بهترین شرایط نگهداری پدیلانتوس (pedilanthus) + ویدیو

شرایط نگهداری پدیلانتوس
شرایط نگهداری پدیلانتوس

معرفی و نگهداری گیاه پدیلانتوس : یکی از گیاهان آپارتمانی با فرم ساقهه و برگهای زیبا پدیلانتوس است که میتونه محل نگهداری رو فوق العاده جذاب و دیدنی کنه، به این زیبا ستون فقرات شیطان و گیاه زیگزاگی هم میگن که در ادامه تمام نیازها و شرایط نگهداری به همراه برخی از مشکلات رایج رو بررسی میکنیم و با خوند این مطلب به راحتی میتونید از این گیاه تو خونه نگهداری کنید.

معرفی و کامل گیاه پدیلانتوس

نام علمی این گیاه Pedilanthus tithymaloides هست با نام انگلیسی EUPHORBIA TITHYMALOIDES هم شناخته میشه و از خانواده افوربیاسه (EUPHORBIACEAE – فرفیون) به حساب میاد و خاستگاه اون مناطق حاره و نیمه حاره آمریکا هست. در ضمن این گیاه رو با نام های گیاه زیگزاگی، ستون فقرات شیطان، گیاه لغزنده هم میشناسند علت اینکه این نام ها رو براش انتخاب کردن شکل زیگزاگی برگهای میباشد. جالبه بدونید نام پدیلانتوس یک کلمه یونانی است که از دو بخش تشکیل شده که این دو کلمه گیاه و کفش هست.
این گیاه در حالت ایده آل تا 2 متر هم رشد میکند ولی در زمانی که آن را در آپارتمان نگهداری میکنید بیشترین حالت 60 سانتی متر است. قبلا این گیاه بسایر کم یاب بود و به سختی میتونستید اون رو در فروشگاه های گل و گیاه پیدا کنید ولی الان دیگه همه فروشگاه ها موجود دارن.

علت تغیر رنگ گیاه زیگزاگی به صورتی

یکی از زیبایی های این گل که آن را از بقیه گل ها متمایز می کند این اسن که در سرما رنگ برگ هایش از سبز به صورتی تغییر پیدا می کند. علتش هم این است که سرما جذب فسفر از ریشه را مختل می‌کند و این حالت در گیاهان خصوصا در زمستان دیده می‌شود ولی باید مراقب باشید چون سرمای بیش از حد باعث ریزش برگ‌هایش می‌شود. این گیاه نیز در رسته ابلقان قرار دارد. نگهداری گل پدیلانتوس نسبتا آسان است.

بنر گل من و تو

شرایط درست نگهداری گیاه پدیلانتوس

این گیاه شرایط خلی سختی برای نگهداری نیاز نداره بلکه با فراهم کردن نور نسبتا زیاد و فیلتر شده، آبیاری متوسط به بالا، رطوبت معمول محیط، خاک غنی با زهکشی بالا میتونه رشد خوبی داشته باشه ولی در ادامه تک تک موارد رو به صورت کامل بررسی میکنیم.

پدیلانتوس چقدر نور نیاز داره؟

پدیلانتوس به محلی با نور زیاد ولی فیلتر شده نیاز داره، بهترین محل برای نگهداری اون توی خونه پشت پنجره جنوبی هست که با پرده یا شیشه مات پوشیده باشه تا نور کاملا فیلتر شده به گیاه برسه، در کل باید گفت که این گیاه در طول روز حدود 6 الی 8 ساعت نور نیاز داره، توجه کنید که به هیچ وجه گیاه رو در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندید چون باعث سوختگی برگها خواهد شد.
اگر نور کم به گیاه برسه گیاه شروع به رشد علفی میکنه یعنی فاصله برگها از هم زیاد شده و شکل ظاهری اون نافرم خواهد شد. همچنین کمبود نور باعث بی رنگ شدن برگها خواهد شد.
حتما مطلب نور گیاهان آپارتمانی رو مطالعه کنید تا بدونید چه نوری برای چه گیاهانی خوبه

گیاه پدیلانتوس رو چقدر آبیاری کنیم؟

گیاه زیگزاگی خاک مرطوبت رو دوست داره ولی به هیچ وجه خاک باتلاقی رو نمیتونه تحمل کنه پس سیعی کنید خاک رو مرطوب نگهداری کنید یعنی هر زمان خاک گلدان تا عمق 2 الی 3 سانتی متری خشک شد بهش آب بدید، توجه داشته باشید که بعد از آبیایر حتما آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه چون تجمع آب در کف گلدان باعث پوسیدگی و نابودی گیاه خواهد شد.
توجه کنید که خشکی کشیدن گیاه باعث چروکیدگی و خشک شدن برگ ها، نازک شدن ساقه و ریزش برگ‌ها می شود. پس حتما زهکشی گلدان رو چک کنید و میزان آبیاری رو رعایت کنید تا گیاهتون دچار مشکل نشه.

