دلایل اصلی پایین بودن اعتماد به نفس

دلایل پایین بودن اعتماد به نفس
دلایل پایین بودن اعتماد به نفس

دلایل پایین بودن اعتماد به نفس : خیلی از دوستان دوست دارند که ما راهکارهایی ارائه کنیم که چطوری اعتماد به نفس خودشون رو بالا ببرند، ولی من میخوام در این مطلب براتون از پایین بودن اعتماد به نفس بنویسم.ميخوام خدمتتون بگم كه راههاي افزايش اعتماد به نفس رو فراموش كنيد، اكثرا ادعايي بيش نيستن. راه ديگه اي رو ميخوام اينجا بهتون ياد بدم، اينكه چطور اعتماد به نفس تون رو پودر مي كنيد.

دلیل پایین بودن اعتماد به نفس

به جمله های زیر خوب دقت کنید :

واي كه من هميشه خنگم!
من الان ليسانس دارم ولي هيچي بلد نيستم!
من هميشه گند مي زنم!
همه از من موفق تر هستند!
هيچوقت شانس نداشتم!
هيچكي منُ دوست نداره!
هيچكي به من توجه نمي كنه!

بنر گل من و تو

اگه خوب به اين جملات دقت كنيد يه نكته مشترك در همه شون نهفته اس. كلمات لعنتي “هميشه” “همه” “هيچوقت” “هيچكي” اين كلمات رو وقتي موقع گفتگو با خودمون به كار ببريم مثل اين مي مونه كه يه كارد دستمون بگيريم و بزنيم وسط قلبمون. مطمئنم حتي يك نفر رو نمي شه پيدا كرد كه بعد از چنين حمله اي به خودش، بلافاصله افسردگي به سراغش نياد. حالا شما فرض كنيد كه بعضي هامون روزي صدبار اين جملات رو به زبون مياريم.

پشت این جملات چیست؟

پشت اين جملات بي رحمي و ميل به تنبيهي هست كه در وجود ما شكل گرفته كه نتيجه اش ميشه “گفتگوي دروني بيرحمانه”. گفتگو دروني ما با خودمون در واقع تكرارِ گفتگوي والدين مون با ما در گذشته اس، كه در حافظه ناهشيار ما ثبت و ضبط شده. ما با خودمون همونطوري ديالوگ مي كنيم كه با ما ديالوگ كردن. اگه سرد و خشن و منتقد و سختگير با ما بوده باشن، طبيعتا الان ما هم با خودمون سرد و خشن و منتقد و سختگير گفتگو خواهيم كرد كه در روانشناسي آكادميك بهش ميگن Self-attack.

با هربار خودزنيِ رواني، بيشتر و بيشتر افسرده ميشيم، اگه بخواي جلوش رو بگيري راهي نداري جز اينكه به اين “مكانيسم مخرب خودسرزنشي مون” آگاه و آگاه تر بشيم. تصميم بگيريم و برنامه ريزي كنيم كه ميراث دار اون بخش ناكارآمد و مخرب مادر يا پدرمون با خودمون نباشيم. به جاي خودزني، شما به خودمراقبتي احتياج داريد. شما به جاي يه “جلاد دروني”، به يه “معلم مهربون دروني” احتياج داريد تا وقتي خطايي از شما مي بينه به “همه” وجودتون حمله نكنه، “همه كس” رو به رخ شما نكشه و شما رو به “هيچ” تقليل نده و براي “هميشه” شما رو يه احمق تصور نكنه. شما معلم دروني مهربوني ميخوايد كه با شما “محترمانه” صحبت كنه، بهتون در شرايط سخت “دلداري” بده و خطاها و تقصيرات تون رو مدام تو سرتون نكوبه و بهتون كمك كنه كه راحت از كنارش بگذريد.

موارد پایین بودن اعتماد به نفس

دلیل پایین بودن اعتماد به نفس که در بالا ذکر شد یکی از عوامل اصلی و تعیین کننده به جساب میاد که شما باید تلاش کنید که ابتدا از خودتون برا بالا بردن اعتماد به نفس و معلم شدن برای خودتون شروع کنید ولی برخی دلایل وجود داره که از کودکی با شما اومد تا الان که باید اونهارو بشناسیم و نگذاریم که در آینده برای خودمان و فرزندانمان اتفاق بیوفته

شنیدن بازخوردهای منفی

شاید در کودکی شما به کرارت با این جمله که “هیچ کاری درست انجام نمیدی” وبه رو شدید و این خودش شما رو تبدیل به شخصی میکنه که هیچ تصور مثبتی از خودش نداره، پس سعی کنید برای فرزندان خودتون ارزش گذاشته و کارهاشون رو نه فقط بخاطر نتیجه بله بخاطر تلاشی که می کنند تشویق کنید. اگر اینگونه عمل نکنید آنها دیگر نمی‌توانند به خودشان اعتماد کرده و احساس خوبی داشته باشند؛ به خاطر شکست‌های پی‌درپی احساس شرم میکنند که بسیار دردناک و ناراحت‌کننده است.

