معرفی و نحوه نگهداری سانسوریا نیزه آفریقایی (سانسوریا نیزه ای)

سانسوریا نیزه آفریقایی
سانسوریا نیزه آفریقایی

سانسوریا نیزه آفریقایی (سانسوریا لوله ای): یکی از گیاهان خاص و جذاب سانسوریا هست ولی گونه ای داره که در برخی مواقع به صورت رنگی و مخملی در فروشگاه ها به فروش میرسه، نگهداری اون بسیار راحت و جان سخت می باشد که میتونید برای محلی که نور کم هم هست اون رو تهیه کنید،(سانسوریا رنگی، نیزه ای، لوله ای، نیزه آفریقایی از اسم های این گیاه می باشد) پس با ما همراه باشید و هر آنچه که برای نگهداری اون باید بدونید رو بهتون خواهم گفت.

سانسوریا لوله ای کیه و از کجا اومده؟

نام علمی سانسوریا نیزه آفریقایی SANSEVIERIA CYLINDRICA می باشد که از خانواده RUSCACEAE  به حساب میاد و بومی آنگولا می باشد. این نوع از سانسوریا به نام سانسوریا نیزه ای هم شناخته میشه، این گونه از سانسوریا با برگ های راست لوله ای که به شکل نیزه و رنگ راه راه خاکستری می باشد.ارتفاع اون به 1 متر هم می رسد و قطر آن 3 سانتی متر می باشد. اگر شرایط درستی براش فراهم کنید در بهار میتونید شکوفه های اون رو ببینید، گلهای اون سفید مایل به سبز می باشد.

آیا سانسوریا رنگی بخریم؟

سانسوریا نیزه ای رنگی هم جزو همین خانواده هست که پیشنهاد میکنم این نوع را تهیه نکنید چون رنگها رو بعدا به گیاه اضافه میکنن و ماندگار نیست، رنگی که به این گیاهان میزنند طبیعی بوده و به مرور زمان با رشد گیاه حالت کشسانی دشاته و بزرگ میشوند، این رنگها فقط و فقط برای بالا بردن فروش به گیاه ها اضافه ممیشود، رنگهایی مانند زرد، قرمز، آبی و… که میزان فروش را بالا ببرند.

بنر گل من و تو
سانسوریا رنگی
سانسوریا رنگی

نگهداری و نیازهای سانسوریا نیزه ای

یکی از گیاهان آپارتمانی مقاوم و دوست داشتنی که کم آبی رو به خوبی تحمل میکنه پس اگر زیاد به مسافرت میرید گزینه خوبی برای شما خواهد بود، به طور خلاصه باید گفت به آبیاری کم، نور متوسط و فیلتر شده،رطوبت معمول اتاق و خاک با زهکشی بالا نیاز داره که در ادامه بصورت کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد.

اگر بخواهیم یک دید کلی نسبت به این گیاه بیان کنیم باید بگوییم که این گونه از سانسوریا خشکسالی را خیلی خوب تحمل میکنه و چندان به آب نیازی ندارد فقط یک بار در هر هفته در طول فصل تولید مثل آبیاری برای این گیاه کافی می باشد. این گیاه به نور متوسط تا زیاد، حرارت زیاد، آبیاری اندک، رطوبت هوای ۷۰ تا ۹۰ درصد و خاک قلیایی احتیاج دارد.

سانسوریا نیزه آفریقایی
سانسوریا نیزه آفریقایی

سانسوریا نیزه ای رو چقدر آبیاری کنم؟

همانطور که در خلاصه نگهداری بیان شد، این گیاه مانند سایر ساکولنت ها و کاکتوس‌ها به بی آبی مقاوم می باشد و در فصل رشد به هفته‌ای یک بار آبیاری نیاز دارد. برای تشخیص اینکه آیا گیاه شما به آبیاری نیاز دارد یا نه حتما اجازه دهید که خاک گلدان شما کاملا خشک شود و زمانی که خاک را بین انگشتانتان قرار دادید به هم نچسبد زمان آبیاری گیاه فرا رسدیه است.

