کاربرد جلبک دریایی برای گیاهان، مهمترین ویژگی و فواید جلبک دریای که نمیدانید

فواید و جلبک دریایی برای گیاهان
فواید و جلبک دریایی برای گیاهان

کود جلبک دریایی چیست و چطور ازش استفاده کنیم؟ آیا کود جلبک دریایی برای گیاهان خوبه؟ برگ گیاهت ریخته یا کوچیک مونده و نمیدونی چطوری میتونی دوباره احیاش کنی؟؟؟؟ چطور میتونیم توی مدت کوتاه‌تری دوباره برگدهی گیاهمون رو افزایش بدیم؟ یک کود معجزه آسا معرفی میکنم که میتونی برای برگدهی بهتر گیاهان ازش استفاده کنی، در این مطلب میخوام هر آنچه که باید در خصوص ویژگی های کود جلبک دریایی بدونی رو بهت بگم پس با من همراه باش

آیا میدانید چرا گیاهان نیاز به کود دارند ؟

به طور معمول برای رشد محصولات کشاورزی سالم کشاورزان باید از سلامت خاک زمین مورد نظرشان، اطمینان حاصل کنند. بهتر است بدانید؛ زمانی که محصولات زراعی، باغی، آپارتمانی و … برداشت می‌شوند، مواد مغذی مهم نیز از خاک بیرون می‌آیند چون عمده مواد مغذی توسط گیاهان استفاده شده‌اند. به همین دلیل اگر خاک از طریق کوددهی با مواد مغذی تغذیه نشود؛ به مرور زمان بازدهی محصولات خیلی کاهش می‌یابد.

چرا گیاهان نیاز به کود دارند؟

گیاهان در طول دوره رشد خود، به میزان متعادلی مواد مغذی و املاح نیاز دارند. به طور معمول بیشتر این مواد مغذی را می‌توان در خاک پیدا کرد، اما اغلب میزان این مواد برای برداشت‌های نسبتا زیاد کافی نیست. بنابراین باید کشاورزان اقدام به تأمین این مواد کنند تا جذب مواد مغذی توسط گیاه؛ انجام شود و گیاه رشد متعادلی داشته باشد. ماده‌های مغذی بسیار زیادی وجود دارد که هر کدام از آن ها نقش مهم و مختلفی بر عهده دارند و کمک می‌کنند گیاه کمبود تغذیه نداشته باشد. در صورتی که گیاه دچار کمبود مواد غذایی شود؛ رشد گیاه دچار اختلال می‌شود و ممکن است به طور کامل از بین برود. در مطلبی جداگانه به علائم کمبود مواد مغذی در گیاهان پرداختیم که پیشنهاد میکنم حتما مطالعه کنید.

بنر گل من و تو

کشاورزان (یا شمایی که در خانه گل و گیاه نگهداری میکنید) اگر به خوبی با اصول کوددهی به گیاهان آشنا باشند و بتوانند به خوبی نیاز آن‌ها را تأمین کنند؛ با رشد بهتر و سریع‌تر محصول مواجه خواهند شد.
یک کود اگر از مواد مغذی کافی برخوردار باشد؛ می‌تواند شوری خاک را از بین ببرد، ریشه گیاه را تقویت کند، آفات و بیماری‌های رایج را از گیاهان دور کند، کیفیت و رشد محصول را بیشتر کند و جذب مواد مغذی توسط گیاه بهتر شود.

کود جلبک دریایی چیست؟ 

🌐 تاریخچه اولین استفاده از کود جلبک دریایی به عنوان کود طبیعی به قرن نوزدهم میلادی بر می گردد، زمانی که ساحل نشینان برای بارور شدن سبزی ها و درختان خود از جلبک های قهوه ای به شکل کاملاً ساده ای استفاده کردند و پس از مشاهده نتیجه شگفت انگیز آن، بر محبوبیت و میزان استفاده آن افزوده شد تا این که امروز نیز می توانیم شکل های مختلف این کودها را در بازار پیدا کنیم. جلبک دریایی دارای مقدار فیبر زیادی می باشد و در حفظ رطوبت مورد نیاز ریشه موثر است.

