آموزش مرحله به مرحله کاشت تربچه در گلدان و خانه + نکات

کاشت تربچه در گلدان و خانه
کاشت تربچه در گلدان و خانه

کاشت تربچه در گلدان و خانه : کمتر کسی رو یمشه پیدا کرد که تربچه دوست نداشته باشه و بعضی ها اونو خوشرنگ ترین سبزی میدونند، راستی یکی از سبزی هایی که دارای ویتامین ث است و برای خانم های باردار بسیار مناسب است همین تربچه خودمونه ما میخوایم به شما مرحله به مرحله نحوه کاشت این سبزی جذاب توی خونه و باغچه رو آموزش بدیم پس با ما همراه باشید.

راستی برای کاشت اون توی خونه خیلی زیاد وسایل نیاز ندارید فقط کافیه یک گلدان با خاک سبک و زهکشی مناسب به همراه بذر تربچه رو تهیه کنید و مراحل زیر رو انجام بدید.

چه زمانی برای کاشت تربچه در گلدان مناسب است؟

در صورتی که بتوانید شرایط محیطی مناسبی برای این گیاه آماده کنید، در تمامی فصول سال می توانید از این گیاه پر خاصیت بهره ببرید. زیرا این گیاه با سرعت بالایی رشد می کند و پس از گذشت تنها 1 هفته آثار جوانه های آن هویدا می شود. اما لازم به ذکر است که بهترین زمان برای کشت آن فصل بهار می باشد. ولی در خانه با فراهم کردن شرایط گلخانه ای هر زمانی که اراده کنید میتوانید آن را بکارید.

بنر گل من و تو
زمان کاشت تربچه در گلدان
زمان کاشت تربچه در گلدان

مراحل و نکات مهم کاشت تربچه در گلدان

برای آن که بتوانید در منزل خود به کاشت تربچه بپردازید باید به سراغ خرید بذر بروید. در ادامه تمامی مراحل و نکات لازم را برای شما عزیزان آماده کرده ایم.

مرحله 1 : بذری مناسب بخرید.

بدون داشتن بذری سالم و مناسب هرگز به محصول با کیفیت و سالمی دست نخواهید یافت. برای اطمینان یافتن از تازگی و سلامت بذر ها بهتر است به مراکز فروش بذر و باغبانی معتبر مراجعه نمایید. در هنگام خرید توجه داشته باشید که بذرهای تربچه یکسان نیستند و برخی تنها برگ دارند. اگر نیاز به غذه ی تربچه دارید باید این نکته را به فروشنده ها اعلام کنید.

مرحله 2 : خاک حاصلخیزی تهیه فرمایید.

بدیهی است که برای کاشت همه ی گیاهان داشتن خاک مناسب و حاصلخیز شرط اول است و تربچه نیز از این قاعده مستثنی نیست. بهترین خاک برای کاشت تربچه در گلدان خاکی است که در آن خاک برگ و مقداری کود آلی وجود داشته باشد. در نظر داشته باشید که برای از دست ندادن خاصیت زهکشی خاک کمی ماسه نیز به آن بیافزایید.

خاک مناسب کاشت تربچه
خاک مناسب کاشت تربچه
مرحله 3 : بذر های تربچه را در آب خیس کنید.

همانطور که در بالا شااره کردیم این گیاه به سرعت جوانه می زند اما پیشنهاد ما این است که برای بهبود فرآیند رشد و افزایش سرعت آن بذر ها را به مدت 8 ساعت در آبی با دمای ولرم خیس کنید. فراموش نکنید که بعد از 8 ساعت آن ها را درون آبکشی بریزید تا آب آن برود و سپس آن ها را درون حوله ای تمیز بریزید تا به طور کامل خشک گردد.

مرحله 4 : گلدان دلخواه خود را آماده کنید.

در انتخاب گلدان محدودیتی برای شما وجود ندارد و می توانید از اناوع گلدان های سفالی و یا پلاستیکی استفاده نمایید. البته حتما به ارتفاع گلدان توجه داشته باشید. ارتفاع آن باید بیش از 15 سانتی متر باشد تا تربچه ها بتوانند به خوبی رشد کرده و بزرگ شوند. در انتها نیز از وجود سوراخ های زهکش در زیر آن اطمینان حاصل کنید. در این مرحله می توانید گلدان خود را با خاک پر کنید و سطح آن را صاف نمایید. در این مرحله بهتر است با آبپاش سطح خاک خود را مرطوب کنید. میزان آب باید به قدری باشد که خاک شما کاملا خیس نشود و تنها کمی رطوبت داشته باشد.