راستی زهکشی گلدان هم از نکات کلیدی در نگهداری و آبیاری هست که حتما سوراخ های ته گلدان را ماهانه بررسی کنید، بعد از آبیاری باید آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه و اون آب رو به حالت جزیره تبدیل کنید یا دور بریزید.

سانسوریا لوله ای چقدر نور نیاز داره؟

سانسوریا نیزه ای و هم چنین سانسوریا رنگی به نور زیاد ولی و غیرمستقیم نیاز دارد و سعی کنید پشت پنجره و یا پرده قرار دهید. زمانی که نور کافی را دریافت نکند ساقه های آن باریک و کم رنگ خواهند شد. پس به هیچ وجه در معرض نور مستقیم قرار ندی چون باعث ایجاد مشکلات بر ساقه ها خواهد شد.

چه خاک برای سانسوریا رنگی مناسب است؟

شما میتوانید از خاکهای مخصوص کاکتوس که در گل فروشی ها به فروش میرسد هم استفاده کنید. ولی اگر دوست دارید خودتون توی خونه خاک رو تهیه کنید باید بدونید که زهکشی برای این گیاه بسایر مهم است و بهتره از ترکیب ماسه + پیت ماس + کوکوپیت استفاده کنید تا گیاهاتون رشد خوبی داشته باشه

نحوه کوددهی و تغذیه سانسوریا

در فصل رشد می توان از کودهای npk ازت پایین هر ماه یک بار استفاده کرد. سانسوریا را می توان با کود مایع به میزان ۳ گرم در لیتر، هر هفته یکبار، در طول فصل رشد از فروردین تا مهر ماه تغذیه کرد. توجه کنید که میزان کوددهی نباید زیاد باشد چون موجب اختلال در رشد خواهد شد.

زمان تعویض گلدان سانسوریا نیزه آفریقایی

این گیاه خیلی زود نیاز به تعویض گلدان نداره و میتونید هر 2 الی 3 سال یکبار این کار رو انجام بدید ولی بهتره رشد گیاه و پاجوش زدن اون رو دنبال کنید و هر زمان که دیدید دیگه پاجوش نمیزنه یعنی گلدان براش کوچیک شده.

سانسوریا نیزه ای ، سانسوریا لوله ای
سانسوریا نیزه ای ، سانسوریا لوله ای

نحوه تکثیر سانسوریا لوله ای

تمامی سانسوریاها را میشه به روش های بذر، پاجوش، قلمه برگ و ساقه و همچنین تقسیم ریشه تکثیر کرد که در مطلبی کامل به بررسی و نحوه تکثیر سانسوریا در خانه پرداختیم که میتونید مطالعه کنید.

مشکلات و بیماری های سانسوریا نیزه ای

یکی از رایج ترین مشکلات سانسوریا رنگی پوسیدگی ریشه می باشد که خیلی ها از این مشکل رنج میبرند، دلیل اصلی اون هم نداشتن زهکشی مناسب گلدان و یا ابیاری زیاد هست، همانطور که گفتیم این گیاه به آبیاری کم نیاز داره و هر زمان که خاک خشک شد بهش آب بدید در ضمن بعد از آبیاری حتما توجه کنید که آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه. در مطلبی کامل به نحوه درمان پوسیدگی سانسوریا نیزه ای پرداختیم که مطالعه کنید.

از دیگر بیماری های این گیاه، بیماری قارچی (زرد شدن ساقه و تغییر رنگ ساقه) است که باید با استفاده از قارچ کش هایی مانند مانکوزب آن را سم پاشی کرد.

مطالب مرتبط:

استفاده از سانسوریا برای دکوراسیون

مشکلات و بیماری های شامادورا

گیاهان سایه دوست