جلبک دریایی در سه رنگ قهوه ای،قرمز و سبز دسته بندی می شود.

جلبک های سبز در عمق کم و جلبک های قرمز در اعماق دریا یافت می شود. جلبکهای قهوه ای که برای تهیه ی کود های الی استفاده می شود، در حد فاصل این دو محیط رشد و پرورش می یابند. کود های آلی بدست آماده از عصاره ی جلبک های دریایی قهوه ای سرشار از عناصر کمیاب و با ارزش می باشند. بیش از هفتاد نوع ماده ی معدنی، ویتامین و آنزیم های ارزشمند و همچنین هورمون های محرک رشد (اکسین-جیبرلین-سیتوکنین) در کود های آلی جلبک دریایی موجود می باشد.

تاثیر جلبک دریایی بر گیاهان
تاثیر جلبک دریایی بر گیاهان

 تاثیر این کود جلبک دریایی ارزشمند بصورت :

  • تحریک و افزایش ریشه زایی قلمه ها
  • افزایش درصد جوانه زنی بذر ها
  • افزایش سطح برگ گیاه
  • بالا بردن مقاومت گیاه نسبت به انواع تنش های محیطی
  • جذب بهتر عناصر غذایی از خاک و در نهایت افزایش راندمان تولیدی باشد.

بهترین روش استفاده از این نوع کود که به عنوان یک کود زیستی مثبت معرفی می شود به صورت محلول پاشی است. اگر چه کود جلبک دریایی یک کود آلی با اثرات بسیار بسیار مثبت در مدیریت رشد گیاه می باشد، متاسفانه به دلیل گران بودن و عدم معرفی درست هنوز در رژیم های کودی تولیدکنندگان گل و گیاه و محصولات باغی قرار نگرفته است.

کاربرد جلبک دریایی برای گیاهان آپارتمانی و باغی

کود جلبک دریایی (کود سیوید یا جلبک دریایی ) تقویت کننده برگ گیاهان در برابر تنش سرما زدگی‌ و بالا بردن مقاومت گیاه در برابر افات، رفع کننده شوک‌ گیاهانی که با تغییرات دما یا تعویض گلدان ایجاد می شود. باعث ریشه دار شدن و پهن کردن برگ گیاهتون به صورت مصرف غبار پاشی می شود. کاره عمده این کود، محرک ساقه وبرگ گیاهان و ضد شوک واسترس است.

شما وقتی گلدان یه گیاهی رو عوض میکنید؛ یا گلی از یه جایی تهیه میکنید وبه خونتون میارین، به گیاهتون شوک وارد میشه، احتمالا چندتا از برگهاش زرد بشن وگیاهتون نزدیک یه ماه رشدش متوقف بمونه برای جلوگیری از این کار؛شما میتونید از کود جلبک دریایی استفاده بکنید یه کار دیگه جلبک دریایی اینه که وقتی شما به گیاهاتون کود دیگری مثلا کودبیست بیست میدین، باگذشت زمان گیاهاتون به اون کود عادت میکنه ودیگه واسه گیاهاتون اثر نمیذاره در اینگونه مواقع هم میتونید درکنار کود بیست بیست ازکود جلبک دریایی هم استفاده بکنید که باعث تحرک ساقه وبرگ گیاهاتون میشه. (البه برای کاهش تنش در گیاهان میتونید از آمینو اسید استفاده کنید که در خصوص خواص آمینو اسید برای گیاهان در طملب جداگانه صحبت کردیم)

البته ناگفته نماند که جلبک دریایی بصورت اسپری بر روی گیاهاتون استفاده بشه باعث :

  • ✅ افزایش مقاومت گیاه در برابر آفات و بیماریها و استرس های محیطی میشود
  • ✅ بهبود رشد ریشه و ساختار استاندارد گیاه
  • ✅ بهبود کیفیت گلدهی آن
  • ✅بهبود عمل فتوسنتز در گیاه و کیفیت بهتره رنگ گیاه
  • ✅ افزایش عملکرد باکتری های مفید خاک
  • ✅ جذب بهتر مواد غذایی توسط ریشه و برگ های گیاه
کاربرد کود جلبک دریایی بر رشد گیاهان
کاربرد کود جلبک دریایی بر رشد گیاهان

