خواص تخم شنبلیله؛ 18 خاصیت فوق العاده تخم شنبلیله برای سلامتی

فواید و خواصی تخم شنبلیله برای سلامتی بدن و زیبایی:
فواید و خواصی تخم شنبلیله برای سلامتی بدن و زیبایی:

شنبلیله نوعی گیاه دارویی یک ساله محسوب می شود که طعم تلخی دارد. از دبرباز برگ و دانه های این گیاه در آشپزی و طب کاربرد داشته اند. این گیاه دارای برگ هایی به رنگ سبز روشن و گل های کوچک سفید رنگ می باشد. شنبلیله بومی ایران است و در اکثر مناطق ایران از جمله آذربایجان، اصفهان، فارس، خراسان، سمنان و دامغان یافت می شود. دانه های این گیاه که همان تخم شنبلیله هستند، معطر و تند بوده و به رنگ قهوه ای – زرد هستند. تخم شنبلیله دارای فواید و خواصی برای سلامتی بدن و زیبایی است که در این مطلب با خواص تخم شنبلیله آشنا می شویم.

 

فواید و خواص تخم شنبلیله برای سلامتی بدن و زیبایی:

کاهش سطح کلسترول:

بر اساس مطالعات صورت گرفته، تخم شنبلیله برای کاهش سطح کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب در بدن مفید است.

 

کاهش درد آرتریت:

آرتریت نوعی اختلال می باشد که باعث التهاب در یک یا چند مفصل می شود و درد شدید و سایش و پارگی عضلات مفصلی را به دنبال دارد که تخم شنبلیله سبب جلوگیری از آن می شود. همچنین دانه های شنبلیله با دارابودن خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی به درمان آرتروز کمک می کنند.

بنر گل من و تو

 

بهبود هضم:

مصرف تخم شنبلیله برای افرادی که دچار بیماری های معده هستند، مفید و سودمند است.

 

فواید و خواصی تخم شنبلیله برای سلامتی بدن و زیبایی:
فواید و خواص تخم شنبلیله برای سلامتی بدن و زیبایی

 

کمک به سلامت خانم ها:

شنبلیله با دارابودن ترکیبات خاصی نظیر استروژن و ایزوفلاون ها برای کاهش سرگیجه و درد مرتبط با سندروم پیش از قاعدگی مفید است. این ترکیبات موجود در تخم شنبلیله همچنین به کاهش علائم یائسگی نظیر نوسانات خلقی و گرگرفتگی کمک می کنند. به علاوه تصور می شود که برای تحریک زایمان از طریق انقباض رحم مفید است و به کاهش درد زایمان کمک می کند. اما لازم به ذکر است که زیاده روی در مصرف تخم شنبلیله امکان دارد در دوران بارداری خطر زایمان زود رس یا سقط جنین را به همراه داشته باشد.

 

پیشگیری از بروز سرطان:

بر اساس مطالعات صورت گرفته، روغن بدست آمده از تخم شنبلیله قابلیت مقابله با سرطان را دارد.

 

کنترل دیابت:

اغلب به افراد مبتلا به دیابت توصیه می شود که تخم شنبلیله را به رژیم غذایی خود اضافه کنند و از مزایای آن بهره ببرند، چون تخم شنبلیله در سلامت آن ها اثر خوبی دارد.

 

فواید و خواصی تخم شنبلیله: کنترل دیابت
فواید و خواص تخم شنبلیله: کنترل دیابت

 

کاهش سندروم قاعدگی:

بر اساس مطالعات صورت گرفته، تخم شنبلیله به کاهش درد ناشی از بیماری های قاعدگی و سایر نشانه های مرتبط با قاعدگی کمک می کند.

 

بهبود تولید شیر مادر:

یکی از کاربردهای دانه های شنبلیله در آسیا، استفاده از آن برای بیشتر شدن شیر مادر است.

 

کاهش وزن و لاغری:

تخم شنبلیله برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، گزینه مناسبی محسوب می شود. دانه های شنبلیله سبب جلوگیری از انباشت چربی می شوند و همچنین منجر به بهبود سوخت و ساز می شوند که برای کاهش وزن مفید است.

 

فواید و خواصی تخم شنبلیله: کاهش وزن و لاغری
فواید و خواص تخم شنبلیله: کاهش وزن و لاغری

 

پیشگیری از بروز حمله قلبی:

تخم شنبلیه روی سلامت قلب و عروق تاثیر دارد و سبب پیشگیری از واردشدن آسیب جدی به قلب می شود.