دلیل پایین بودن اعتماد به نفس - بازخورد منفی
دلیل پایین بودن اعتماد به نفس – بازخورد منفی
حمایت های بی جا

در مقابل رفتار بالا حمایت بیش از حد والدین از هر کار کودک و فرزند خود این احساس رو به کودک خواهد داد که آمادگی رویارویی با دنیای خشن بیرون را ندارد. و احساس میکند که بدون حمایت خانواده هیچ کاری را نمیتواند انجام دهد و احساس ناتوانی خواهد کرد. و این ناتوانی را به هیچ وجه با خانواده در میان نمیگذارد تا خانواده را ناراحت نکند، احتمال دارد این شرمندگی به حدی برسدکودک شما احساس می کند که نگرش و حمایت پدر و مادر به علت ناتوانی او هست و اعتماد به نفس او کاهش پیدا میکند.

حمایت بی جا
حمایت بی جا
دعواهای والدین

یکی دیگر از دلایل پایین بودن اعتماد به نفس میتونه دعوای مداوم و پیوسته والدین در خانه باشد، در اینگونه مواقع ودکان احساس منفی را جذب میکنند.یکی از بدترین رفتارهای که والدین میتوانند در خانه داشته باشند، رفتار نامشخص، آشفته و برخورد غیر معمول پدر و مادر در مقابل کودک است که نتیجه‌ی مشابهی خواهد داشت. کودکی که مکرراً شاهد دعوای بزرگ‌تره هست، این طور فکر می‌کند که شاید او دلیل این دعوا و باعث درد و عذاب پدر و مادرش باشد. این احساس گناه پس از بلوغ هم در فرد باقی خواهد ماند.

دلیل پایین بودن اعتماد به نفس - دعوا والدین
دلیل پایین بودن اعتماد به نفس – دعوا والدین
نظام ارزشی نامناسب

از دیگر دلایل پایین بودن اعتماد به نفس باورهای مذهبی و ارزشی موجود در جامعه می باشد که به شما این احساس رو خواهد داد که شما پیوسته در حال ارتکاب گناه هستید، و همچنین افراد که در کنار شما هستن با این نظام ارزش گذاری به شما بازخوردهای منفی خواهند داد و این برخورد ها و بازخوردها در شما احساس گناه،تناقض و نارضایتی ایحاد خواهد کرد. و همان مسئله اول برای شما پیش خواهد آمد.در اکثر نظام های ارزشی شما دو انتخاب بیشتر ندارید یا خوب هستید یا بد و این در زمان های زیادی شما را دچار سردرگمی، شرمندگی، ناامیدی، به‌هم‌ریختگی و بی‌هویتی میکند و همین اعتماد به نفس شما را پایین خواهد آورد.

ارزش های نا مناسب
ارزش های نا مناسب
حمایت کافی در مقابل زورگویی

دلیل پایین بودن اعتماد به نفس میتواند این باشد که شما هم در خانه و هم در بیرون از خانه وقتی احساس امنیت نکنید، حس ناامید،حس فراموش شدگی و تنفر را داشته باشید میتونه از این دلایل باشه، شما تصور کنید کودک در خانواده ای زندگی میکند که آن خانواده حساس و امن، رویارویی با موقیعت‌های دشوار مانند اذیت و آزار اطرافیان زورگو و بازیابی اعتماد به نفس آسان‌تر است و خیلی زود با آن مقابله میکنند، در این خانواده زندگی کردن چقدر حس آرامش به شما و احساس اعتماد به نفس بالا میده؟

اینگونه افراد دوستی دیگران را لطف تلقی کرده و سایر افراد بی رحم و غیر قابل اعتماد هستند. پس اگر شما یک خانواده ان نداشته باشید فرزندان شما به دشواری زندگی خواهند کرد و زورگویی و قلدری دیگران آنها را اذیت کرده و باعث پایین آمدن اعتماد به نفس آنها خواهد شد.

تاثیرات رسانه ها

یکی از تاثیرات شبکه های اجتماعی و رسانه ها است اینه که همه خود را در اینگونه فضا ها زیبا و آراسته نشان داده و به طور مثال خود را خوش هیکل، زیبا، خوش اخلاق نشان میدهند و بسیاری مردان و زنان چون نمی توانند به آن زیبایی برسند احساس بدی خواهند داشت. و این یعنی به رخ کشیئن کامل نبودن، زیبا نبودن و… در جامعه است و احساس نارضایتی را در بین مردم ترویج می دهند. با افزایش دسترسی رسانه‌ها در میان جوان‌ترها به به مرور کودکان نیز خود را در معرض مقایسه قرار خواهند داد و آفت این نارایتی و کم شدن اعتماد به نفس در آنها هم رخ نشان خواهد داد.

تاثیر رسانه ها
تاثیر رسانه ها

ولی دلایلی که ذکر شد هیچکدام به اندازه خود خوری ، خودزنی و آسیب زندن به خود از دلایل پایین بودن اعتماد به نفس مهم نیست چون ما خود هستیم که باید خودمان را باور کنیم و خودمان را تنبیه نکنیم چون کسی در دنیا به اندازه خود ما ما را دوست ندارد.

مطالب مرتبط :

با خودمون مهربون باشیم

تجربه عشق بخشی از زندگی فرزندان

تاثیر دیدگاه مثبت در زندگی