کود جلبک دریایی برای گیاهان

کود جلبک دریایی از مواد ارگانیک به وجود می‌آید و طیف گسترده ای از مواد غذایی با ارزش را برای مراحل مختلف رشد گیاهان تأمین نموده و در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، این کود علاوه بر اینکه کاملاً ارگانیک است دارای یک منبع تولید تجدید پذیر و پایدار است و می‌توان بدون آسیب رساندن به محیط زیست آن را از طبیعت برداشت نمود. این کود مزایای زیادی برای گیاهان مختلف دارد و یکی از بهترین کودهایی است که می‌توان بر روی انواع گیاهان استفاده نمود و به نتایج بسیار چشمگیر دست یافت، با این حال تا کنون توجه لازم به این کود نشده و مصرف آن به وسیله کشاورزان بسیار ناچیز است.

همچنین مواد معدنی و ویتامین های موجود در جلبک ها به رشد بهتر و تقویت ریشه ان کمک میکند و همانند کودهای طبیعی و شیمیایی به افزایش سرعت فتوسنتز برگ ها، محکم تر شدن ساقه گل ها و میوه ها و عدم ریزش و زردی برگها کمک شایانی می کند. همچنین پس از کود دهی گیاهان و درختان با جلبک ها، باروری آنها به شدت افزایش یافته و مقاومت آنها در برابر آفات و سرمای شدید و گرمای زیاد نیز قابل توجه بوده است.

تا حالا از کود ارگانیک جلبک دریایی استفاده کردی؟

کود جلبک از عصاره جلبک دریایی قهوه ای تولید میشه که میشه ازش به عنوان کود معجزه نام برد! کود جلبک چون ارگانیکه برای محیط زیست مضر نیست و کلی فایده دیگه داره!

  1. عناصر بلوکه شده خاکو آزاد میکنه و به گیاهایی که استپ رشدی خوردن کمک میکنه.
  2. . محرک ریشه س و به ریشه دادن قلمه ها و جوانه زنی اونا کمک میکنه.
  3. گیاهو در برابر شوک و تنش های محیطی مثل گرما و سرما مقاوم میکنه.
  4. باعث حاصلخیزی خاک میشه و به گیاهایی که توانایی پهن برگ شدن دارن کمک میکنه.
  5. برای گیاهای آپارتمانی، کاکتوس و ساکولنت ها، سبزی و گیاهای باغچه ای و حتی درختا مناسبه.

برای چه گیاهانی کود جلبک دریایی استفاده کنیم؟

برای همه‌ی ما که گل و گیاه توی خونه‌مون نگه‌داری می‌کنیم این سوال پیش اومده که چه کودی رو واسه گیاهم استفاده کنم تا رشد بهتری داشته باشه. یا ای کاش کودهایی بهم معرفی می‌کردن که همیشه برای رشد و تقویت گیاهم توی خونه داشته باشم.

گیاهانی که با جلبک دریایی تغذیه شده اند عملکرد بهتری داشته اند برای مثال هر یک گیاه شمعدانی تعداد گل بیشتری تولید کرد، دانه های انگور شیرین تر، گل میمون رشد بیشتری پیدا کرد و عملکرد خیار به میزان 40% افزایش یافت ( میوه ها کمتر دچار پوسیدگی و نرم شدگی شدند).

بهبود عملکرد پس از کاربرد جلبک دریایی در کشت سیب زمینی ، توت فرنگی ، فلفل ، ذرت شیرین ، گوجه فرنگی ، توت فرنگی ، بامیه و پرتقال به دست آمد بذرهایی در محلول حاوی جلبک دریایی خیسانده می شوند در مدت زمان کمتری شروع به جوانه زنی می کنند، توده ریشه ای بزرگتری دارند و علاوه بر تولید گیاهچه های قوی میزان بیشتری از آن ها به رشد خود ادامه خواهند داد. همچنین خیساندن ریشه ها در این محلول از ایجاد شوک حاصل از انتقال نشاء جلوگیری کرده و سرعت رشد ریشه را افزایش میدهد.

