرستگی می باشد و برای ادای احترام مورد استفاده قرار میگیرد.
  • گل ارکیده صورتی را میتوان یکی از نمادهای مهم زنانگی و شادی دانست که یکی هدیه عالی برای روز زن می باشد.
  • گل ارکیده زرد را میتوان نماد دوستی و آغاز دانست و اگر با شخصی یک ارتباط صمیمانه آغاز میکنید میتواند هدیه عالی برای او به حساب بیاد.
  • گل ارکیده بنفش را نمادی از تحسین میدانند که در سنت نشانه ای از احترام هم می باشد.
  • گل ارکیده نارنجی یکی از نمادهای غرور، شجاعت و اشتیاق می باشد.
نیازها و نگهداری گیاه ارکیده
نیازها و نگهداری گیاه ارکیده

شرایط درست نگهداری از گل ارکیده

زمانی که شما این گیاه رو خریداری میکنید و یا به صورت هدیه دریافت میکنید حتما گیاه شاداب و سرحال است و دارای گلهای زیبایی رو ساقه گیاه می باشد. ولی خیلی وقت ها این گیاه رو در گلدان های نامناسب نگهداری میکنند که باید بدونید نیاز نیست تا زمانی که گیاه گل داره گلدان گیاه رو عوض کنید.
این گیاه در مناطق بومی خود روی درخت رشد میکنه و رطوبت مورد نیاز خودش رو از هوا دریافت میکنه، همچنین باید بدونید که این گیاه رطوبت نسبتا زیاد محیط زندگی رو دوست داره و با گرم شدن محیط نگهداری باید میزان رطوبت محیط هم افزایش پیدا کنه، پس توجه داشته باشید که به هیچ وجه این گیاه رو نباید در خاک معمولی کاشت و نیاز به خاک مخصوص خودش داره تا رشد خوبی داشته باشه راستی یکی از اصلی ترین دلایل مرگ این گیاه زیاد بودن رطوبت ریشه و پوسیدن اون هست.

هرچقدر شرایط نگهداری شبیه محل زندگی اصلی اون باشه رشد خوبی میکنه

قانون طلایی

خلاصه ای از ارکیده:
🌿 خاک و تغذیه : خاک بسیار سبک و جاذب رطوبت
🌨 دمای ایده آل  محیط : 20 درجه سانتیگراد
💦 آبیاری و رطوبت : کمی خشک
🌞 نور محیط : کم
در ادامه تمامی موارد رو تک تک مورد بررسی قرار میدیم.

از چه خاکی برای گل ارکیده استفاده کنیم؟

گیاه ارکیده به هیچ وجه خاک های معمول که برای گیاهان مختلف استفاده میکنیم رو دوست نداره و اصلا براش خوب نیست و حتما باید خاک مخصوص اون رو درست کنید و یا از گل فروشی ها بخرید. و یکی از اصلی ترین شرط های خاک این گیاه خیلی بالا بودن زهکشی است یعنی بلافاصله بعد از آبیاری باید آب از خاک خارج بشه، شما میتونید برای خاک این گیاه از ترکیبی خزه درشت (که بهش ماس میگن)، پوست درخت (که بهش چیپش میگن)، چوب پنبه یا حتی تکه‌های آجر استفاده کنید که به ریشه‌ها اجازه تنفس می‌دهد. محیط رشدی که برای این گیاه فراهم مکینید (چه آبیاری و چه خاک) باید کمی اسیدی باشد.
بهترین خاک برای ارکیده چیست؟ طبق بررسی های مختلف و نظر و تجربه شخصی کسانی که این گیاه رو نگهداری میکنند ترکیب سنگ و پوست درخت (چیپس) یکی از بهترین ترکیبات برای خاک گلدان ارکیده است. جالب است بدونید که اگر از پوست چوب برای خاک استفاده میکنید حتما هر سال اون رو تعویض کنید.