مرحله 5 : بذر ها را در گلدان بکارید.

بذرهایی که تهیه کردید را با فاصله ای 3 الی 4 سانتی متری بر روی سطح خاک قرار دهید و روی آن ها را با ترکیب کود طبیعی و ماسه بپوشانید. ارتفاع این لایه ی پوشاننده باید در حدود 2 میلی متر باشد.

نحوه کاشت تربچه در گلدان و فاصله بذرها
نحوه کاشت تربچه در گلدان و فاصله بذرها
مرحله 6 : مراقب گیاه و آبیاری به موقع آن باشید.

بعد از آن که کار کاشت تربچه را به پایان رساندید مجدد سطح خاک خود را با آب مرطوب کنید. در یان مرحله بهتر است سطح گلدان خود را با یک پوشش پلاستیکی مثل سلفون بپوشانید و تا زمانی که بذر ها جوانه نزده اند، آن را برندارید. گلدان نباید در معرض باید شدید قرار داشته باشد و به فضایی گرم نیاز دارد. اگر در منزل خود تراس دارید بهتر است گلدان را در تراس و یا پشت پنجره قرار دهید. آفتاب نباید به طور مستقیم به گلدان شما بتابد.

پس از اتمام فرایند ساده ی بالا می توانید پس از گذشت 4 الی 7 روز از نتیجه ی کار خود لذت ببرید.

آبیاری تربچه در زمان رشد
آبیاری تربچه در زمان رشد

نحوه کاشت تربچه در باغچه

برای کاشت تربچه در باغچه ابتدا زمین را با بیل شخم بزنید و سپس با استفاده از وسایل باغبانی زمین را صاف کنید و سپس بذر تربچه را روی سطح خاک با فاصله پخش کنید(اگر فاصله بین بذرها کم باشد تربچه های بزرگ نخواهید داشت) سپس اگر در دسترس شما کود حیوانی پوسیده هست روی بذر را با آن بپوشانید و در غیر این صورت یا با دست بذرها را با خاک مخلوط کنید تا مقداری داخل خاک فرو روند و سپس بهش آب بدید. مراقب باشید که با شدت زیاد گیاه را آبیاری نکنید تا بذرها جابجا نشوند.

سعی کنید هر روز صبح و یا عصر اقدام به آبیاری کنید تا زمانی که جوانه ها را مشاهده کنید و سپس میزان آبیاری رو هر روز صبح و عصر افزایش بدید. به همین راحتی

زمان مناسب برداشت تربچه

بعد از گذشت حدود 2 الی 3 هفته میتویند شروع به برداشت تربچه ها کنید، اگر فاصله رو رعایت نکردید زودتر از این موعد شروع به برداشت کنید و فاصله تربچه ها رو زیاد کنید تا ریشه بزرگ بهتون بده.

برداشت تربچه
برداشت تربچه
نکات مهم
  1. سعی کنید که خاک گلدان یا باغچه رو مرطوب نگهداری کنید ولی از سنگین کردن خاک و آبیاری زیاد جلوگیری کنید در صورت رعایت این نکته تربچه های ترد خواهید داشت
  2. اگر آبیاری رو منظم انجام ندهید باعث میشه که تربچه ها ترک داشته باشند.
  3. سعی کنید اگر علف هرز در گلدان یا باغچه مشاهده کردید سریع اونها رو از بین ببرید.
  4. اگر محل نگهداری شما دمای بالایی دارد به هیچ وجه اقدام به کاشت نکنید.
  5. سوراخ های کوچک روی برگ نشانه حمله آفت هست که باید گیاه را با استفاده از آفت کش سمپاشی کرد

آیا شما تا حالا اقدام به کاشت تربچه در خانه کردید؟ از چه روشی استفاده میکنید حتما تجربه خودتون رو در بخش نظرات مطرح کنید.

مطالب مرتبط :

اطلاعات کامل و آموزش نحوه کاشت ترخون در خانه

آموزش کامل کاشت گشنیز در گلدان و باغچه مرحله به مرحله

آموزش کامل کاشت کاهو در گلدان و خانه + عکس