برای پرپشت کردن گیاه پتوس علاوه بر هرس کردن شاخه های بلند و قلمه زدن همان شاخه های هرس شده داخل همان گلدان میتوان از کود جلبک دریایی تو فصل رشد گیاه استفاده کرد که باعث چوانه زنی و پاجوش زدن گیاه و در نهایت پرپشت شدن گیاه پتوس تاثیر شگرفی بگذارد.

محرک رشد و جوانه زنی با جلبک دریایی

جلبک دریایی یک محرک رشد بسیار قوی طبیعی است که وظیفه اصلی آن جوانه زنی سریع در گیاهان است، جلبک دریایی برای تمام گیاهان مناسبه و در مواردی که ساقه ها لخت و کم پشت هستند یا گیاه رشد کمی داره و حتی توقف رشد داره مناسبه

جلبک دریایی باعث

  • افزایش فعالیت بیولوژیکی خاک
  • تحریک جوانه زنی بذر
  • جذب بهتر عناصر غذایی توسط گیاه
  • جذب بیشتر آب توسط ریشه
  • توسعه و گسترش سیستم ریشه تا 40 %
  • کاهش تنش ناشی از نشاء و رشد بهتر
  • افزایش تولید کلروفیل
  • تاثیرگذاری بر واکنشهای بیوشیمیایی گیاه
  • سنتز پروتئینها و آنزیمها
  • بهبود نفوذپذیری عناصرغذایی سلول
  • ایجاد مقاومت بیشتر در برابر دمای بالا و آفات
  • افزایش طول عمر گیاهان چند ساله
  • بهبود کیفیت گیاه افزایش گلدهی میگردد.

برخي از 70 ترکیب موجود در کود جلبک دریایی عبارت است از: ⬇️

  • ازت ( 5/ 1%)
  • فسفر ( 2%)
  • پتاسيم ( 3%)
  • منيزيم ( 2/ 1%)
  • كلسيم (9/ 1%)
  • گوگرد ( 8/ 1%)
  • و عناصر ريزمغذی بر، مس، آهن، منگنز، موليبدن، روی
  • و عناصر بسيار ريزمغذی ليتيوم، باريوم، فلور، يد، سيليس، آلومينيوم، كبالت، نيكل و…
  • ويتامين های ،B2 ،B1،A C، D، E، K ،B12 ،B6 ،B3
  • تمامي اسيدهای آمينه ( 5/ 6%)
  • تمام هورمون های گياهی
  • انواع هيدرات های كربن
  • پروتئين ( 2/ 6%)
  • چربی ( %2/4 )
  • و انواع مواد آلی ( 22 %)
نحوه استفاده از کود جلبک دریایی
نحوه استفاده از کود جلبک دریایی

نحوه مصرف کود جلبک دریایی برای گیاهان

گلخانه‌داران و تولیدکنندگان گل و گیاهان زینتی معمولا محرک‎‌های رشدی حاوی جلبک را به فرم محلول‌پاشی استفاده می‌کنند که، دلیل اصلی این مورد می تواند قیمت بالای این دسته از ترکیبات باشد. ولی در موارد زیر:

🔸اگر گیاه ارزشمندی تولید می‌کنید.
🔸اگر مصرف این دسته از کودها به فرم کود آبیاری از لحاظ اقتصادی برایتان موردی ندارد و نیاز به رشد سریع یا در فصول رشد قرار داشته باشید مصرف این دسته از کودها به فرم کودآبیاری می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

🔻مصرف کودهای جلبک در گیاهان غده‌ای، پیازی و گیاهان که نیاز به جهش رشدی دارند و یا دچار رکود شده‌اند به فرم کود آبیاری بسیار اثرگذار است. 20 میلی لیتر از این‌ کود را داخل یک لیتر اب حل میکنید و هر دو ماه یکبار جایگزین یکی از کودهای مورد استفاده ان پی ک سه بیست یا دوازده دوازده سی شیش به‌گیاهتون میدین.