دمای مناسب برای نگهداری گیاه ارکیده چقدر باشه؟

برنامه دمایی بکار گرفته شده تحت تاثیر جنس گیاه مورد نظر خواهد بود. در كل ارکیده ها گیاهانی گرمسیر بوده و بومی شرایط گرم و مرطوب محسوب می شوند و به همین دلیل می توان آنها را در دمای آپارتمانها نگهداری کرد. دمای مطلوب این گیاه بین ۱۲ تا ۲۸ درجه سانتیگراد است و توجه كنيد نباید گیاه را در نزدیکی لوازم گرمایشی قرار داد. دمای خنک پاییزه موجب تحریک به گلدهی گیاه خواهد شد و همچنین طول ساقه رشد خوبی خواهد کرد. ولی ادامه دمای سرد موجب سقط غنچه‌ها می شود. دماهای بالای ۳۰ درجه سانتیگراد رشد گیاه را کند می کند. توجه داشته باشید که تهویه محل نگهداری گیاه باید بالا باشد تا گیاه رشد خوبی رو تجربه کند. حتما زمستان گیاه رو به داخل خانه منتقل کنید.
در مورد ارکیده‌ های سیمبیردیوم،  برای گل دادن به دمای 10 درجه سانتیگراد در شب و 21 تا 24 درجه سانتیگراد در روز نياز دارند. در طول تابستان گیاهان در دمای 32 درجه سانتیگراد قادر به زیست هستند با این حال نباید آنها را به مدت طولانی درمعرض این دما قرار داد.

میزان و نحوه آبیاری گل ارکیده چطور باید باشه؟

یکی از رایج ترین اشتباهاتی که در مورد گل ارکیده و تمامی گیاهان آپارتمانی اتفاق میوفته آبیاری بیش از حد است. پس هیچ وقت برای آبیاری زمان مشخص نکنید و اجازه بدید خاک گلدان متناسب با نیاز آبی که داره خشک بشه و سپس اقدام به آبیاری مجدد کنید ولی در حالت کلی باید گفت که این گیاه دوست داره تا خاک تا مرز کامل خشک شدن پیش بره حتی اگر گیاه پژمرده بشه و شما بعد از اون بهش آب بدید هیچ مشکلی برای گیاه پیش نخواهد اومد. پس گلدانها قبل از خشک شدن باید آبیاری شوند و صبر شود تا دوباره تقریبا نزدیک به خشک شدن برسد تا مجددا آبیاری انجام شود.
فاصله آبیاری بسته به مواد تشکیل دهنده خاک گلدان دارد (که اغلب از مواد سبک و جاذب آب استفاده می شود.) در هوای معتدل و یا سرد کافیست که هر 10-12 روز یکبار به ارکیده آب بدهید و در هوای گرم هر زمان که خاک گلدان نزدیک به خشک شدن بود، در حدود هفته ای یکبار گلدان را آبياري كنيد. (اگر از درخت پوسیده استفاده میکنید 7 الی 10 روز یکبار و اگر از خزه استفاده میکنید 14 الی 20 روز)

از چه آبی برای آبیاری گل ارکیده استفاده کنیم؟ شاید سوالی است که خلی پرسیده میشه و باید گفت که آب مناسب برای گل ارکیده آبی با املاح كم است. اگر در محلی زندگی می کنيد که آب آهک و یا املاح زیادی دارد سعی کنید از آب باران يا آب جوشیده استفاده کنید. پیشنهاد میکنم آب رو جوشانده و به مدت 24 ساعت در محلی قرار بدید تا کاملا سرد بشه و یا بدون جوشاندن آب رو قرار بدید تا کلر اون خارج بشه و بعد استفاده کنید. آبیاری و کیفیت آب مورد استفاده برای ارکیده‌ها از مهمترین عوامل محیطی مربوط به پرورش این گلها می‌باشد.

 توجه کنید هنگام آبياری روي غنچه‌ها و شکوفه‌ها را آب نپاشيد زيرا عمر گلها کم می شود.

نکته مهم گل من و تو

ارکیده چقدر رطوبت نیاز داره؟

این گیاه به شدت عاشق رطوبت هست و حتی میتونه رطوبت مناسب براش بین 60 الی 80 درصد هم باشه و برای تامین این رطوبت به هیچ وجه از غبارپاشی استفاده نکنید. نیاز رطوبتی این گیاهان باید به نحو دیگری تامین شود. معمولا در خاک این گیاه از دانه‌های سنگهای سبک معدنی مانند لیکا و پرلیتهای درشت یا پوکه‌های معدنی درشت استفاده می شود تا ریشه گیاه با چسبیدن به این مواد معدنی رطوبت هوا را از آنها بگیرد. اگر شما حمام ملایم رو دوست دارید میتونید گیاه رو با خودتون به حمام برید تا اونجا رطوبت مورد نیاز خودش رو جذب بکنه و یا موقع شستن ظرف اون رو در کنار سینک قرار بدید.
حتما مطلب گیاهان مناسب حمام را مطالعه کنید