چند نکته در آبیاری گیاهان آپارتمانی وجود داره که در مطلبی جدا به آن پرداختیم حتما مطالعه کنید.

دمای مناسب برای نگهداری پدیلانتوس چقدر باشه؟

این گیاه برای زیبایی برگها به دمای پایین و هوای خنک نیاز داره، پدیلانتوس انگار خودش هم میداند که با سرد شدن هوا زیباییش دوچندان می شود. اگر نور زیاد همراه با هوایی خنک را تجربه کند برگ هایی قرمز را از این گیاه خواهید دید. دمای مورد علاقه این گیاه 12-13 درجه سانتی گراد است و کمتر از 8 درجه را تحمل نمی کند و به سرعت در هوای سرد دچار بیمایر قارچی میشه.
این گیاه باید در مکانی قرار بگیرد که گردش هوای مناسب در آن جریان داشته باشد، چرا که در غیر این صورت برگ‌ها نازک خواهند شد. بنابراین برای نگهداری از این گیاه در تابستان بهتر است آن را در بالکن، راه پله روشن و یا اتاقی نگهداری کنید که مسیری برای عبور و مرور هوا وجود داشته باشد. رطوبت برای این گیاه بسیار لذت بخش است، با آنکه دمای معمولی اتاق برای رشد گیاه کافی است، اما لازم است بدانید فضایی مانند گلخانه و یا پاسیو برای این گیاه بسیار مناسب تر خواهد بود، و در واقع در چنین فضایی گیاه دارای رشد بسیار بهتری خواهد بود.

شرایط نگهداری گیاه زیگزاگی
شرایط نگهداری گیاه زیگزاگی

از چه خاکی برای گیاه زیگزاگی استفاده کنیم؟

بهترین خاک برای این گیاه باید ویژگی هایی مانند : زهکشی بالا، غنی و سبک بودن رو داشته باشه، مناسب‌ترین خاک برای پدیلانتوس ترکیب خاک ماسه + پرلیت + کوکوپیت + پیت ماس است، برای این گیاه خاک کاکتوس‌ها هم مناسب است چراکه دارای زهکش مناسبی بوده و آب را بهتر از خود عبور می‌دهد.
یک نکته را فراموش نکنید، می‌توانید برای جلوگیری از ایجاد قارچ‌ها کمی پودر دارچین داخل خاک گیاه بریزید. در اوایل بهار که زمان رویش گیاه است. حتما زمان خرید خاک دقت کنید که از فروشگاه و برند معتبر خرید کنید و پس از خرید اگر تونستید عمل ضدفونی کردن خاک رو در خانه انجام بدید و یا بعد از استفاده دو آبیاری اول را با قارچ کش انجام بدید.

پدیلانتوس چقدر کود نیاز داره؟

بهتر است تا از کودهای رشد استفاده کنید که نیتروژن پایین دارند مانند 36-12-12 یا 10-52-10 استفاده کنید؛ شما میتونید از کودهای مخصوص کاکتوس هم برای این گیاه استفاده کنید چون دارای نیتروژن پایین هستند.
بهترین زمان برای کوددهی این گیاه هر دو الی سه هفته یکبار در فصل رشد می باشد که از اوایل بهار شروع شده و تا اواخر تابستان ادامه دارد. البته در شرایط خانه و گلخانه ای میتوان گیاه را در هر فصلی تغذیه کرد.

گیاه پدیلانتوس چقدر رطوبت نیاز دارد؟

این گیاه در مقابل کمبود رطوبت بسیار مقاوم است ولی طبق آنچه در بالا گفتیم این گیاه بومی مناطق گرمسیری است پس برای رشد بهتر باید رطوبت خوبی براش فراهم کنید. پس میتونه به راحتی در طروبت معمول اتاق رشد داشته باشه ولی میتونید برای افزایش رطوبت براش جزیره دسرت کنید و یا غبارپاشی انجام بدید.

بهترین شرایط نگهداری پدیلانتوس (pedilanthus) + ویدیو
گلدهی پدیلانتوس

شرایط گلدهی گیاه زیگزاگی

اگر شرایط گفته شده در بالا رو رعایت کنید و گیاهتون به بلوغ رسیده باشه در انتهای فصل تابستان و یا اوایل فصل پاییز شاهد گلهای کوچک و خوشگل به رنگهای قرمز، صورتی یا زرد به صورت خوشه ای خواهید بود. در زمان گلدهی میزان آبیاری رو افزایش بدید و به هیچ وجه اقدام به تعویض گلدان نکنید.