همچنین میتوانید هفته ای یکبار 10 میلی لیتر از این کود را داخل نیم لیتر ابی ک حداقل دو ساعت کنار گذاشته شده و کلرش رفته ریخته و به صورت غبار پاشی روی‌ گیاهتون اسپره‌ کنید. البته این نکته را بهش توجه کنید ک غبار پاشی از فاصله یک متری گیاه انجام بشه تا گیاه دچار شوک یهویی خیس شدن و قارچ زدگی نشه. حل شدن کود جلبک دریایی در آب جوشیده سرد شده از این محلول برای تسریع جوانه زنی استفاده میشود.

کود جلبک دریایی برای سانسوریا خوبه؟

کود جلبک که مختص سانسوریا و گیاه ضعیف رو هم تحریک به پاجوش میکنه و در کنارش کود هیومیک اسید کارایی زیادی داره باعث افزایش ریشه میشه املاح غیرمفید خاک و آب رو ازبین میبره و از سفتی خاک جلوگیری میکنه بطور کلی این دو کود رو به سانسوریا بدین دیگه نیازی به کودهای دیگه نیست. کود جلبک که دوماهه و هیومیک یک ساله استفاده شود در کنارش هر چه نور آفتاب پشت پنجره بیشتر باشه رشد بهتر و پاجوش بهتری میدن. سانسوریا گیاهیه که به نور کم مقاوم و زنده میمونه اما برای رشد و پاجوش دهی نیاز به نور خوب داره.

عصاره جلیک دریایی برای گیاهان آپارتمانی

از میان تمام موارد استفاده عصاره جلبک دریایی که تا به حال شناخته شده است (تولید مواد غذایی برای انسان، تهیه خوراک دام، فیتوتراپی و صنعت)، افزایش بهره وری گیاهان بیشترین اهمیت را داراست و باید هر چه بیشتر به آن توجه نمود.عصاره جلبک دریایی با غلظت‌های کم می‌تواند باعث تحریک رشد در گیاهان شود. تحریک رشد در گیاهان بر اساس محتویات سرشار از ریزمغذی‌ها، فیتو هورمون‌ها، ویتامین‌ها، استرول‌ها، بتائین‌ها، پلی ساکاریدها و غیره در جلبک‌های دریایی، صورت می‌گیرد. مکانیسم‌هایی که تحریک رشد و نمو گیاهان را توضیح می‌دهند عبارت‌اند از:

  • تعدیل فیتو هورمون‌ها
  • افزایش کارایی فتوسنتز
  • افزایش هدایت روزنه ای
  • تنظیم بیوسنتز

مهمترین هورمون های گیاهی در جلبک دریایی :

اکسین : انواع مختلفی از اکسین ها وجود دارند که هر کدام نقش خاص خود را دارند. یکی از مهمترین عملکردهای آن ها ایجاد توازن در سرعت رشد است. اکسین ها هم اثر تحریک کنندگی رشد و هم تاخیر در رشد را دارا می باشند. همچنین موجب تحریک رشد ریشه و جلوگیری از تشکیل جوانه یا بازشدن جوانه در زمان نامناسب می شوند. جلبک دریایی میتواند نقش مهمی در تولید اکسین ها توسط خود گیاه داشته باشد. زیرا آنزیم های تشکیل شده به کمک ریزمغذی های موجود در جلبک دریایی نقش مهمی در تشکیل اکسین ها خواهند داشت.

سیتوکینین ها : سیتوکینین ها گروه دیگری از هورمون های مهم گیاهی می باشند. آنها فرآیندهای رشد اولیه را تحریک و فعال میکنند. سیتوکینین موجود در عصاره جلبک دریایی سبب تحریک رشد با قدرت بیشتری میشود زیرا آنها انتقال ریزمغذی ها را به برگ انجام میدهند. همچنین آن ها از یخ زدگی حاشیه ای ( تا 3 درجه سلسیوس ) گیاه را محافظت می کنند. علاوه بر این سیتوکینین ها پروسه پیری در گیاه را به تعویق می اندازند.