نور مناسب ارکیده
نور مناسب ارکیده

گل ارکیده چقدر نور نیاز داره؟

این گیاه نور زیاد رو دوست داره ولی به هیچ وجه نور مستقیم خورشید مخصوصا نور ظهر تابستان رو نمیتونه تحمل بکنه، حداقل باید برای 6 الی 8 ساعت نور فراهم کنید.احتیاج به نور بسته به جنس گل ارکیده تحت کشت متفاوت است. در كل اركيده ها مخصوصا ارکیده فالانوپسیس گیاهانی سایه دوست حساب می شوند. محل گلدان نباید خیلی تاریک و نه خیلی در معرض تشعشع آفتاب باشد مكان گلدان بايد روشن و نورگیر باشد، اما بیش از حد آفتابی (یعنی نور شدید و مستقیم بهش نخوره) نباشد. در انتخاب مكان مناسب برای اركيده دقت كنيد تا بتواند واقعا رشد کند. اگر نور خورشید به مدت طولانی به آن بتابد و یا اگر محل بیش از حد تاریک باشد، ارکیده گلهایش را از دست می دهد و به مرور زمان خشک می شود.

چقدر و چطور گیاه ارکیده رو کوددهی کنیم؟

به منظور حداکثر رشد در فصل رشد گیاه باید هر دو هفته یکبار و یا حداقل ماهی یکبار گیاه رو تغذیه کنید. البته به شرطی که برای آنها نور، دما و آب مناسب فراهم شده باشه. نسبت کود به کاربرده شده بسته به محیط کشت متفاوت خواهد بود. کودهای کند آزاد شونده برای ارکیده بطور موفقیت آمیزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
برخی از پرورش دهندگان ترکیبی از کودهای مایع و آزاد کننده کند را ترجیح می‌دهند که محصول یکنواخت ‌تری از مواد مغذی را در مدت زمان طولانی تر فراهم می‌آورد.
استفاده از کودهای آزاد کننده کند بی‌خطر بوده و اگر بطور تصادفی مقدار زیادی از آن بکار برده شود تخریب کمتری را به دنبال خواهد داشت. در طول ماههای زمستان کودیاری را کم می کنند.
کودهایی که به مرور تجزیه و آزاد شوند یا کودی با ترکیب ۱۴-۱۴-۱۴ یا سه بیست متشکل از NPK (همراه با سایر عناصر کم‌مصرف مورد نیاز) به صورت ماهانه با دوز یک در هزار یا نیم در هزار برای رشد گیاه مفید خواهد بود.
 در گلخانه‌های حرفه‌ای در زمان گلدهی از میزان فسفر را افزایش می دهند مثلا از کود ۲۰-۳۰-۱۰ استفاده می کنند. همچنین در طول ماههای زمستان کوددهی را کم می کنند.

آیا گیاه ارکیده نیاز به هرس دارد؟

هرس این گیاه متناسب با نوع و گونه متفاوت می باشد ولی در حالت کلی شکوفه و گلهای گیاه که دارن پژمرده میشن رو حتما از گیاه جدا کنید تا انرژی گیاه صرف گلهای درحال پژمرده شدن نشه، بعد از اتمام زمان گلدهی باید ساقه رو بررسی کنید که آیا جوانه هایی دارد یا خیر اگرجوانه ای مشاهده کردید نیاز نیست ساقه رو هرس کنید. حتما زمان هرس کردن از چاقوی تیز و استریل شده استفاده کنید.

بهترین زمان و نحوه تعویض گلدان ارکیده

این گیاه رو هیچ وقت زمانی که گیاه گل داره تعویض گلدان نکنید چون شوک بسیار بزرگی بهش وارد میشه و باعث ریزش گلهای اون خواهد شد. همچنین در انتخاب گلدان باید دقت بسیار زیادی داشته بشاید چون گلدان شما باید زهکشی بسیار خوبی داشته باشه وگرنه بعد از تعویض گلدان خواهد پوسیده شدن ساقه و ریشه گیاه خواهید بود.