شرایط و زمان تعویض گلدان پدیلانتوس

این گیاه نیاز به تعویض گلدان سریع ندارد و تقریبا هر 2 الی سه سال یکبار میتونید تعویض گلدان رو با یک سایز بزرگتر انجام بدید یکی دیگر از نشانه های تعویض گلدان توقف رشد گیاه و یا خارج شدن ریشه از زیر گلدان می باشد. بهترین زمان برای تعویض گلدان فصل بهار است ولی در داخل منزل با فراهم کردن شرایط گلخانه ای میتونید هر فصلی اقدام به تعویض گلدان بکنید.
نکته ای باید به آن توجه کنید این است که باید گلدان جدید قطری تقریبا برابر با ارتفاعش داشته باشد. و حتما با استفاده از سنگریزه کف گلدان رو پر کنید تا زهکشی گلدان بالا بره و مانع پوسیدگی ریشه بشه

آیا پدیلانتوس را هرس کنیم؟

این گیاه رشد خوبی با ایجاد شرایط دارد و بعد از مدتی ساقه های این گیاه طویل خواهند شد برای اینکه زیبایی گیاه از دست نره میتونید در فصل پاییز و زمستان عمل هرس رو انجام بدید. هر رو از شاخه های قدمی و مسن شروع کنید.

نحوه تکثیر پدیلانتوس در خانه

این گیاه از طریق بذر و یا قلمه‌زنی تکثیر می‌شود و باید قلمه از زیر یک جوانه به‌صورت اریب بریده‌شده و به زیرخاک فرورود، برای آنکه ریشه زنی احتمال بیشتری داشته باشد بهتر است تا ۳ عدد جوانه زیرخاک قرار بگیرد.
این گیاه را اکثرا از طریق قلمه تکثیر می کنند. باید قلمه های به طور 12-15 سانتی متر را انتخاب کنید و حتما قبل از تهیه قلمه 24 ساعت قبل گیاهتان را آبیاری کنید تا ساقه ها ترد شود. قلمه های انتخاب را داخل یک روزنامه بپیچید تا شیره از آن خارج شود سپس در بستری از پرلیت یا مخلوط شن و ماسه قرار دهید. اگر قلمه ها را در آب ریشه دار کردید قبل از اینکه ریشه ها زیادی بلند شوند بیشتر از 5 سانت باید در بستر خاک قرار گیرند.

مشکلات و بیماری های رایج پدیلانتوس

چند آفت میتونند به این گیاه حمله مانند : سفیدک پودری، شته، مگس سفید و کرم عنکبوتی که بعد از مشاهده هر کدوم از این افت ها سریعا گیاه رو از سایر گیاهان جدا کنید و با استفاده از سموم آفت کش آن را سمپاشی کنید. سعی کنید هر ماه یکبار گیاه رو کامل بررسی کنید تا دچار بیماری یا آفت نشه، شاید این سوال برای شما هم پیش اومده باشه آیا روش خانگی برای ازبین بردن آفت ها وجود داره؟ باید گفت بله شما میتونید با استفاده از ترکیب آب +کمی الکل+ مایع ظرفشویی یا صابون یک مخلوط سم پاشی خانگی درست کنید.

شرایط نگهداری پدیلانتوس
شرایط نگهداری پدیلانتوس

علت زرد شدن و ریزش برگهای پدیلانتوس چیست؟

این مشکل نشون میده که شما شرایط خوبی برای گیاه فراهم نکردید و بیشتر این مشکل از ابیاری زیاد و یا مناسب نبودن زهکشی گلدان است، پس مشکل رو بررسی کنید و سریعا آبیاری رو کاهش بدید.

علت رشد علفی و بدقواره شدن گیاه چیست؟

این مشکل نشون میده که گیاه شما از کبود نور رنج میبره پس حتما به محلی با نور زیاد ولی فیلتر شده منتقل کنید، اگر نور کافی نمیتونید براش فراهم کنید بهتره براش نور رشد تهیه کنید. اگر فاصله برگها زیاد نیست و گیاه رشد خوبی داره ولی شکل اون خوب نیست باید اون رو هرس کنید.

علت زرد شدن نوک برگهای گیاه زیرگزاگی چیست؟

این مشکل نشون میده که نور زیاد و مستقیم به گیاه تابیده پس حتما براش نور فیلتر شده فراهم کنید و یا از پنجره حدود یک متر فاصله بدید.

دلیل کوچک و سبز ماندن برگهای گیاه چیست؟

این شمکل بخاطر کمبود نور و یا کمبود مواد مغذی در خاک گلدان است که ابتدا بهتره میزان نور رو افزایش بدی و گیاه رو هر دو الی سه هفته یکبار با استفاده از کودهای پتاس و فسفر بالا تغذیه کنید.

برگها سبز میشن ولی دمبرگ تشکیل نمیشه

این مشکل نشون میده میزان نیتروژن در خاک بسیار بالا هست و شما از کودهای نیتروژن بالا استفاده کردید بهتره از کودهای فسفر و پتاس بالا استفاده کنید.

در این مطلب به طور کامل گیاه پدیلانتوس رو معرفی کردیم و شرایط نگهداری و نیازهای اون رو تک به تک به شما گفتیم، اگر موردی فراموش شده و یا شما تجربه ای در خصوص نگهداری این گیاه دارید حتما در بخش دیدگاه برای ما بنویسید. در ضمن سوالات و مشکلات رو هم میتونید در همین بخش بنویسید تا کارشناسان ما در سریعترین زمان پاسخ را برای شما ارسال کننند.