بتائین ها : بتائین ها نقش ضروری در پدیده اسمز در گیاه بازی می کنند. با کمک در افزایش جذب آب در گیاه در شرایط خشکی بسیار مفید واقع میشوند

بهترین زمان استفاده از کود جلبک دریایی

شما میتویند از نیمه اسفند ماه به بعد زمانی که گیاهان کم کم شروع به رشد میکنند از کود جلبک دریایی استفاده کنید و این روند رو تا اواخر تابستان ادمه
👈بیشتر گل‌های آپارتمانی با کود ۲۰.۲۰.۲۰ به رشد میوفتن و شروع به برگ دهی میکنند
🌵کاکتوس ها و ساکولنت ها رو کود ۳.۱۱.۳۸ یا ۵.۵.۱۰ بدید هر ماه
🌸و گل‌هایی که گل میدن رو‌کود ۱۲.۱۲‌.۳۶ برای پاجوش دهی کود جلبک یا ۱۰.۵۲.۱۰
✔️کود آهن هم هر ۴ ماه میتونید به بیشتر گلها غیر کاکتوس ها و ساکولنت ها بدید

✅فواید و خواص کود جلبک دریایی برای گیاھان آپارتمانی

کود جلبک دریایی یکی از بهترین کودهای طبیعی است که برای گیاه گل و گیاهان مختلف می‌توانید از آن استفاده کنید. این کود اگر به‌ صورت صحیح مصرف شود، هیچ‌ گونه آسیبی به گیاه و محیط‌ زیست نمی‌رساند و مزایای زیادی دارد. این کود کمک می‌کند جوانه‌زنی و گل‌دهی گیاهان تا حدود زیادی افزایش یابد و ریشه آن‌ها نیز تقویت شود.

استفاده کردن از کود جلبک دریایی باعث می‌شود مواد غذایی بهتر به گیاه برسند و هیچ‌ گونه کمبود تغذیه‌ای برای آن‌ها وجود نداشته باشد. از دیگر خواص این کود مفید می‌توان به اصلاح کردن خاک اشاره کرد. کود جلبک دریایی با ساختار طبیعی که دارد، موجب کمک می‌کند.شوری خاک به‌ سرعت درمان شود و خاک غنی‌تر و حاصلخیز تری داشته باشید.

کود جلبک دریایی می‌تواند مقاومت گیاهان آپارتمانی در برابر سرما، بیماری‌ها، آفات، حشرات، یخ‌زدگی، حشرات و دیگر شرایط پرتنش افزایش دهد و اجازه ندهد آسیبی به آن‌ها وارد شود. این کود بعد از استفاده سریعاً تجزیه می‌شود و املاح ضروری را در اختیار گیاه قرار می‌دهد.
از دیگر مزایای کود طبیعی جلبک دریایی می‌توان به افزایش حفظ رطوبت بیشتر در خاک اشاره کرد. در واقع اگر از این کود به‌ صورت مرتب استفاده کنید، می‌توانید مقاومت گیاه در برابر کم‌آبی را هم افزایش دهید و اجازه ندهید ریشه دچار خشکی شود و از بین برود. برای خرید کود جلبک دریایی و یا خرید کود گیاهان خود میتونید به فروشگاه گل من و تو مراجعه کنید، چون ما تمامی محصولات رو خودمون تست میکنم تا محصولی با کیفیت و مورد تایید به دست شما برسه

کود جلبک دریایی چه مزایایی دارد و چگونه می‌توانیم از آن استفاده کنیم؟

کود جلبک دریایی حاوی تمام عناصری است که برای خاک مورد نیاز است؛ مانند N, P, K و یک طیف کامل از عناصر کمیاب و اسیدهای آمینه. نکته مهم در استفاده از کود جلبک دریایی کلاته بودن آن است به این معنی که نیازی به طی شدن زنجیره های تجزیه و شیمیایی نیست تا گیاه بتواند از عناصر موجود در کود استفاده کند.