بعد از اتمام گلدهی گل ارکیده چه کارهایی رو انجام بدیم؟

  • بعد از اتمام دوره گلدهی خاک گلدان رو تعویض کنید.
  • گلهای خشک شده و یا شاخه های خشک را جدا کنید.
  • حتما بعد از دوره گلدهی گیاه رو تغذیه کنید تا گلهای جدید پهن و زیبا شوند.
  • بعد از دوران گلدهی باید نور مناسب فراهم کنید، آبیاری منظم باشه، کوددهی درست انجام بشه و دمای محل نگهداری خوب باشه تا بعد از 6 الی 9 ماه گیاه ارکیده شما مجدد گل بده

انواع گونه های مختلف گل ارکیده

شکل عجیب و جدید شکوفه‌های این گیاه توجه همه را جلب می کند و باعث می شود اسامی متختلفی به آن داده شود. ارکیده ها از خانواده Orchidaceae یا ثعلب ها هستند و گونه های وحشی آن در ایران (شمال ایران و احتمالا جاهای گرمتر دیگر) وجود دارند. نوعی ثعلب در کوههای باغرو (ادامه سلسله کوههای البرز به سمت آستارا و اردبیل) وجود دارد که نوعی اسانس بستنی از آن استخراج می شود و برخی گونه‌ها نیز مصارف دارویی دارند. گونه های تجاری مورد نظر امروز از دو گروه عمده فالانوپسیس phalaenopsi) این نوع ارکیده به ارکیده‌ی پروانه‌ای یا ارکیده شاپرکی نیز معروف است.) Moth orchid و سیمبیدیوم cymbidium هستند.

فصل گلدهی و زمان گلدهی ارکیده ها متفاوت است معمولا از دسامبر (دی ماه) شروع می شود و چند ماه گل دارند. پس از گلدهی مدتی استراحت و بازسازی نیاز هست تا دوباره به گل بنشیند. معمولا فالانوپسیسها حداقل یکبار و گاهی تا سه بار در سال می توانند گل بدهند. اندازه گلهای فالانوپسیس از قطر ۵ سانتی‌متر تا ۱۲ سانتی‌متر متغیر است. رنگ گلها بسیار متنوع است و رنگ سفید، ارغوانی (بنفش) و ارغوانی رگه دار، صورتی و زرد و ترکیبی از سفید و صورتی و … نیز وجود دارند.
ارکیده های فالانوپسیس گیاهانی سایه دوست حساب می شوند. (محل گلدان نباید خیلی تاریک و نه خیلی در معرض تشعشع آفتاب باشد. به طور تقریبی ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ fc  [شمع] نور مورد نیاز این گیاه است). که میتوان چنین مقایسه کرد که یک روز ابری بهاری حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ شمع نور دارد و در مقابل یک روز تابستانی آفتابی حدود ۱۰۰۰۰ شمع نور خواهد داشت)

تکثیر گل ارکیده در خانه
تکثیر گل ارکیده در خانه

نحوه تکثیر گل ارکیده چطور است؟

این گیاه رو میشه به دو روش کاشت بذر و تقسیم ریشه تکثیر کرد، تکثیر ارکیده با بذر خیلی سخت هست چون دانه های کوچک به شرایط بسیار خاصی نیاز دارند رشد کنند و به هیچ وجه برای کاشت در خانه مناسب نیست. رایج ترین روش تکثیر ارکیده از طریق تقسیم ریشه است. اگر در حال حاضر یک ارکیده تا حدودی بالغ یا بزرگ دارید و می‌خواهید آن را به دو گیاه مستقل تقسیم کنید، این مراحل را انجام بدید:

  1. گیاه رو آبیاری کنید تا راحتتر از گلدان خارج بشه
  2. ریشه های ارکیده را بررسی کنید و قسمت های آسیب دیده یا مرده (سیاه شده) ، پوسیده یا نازک شدخه را از گیاه جدا کنید و فقط ریشه های سالم را نگهدارید.
  3. حالا سعی کنید ریشه و ساقه ها (که دارای غده پیاز مانند دارند) را جدا کنید. اگر جدا کردن اونها با دست راحت نبود از یک چاقوی تیز و استریل استفاده کنید.
  4. الان هر گیاه که ریشه جدا دارد را در گلدانی با خاک مناسب بکارید. به همین راحتی

چیکار کنیم گل ارکیده دوباره گل بده؟

گل ارکیده شما باید حداقل یک بار در سال به گلدهی برسد و بیشتر از این امکان بپذیر نیست راستی بعضی از گونه های این گیاه خیلی راحت مجدد به گلدهی میرسند و اونهم با کاهش دما در چند شب تحریک به گلدهی میشه ارکیده phalaenopsis از این گونه هست که در این هم بسیار زیاد پیدا میشه و اگر شما بعد از یک سال دیدید که گیاه شما گل نمیده بدونید که شرایط درستی برای گیاه فراهم نکردید و باید اقدامات زیر رو براش انجام بدید.

