سبک زندگی

یاد گرفتن از ابر انسانها : جک لالین

یاد گرفتن از ابر انسانها : جک لالین
283بازدید

یاد گرفتن از ابر انسانها : جک‌ لالین یک پیشرو در دنیای تناسب اندام بود و اولین باشگاه های تناسب اندام امريكا رو در سال ۱۹۳۶ افتتاح کرد. برنامه تلويزيونى ايشون، با ٣٤ سال پخش تلويزيوني، به عنوان طولانی ترین برنامه ورزشی قلمداد مي شد. اینجا تعداد کمی از شاهکارهای تناسب اندام ايشون آورده ميشه:

– از آلکاتراز تا اسکله فیشرمن در سانفرانسیسکو شنا کرد در حالی که دستبند زده بود.
– در ۴۲ سالگی با بیش از ۱۰۰۰ حرکت شنا در ۲۳ دقیقه، رکوردی جهانی ثبت کرد.

– در ۴۵ سالگی در یک ساعت و ۲۲ دقیقه هزار بار حرکت پروانه و هزار بار، بارفیکس رفت.
– در ۶۰ سالگی برای بار دوم از آلکاتراز تا اسکله فیشرمن شنا کرد و این بار نه تنها دستبند داشت، بلکه یک قایق ۴۵۰ کیلوگرمى را یدک می کشید.

حالا اينجاش از همه جالبتره: لالین برای جشن گرفتن تولد ۷۰ سالگی اش، ٤ كيلومتر در طول ساحل کالیفرنیا شنا کرد و این کار را در حالی انجام داد که بازوها و پاهاش با دستبند و پابند بسته بود و ۷۰ قایق پارویی که ۷۰ نفر را حمل می کردند را یدک می کشید. غیر ممکن به نظر می رسه ولی عکسی از ايشون، موقع به اتمام رساندن شنا با هفتاد قایقی که به دنبالش کشیده می شن رو میتونید ببینید.

چه چیزی جک لالين را متفاوت کرد

دستاورد های جک لالين، اونقدر غیر عادی هستن که تفسير اونها در زندگی خودمون سخته (منظورم | اینه که ما دوست داریم چالش های تناسب اندامی انجام بدیم، ولی قصد نداریم که حالا ۷۰ تا قایقو بکشیم). خوشبختانه، درسی هست که شما می تونید از جک لالین ياد بگیرید که تقریبا در همه ی بخش های زندگی شما کاربرد داره. این درس رو نه با نگاه کردن به دستاوردهاش، بلکه با بررسی کردن عادات روزانه اش متوجه می شید.

جک لالین و شنا کردن با دست بسته
جک لالین و شنا کردن با دست بسته

روال روزمره ی جک لالين

ایشون اعتقاد داشتن، تنها راه صدمه زدن به بدن، استفاده نکردن از اونه. لالین به عادات و رسوم روزمره عميقا باور داشت، اون متوجه قدرتی شد که اعمال مستمر روزانه میتونه روی زندگیش داشته باشه. تعدادی از عاداتی که لالین دهه ها هر روز انجام میداد:

– وزنه برداری و تمرینات قدرتی، ۹۰دقيقه

– شنا کردن یا دویدن، ۳۰ دقیقه

– خوردن ۱۰ عدد سبزیجات خام

– خوردن دو وعده ی غذایی: یک صبحانه ی دیر وقت و یک شام اوايل

– بیدار شدن ساعت ۴ صبح (در سنین بالاتر، تا ۵ صبح می خوابید)

به این لیست نگاه کنید، اصلا طولانی نیست، ولی انجام دادن این کار هارو نه یک روز و یک هفته بلکه به مدت ۶۰ سال مثل جک لالين تصور کنید!

چرا جک لالين ابر انسان شد ؟

وقتی کسی رو می بینیم که کاری باور نکردنی انجام میده، راه آسون اینه که کم اهميتش کنیم و اون رو به استعداد طبیعی یا ژنتیک ربط بدیم و ادعا کنیم که اونها با چیزی به دنیا اومدن که ما نداريمش و هرگز هم نخواهیم داشت. این باور، مسئولیت رو ازشونه ی شما بر می داره. ولی حقیقت اینه که شگفت انگیز ترین انسان ها، حتی اون هایی که شاهکارهای ابر انسان گونه انجام میدن، فقط به سادگی ثابت قدم تر از بقیه هستن. این ثبات حیرت انگیز ایشون بود که جک لالين رو ابر انسان کرد.