کود جلبک دریایی سرشار از مواد معدنی کمیاب و همچنین هورمون هایی است که رشد گیاه را تحریک می کند.جلبک دریایی هیچ گونه بیماری مشترک با گیاهان زمینی ندارد بنابراین کود جلبک دریایی نیازی به ضدعفونی ندارد.کود جلبک دریایی به سبک شدن خاک کمک می کند؛ خاک های فشرده می توانند به مرور و با تجزیه ی جلبک دریایی بهبود یابند.کود جلبک دریایی عمدتا از کربوهیدرات که عنصر اساسی سازنده گیاه است، ساخته شده و سلولز کمی دارد بنابراین به راحتی تجزیه می شود.یکی از مهم ترین مزیت های کود جلبک دریایی عدم وجود بذر علف هرز در آن است؛ وجود بذر علف هرز در کود یا مالچ ها و جوانه زدن آن ها در سال بعدی مشکلات بسیاری برای کشاورزان به بار می آورند.جلبک دریایی را می توانید به کمپوست خود اضافه کنید تا از یک فعال کننده ی قوی در پروسه ی ساخت کمپوست بهره ببرید

🛑جلبک دریایی دارای بیش از ۷۰ نوع ماده معدنی، ویتامین و آنزیم ارزشمند است که در ادامه تنها به تعداد انگشت شماری از مزایا و کاربردهای فراوان آن اشاره خواهیم نمود.
🛑استفاده از جلبک دریایی در زمان کاشت می‌تواند باعث افزایش جوانه زنی گیاهان شود.
🛑در صورتی که قلمه‌ها را در محلول رقیق شده جلبک دریایی قرار دهید ریشه دهی آن‌ها افزایش یافته و کشت قلمه‌ها با موفقیت بیشتری مواجه خواهد شد.
🛑ستفاده از جلبک دریایی در مراتع باعث افزایش جذب مواد غذایی، میزان پروتئین و کیفیت نهایی محصول می‌شود.
🛑کود جلبک دریایی باعث افزایش جذب مواد غذایی از خاک شده و عملکرد محصول را بالا می‌برد.
🛑در صورت استفاده از کود جلبک دریایی، مقاومت گیاهان در برابر سرما و یخ زدگی، بیماری‌ها و شرایط پرتنش، افزایش خواهد یافت.
🛑جلبک دریایی با تقویت رشد گیاهان از هجوم آفات و بیماری‌ها به گیاهان جلوگیری می‌کند.
🛑کودهای جلبک دریایی را می‌توان با خیال راحت در باغ‌های ارگانیک استفاده نمود و این کودها قادرند بسیاری از عناصر ریز مغذی را به صورت کلاته (بلافاصله در دسترس) در اختیار گیاهان قرار دهند.
🛑کودهای جلبک دریایی (به ویژه به خاطر وجود آلژینات در جلبک دریایی)، تأثیر زیادی بر روی بهبود تهویه خاک دارند.
🛑آلژینات‌ها با فلزات موجود در خاک واکنش نشان داده و پلیمرهای طولانی و متقاطع می‌سازند. این پلیمرها تجزیه خاک را بهبود بخشیده و در هنگام خیس شدن متورم شده و رطوبت را برای مدت طولانی حفظ می‌کنند.

چطور جلبک جمع کنیم!

یک گونی پلاستیکی تهیه کنید. تا منطقه ای از دریاچه که مرز جذر و مد است پیش بروید. تکه های جلبک را در گونی جمع کنید. توجه کنید که از یک منطقه مقدار زیادی جلبک جمع نکنید تا غذای ماهی های هر بخش آسیبی نبیند. از هر شاخه ی دریایی جلبک یک سوم را جدا کرده و سراغ شاخه ی بعدی بروید. سعی کنید از شاخه هایی با برگ های کوچک استفاده کنید تا راحت تر تجزیه شوند.

آیا چای جلبک دریایی آفت کش هست؟

به عنوان آفت کش نیز می توانید از جلبک دریایی استفاده کنید. مقداری از آن را در سطل یا بشکه بریزید، روی آن آب ریخته و روی سطل را بپوشانید. آن را در مجاورت گرمای آفتاب گذاشته و پس از چند روز به سراغ آن بروید. در این مدت چای جلبک دریایی دم کشیده و آماده ی محلول پاشی برای دور کردن حشرات است. چای جلبک بوی بدی خواهد داشت و مانند تمام سموم سبز تاثیر کمتری نسبت به سموم شیمیایی می گذارد.