  • این گیاه عاشق نور هست و باید براش نور کافی ولی غیر مستقیم فراهم کنید و اگر گل نمیده متیونه ار کافی نبودن نور باشه همچنین اگه نور خیلی زیاد و شدید باشه هم گیاه گل نمیده
  • اگر میزان کوددهی کم یا خیلی زیاد باشه هم گیاه شما گل نمیده
  • اگر میزان آبیاری خیلی خیلی کم باشه گیاه نمیتونه انرژی کافی برای گلدهی رو داشته باشه و انگار هر دفعه داره بهش شوک وارد میشه

آفت و بیماری های رایج گل ارکیده

متأسفانه، این گیاه جزو گیاهان ظریف و حساس به حساب میاد و برای بسیاری برای خیلی آفت های گیاهان آپارتمانی خوشمزه به حساب میاد از جمله این آفت ها : شته‌ها، پشه‌های قارچی، شپشک‌های آردآلود، کنه، فلس، تریپس و مگس سفید. اکثر آفات را می توان گوش پاک کن آغشته به الکل پاک کرد و پس روی اونها مایع آب و صابون (مایع ظرفشویی) اسپری کرد البته اگر میزان آفت خیلی زیاد باشه باید حتما از سموم تخصصی استفاده کنید. راه حل دیگر برای از بین بردن حشرات روغن چریش است که می تواند آفات را از بین ببرد. علاوه بر پوسیدگی ریشه، ارکیده ها می توانند به بیماری های قارچی مختلفی مانند آنتراکنوز، فیتوفتورا، بوتریتیس، جلبک برگ و سوختگی گلبرگ مبتلا شوند که با استفاده از قارچ کش هایی مانند کاربندازیم میتوانید گیاه رو درمان کنید.

مشکلات و بیماری ارکیده - سم پاشی
مشکلات و بیماری ارکیده – سم پاشی

علت چروک شدن برگهای گل ارکیده چیست؟

در کل چروک شدن برگهای این گیاه نشون میده که آب میان بافتی گیاه بخاطر کافی نبودن میزان آبیاری از بین رفته و باعث چروک شدن برگهای گیاه شده، همچنین اگر گیاه ریشه پوسیده داشته باشه هم نمیتونه آب کافی رو به برگها برسونه و برگها چروک میشن پس حتما در آبیاری دقت کافی رو داشته باشید و اگر چروک شدن از آبیاری کم هست به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه گیاه رو در تشت آب قرار بدید.

علت زرد شدن برگهای ارکیده چیست؟

بیماری قارچی و یا از بین رفتن ریشه میتونه دلیل زرد شدن برگهای ارکیده باشه که دلیل اصلی اونهم از آبیاری زیاد هست پس بین دو آبیاری اجازه بدید خاک گلدان خشک بشه و بعد اقدام به آبیاری کنید.

علت ریزش غنچه های ارکیده چیست؟

زمانی که دیدید شکوفه های گیاه قبل از باز شدن میریزند بدونید شرایط نگهداری گیاه اصلا خوب نیست و مواردی که در ادامه میگن رو باید بررسی کنید : میزان آبیاری خیلی زیاد هست، گیاه داره نوسانات دمایی رو تجربه میکنه و یا در معرض باد کولر یا وسایل گرمایشی قرار داره، کنار گیاه دستگاهی وجود داره که گاز اتیلن تولید میکنه، گیاه در محلی با رطوبت کم قرار داره یا اینکه گیاه دچار آفت شده.

جمع بندی نگهداری گیاه ارکیده در خانه

تمامی مواردی که برای نگهداری گیاه ارکیده نیاز باشه رو در بالا گفتیم در کل باید گفت که این گیاه نگهداری بسیار راحتی داره و با فراهم کرن حداقل نیازها میتونه رشد خوبی داشته باشه و گلهای زیبایی بده، نکته مهم این هست که باید خاک مناسب با آبیاری درست براش فراهم کنید. شما چه تجربه یا مشکلی در نگهداری گل ارکیده دارید؟ حتما در بخش دیدگاه برای ما بنویسید تا کارشناسان ما پاسخ را برای شما ارسال کنند و سایر کسانی که این مطلب رو میخونند ار تجربه شما استفاده کنند.