حتی در ۹۴ سالگی، لالین هنوز دو ساعت در روز ورزش می کرد، ۹۰ دقیقه تمرین قدرتی و ۳۰ دقیقه شنا یا پیاده روی، ۱۰ سبزی خام، هر روز، ۶۰ سال ….

وقتی شما به زندگی جک لالین نگاه می کنید، آسونه که روی دستاورد های بزرگ تمرکز کنید و از عادات روزانه چشم پوشی کنید، همینطور در زندگی خودتون، آسونه که همه ی وقتتون رو صرف تمركز روی اهداف بزرگ و تغييرات سریع کنید، در حاليكه فراموش کنید که این عادات روزانه هستند که منجر به موفقیت بلند مدت می شوند. موفقیت در هر زمینه ای مربوط به انتخاب شیوه ی زندگیه، نه تغييرات كليت زندگی. این روال روزمره ی شماست که شما رو به جایی که میخواید باشید، هدایت میکنه.

جک لالین
جک لالین
حالا ببینیم، آقای جک لالين چطور با چنين ثبات و نظمی به عادات روزانه اش می چسبيد؟

فکر می کنید اون هر روز صبر می کرد تا برای ورزش انگیزه پیدا کنه؟ به هيچ وجه! ثبات او ارتباط کمی با نیروی اراده يا انگیزه اش داره، هیچکس ۶۰ سال هر روز، پر از انگیزه نیست، هيچكس! لالین میدونست که چه چیز براش اهمیت داره، پس اونو در زندگیش برنامه ریزی کرد. هر روز با تمرين قدرتی شروع می کرد و بعد شنا یا پیاده روی می کرد، بعد صبحانه می خورد، به همین ترتیب، همین زمان، هربار! اگر به عادات روزانه ی لالین نگاه کنید، همه ی چیزهایی که قرار بود اتفاق بیفتند، زمان و امکان مشخصی داشتند. شما می توانيد همينو راجع به اهداف خودتون بگید؟

وقتی شما به زندگی جک لالین نگاه می کنید، آسونه که روی دستاوردهای بزرگ تمرکز کنید و از عادات روزانه چشم پوشی کنید، همینطور در زندگی خودتون، آسونه که همه ی وقتتون رو صرف تمرکز روی اهداف بزرگ و تغييرات سریع کنيد و فراموش کنید که این عادات روزانه هستند که منجر به موفقیت بلند مدت میشن. موفقيت در هر زمینه ای مربوط به انتخاب شیوه ی زندگیه، نه تغييرات كليت زندگی. این روال روزمره ی شماست که شما رو به جایی که میخواید باشید هدایت میکنه.

معمولا عادت داریم که به خودمون بگیم:

من قراره سالم تر غذا بخورم يا من قصد دارم بیشتر ورزش کنم یا می خوام بیشتر بنویسم، ولی هیچوقت مشخص نمی کنیم دقیقا کی و کجا قراره این اتفاق ها بیفتن، زمان مشخص کنید، تاریخی رو انتخاب کنید، مکانی را انتخاب کنید و به تصمیماتتون زمان و مکانی برای رخ دادن بدهید! لالین به نیروی اراده یا انگیزه اش تكیه نکرد، فقط به برنامه ریزی روزانه اش چسبيد.

جك لالین در ۹۶ سالگی فوت کرد و به نظر من یکی از بزرگترین دستاورد هایش در تمام آن سالها، حفظ خوشحالیش، درست به اندازه ی سلامتش بود.شادی و سلامت شما، پایه ی اساسی زندگی شما رو شكل میده. شادی و رضایت درست مثل رژیم و ورزش، رسیدگی مداوم نیاز داره. این، برخلاف چیزی که تبلیغات جدید محصولات سلامتی، داروها و برنامه های تناسب اندام و رژیم ها، میخوان شما باور کنید.

مخلص شما دکتر بهزاد چاوشی

منبع : سایت گل من و تو - کانال گل من و تو

اینستاگرام گل من و تو

ارسال پاسخ