تهیه کود جلبک دریایی در خانه
تهیه کود جلبک دریایی در خانه

نحوه استفاده از کود جلبک دریایی که خودمون جمع کردیم

اگر جلبک دریایی را خودتان جمع آوری کرده اید 36 ساعت فرصت دارید آن ها را به خاک بیافزایید. جلبک ها به سرعت از بین می روند به خصوص زمانی که در یک پاکت در بسته هستند.جلبک ها را با ضخامت 6 میلی متر روی خاک پخش کنید. در ابتدا میزان جلبکی که روی خاک پهن کرده اید به نظر بیش از اندازه خواهد آمد. اما پس از چند روز که شروع به خشک شدن می کنند حجم آن ها تغییر می کند. بنابراین به خوبی روی خاک را بپوشانید.فراموش نکنید که نباید طوقه ی گیاه را با جلبک دریایی بپوشانید رطوبت جلبک به ساقه ی گیاه آسیب می رساند.می توانید زیر جلبک دریایی انواع دیگری از مالچ را پهن کنید. مخلوط کردن مالچ ها با یکدیگر مشکلی ایجاد نمی کند.در مسیر رفت و آمد مزرعه یا باغ از مالچ جلبک استفاده نکنید. به محض بروز اولین باران به شدت لیز خواهد شد.پس از گذشت یک هفته دوباره 6 میلی متر جلبک روی خاک¬ پهن کنید.پس از دو تا سه بار تکرار، مزرعه ی شما تا 6 هفته از مالچ کافی برخوردار خواهد بود.

نکته قابل توجه در این روش ای این است که شما باید جلبک را به صورت تازه تهیه کنید تا بتونید این مراحل را طی کنید. اما این کود به صورت تجاری به نام کود جلبک دریایی پودری یا مایع به فروش می رسد. مانند ساخت کمپوست، جلبک دریایی را برای چند هفته در یک گودال دفن کنید و سپس آن را به صورت کود به خاک بیافزایید.

نگرانی هایی مبنی بر برهم خوردن تعادل نمک خاک در اثر افزودن جلبک وجود دارد که در صورت استفاده ی کنترل شده از این کود چنین مشکلی نخواهیم داشت. اگر جلبکی که تهیه می کنید مربوط به آب های شیرین است جای هیچ نگرانی نیست. گاهی به منظور کاهش میزان نمک موجود در کود جلبک دریایی پیش از افزودن به خاک آن را آبشویی می کنند. این عملیات می تواند علاوه بر نمک ها، مواد غذایی جلبک را نیز آبشویی کرده و از ارزش غذایی آن برای خاک بکاهد.

موارد استفاده از جلبک دریایی ( نقش مالچ پوششی )

با جلبک دریایی می تواند به عنوان مالچ در سطح خاک پخش شده و از طریق جلوگیری از تبخیر آب هزینه های آبیاری را کاهش دهد. البته جلبک دریایی به سرعت تجزیه می شود اما همین خاصیت شما را از جمع آوری مالچ بی نیاز می کند. پخش جلبک دریایی به عنوان مالچ، علف های هرز در سطح خاک رشد نخواهند کرد و یا رشد ضعیفی خواهند داشت.مالچ جلبک دریایی کرم، حلزون، گوش خیزک و اغلب آفات را از مزرعه دور می کنند.

آفات معمولا با نمک و مواد تیز به سرعت از بین می روند. مالچ جلبک علاوه بر نمکی که به طور طبیعی در بافت خود دارد، چند روز پس از اعمال روی خاک و خشک شدن دارای زوایای تیزی خواهند شد که بدن نرم آفات را به راحتی آسیب می زند. مالچ های معمولی به دلیل بافت مطلوبی که از نظر پناه گرفتن برای آفات دارند ممکن است سبب تجمع آن ها در زمین شود اما مالچ جلبک دریایی آن ها را دور می کند.

در این مطلب سعی کردم هر آنچه که باید در خصوص کود جلبک دریایی بریا یگاهان بدونید رو بهتون بگم و نحوه استفاده کود جلبک دریای رو بهتون توضیح بدم، اگر شما هم تجربه یا سوالی در خصوص این کود دارید در بخش دیدگاه برای ما بنویسید.