بهبود عملکرد ورزشی:

بر اساس نتایج یک مطالعه که در مجله علوم ورزشی و پزشکی در سال 2011 منتشر شده است، ترکیبی از عصاره تخم شنبلیله دارای تاثیر قدرت بر روی بدن است و سبب بهبود عملکرد بدن پس از تمرین های ورزشی می شود.

 

حفظ سلامت پوست:

تخم شنبلیله برای پوست مفید است و به از بین بردن علائم پیری نظیر چین و چروک و خطوط ظریف کمک می کند. بدین منظور کافی است یک قاشق غذاخوری تخم شنبلیله را از شب تا صبح در آب خیس کنید و سپس آن را با یک قاشق غذاخوری ماست مخلوط کنید تا یک خمیر حاصل شود و خمیر بدست آمده را روی صورت خود اعمال کرده و 30 دقیقه صبر کنید و سپس با آب سرد بشویید.

تخم شنبلیله برای از بین بردن آکنه هم مفید است. بدین منظور چهار قاشق غذاخوری تخم شنبلیله را از شب تا صبح در آب خیس کنید و سپس چهار فنجان آب به آن اضافه کنید و به مدت 15 دقیقه بجوشانید. سپس آب آن را خالی کنید و منتظر بمانید تا سرد شود و سپس با استفاده از یک تکه پنبه آن را روی صورت خود اعمال کنید و می توانید اضافه آن را در یخچال نگهداری کنید.

علاوه بر این دانه های شنبلیله برای مرطوب کردن و تغذیه کردن همه نوع پوست، مخصوصا پوست های خشک مفید هستند و کافی است که یک قاشق چای خوری پودر دانه های شنبلیله را یک قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید تا تا یک خمیر حاصل شود و با استفاده از یک تکه پنبه آن را روی تمام صورت خود اعمال کنید و سپس با آب شستشو دهید.

 

فواید و خواصی تخم شنبلیله: حفظ سلامت پوست
فواید و خواص تخم شنبلیله: حفظ سلامت پوست

 

کمک به کنترل سوزش معده:

تخم شنبلیله برای افرادی که دچار سوزش معده هستند، مفید است و یکی از بهترین درمان ها برای تسکین سوزش معده محسوب می شود که رفلکس اسید معده را نیز افزایش نمی دهد.

 

کمک به حفظ عملکرد مغز:

بر اساس مطالعات صورت گرفته، ثابت شده است که استفاده مداوم از تخم شنبلیله به کاهش بیماری هایی نظیر آلزایمر و پارکینسون که از طریق مکانیزم های مغز روی می دهند، کمک می کند.

 

حفظ سلامت مو:

تخم شنبلیله به تقویت ریشه های مو، درمان مشکلات فولیکولی و جلوگیری از ریزش مو کمک می کند. همچنین تخم شنبلیله یکی از بنیادی ترین و موثرترین دارو ها برای شوره سر محسوب می شود و همچنین برای درمان درماتیت پوست سر و جلوگیری از سفید شدن زودرس مو مفید است.

 

فواید و خواصی تخم شنبلیله: حفظ سلامت مو
فواید و خواص تخم شنبلیله: حفظ سلامت مو

 

افزایش میل جنسی:

تخم شنبلیله دارای مزیت های فراوانی برای آقایان از جمله درمان فتق و جلوگیری از الگوی کچلی و درمان اختلال نعوظ است. تخم شنبلیله به افزایش سطح تستوسترون و تحریک جنسی کمک می کند و مصرف مکمل های آن، برای افزایش عملکرد و میل جنسی مفید و موثر می باشد.

 

بهبود عملکرد کلیه:

یکی دیگر از خواص تخم شنبلیله، این است که به بهبود عملکرد کلیه ها کمک می کند.

 

محافظت از کبد:

کبد مسئول دفع سموم از بدن است و آسیب به کبد، روی سلامتی اثر می گذارد. یکی از مواردی که منجر به کاهش عملکرد کبد می شود، مصرف بیش از حد الکل می باشد. بر اساس مطالعات صورت گرفته، تخم شنبلیله از کبد در برابر آسیب مراقبت می کند.

 

مطالب مرتبط:

خواص زنیان؛ ۱۱ خاصیت این گیاه ارزشمند برای سلامتی